ماهیندرا تار یک شاسیبلند آفرودی است که از آن بهعنوان کپی هندی جیپ یاد میشود اما نگاهی دقیقتر نشان میدهد که تار اساساً نسخهای تحت لیسانس از جیپ آمریکایی است.
جیپ رانگلر خودرویی است که نیازی به معرفی ندارد. وقتی حرف از آفرود میشود، اولین خودرویی که به ذهن میآید رانگلر است؛ اما هر شاهکاری کپیهایی خواهد داشت و رانگلر هم از این قاعده مستثنی نیست زیرا هندیها سالها است که خودرویی مشابه رانگلر را با نام ماهیندرا تار تولید میکنند. تار آنقدر به رانگلر شبیه است که اگر دو خودرو در کنار هم باشند برای تشخیص نسخهٔ اصل از کپی به کمی دقت نیاز خواهد بود. بااینحال، بررسی دقیقتر نشان میدهد که ماهیندرا تار آنقدرها هم که فکر میکنیم کپی نیست.
تاریخچهٔ ارتباط ماهیندرا و جیپ
ماهیندرا که در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد و ابتدا در حوزهٔ فولاد فعالیت میکرد، تصمیم به گسترش فعالیت خود گرفت و ازاینرو، سراغ شرکت ویلیز رفت تا مجوز تولید جیپ را در هندوستان بگیرد. این مجوز داده شد و شرکت هندی نسخهٔ خود از جیپ را با برند ماهیندرا تولید کرد. درنهایت، ماهیندرا به تولیدکنندهٔ رسمی جیپ در هند تبدیل شد و محصول ساده و ارزان این شرکت موردپسند خریداران هندی قرار گرفت. با وجود تغییر مالکیت جیپ طی سالهای بعد، امتیاز تولید ماهیندرا همچنان بر قوت خود باقی ماند و از سال ۱۹۴۷ تاکنون این شرکت هندی بیوقفه به تولید جیپ مشغول بوده است. ماهیندرا تار امروزی نیز از نسل همان جیپهای مونتاژی هندی است.
ماهیندرا تار، برادر هندی رانگلر
در سال ۲۰۱۰، ماهیندرا جدیدترین محصول جیپ مانند خود را با نام تار (Thar) معرفی کرد. نام این خودرو از بیابان تار گرفته شده که بیابانی بزرگ در منطقه خشک شمال غربی شبهقاره هند است. تار درواقع جایگزینی برای ماهیندرا ماجور محسوب میشد که نسخهٔ هندی و تحت لیسانس نسل قبلی رانگلر در هند بود. نسل اول تار که در ظاهر کاملاً شبیه رانگلر بود، در سال ۲۰۲۰ جای خود را به نسل دوم داد. تار جدید درواقع نسخهای کاملاً بازطراحی شده از نسل اول است که سعی شده با تغییراتی کمی از رانگلر متمایز شود ولی هنوز هم بسیار شبیه به آفرودر افسانهای آمریکایی به نظر میرسد. این خودرو با سه پیشرانهٔ مختلف شامل ۲ لیتری بنزینی توربوشارژ با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و دو نمونهٔ ۱.۵ لیتری و ۲.۲ توربودیزل میشود.
مقایسهٔ تار با رانگلر
ماهیندرا تارا با قیمت پایه ۱.۱۵ میلیون روپیه معادل حدود ۱۵ هزار دلار عرضه میشود درحالیکه ارزانترین نسخهٔ رانگلر نزدیک به ۳۳ هزار دلار قیمت دارد. مطمئناً جیپ معادل ۱۸ هزار دلار تجهیزات بیشتری ارائه نمیکند پس چرا اینقدر گرانتر است؟ دلیل اصلی هزینههای تولید است که در هند بسیار کمتر از آمریکا است. علاوه بر این، تار امکانات بسیار کمتری خصوصاً در بخش ایمنی دارد. همچنین سیستم تعلیق شاسیبلند ماهیندرا از فنرهای شمش تشکیل شده که برای آفرود خیلی ایدهآل نیستند درحالیکه رانگلر در جلو عقب به تعلیق چند اتصالی مجهز است. البته رانگلر هم در گذشته همینقدر ساده و ابتدایی بود و به همین دلیل شاید برخی از عشاق سنتی جیپ، ماهیندرا تار را به رانگلر امروزی ترجیح دهند.
