ساخت خودروهای پرسروصدا کار سختی نیست اما اینکه صدای خودرو خوشایند و جذاب باشد، موضوع دیگری است. خودروهای اسپرت معمولاً صداهایی پرطنین و غرشی ترسناک تولید میکنند که شاید در کوتاه مدت بسیار جذاب باشند. در عین حال برای خودروهایی که بهصورت روزانه استفاده میکنیم یا در مسافرتها نیاز به آرامش و سکوت داریم. این چالشی است که مدافعان و مخالفانی را برای صدای بلند خودروها به صف میکند.
در اینجا میخواهیم پرسروصداترین خودروها را در سگمنت های مختلف به شما معرفی کنیم. این خودروها از نوع استاندارد کارخانه بوده و مطابق استاندارهای زیستمحیطی و صدا میباشند. اندازهگیری سطح صدا در سه حالت درجا، با سرعت کروز ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت و تخته گاز صورت گرفته است.
توجه داشته باشید که سطح فشار صدا که برحسب دسیبل اندازهگیری میشود همان بلندی صدا نیست. بلندی صدا چگونگی درک انسان از صدا است و این موضوعی ذهنی است درحالیکه سطح فشار صدا، تغییر فشار اتمسفریک محیط ناشی از امواج صوتی مشخص است. این دو موضوع با هم مرتبط هستند اما در عین حال نمیتوان آنها را بهجای هم به کار برد. در این آزمونها ما بالاترین میزان سطح فشار صدا برحسب دسیبل را بهعنوان معیار در نظر گرفتهایم.
کانورتیبل: مکلارن 720S اسپایدر (۹۹ دسیبل)
این سوپراسپرت زیبا مدل ۲۰۱۹ در زمان باز بودن سقف میتواند تمام صدای موتور V8 توربوی خود را به گوش سرنشینان برساند. اگر نسخه کوپه را خریداری کنید ۴ دسیبل صدای کمتری خواهید شنید. باوجود عملکرد جذاب در پیست و جاده، بهتر است مراقب گوشهایتان نیز باشید.
کوپه: پورشه ۹۱۱ GT3 RS مدل ۲۰۱۶ (۱۰۸ دسیبل)
پورشه مسابقهای ما در حالت درجا صداهای متنوعی تولید میکند اما زمانی که پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا موتور شش سیلندر بوکسر ۴ لیتری آن از خواب بیدار شده و به دور ۸۸۰۰ برسد، برگهای درختان خواهند ریخت.
هاچبک: مینی جان کوپر GP (93 دسیبل)
این یک هاچبک کوچک برای ایجاد شگفتیهای بزرگ است. نعره آن در زمان رسیدن به رد لاین، خودروهای اسپرت را هم میترساند. با شتاب صفر تا ۹۶ در ۴.۷ ثانیه، سریعترین خودروی دیفرانسیل جلویی است که تاکنون دیدهایم. هرچند این سبک و سروصدا برای چنین خودرویی افراطی به نظر میرسد و پس از یک رانندگی طولانی با آن باید به یک پزشک مراجعه کرد.
وانت: فورد F150 رپتور (۸۸ دسیبل)
رم TRx 1500 با قدرت ۷۰۲ اسب بخار، همه تصورات از پیکاپهای پرفورمنس را جابجا کرد اما لااقل در یک موضوع هنوز در پشت سر فورد F-150 رپتور قرار دارد. فورد با تولید ۸ دسیبل صدای بلندتر از رقیب خود هنوز قلدری خود را به رخ میکشد. با آمدن رپتور مدل R در سال ۲۰۲۲ باید یک پیکاپ پرسروصداتر را هم انتظار داشته باشیم.
سدان: مرسدس ایامجی CLA35 مدل ۲۰۲۰ و CLA45 فورماتیک مدل ۲۰۱۷ (مشترکا ۸۸ دسیبل)
این دو خودرو به جز در قیمت و مقداری تنظیمات موتور در همه چیز مشترک هستند. یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر که در مدل CLA35 میتواند ۳۰۲ اسب بخار قدرت و در مدل CLA45 تا ۳۸۲ اسب بخار قدرت تولید کند چنین صدای پرطنینی ایجاد میکند.
سدان: مرسدس AMG C43 (88 دسیبل)
این مرسدس مدل ۲۰۱۹ با موتور ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری و توربوی خود که ۳۸۵ اسب بخار قدرت دارد به طرز عجیبی پرسروصداتر از مدل C63 S با موتور ۴ لیتری V8 و قدرت ۵۰۳ اسب بخاری است.
