تماشای سوپرماشینها و هایپرکارهای میلیون دلاری چیزی است که واقعاً باعث میشود قلبها با سرعت بیشتری به تپش ادامه دهند. در ادامه میخواهیم برخی سوپرماشینهای منتخب در جشنواره سرعت گودوود ۲۰۱۷ را بررسی کنیم.
مرسدسبنز SLS AMG بلک سریز ۲۰۱۴
مدل جدید مرسدس-اِیامجی GT R در حال حاضر توجهات زیادی را به سمت خود معطوف کرده، امّا نباید اجازه دهیم که این موضوع بر مدل قدیمیتر SLS سایه بیندازد. مدل SLS با دربهای گالوینگ برای چند سال به عنوان جذابترین خودرو برای فرار از آلمان مطرح بوده است؛ موضوعی که بهویژه در مورد نسخه «بلک سریز» صدق میکند.
آمادهترین نسخه SLS برای حضور در پیست، با نشان "Black Series" از قدرتی به میزان ۶۲۲ اسببخار برخوردار است و حداکثر گشتاورش به ۶۳۴ نیوتنمتر میرسد. در نتیجه، SLS بلک قادر است تا در عرض 3.5 ثانیه، سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت را ثبت کند و به حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت برسد. البته مطمئناً این ارتقای پیشرانه، به یک مجموعه سختافزاری متناسب، از جمله یک سیستم تعلیق انطباقی جدید، ترمزهای کربن سرامیکی و یک آئرودینامیک مناسب احتیاج خواهد داشت.
پاگانی هوآیرا BC
هیچچیز ثروتمندان را راضی نمیکند. هوآیرا با قدرت ۷۲۰ اسببخار، مطمئناً یک خودروی فوقالعاده سریع است، امّا این سرعت برای برخی افراد کافی نیست. از این رو، یک نسخه جدید BC از هوایرا برای راضیکردن این قشر از جامعه ارائه شده است؛ خودرویی که برای پیشرانه از یک موتور ۶ لیتری V-12 از AMG با خروجی ۷۴۰ اسببخار و ۱۰۹۸ نیوتنمتر استفاده میکند.
این در حالی است وزن BC نیز نسبت به نسخه معمولی هوآیرا سبکتر است. با استفاده از یک فرمول جدید فیبر کربن، طراحی داخلی اسپارتان، چرخهای سبکوزن و سیستم اگزوز سبک، به میزان ۱۳۲ کیلوگرم از وزن کلی خودرو کاسته شده است. همچنین یک بازنگری جدّی در شرایط آئرودینامیک، و از جمله یک بال بزرگ در عقب باعث شده که پایداری خودرو در سرعتهای بالا حفظ شود.
لامبورگینی سنتناریو
احتمال اینکه هر کدام از ۴۰ مالک سنتناریو با این شدت، با آثار هنری موجود در پارکینگهایشان رانندگی کنند، بسیار کم است و از این رو، شنیدن صدای کامل موتورهای 6.5 لیتری V-12 بسیار هیجانانگیز است. این همان نسخهای که لامبورگینی برای بزرگداشت تولد مؤسسش ساخته است؛ کسی که میتوانست در سال ۲۰۱۶، صدمین سال تولد خود را جشن بگیرد.
با این وجود، میتوان گفت که تفاوت چندانی بین سنتناریو و اونتادور S نیست. در زیر پوسته باشکوه فیبرکربنی، از همان پلتفرم و همان پیشرانهای استفاده شده که در اونتادور وجود دارد؛ درست به مانند مدل با تولید بسیار محدود «ونِنو».
زنوو TSR
با وجود خودروسازان برجستهای چون پاگانی و کونیگزگ، شرایط برای حضور کمپانیهای کوچک تولید کننده هایپرکار، آن هم در فاز ارائه مدلهای کانسپت بسیار دشوار است. امّا زنوو موفق شده که تاکنون به مدت ۱۳ سال در این بازار دوام بیاورد. این خودروساز دانمارکی، اولین بار در سال ۲۰۰۹، نمونه اولیه ST1 را عرضه کرد.
اکنون، چند سال پس از ارائه ST1 و فروش نسبتاً خوب این مدل، زنوو به تولید یک سوپرماشین مخصوص پیست با عنوان TSR میپردازد. پیشرانه از جانب یک موتور 6.8 لیتری V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو تأمین میشود که خروجی آن معادل ۱۱۰۴ اسببخار و ۱۴۲۳ نیوتنمتر است. در نتیجه، زنوو TSR ظرف ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعتش برابر ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت است.
کونیگزنگ آگرا RS نارایا
علاوه بر CC8S که در محوطه چمن کارتیه قابلرؤیت بود، «نارایا»، مدل شگفتانگیز دیگری از سازنده هایپرکارهای سوئدی نیز در این گردهمایی حضور داشت. این اولین نسخه از آگرا RS است که برای حضور در بازارهای اروپایی آمده شده است و با وجود برخی تنظیمات سفارشی، میتواند به عنوان یکی از افراطیترین خودروهای حال حاضر جهان شناخته شود.
در کنار موتور ۵ لیتری دو توربوشارژر V8 با قدرت ۱۱۶۰ اسببخار و گشتاور ۱۲۸۰ نیوتنمتر، این خودرو در لایهای از فیبر کربن آبیرنگ پوشیده شده است. البته پنلهای فیبر کربنی با رنگ آبی رنگآمیزی نشدهاند، بلکه از الیاف نیلی در بافت آنها استفاده شده است. طرحهای طلاییرنگ نیز واقعاً از جنس «طلا» هستند و برای انجام آنها، به یک متخصص و دو هفته زمان نیاز بوده است.
مکلارن 570S اسپایدر
مکلارن 570S یکی از دوستداشتنیترین هایپرکارهاست و مطمئناً وقتی که با سقف تارگا در جشنوارهای مانند گودوود حضور پیدا میکند، میتواند تمام نگاهها را به سمت خود جلب نماید.
برای خودرویی که قیمت آن فاصله اندکی با ۲۰۰ هزار دلار دارد، از مجموعهای جذاب برخوردار است. این در حالی است که برای پیشرانه، از همان موتور آشنای 3.8 لیتری دو توربوشارژر V-8 با شتاب 3.1 ثانیه و حداکثر سرعت ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت استفاده میشود. قیمت خودرو فاصله زیادی با یک پورشه 911 توربو S کابریولت ندارد، امّا استایل بهتر، دینامیک رانندگی و صدای اگزوز هیجانانگیزتری نصیب راننده میشود.
لامبورگینی اوراکان پرفورمنته ۲۰۱۸
انتهای این لیست به سلطان کنونی نوربرگرینگ اختصاص دارد و بهترین گزینهای است که در حال حاضر، سنتآگاتا میتواند به شما پیشنهاد دهد. اوراکان پرفورمنته با پوشش سبزرنگ برّاق، دنبالهروی برادرانش، اونتادور S و سنتناریو است.
همانند دیگر مدلهای ویژه پیست مسابقات، نسخه پرفورمنته موجب ارتقای پیشرانه 5.2 لیتری V-10 به ۶۳۱ اسببخار و ۶۰۰ نیوتنمتر شده است. قدرت پیشرانه از طریق یک گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته به تمام چرخها منتقل میشود.
به لطف شتاب فوقالعاده، تنظیمات شاسی انطباقی و ویژگیهای هوشمند آئرودینامیک، پرفورمنته با زمان 6:52.1، مدل همخانواده پورشه 918 اسپایدر را پشتسر گذاشته است.
منبع: automobilemag