شاید یک زمانی سدانهای چهار درب در بزرگراههای آمریکا حرف اول را میزدند اما آن روزها به سرعت سپری شدهاند. امروزه همه خودروها در حال بازنشسته شدن بوده و جای خود را به پیکاپ ها، کراس اوورها و شاسی بلندها میدهند؛ و هیچ نشانهای از تغییر این روند نیز به چشم نمیخورد.
بنا به دادههای منتشر شده توسط CNBC، طی ۱۰ سال اخیر فروش محصولات سواری سه خودروساز بزرگ دیترویتی در آمریکا کمی بیشتر از تراک ها بوده است. این سهم ۵۱ به ۴۹ درصد بوده اما در پایان سال پیش همهچیز تغییر کرده است. هماکنون ۳۵ درصد فروش دیترویتیها را خودروهای سواری تشکیل میدهد و ۶۵ درصد باقی مانده نیز سهم تراک ها است.
تخمین زده میشود با روند کنونی، سهم فروش تراک ها (شامل پیکاپ، کراس اوور و شاسی بلندها) در سال ۲۰۲۲ به حدود ۹۰ درصد برسد. موسسه LMC اتوموتیو پیشبینی میکند در خلال ۴ سال آینده تراک ها سهم ۸۴ درصدی از فروش داخلی جنرال موتورز خواهند داشت درحالیکه این سهم در فورد به ۹۰ درصد خواهد رسید. فیات-کرایسلر نیز تقریباً بهطور کامل روی تراک ها تمرکز کرده و سهم فروش آنها به ۹۷ درصد خواهد رسید.
دو دلیل عمده برای افزایش اقبال به تراک ها وجود دارد. از یک طرف قیمت سوخت در حال کاهش بوده و همین امر باعث میشود مشتریان نگرانی کمتری درباره مصرف سوخت خودروها داشته باشند. از طرف دیگر پیکاپ ها، کراس اوورها و شاسی بلندهای امروزی سواری بهتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به پیشینیان خود داشته و فاصله خود با خودروهای سواری را کمتر کردهاند.
این خودروها همچنین سود بیشتری برای سازندگان دارند. CNBC میگوید فورد، برای مثال، با فروش اکو اسپورت ۴۵۰۰ دلار سود بیشتری نسبت به فیستا به دست میآورد. به همین دلیل است که باید با فیستا خداحافظی کرده و منتظر معرفی نسل جدید برانکو باشیم.
البته تنها فورد نیست که دست به چنین اقدامی میزند. فیات-کرایسلر نیز در حال خروج از بازار خودروهای سواری بوده و تمرکز خود را روی تراک های سودده معطوف میکند. قبلاً با کرایسلر ۲۰۰، داج دارت و وایپر خداحافظی کردهایم. هماکنون تراک هایی همچون رم ۱۵۰۰ و جیپ رانگلر جای این محصولات خاطرهانگیز را پر کردهاند. شورولت نیز در آینده هاچبک سونیک و سدان ایمپالا را بازنشسته خواهد کرد.
شاید افزایش بهای سوخت باعث شود خودروهای سواری بازهم گزینههای جذابتری باشند اما تا آن زمان تراک ها بهتر و بهتر خواهند شد و محصولات سواری آمریکایی شاید بازار کاملاً محدودی برای مشتریان خاص داشته باشند.