سدان: بامو 840i گرن کوپه (۸۸ دسیبل)
درست است که باواریایی ها آن را گرن کوپه مینامند اما همچنان میتوان آن را در زیر شاخه سدانها قرار داد. صدای این ماشین از یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو تولید میشود که ۳۳۵ اسب بخار نیرو دارد. در اینجا هم مدلهای قدرتمندتر هشت سیلندر M850i با قدرت ۵۲۳ اسب بخار وجود دارند که البته کابین ساکتتری دارند.
استیشن: رنجروور ولار SV اتوبیوگرافی (۸۹ دسیبل)
اینکه قبول کنید این خودرو یک استیشن است یا نه، موضوع دیگری است اما در اینجا موتور V8 آن با حجم ۵ لیتر و مجهز به سوپرشارژر بهترین صدا را تولید میکند. شتاب صفر تا ۹۶ در ۳.۸ ثانیه برای این خودروی بزرگ هم ترسناک خواهد بود.
تارگا: شورولت کوروت ZR1 مدل ۲۰۱۹ (۹۹ دسیبل)
از زمان آزمایش این خودرو، کوروت یک نسل عوض کرده است. با این وجود موتور V8 سوپرشارژر ۷۵۵ اسب بخاری آن بلندترین صدایی که در یک خودروی تارگا شنیده شده را تولید میکند.
ون: مرسدس بنز اسپرینتر 3500xd مدل ۲۰۱۹ (۸۴ دسیبل)
بسیاری از خودروهای این لیست، صداهای بلند با اهداف تولید هیجان و لذت دارند اما در این خودروی باری، موتور دیزلی ۳ لیتری شش سیلندر سمفونی بلندی از اصوات غیر دلنشین تولید میکند که از یک خودروی ون انتظار نمیرود و بهزودی روان راننده را پریشان خواهد نمود.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰خخخخ???
چه مطلب باحالی،ممنون از آقای ویراستار…
فقط یه سوال،کسی میدونه صدای دیمون چند دسی بله؟
Nima RST
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰یبار ریچارد هموند تو گرندتور گفت ولی یادمون نمیاد تو گوگلم چه انگلیسی چه فارسی چیز دقیقی نمیاد
در نتیجه تو کنجکاوی میمونیم ?
محمد مختاری آذر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰118.8 دسی بل دوج چلنجر در گرند تور فصل 3 قسمت 1
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی ممنون آقای مختاری آذر?
۱۱۸دسیبل! عجب هیولایی…
Porsche 911
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰عاشق گلوله ۷۰۰ اسب پورشه هستم بقیه هم که بی نظیر
Reza
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰صدا فقط صدای غرش موتور تنفس طبیعیه لامبورگینی، بقیش سوسول بازیه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰موندم این تنش راه انداختن تا کی ادامه داره؟?
s.h
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰بلند ترین صدا مربوط به پاگانی زوندا ار هست
بعد از اون لافراری fxx ؛ استون مارتین ( مدلش یادم نیست ) بعد همینا دیگه
NAVID۰۰۹۸
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰برایم جالب بود که چطور ماسلکارهای امریکایی در این لیست حضور نداشتند در صورتی که بیشترین صدا را دارند یا مثلاً مازراتیها که صداشون گوش آدم را کر میکنه !!!
mahan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰کسی که به رنجروور ولار بگه استیشن بنظرت بقیه چیزاش درسته نوید خان؟
NAVID۰۰۹۸
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰والا ماهان جان یه بحثی هست و اون هم اینه که برخی بازارها و کشورها برای برخی کلاسها از یک اسم استفاده میکنند ، مثلاً برای پیکاپ و شاسیبلند از هر برندی که باشه میگویند جیپ ، حالا میخواد تویوتا باشه یا نیسان و فورد و همه را جیپ نام میبرند !
یا مثلاً در برخی کشورهای اروپایی به شاسیبلندها میگویند استیشن !
مثل ایران خودمون که از چری x22 تا ساندرو استپوی و سانتافه تا پرادو و… همه را میگویند شاسیبلند ( شاستیبلند ? ) !
میدونی که چی میگم ?
یه رفیقامون چند وقت پیش میگفت نوید یه شاسیبلند چینی اسم نوشتم به نظرت چطوره ، خوبه ؟!
گفتم چه مدلی ؟
گفت X22
گفتم مبارکت باشه فقط رفتی آفرود با خودت سیم بکسل ببند !
فکر کرد جدی میگم و من هم دیگر چیزی نگفتم !!!
ببینید دوستان ، سطح تفکر مردم ما یا جهان ، مُختص سنت و منطقهی خودمان است و کاریش هم نمیشه کرد !
