در سال ۲۰۱۹ بازار خودروی اروپا که شامل ۴۴ کشور مختلف از پرتغال گرفته تا اوکراین میشود، برای چهلوچهارمین سال پیاپی تحت سلطهٔ فولکسواگن گلف بوده است. این هاچبک محبوب آلمانی علیرغم کاهش فروش دورقمی، همچنان رهبر بلامنازع بازار خودروی اروپا است و با فروش ۴۲۷,۴۹۰ دستگاه، ۲.۷ درصد از کل بازار خودروی این قاره را در اختیار دارد. گلف همچنین کماکان اختلاف زیاد خود با دومین خودروی پرفروش بازار اروپا یعنی رنو کلیو را هم حفظ کرده است.
پس از گلف همانطور که اشاره شد رنو کلیو با فروش ۳۱۸,۲۹۶ دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ بهعنوان جایگزینی برای رنو ۵ به بازار آمد. هرچند در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نسل پنجم کلیو رونمایی شد اما بخش عمدهای از این سال را همچنان نسل چهارم در بازار حضور داشت که در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شده و خودروی سالخوردهای محسوب میشود؛ بنابراین شاید به همین دلیل باشد که فروش کلیو در سال ۲۰۱۹ در اروپا ۵.۴ درصد کاهش داشته است.
هاچبک کوچکتر فولکسواگن یعنی پولو هم در سال ۲۰۱۹ کاهش فروش قابلتوجه ۱۲ درصدی را تجربه کرده ولی همچنان جایگاه خود بهعنوان سومین خودروی پرفروش بازار اروپا را حفظ کرده است. پولو با فروشی بیش از ۱۴ میلیون دستگاه از ابتدا تاکنون، یکی از موفقترین خودروهای جمعوجور جهان محسوب میشود. نسل ششم این خودرو اواخر سال ۲۰۱۷ با طراحی بیرونی جدید و کابین کاملاً جادارتر به بازار عرضه شد. همچنین این نسل به سیستمهای کمکرانندهای مجهز شده است که قبلاً فقط در محصولات بزرگتر فولکسواگن پیدا میشدند.
در رتبهٔ چهارم نیز بازهم محصولی از فولکسواگن ولی این بار یک کراساوور یعنی تیگوآن قرار گرفته است. فروش این خودرو برخلاف دو ساختهٔ دیگر فولکسواگن ۱.۷ درصد افزایش یافته و به ۲۷۸,۹۱۹ دستگاه رسیده است. پسازاین، اشکودا اکتاویا با فروش ۲۴۲,۲۰۴ دستگاه در تعقیب تیگوآن است که با وجود کاهش فروش ۰.۹ درصدی، به دلیل کاهش فروش نیسان قشقایی و فورد فییستا، دو رتبه صعود کرده است. فورد فوکوس نیز عملکرد چشمگیری داشته و با افزایش فروش ۸.۴ درصدی جایگاه خود را سه پله ارتقاء داده و از دهم به هفتم رسیده است. از سوی دیگر اما هاچبک کوچکتر فورد یعنی فییستا با کاهش فروش ۱۵.۱ درصدی مواجه شده و از جایگاه پنجم به هشتم سقوط کرده است.
پرفروشترین خودروهای بازار اروپا در سال ۲۰۱۹
رتبه | خودرو | فروش ۲۰۱۸ | فروش ۲۰۱۹ | کاهش/افزایش |
۱ | فولکسواگن گلف | ۵۵۱,۲۸۲ | ۴۲۷,۴۹۰ | -۱۰.۰ |
۲ | رنو کلیو | ۳۶۵,۵۰۸ | ۳۱۸,۲۹۷ | -۵.۴ |
۳ | فولکسواگن پولو | ۳۱۳,۴۴۹ | ۳۰۶,۵۷۱ | -۱۲.۰ |
۴ | فولکسواگن تیگوآن | ۲۵۸,۴۹۱ | ۲۷۸,۹۱۹ | ۱.۷ |
۵ | اشکودا اکتاویا | ۲۴۰,۶۴۵ | ۲۴۲,۲۰۴ | -۰.۹ |
۶ | نیسان قشقایی | ۲۵۲,۷۰۵ | ۲۳۸,۰۵۸ | -۸.۰ |
۷ | فورد فوکوس | ۲۱۰,۰۸۳ | ۲۲۶,۳۶۹ | ۸.۴ |
۸ | فورد فییستا | ۲۷۴,۴۵۵ | ۲۲۰,۴۷۱ | -۱۵.۱ |
۹ | اوپل کورسا | ۲۲۲,۹۵۳ | ۲۱۹,۳۲۷ | ۵.۳ |
۱۰ | سیتروئن C3 | ۲۲۲,۶۸۶ | ۲۱۷,۷۶۹ | ۱.۰ |
۱۱ | پژو ۲۰۸ | ۲۴۰,۶۴۵ | ۲۱۴,۲۹۲ | -۲.۹ |
۱۲ | داچیا ساندرو | ۲۲۵,۲۶۱ | ۲۱۳,۴۷۶ | ۳.۷ |
