علیرغم رشد اقتصادی سریع، صنعت خودروسازی یکی از محرکهای اصلی حرکت اقتصادی چین است. از سال ۲۰۱۵ چین به بزرگترین کشور تولیدکنندهٔ خودرو در دنیا تبدیل شده و تقریباً ۲۵ درصد از کل تولید خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، تعداد رانندههای جدید در این کشور همچنان روبه افزایش است و در حال حاضر تعداد گواهینامههای رانندگی صادر شده در چین تقریباً دو برابر تعداد خودروهای موجود است که این امر بهوضوح نشان میدهد رشد بازار خودرو همچنان در این کشور ادامه خواهد داشت. سال گذشته در چین درمجموع ۲۸.۸۸ میلیون دستگاه خودرو فروخته شده که ۲۴.۷۲ میلیون دستگاه آن خودروهای سواری و ۴.۱۶ میلیون دستگاه وسایل نقلیهٔ تجاری بودهاند؛ اما در این بازار خودروی فوقالعاده، کدام خودروسازان بیشترین سهم را دارند؟ برای پاسخ به این سؤال قصد داریم در این مطلب به پرفروشترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۷ بپردازیم.
رتبهٔ اول فولکسواگن
فروش: ۳.۱۴ میلیون دستگاه
مطلب ما در مورد پرفروشترین خودروسازان بازار چین با رهبر این بازار یعنی فولکسواگن آغاز میشود. این غول خودروسازی دنیا از دههٔ ۸۰ میلادی با جوینت ونچرهای مختلف همواره خودروهای بیشتر و بیشتری را بهطور خاص برای بازار چین تولید کرده است. این امر موفقیت بزرگی را برای فولکسواگن و بخصوص خودروهای محبوب این شرکت در چین یعنی لاویدا و فیدئون در پی داشته است. همچنین ازآنجاییکه خودروهای دیزلی در چین نقش پررنگی ندارند، دیزلگیت بر فروش فولکسواگن در چین تأثیری نداشته است. این شرکت ۱۳ درصد از بازار خودروی چین را در اختیار دارد.
رتبهٔ دوم هوندا
فروش: ۱.۴۲ میلیون دستگاه
فروش هوندا در چین سالانه به میزان ۱۸.۵ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین طولی نخواهد کشید که چین جای ایالاتمتحده را بهعنوان بزرگترین بازار هوندا خواهد گرفت زیرا فروش هوندا در سال ۲۰۱۷ در چین ۱.۴۲ میلیون دستگاه بوده که فاصلهٔ چندانی با فروش ۱.۴۹ میلیون دستگاهی آن در ایالاتمتحده ندارد.
رتبهٔ سوم جیلی
فروش: ۱.۲۵ میلیون دستگاه
در بازارهای جهانی جیلی عمدتاً بهعنوان مالک شرکتهای ولوو و لوتوس شناخته میشود؛ اما این شرکت چینی سال گذشته موفق شده است برای اولین بار در خانهاش سهم بازار خود را به بیش از ۵ درصد برساند. در سال ۲۰۱۷ فروش جیلی در چین با ۶۱ درصد افزایش به ۱.۲۵ میلیون دستگاه رسیده است.
رتبهٔ چهارم بیوک
فروش: ۱.۲۲ میلیون دستگاه
جنرال موتورز در دههٔ ۹۰ میلادی تصمیم گرفت در بازار چین بیوک را جایگزین اوپل کند. بااینوجود هنوز هم در این کشور بسیاری از محصولات اوپل با برند بیوک عرضه میشوند مانند بیوک ریگال که در اصل اوپل اینسیگنیا با برند بیوک است یا بیوک ورانو هاچبک که همان اوپل آسترا است. بااینحال هماکنون بیوک یکی از پرفروشترین خودروسازان در بازار چین است و سهمی ۵ درصدی از بازار خودروی این کشور دارد.
رتبهٔ پنجم تویوتا
فروش: ۱.۱۴ میلیون دستگاه
فروش کراساوورها خصوصاً در سال ۲۰۱۷ در چین افزایش چشمگیر ۱۳ درصدی داشته است؛ بنابراین به نظر میرسد کراساوورها در حال گرفتن جای سدانها بهعنوان محبوبترین سگمنت خودرویی در چین هستند. در همین حال تویوتا یکی از برندهایی است که کراساوورهای زیادی در سبد محصولات خود دارد. این امر به سازندهٔ ژاپنی کمک کرده تا سال گذشته فروش خود را در چین به میزان ۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش دهد.
رتبهٔ ششم نیسان
فروش: ۱.۱۲ میلیون دستگاه
آماری که در این مطلب عنوان شدهاند صرفاً شامل خودروهایی میشود که در خود چین ساخته شدهاند زیرا به دلیل عوارض واردات بالا، واردات تنها بخش کوچکی از فروش خودروسازان در چین را تشکیل میدهد. بهعنوانمثال نیسان از طریق جوینت ونچر با دانگفنگ اقدام به تولید خودرو در چین میکند.