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰والا آقا ماهان،رنجروور کجاش استیشنه که حالا اینجا میگه؟معلومه یه مطلب درست و حسابی نبود…
mahan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰دقیقا ابتین جان مخصوصا ولار با این همه بازخورد مثبت.در ضمن گول این ارتفاع رو هم نخورند ویدئو هایی هست که ولار در حد خودش و نسبت به رقبا خیلیم خوب درخشیده.❤️
بعد این ازمایش اصولی داره برای خودش و خیلی فاکتور ها داره مثل یکسان بودن محیط و تمیز بودن هوا(منظورم فاقد الودگی های صوتی و امواجی)وخیلی از مدعیان که نیستن
محمد رستمی نژاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰جالب بود
مقایسه دسی بل برای اینکه فهمید کدام خودرو صدای بهتری دارد از ریشه غلط است .
من خودم به اندازه مو های سَرَم فیلم صدای ماشین ها و برسی صدای آنها دیدم .
خوش صدا ترین بین این لیست ،کوروت ZR1 است ، اگه به بلندی صدا باشه، بوق کامیون ها از همه بلند تر است .
صدای TRX هم خیلی خیلی خیلی بهتر از RAPTOR است.
هلکت کجا و V6 کجا (تازه با توئین توربو)
شلبی GT350 هم بهشدت خوش صدا است
وایپر که اصلا نیاز به تعریف نیست .
لامبورگینی که از خداوند بهش الهام شده صدایش
در بین موتور ها (موتور سیکلت ها) ، فقط هارلی دیوید سون صدای محشری داره، لامصب با V8 هیچ فرقی نداره
امید وارم یک بار هم که شده با هارلی دیوید سون دور بزنید.
اللخوص سبک چاپِر.
نعمت اله آزموده
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰تیتر را خواهشا درست بخونید بحث شدت صداست نه زیبایی
UNIVERS
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰مینی کوپر 93دسی بل ؟؟!!! به عنوان یه هاجبک خیلی سر و صدا میکنه. شتابش هم سریعه. 4.7 ثانیه. قیمتش هم به دلار منطقی هست. ولی پورشه 911 gt3 rs حدود 108 دسیبل هست. از همه صداش بلند تره.
صدای لامبورگینی و فراری چه قدره ؟ اونا یعنی اینقدر صدا ندارن؟ بوگاتی، کونیگزگ؟
کسی چیزی میدونه؟
SF90 STRADALE
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰پُر سر و صداترین که قطعاً نیستن ولی سر و صدایی دارن !!
سلطان صدا آونتادور ، LFA ، زوندا R ، انزو و ۴۵۸ اسپشیاله و ….
R@m!n
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰کلا کارانددرایو تستاش بدرد خودش می خوره عجیب افت کرده
همون فراری F458 Speciale تا 105 دسیبل هم می ره.
سلطان مورسیه لاگو هم با بیشتر از 142 دسیبل پرچمداره این محفله
SF90 STRADALE
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰حرف شما رو قبول دارم
این شکل از مطالب برای car and driver بعیده و زیاد جالب نیست با اون سابقه ای که ازش سراغ داریم
Amin
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰F430 gtc و اسکوادریا هم یادتون نره که اگر اشتباه نکنم صدای f430 اسکوادریا از از مورسیلاگو هم بیشتره، دلیل علمی هم دراه ،کلا صدای موتور های v8 میتونی از v12 بیشتر باشه، و v6 هم از v8 چونکه اعدا سیلندر ها که بالا میره صدای موتور ریز تر میشه و معمولا دامنه موج پایین تر میاد و انرژی صدا کمتر میشه
البته به سیستم اگزوز هم بستگی داره که چه قدر از صدای موتور رو بیرون بده
R@m!n
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰باز اسم فراری اومد و آمارای من دراوردی آقا امین !!!! منبع کجاست خدا داند یا شایدم از شخص انزو فراری الهام میشه.
mahan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰در ضمن رامین جان اگه اشتباه نکنم باید صداهارو در یک محیط تمیز و در شرایط یکسان بین بزرگواران مدعی برگزار کرد.خیلی چیزا دخیل هست.
R@m!n
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰قطعا همینطوره ولی این لیستم نمیشه بهش اتکا کرد وقتی کلی ماشین دیگه هستن که صدای بلندتری دارن
R@m!n
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰مجله ROAD AND TRACK با شلبی GT500 2020 میزان صدای 103 دسیبل ثبت کرده.
جالبه GT500 2013 میزان صدای 122 دسیبل داره.