۱۳ | داچیا داستر | ۱۹۲,۱۹۴ | ۲۰۸,۱۷۸ | ۳.۷ |
۱۴ | رنو کپچر | ۲۱۵,۷۸۶ | ۲۰۵,۰۸۲ | ۰.۲ |
۱۵ | تویوتا یاریس | ۲۱۴,۴۹۹ | ۲۰۱,۳۰۷ | -۲.۰ |
۱۶ | پژو ۳۰۰۸ | ۲۱۰,۰۸۸ | ۱۹۰,۸۷۶ | -۴.۸ |
۱۷ | فولکسواگن تیراک | ۱۳۴,۲۶۹ | ۱۸۸,۰۷۸ | ۴۷.۲ |
۱۸ | مرسدس بنز A کلاس | ۱۵۵,۸۹۱ | ۱۷۷,۵۹۸ | ۵۱.۹ |
۱۹ | فیات پاندا | ۱۷۱,۹۵۱ | ۸.۱ | |
۲۰ | اشکودا فابیا | ۱۵۷,۷۶۴ | -۶.۴ |
منبع: focus2move
ali (chevy nova)
۱۴ بهمن ۱۳۹۸چقدر بازار کرخت و بی روحی داره اروپا
نگاه ماشینهای پرفروششون رو?
اروپاییها میان امریکا تازه معنای ماشین بازی و ماشین سواری رو درک میکنن
حسین
۱۵ بهمن ۱۳۹۸اره نه اینکه تو تهران همه داج دیمن دارن. خودم اولین انتخابم تو ماشینا داج دیمنه ولی خداییش این حرفاتون خیلی مسخرس. اونا حق انتخاب دارن. انتخاب کردن این مدلا رو بخرن. به من و تو چه؟
اروپا شهراشون خیلی بهم نزدیکه. اونقدرا فاصله نداره که طرف شب و روز سوار ماشین باشه. بافتشون خیلی قدیمیه . همین داج دیمن تو خیابونشون جا نمیشه.حالا شما بگو. تو چنین بافتی حاظری یه f-150 بخری؟ ماشینی که حتی تو کوچه جا نمیشه؟
تو همین محلمون پراید به زور جا میشه. خودم عصر میام خونه ماشینو میلیمتری با دیوار پارک میکنم و از در سمت شاگرد پیاده میشم.
تا حالا دقت کردی این دیکتاتوری و تعیین تکلیف برا بقیه انگار تو خون تک تک ماهاست؟ هی میخواییم برا بقیه تعیین تکلیف کنیم؟
Enzo
۱۴ بهمن ۱۳۹۸نظرم این نسل گلف زیباتره تا نسل جدید.طراحیه جلوی نسل جدید متناسب نیست بنظرم .رنو کلیو الکی نیست دومه واقعا طراحیش پختس.در حالیکه ۲۰۸ که هموطنشه یازدهمه
Dante
۱۴ بهمن ۱۳۹۸فقط اشکودا اکتاویا
یک خودرویی هست این بی نظیر
Me
۱۴ بهمن ۱۳۹۸بله دوست عزیز تو اروپا اکتاویا از پاسات هم پرطرفدارتره و البته شایسته این اقبال هم هست.اما صرفا توی المان فولکس واگن و ائودی پرطرفدارترین هستند ولی درکنار اونها اشکودا و داچیا هم فروش شدیدا بالایی دارن
Farzad
۱۴ بهمن ۱۳۹۸چقدر قدرت انتخاب دارن و چقدر قدرت خرید و چقدر همه چی دارن
و چقدر خوبن و چقدر …….
آرش وان
۱۴ بهمن ۱۳۹۸سایت ایتالیایی Focus2Move که منبع این خبر است ؛ چندان سایت معتبری به حساب نمی آید ، در زمینه ی آمار فروش خودرو در اروپا ؛ سایت های انجمن خودروسازان اروپا با آدرس ACEA.be
Association des Constructeurs Européens d’Automobiles که مقرش در بلژیک است و سایت انگلیسی بسیار معتبر JATO Dynamics که رفرنس بسیاری از سایت های دیگر است ؛ وجود دارند
شاد و سرافراز باشید
رحیم
۱۴ بهمن ۱۳۹۸مجموعه رنو،داچیا: 944000دستگاه
پژوسیتروئناوپل: 840000دستگاه
(Saeed(peugeot
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ببخشید پدال جان امار فروش و از کدوم منبع درمیارید…
من به سایت carsalesbase.com میرم هنوز ماه اخر ۲۰۱۹ هنوز
رو نذاشته
یانکی
۱۴ بهمن ۱۳۹۸پرفروشهای اروپا رو با آمریکا مقایسه میکنی خندت میگیره فکر کن گلف در مقابل f150 عظیم کلیو در مقابل رم غول تشنگ پولو در مقابل سیلورادوی چقر
آرش وان
۱۴ بهمن ۱۳۹۸فلفل نبین چه ریزه
[ درشتاشو سوا کن ] ?