رتبهٔ هفتم چانگان
فروش: ۱.۰۶ میلیون دستگاه
سال ۲۰۱۷ برای چانگان سال چندان خوبی نبوده است زیرا فروش آن با ۸ درصد کاهش به ۱.۰۶ میلیون دستگاه رسیده است؛ اما بااینحال این شرکت چینی با معرفی نسل جدید محصولاتش با ویژگیهای اروپایی قصد دارد فروش خود را بهبود دهد.
رتبهٔ هشتم بائوجون
فروش: ۱.۰۲ میلیون دستگاه
در کنار جیلی، بائوجون هم یکی از برندهای چینی موفق در زمینهٔ فروش است. این برند که محصول جوینت ونچر جنرال موتورز و سایک موتور است، به لطف محصولات جدید و جذاب خود مانند کراساوور ۵۱۰ توانسته فروش خود را در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۴ درصد افزایش داده و به ۱.۰۲ میلیون دستگاه برساند.
رتبهٔ نهم هاوال
فروش: ۸۴۹ هزار دستگاه
هاوال برند اسیوویهای گروه چینی گریت وال است؛ اما این برند سال گذشته اوضاع خوبی نداشته است زیرا فروش آن کاهشی بیش از ۹ درصد را تجربه نموده است. در اصل قرار بود هاوال در کنار لندروور و جیپ به یکی از سازندگان مطرح اسیووی در دنیا تبدیل گردد اما هنوز در پس رقبای بریتانیایی و آمریکایی خود قرار دارد.
رتبهٔ دهم فورد
فروش: ۸۴۰ هزار دستگاه
فورد در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ در چین تقریباً ۱۲ درصد کمتر فروخته است. محصولات ناچبک انحصاری فورد برای بازار چین مانند مدل اسکورت که بهتازگی مورد بهروزرسانی قرار گرفته است، دیگر فروش خوبی ندارند زیرا بازار به سمت کراساوورها حرکت کرده است.
منبع: Motor1
Khan
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷… زیرا به دلیل عوارض واردات بالا، واردات تنها بخش کوچکی از فروش خودروسازان در چین را تشکیل میدهد.
طبق اون خبری چندروز پیش داشتین فکر کنم 25% بود… حالا مقایسه کنید با خودمون که دوبرابر قیمت اصلی ماشین جدا میذارن روش
معلوم نیست سگ جونیم، احمقیم، مظلومیم، محرومیم، محبوسیم، مجنونیم، مفعولیم چی هستیم…
M3csl
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷پاسخ:
گزینه ی هشت؛محکومیم…..
ب زندگی در ایران.
ایمان
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷هر برندی که بخواد موفق بشه باید بازار چین رو بچسبه
فولکس واگن با چه اختلافی صدرنشین هست
آفرین به بیوک که بالاتر از تویوتاست
جیلی هم خوب کار میکنه
سید
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷جیلی داره خییییلی کله گنده میشه!
ایول…☺
پیکان جوانان گوجه ای
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷چینی ها خودشون برندهای زیادی دارن حتی شرکتهای اصلی خودشون هم کلی زیر مجموعه دارن که باعث تقسیم فروش بین زیرمجموعه ها شده ولی به نظر من تا یک دهه اینده بیشتر این زیر مجموعه ها توسط برندهای اصلی تعطیل میشن و تعداد برندهای چینی کاهش پیدا میکنه حداقل تو اروپا و امریکا که اینطوری شده
الهی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷یه بنده خدایی میگفت تو چین با کلاسا آئودی سوار میشن… یکی که چندسال اونجا زندگی کرده بود میگفت…
amir
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷همه جای دنیا باکلاسها آئودی سوار میشن.
Stern des südens
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷دقیقاًً
ائودی یه کلاس خاصی داره واسه خودش
حمیدرضا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷باور نمیشه برند باوجون که دوستان خیلی مسخرش میکردن به خاطر اسم ولوگوش فقط با 5-6 مدل انقدر تو بازار چین رشد کنه که اتفاقا خیلی هم رقابتی هست نمونش همین هایما و زوتی که کلا انگار دیگه فروشی ندارن
جالبه ماشین های امریکایی در چین فروششون انقدر بالاست
مانی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷بنظر من که لوگو بائوجون قشنگه یه چیزی تو مایهایه اسب و گرداب و ایناست:د
چرا اینهمه چینی آشغال که میاد ایران جیلی و بائوجون نمیاد؟؟؟؟عجب
حمیدرضا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷باوجون شریک جی ام و البته مرگ بر امریکا
Stern des südens
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷❤? فولکس واگن ❤?چه اختلافی با بقیه ایجاد کرده