Amin
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰کجا من درآوردی، مگه من آمار گفتم، گفتم صدای f430 هم بالاست ،هیچ شکی هم درش نیست ،کلا v8 تنفس طبیعی ها صدای زیادی دارن
هر چه قدر تعداد سیلندر ها کمتر باشه ،البته باقدرت تقریبا برابر، بازده حجمی کمتر میشه و انرژی بیشتری از سوخت تبدیل به صدا میشه البته چون مهندسی هم مهمه من از اصطلاح میتواند در کامنت بالا استفاده کردم ،و دوم اینکه وقتی تعداد سیلندر ها کمتر باشه و قدرتها تقریبا برابر باشن ،قدرت احتراق های انجام شده در تک سیلندر تقریبا دوبرابر قدرت احتراق انجام شده در یک سیلندر موتور با سیلندر های بیشتر هست ،این قانون فیزیک هست ،مثلا یه موتر تک سیلندر با ۲۰ اسب قدرت از یخ موتور ۲ سیلندر با ۲۲ اسب قدرت درصورت داشتن اگزوز مشابه صداش بالاتره چون تمام صدا در یه مرحله از اگزوز بیرون میاد ولی در ۲ سیلندر باید دو تا احتراق ضعیف تر انجام بشه و در دومرحله از اگزوز خارج بشه، پس صدا کمتر میشه ،این هارو باید تجربی فهمید
و در اخر اگزوز هم مهمه ، پس من نه حرف غلطی زدم نه آمار دادم
R@m!n
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰F430 gtc و اسکوادریا هم یادتون نره که اگر اشتباه نکنم صدای f430 اسکوادریا از از مورسیلاگو هم بیشتره
فرموده شماست
محمد امین
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰نمیدونم کمتر هست یا بیشتره
ولی ممکنه بیشتر باشه?
منکه گفتم اگر اشتباه نکنم
R@m!n
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰امین – محمد امین رفیق دوست عزیز من دوس ندارم از کسی غلط بگیرم تو جایگاهی هم نیستم که اینکارو کنم.
قبلا هم بهت گفتم اما این حرکاتت فوله. با یه اکانت هر چی مدح و ستایش در وصف فراری می کنی بعد میای با یه اکانت دیگه سوتی ها رو جمع می کنی ؟؟؟؟
باز هم قبلا بهت گفتم فراری یا هر برندی دوست داری به کسی ربطی نداره اما تو یه سایت تخصصی فکت من دراوردی نده برادر. اطلاعاتت بالاست، فراری دوست داری، کامنت گذاشتن دوست داری، بشین هزاران خط راجب ماشینای فراری و ویژگی هاش صحبت کن همه هم حال می کنیم به اطلاعات همه اضافه میشه.
Amirreza
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰بنزم خوب صدایی داشته به رو خودش نمیورده?
سهند
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰من یک سوال دارم اینه که پورشه قبل از معرفی اولین نسل gt2 و gt3 ماشین پیست محوری داشت؟
لطفاً جواب دهید
R@m!n
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰فکر کنم پورشه 356S بود که از روش اوایل دهه 50 میلادی مدل GMUND نامی تولید شد برای لمانز و تو کلاس 1100cc قهرمان شد.
Amin
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰رامین جان ، با ور کن که باگ سایت هست، بعضی موقع حوصلم نمیشه وارد سایت بشم ،چون ایمیل ام به صورت پیش فرض داخل سایت هست اینطوری میشه
Aref.Genial
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰هر کی به قصد خوندن کامنت میاد لایک کنه!
mahan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰انشالله که اخر سال جایزه دسته بیل طلایی رو بهشون اهدا کنند!یکی میاد مینویسه من دیروز استیک خوردم یکی میگه امروز اول صبح دست شویی رفتم یکی که توهم زده بد رو جنسه والا عجب مزرعه ای شده دنیا
GT
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰انتطار داشتم اونتادور svj هم حضور داشته باشه ?
چون صداش فوق العاده بلنده
زیزیگولو
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰من صدای پورشه ۹۱۱ و شورلت کوروت C8 رو بیشتر از بقیه میپسندم
BenzSLR
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰بنظرم صدا بلند خوب نیست فرض کن شب داری ساعت ۱ بر میگردی خونه دو تا گاز بدی محله رو بیدار کردی بهترین کار برای این مشکل هم تنظیم صداست تو پیست صداشو تا آخر میدی نصفه شب هم صداشو پایین میدی . من هنوز فاز اون کسایی که رو پراید کیت اگزوز میذارن رو درک نکردم .
ارشیا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰اینهمه لامبو و فراری نچرال
هیچکدوم نیستن???
عاشق پدال
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰f150 هوووووف
بیخود نیست عاشقشم.
hamid
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰جالبه خیلی از ماشینای پر ادعا نیستن.
Trx فقط ۸۰ دسی بل؟ نا امید کنندس.
بنازم gt3 رو
Hamed
۱۶ خرداد ۱۴۰۰صدا فقط طنین گوش نواز ماشینای V10 فرمول 1 با شدت صدای 145 دسیبل
بقیه اش سوسول بازیه