حسین
۱۵ بهمن ۱۳۹۸تو ژاپن کیی میخرن. تو اروپا این مدلا میخرن تو اروپا اف۱۵۰ میخرن. خب مشکلش چیه؟ به کجای شما برخورد؟ ایا شما اف۱۵۰ داری یا اصلا از نزدیک دیدی؟ واقعا نمیفهمم به کجای شماها برمیخوره یکی بره هاچبک بخره؟
اف۱۵۰ تو همین تهران جا نمیشه بعد توقع داری تو شهرای اروپایی جا بشه؟ لابد شما معجزه میکنین و با یه اجی مجی ترجی اف۱۵۰ رو کوچیک میکنین و تو خیابون جا میدین. اگه ماشین دارین یه توصیه میکنم انجام بدین تا بفهمین معنی جا نشدن یعنی چی.
ایندفعه که با ماشین رفتی بیرون ماشینو تو خیابون اصلی پارک کن. اصلا نیار تو کوچه. بعدم تا خونه پیاده برو. حالا فکر کن تا اخر عمرت باید ماشینو تو خیابون اصلی پارک کنی و هی دویست سیصد متر بری و بیایی تا بهش برسی. اصلا میشه؟ منطقیه؟
بابا اروپاییا خر که نیستن. ادمن. عقل دارن. میفهمن چه چیزی به نفعشونه چه چیزی نیست.
ژاپنیا الاغ که نیستن. لابد یه کشورشون یه شرائطی داره که ماشینایی کایی یا کیی میخرن.
امریکا کل زیربناش از ۲۰۰ سال پیش شروع شده. واشنگتن پایتخت امریکا کلا ۲۲۰ ساله که درست شده. خیابوناش اندازه ده تا کامیون کنار هم جا داره. اونا محدودیت ندارن که میخرن.
حتی امریکا چندساله تو شهرای بزرگشون مشکل جا دارن و عوارض گذاشتن. حالا شما امریکا رو با شهرای اروپایی که اکثرشون برا یه رد شدن اسب و کالسه درست شده مقایسه میکنین؟ بعد نتیجه میگیرین f150 تو اروپا باید جا بشه؟
تو اینترنت بزن عکسای شهراشونو ببین. بنز بی ام و به زور جا میشه بعد شما نمیدونم چه معجزه ایی بلدی میخوایی f150 جا کنی.
بله اون اروپایی میره امریکا f150 میخره چون دیگه محدودیت جا نداره. مغز خر نخورده و امریکا هم فولکس واگن گلف سوار بشه. یا همون ژاپنی میره امریکا مگه کیی میخره؟
یا یه امریکایی میره ژاپن و اروپا f150 میخره ؟
و تنها ایرانیه این حرفا رو بزنه . خود امریکاییا اصلا به چیزشونم حساب نمیکنن ژاپن و امریکا ماشین کوچیک میخرن بعد یه ادمی که پراید به زور خریده میاد مسخره میکنه.
کاش یه قطری بودم با لامبورگینیم یونجه میبردم برا شترهام و به مسخره کردن پراید سوارا میخندیدم. کاش ای کاش. اخر هفته میرفتم اروپا خوشگذونی. جمعه ها با لندکروزم میرفتم تو صحرا رو شن غلط میخوردم ولی با ادمایی مثل شماها یکجا نمیشدم. کاش قطری بودم و پراید سوارا مسخرم میکردن ولی تو لامبورگینیم زیر افتاب سوزان میرفتم دختربازی.
خدایا ناراضی ام ازت. اخه این فرقا چیه میزاری بین بندگانت؟ نمیگم به عربها لامبورگینی نده. بده خوبشم بده. ده تا بده. ولی حداقل به منم یه تویوتا کمری برسون. نشد یه کرولا.
Me
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ولی کاش ۲۰تای بعدشم هم منتشر میشد.اون امار دیدن داره
mohammad
۱۸ بهمن ۱۳۹۸https://focus2move.com/europe-best-selling-cars/
آرمان
۱۸ بهمن ۱۳۹۸فروش داچیا ساندرو و داستر نشون میده آوردن خانواده داچیا-رنو به ایران انتخاب هوشمندانه ای بود(که امتحان پس داده هم هستن) ولی متاسفانه بدلیل خیلی مسایل دیگه پروژه تا اینجا شکست خورده، ای کاش واسه آوردن مرکز تحقیقات رنو به ایران سنگ اندازی سیاسی نمی شد….. امان از سیاست و صنعت دولتی