این روزها کرونا همه نخها را پنبه کرده است. یک ویروس میکروسکوپی، صنعت خودروی جهان را با چالشی جدی مواجه ساخته و باعث تعطیلی گسترده و کاهش شدید فروش خودرو و رکودی عمیق در بازار شده است. نمایشگاههای بزرگ خودرویی تعطیل و مسابقات تعلیق شدهاند.
مردم که در خانه نشستهاند، دلیلی برای خرید خودروی جدید ندارند و وقتی سفر و تفریح تعطیل شود، خودرویی نیز فروخته نخواهد شد. بسیاری از خودروسازان، برنامههای خود را با کاهش فروش در اهداف بازنویسی کردهاند. به نظر میرسد که حتی با محو سریع و یکباره کرونا هم به علت تأثیرات عمیق آن روی کسب و کارها و کاهش درامدها، بازگشت به دوران عادی، به این زودیها و سادگیها محقق نگردد.
مصرف سوخت نیز به شدت پایین آمده و با کاهش ترافیک در ابرشهرها، شاهد هوای پاکتری هم هستیم. همان گونه که تاکنون در اخبار پدال نیز خواندهاید، بسیاری از خودروسازان اکنون برای ترغیب خریداران به روشهای بسیار جذابی روی آوردهاند و متداولترین برخورد آنها با این قضیه، فروش اقساطی خودرو با اقساط شش تا هشت ساله با سود صفر درصد و حتی تنفس سه ماهه برای پیش پرداخت بوده است. بدین ترتیب یک خریدار در اقصی نقاط عالم میتواند از این شرایط وسوسه کننده استفاده و خودروی مورد علاقه خود را تحویل گرفته و تازه ۹۰ روز بعد اولین پیش پرداخت آن را واریز نماید.
اما بیایید به ایران خودمان بپردازیم. در وضعیتی که بازار فروش خودروی عید بهکلی از بین رفت و تقاضایی برای خرید خودرو نیز وجود ندارد، قیمتها چندان دستخوش تغییر نشدند و فروشندگان انگشتشمار حتی در آگهیها نیز حاضر به کوتاه آمدن از پیشنهادات خود نیستند. روند تولید کجدار و مریز ما نیز نمیتواند چشماندازی مثبت از عرضه متوازن را به بازار ایجاد نماید.
نهتنها در ایران خبری از تخفیفهای آنچنانی نیست که خودروسازان و اصحاب دلال آنها زمزمههای افزایش قیمت را آغاز نمودهاند.
کاهش توان خرید مردم و فاصله گرفتن قیمت خودرو از درامدهای متوسط جامعه، دیگر آن بازار سالانه یک میلیونی خودرو را تبدیل به رؤیا نموده است. حتی فروش یک میلیون پراید با قیمت ۷۰ میلیونی در ایران نیز دیگر دور از تصور است. اما خودرو در کشورمان دیر زمانی است که به کالای سرمایهای مبدل شده و از معادلات متداول پیروی نمیکند. نیازمندان به خودرو دستشان از خودروی مورد نظر کوتاه میشود و تنها واسطهها و سودجویان به دنبال کسب منفعت از این اوضاع میباشند.
واضح است که بازار خودروی ایران از معادلاتی نامتعارف پیروی میکند و اکنون نیز که زمزمههای افزایش قیمت در بوقها دمیده میشود، بیشتر زمینهسازی برای آمادهسازی اذهان برای جهشهای برنامهریزیشده بعدی است.
نداشتن استراتژی مشخص و درازمدت در تولید و عرضه خودرو و نبود نظارت کافی و غلبه سودجویی باعث شده تا آشفتهبازار خودرو بیش از همه بر مصرفکنندگان نهایی اثر سو بگذارد. طبیعی است که تغییر این روند نیاز به تغییرات بنیادین در ساختارهای مدیریتی و تصمیمهای کلان اقتصادی در بستری سالم دارد که ظاهراً هنوز عزمی برای چنین امری وجود ندارد.
F22RAPTOR
۲۹ فروردین ۱۳۹۹قبلا یکی از دوستان کامنت جالبی گذاشته بود جاداره
یه بار دیگه بگمش
کار ایران از آموزش گسترده از پایه و اساس گذشته باید یه عده نسلشون کشته شه
مهدی
۲۹ فروردین ۱۳۹۹اموزش چی بدن واقعیت اینه که ایران در شرایط تحریم قرار داده درامد ارزی دولت شدیدا کاهش پیدا کرده و رشد اقتصاد به منفی ۹ درصد رسیده قیمت هیچ خودرویی در چند سال گذشته افزایش نداشته و در واقع پراید همان ۷ هزار دلار باقی مانده ولی مساله اینه پول بی ارزش شده و طبیعتا قیمت ها بالا نخواهد رفت و این ریال هست که سقوط میکند این تصور که مردم خودرو نخرند هم غیر ممکن است چون مردم به وسیله حمل و نقل نیاز دارند ایران کشور پهناوری است و حمل و نقل عمومی هم بسیار ضعیف دولت هم اهمیتی به حقوق من و شما نمیدهد و برایش این اخرین منبع درامد اهمیت دارد
حسین دهمرد
۲۹ فروردین ۱۳۹۹کارگر به دلار حقوق میگیره یا حلب و پلاستیک بازیافتی با دلار وارد میشه که همه چی رو با دلار میسنجن؟ واقعا اگه هنوزم داره قطعاتش وارد میشه که فرقی نمیکنه قطعه وارد کنن یا خود ماشینو.