حمیدرضا
۲۱ فروردین ۱۳۹۷انقدر مصرف سوخت هیبریدی ها و خودروهای هیدروژنی در امریکا اروپا ژاپن و چین رشد خواهند کرد که دیگه جایی برای ماشین های کم مصرف بنزین و دیزلی نمیمونه
به نظرم این قرن برای همه دنیا قرن شاسی بلندها باشه
امیر
۲۱ فروردین ۱۳۹۷حس بهتریم داره وقتی بالاتری از سطح جاده واینکه به قدری زیبا وبهینه وپرامکانات شدن شاسی بلنداووانتا خب من چرا بیام نخرم ماشینای کوچیک سواری وهاچبک هنوز مشتری خواهندداشت ولی امثال تاروس ایمپالا ۳۰۰ واولان و….خیر
Ehsangt3
۲۱ فروردین ۱۳۹۷باسلام وبا تشکر از آقای احمد زاده
یه چند وقتی هست که این موضوع خیلی ناراحتم کرده ماشینایی مثل شوی ایمپالا دهه 50و کادیلاک الدورادو دهه 50 رو ببینید چقدر زیبا بودن حالا اون اسم ها دارن به خاطره ها می پیوندن یا ماشینای اسپرت ژاپنی مثل میتسوبیشی اکلیپس و …به خاطره ها پیوستن بعدا هم 370z وبقیه منقرض میشن
ای لعنت به شاسی بلندا (به غیر از آفرودر های واقعی )مخصوصا شاسی بلند نماها
هرچند دست مابه هیچ کدوم نرسیده بعد از این هم معلوم نیست برسه یا نه
بهراد
۲۱ فروردین ۱۳۹۷به خودرو های کراس، شاسی بلند هم میگن و خیلیا باهاش عینک دودیم میزنن
شاسی بلند باید کاربرد اولش آفرود باشه بعد مخصوص جاده ساخته بشه،
منتها اولش برا جاده میسازنش بعدشم یکم آپشن میزارن که مثلا آفرود شد
بابا لندکروزر شاسی بلند واقعیه نه ام وی ام کراس اورر
چون شاسی بلند ها مقاومتشون در برابر هوا زیاده پس زیاد مناسب سرعت های بالا نیستند. بنظرم باید یکم روی آیرودینامیک شاسی بلند ها کار کنن تا هم آفرود باشه و هم نقش کوپه ها و سدان هارو اجرا کنه، تا الانش سدان ها و کوپه ها خیلی پیشرفت کردند مثل فراری که بدون اسپویلر داون فورسی تولید میکنه که با داون فورس ۹۱۱ ای که اسپویلر داره برابره
اگر یکم برای زیر ماشین(اسپیلیتر و …) و نمای جلوی ماشین کار کنن همون ضریب درگ و داون فورس رو میتونن تولید کنن که هم مصرف سوخت پایین بیاد هم شتابش خوب باشه با پیشرفت تکنولوژی موتور ها هم مصرف سوخت پایینتر میاد و با کمک تکنولوژی هیبرید بازم کمتر میشه.
تا حالا بیشتر تکنولوژی های مسابقه ای تو سدان ها و کوپه ها بکار رفتن نوبتشه که شاسی بلند ها هم از اینا ارث ببرن،
تصور کنین یه ماشین شاسی بلند کم مصرفِ پر قدرت ِ سریع و سبک(شاید با بدنه ی فیبر کربنی) با قابلیت آفرود چی میشه؟
هر چقد نمی تونن هندلینگ و سواری بهتری از سدان ها داشته باشن ولی یه چیزی میشن که از هر سگمنت محاسنشونو و برتری هاشونو به ارث بردن و ضعف های خودشونم با اونا بر طرف کردن
ایمان
۲۱ فروردین ۱۳۹۷نظر سنجی ؛ هر کدام را بیشتر می پسندید لایک کنید
ایمان
۲۱ فروردین ۱۳۹۷سدان : ????
ایمان
۲۱ فروردین ۱۳۹۷پیکاپ : ????
ایمان
۲۱ فروردین ۱۳۹۷شاسی بلند و کراس اوور : ????
کارل شلبی
۲۱ فروردین ۱۳۹۷هیچ وقت حاضر نیستم سدان هایی مثل:ایمپالا-تاروس-مالیبو-کرایسلر300و…با یه قدبلند عوض کنم.(پیر نشین لعنتیا پیر نشیننننن?)
اینو هم بگم کراس اوورها خیلی به سدان ها بدهکارن??
کارل شلبی
۲۱ فروردین ۱۳۹۷سدان با اصالتی مثل ایمپالا با اون جثه دژ مانندش
چرا باید بره حداقل یه نسل جدید معرفی کنین
بازم میگم ایمپالا اسم کمی نیست که از کنارش راحت عبور کنیم.?
Sajjad
۲۱ فروردین ۱۳۹۷ایمپالا
چارجر
کاپریس
لعنتی اینا عشقن
اگه حتی به بار نرمی سواری کاپریس رو تجربه کنید قید همه شاسی بلند هارو میزنید…
Daytona 1969
۲۱ فروردین ۱۳۹۷عکس یکی مونده به آخر سریع از جلوی نظرم رد شد برگشتم دوباره نگاش کردم تا ببینیم چه اتفاقی برای کیا افتاده !
این عکس چارجر رو مقایسه کنید با تصاویری که اخیرا از کیا استینگر دیدید
محمدرضا
۲۴ فروردین ۱۳۹۷من فورد تاروس رو از نزدیک تو منطقه ازاد دیدم و سوار شدم.دوتا ایراد داره یکی اینکه داخل خودرو نسبت به ابعادش کوچیک هست و دیگری مصرف سوخت نسبتا بالاش بود که طبیعی هم هست نسبت به قدرت موتورش ولی در کل خودروی عالی هستن و امیدوارم این اتفاق نیفته