شعار ما در جمعه آخر ماه مبارک مرگ بر شایپا
مهدی
۲۹ فروردین ۱۳۹۹دقیقا کارگر حقوقش به دلار محاسبه میشه یک کارگر در ایران ۱۵۰ دلار با تمام مخلفات میگیره و تمام مواد اولیه حتی زباله هم ارزشش به دلار محاسبه میشه اصولا در دنیای اقتصاد همه چیز با ارز های واحد و جهانی محاسه میشه مثل تولید ناخالص ملی اینکه هزینه تولید سایپا چقدر است یک موضوع کاملا واصح هستش زمانی که دلار هزار تومن بود پراید ۷۰۰۰ دلار یعنی هفت میلیون قیمت داشت و زمانی که دلار سه هزار تومن شد بازم پراید ۷۰۰۰ دلار قیمت داشت یعنی ۲۱ میلیون تومن و زمانی که دلار شد ۱۱ هزار تومن بازم همون ۷۰۰۰ دلار قیمت دلار یعنی حدود هفتاد مییون تومن پس میبینی که این ریال هست که داره سقوط میکنه نه پراید و نه دلار
حسین دهمرد
۳۰ فروردین ۱۳۹۹خب پس فاتحه ی خودمان و این فرقون سازی را بخوانید چون سال دیگه همین موقع باید به دلار ۲۵ هزار تومنی خو گرفته باشیم. من مرده شما زنده این کامنت بمونه برای آیندگان
مهدی
۳۰ فروردین ۱۳۹۹در این که دلار بالای ۲۰ هزار میره هیچ شکی نیست و در این موضوع که پراید به بالای صد میلیون میرسه هم شکی نیست شما هم خو بگیرید یا نگیرید این اتفاقات میافته و فاتحه پراید و همه چیز زندگی تا نخ سوزن بخونی فایده ای نداره
بهراد
۲۹ فروردین ۱۳۹۹http://www.mvmco.ir/page/Termsofsale
خیلیم تاثیر نذاشته،عین یک اتم پرتوزا که منجمدش بکنی،دماشو زیاد کنی، تو میدان مغناطیسی شدید بزاریش خلاصه هر کاریش بکنی آخرش اونم کار خودشو میکنه. (یکی دو سال پیش تویوتا ch-r این قیمت بود)
سه تا کلمه که واقعا امسال شایسته پراید خودروی تولید ملی هست رو میگم:
1- اقتدار ۲- جهش ۳- رکورد .
خبر اومده که خرداد امسال تولیدش قراره متوقف بشه.تورو خدا بازم بخرین نزارین نسل پراید منقرض شه
Farzad
۲۹ فروردین ۱۳۹۹ما با همه جای دنیای فرق داریم …
لعنت به هر چی دلاله …
مردم ماشین صفر ایرانی نخرید …
فرشاد
۲۹ فروردین ۱۳۹۹یکی حرف قشنگی زد
تا وقتی خر نباشه خر سوارم نیست
Mohammad
۲۹ فروردین ۱۳۹۹اون شعری که ح.ص.ی.ن ا.ب.ل.ی.س میخوند رو حالا واقعا میفهممش چی بود گفت ایران با کل دنیا فرق داره اصلا اینجا ی جای دیگست
MjM
۲۹ فروردین ۱۳۹۹تجزیه تحلیل و بحث، چی خوبه و چی بده و چرا و چگونه فایده ای نداره
صنعت خودروی ایران (البته نه فقط خودرو! ) فقط و فقط با نابودی این مافیاها درست خواهد شد! اخرین و تنها راه چاره!
Mohsen. G
۳۰ فروردین ۱۳۹۹خیلی جالبه که تو سایتی که به نوعی به تکنولوژی مرتبطه یه کامنت تو این پست نیست که بگه راه برون رفت از این شرایط اصلاحاته… همه دنبال این هستیم که بکوبیم و از نو بسازیم، مثل 57… آفرینندگان واقعی 57 معتقد به اصلاحاتند… کاش میشد یه تور یه ماهه واسه دانشجوهای این مملکت به اروپا و کشورهای توسعه یافته آسیا به هزینه دولت میذاشتند تا بفهمیم که همه جای دنیا به کوچکترین داشته هاشون (و حتی نداشته هاشون) افتخار میکنند و قدرشو میدونند هرچند اگه سود ده هم نباشه.. فقط چون متعلق به کشورشونه بهش افتخار میکنند…اکثر مردم هم منتقد سر سخت حکومتهاشونند و کوچکترین اشتباه دولت رو به راحتی تحمل نمی کنند. معلومه آینده ما و اونها چی میشه.
حسین دهمرد
۳۰ فروردین ۱۳۹۹آقا زیر دیپلم حرف بزن.
امین
۳۱ فروردین ۱۳۹۹دوستان واقعا برای این جمع دورهمی پدال و مردم ایران متاسفم که مجبورند این شرایط وخیم تحمل شود
چاره ای هم نیست
این راه کارهای متنوع: نخریدن خودرو – مذاکره و رفع تحریم و غیره کار آمد نیست
2راه انفرادی دارید که سریع به نتیجه برسید
1- صبر پیشه کنید و به امید شرایط بهتر باشید که شاید در نسل بعدی شاید و یا شاید اتفاقی مثبت بیوفته
2- در صورت امکان مهاجرت کنید (ترکیه برای شروع میتونه حداقل گزینه ها باشه و … )
راه دیگه ای متاسفانه نیست