شکایت جیپ از ماهیندرا
در سال ۲۰۱۸، فیات-کرایسلر بهعنوان شرکت مادر جیپ از ماهیندرا به اتهام سوءاستفاده از قرارداد مجوز تولید جیپ شکایت کرد. مشکل فیات-کرایسلر با ماهیندرا راکسور بود یعنی نسخهای کاملاً لخت از تار که در آمریکا عرضه شد. در این دادخواست ذکر شده بود که طراحی راکسور بسیار شبیه به رانگلر است درحالیکه ماهیندرا حق استفاده از این طراحی را فقط در مدل تار داشته است. درنهایت، ماهیندرا برای اینکه بتواند به عرضهٔ راکسور در آمریکا ادامه دهد، مجبور شد طراحی این خودرو را تغییر دهند تا شبیه جیپ نباشد. البته راکسور در آمریکا یک خودروی جادهای بهحساب نمیآید و در کلاس UTV یا وسایل نقلیهٔ کاری و سرگرمی قرار میگیرد که معمولاً توسط شکارچیان و کشاورزان استفاده میشوند. بااینحال، راکسور همچنان در آمریکا قابل خریداری است و قیمت پایهٔ ۱۲,۹۵۰ دلاری دارد.
تار روکس، پاسخ هندیها به رانگلر چهاردر
درحالیکه تمام جیپهای تولیدی ماهیندرا دودر بودند، این شرکت چند ماه پیش اولین جیپ چهاردر خود را با نام تار روکس بر پایهٔ نسل دوم تار دودر معرفی کرد که میتواند نقش همتای هندی رانگلر آنلیمیتد (چهاردر) را بازی کند. تار روکس ۴,۴۲۸ میلیمتر طول، ۱,۸۷۰ میلیمتر عرض و ۱,۹۲۳ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۵۰ میلیمتر است. این یعنی شاسیبلند چهاردر ماهیندرا ۴۴۳ میلیمتر کشیدهتر از نسخهٔ دودر بوده و ۴۰۰ میلیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد ولی هنوز هم ۳۵۷ میلیمتر از رانگلر چهاردر کوتاه است.
(Ali(chevynova
۲۶ اسفند ۱۴۰۳به هر حال جیپ پدر افرود جهان و سنگ محک این سگمنت هست و طبیعیه خیلی از کمپانیها مثل لندروور و ماهیندرا و… ازش کپی کنن
در واقع این کپیها یه نسخه کم ارزش هستن از ویلیز افسانه ای که بعدها اسمش به jeep تغییر کرد
يوسف
۲۷ اسفند ۱۴۰۳اما الان برعکس شده….
دقیقا جیپ از لندرور کپی میکنه….. نتنها جیپ بلکه اکثر کمپانی های جهان….
اینم دلیل…..
https://www.pedal.ir/jeep/all-new-jeep-compass/
دلیل جهانی
https://www.newsweek.com/why-does-every-automaker-want-design-land-rover-1819625
چرا هر خودرو سازی میخواهد لندرور تولید کند…..
Aj23
۲۶ اسفند ۱۴۰۳ها؟؟؟؟
froG-driVer
۲۶ اسفند ۱۴۰۳انصافا جذابع!!
mickeyy
۲۶ اسفند ۱۴۰۳هند هم تونست یه کارایی بکنه ولی زباله سازان وطنی حتی عرضه ندارن یه چیزی مثل همین تولید کنن. همون ۴۰۵ و پراید رو دائما تغییرات میدن با اسم و ظاهر متفاوت به قیمت خودرو های روز دنیا میندازن به ایرانی بیچاره
Benyamin BE
۲۶ اسفند ۱۴۰۳چرا تار روکس رو وارد نمیکنند انصافا برای آفرود خیلی بهتر از kmc ها و تویوتا وانت هاست
.
۲۶ اسفند ۱۴۰۳هندی رو به هایلوکس ترجیح میدی!
الله اکبر!
Iran King
۲۶ اسفند ۱۴۰۳برای تشخیص ماهیندرا از جیپ لانگلر بهترین راه این است زیر ماشین نگاه کنید هر کدام روغن ریزی داره همان ماهیندرا هست
saeedfarshchian
۲۶ اسفند ۱۴۰۳چرا نمیشه ازینا آورد؟
موتور ۲.۲ توربو دیزلش خیلی میتونه کاربردی باشه
.
۲۶ اسفند ۱۴۰۳جواب مسئولین:۰/۲ میلی لیتر اضافه داره باید حتما ۲ لیتری باشه.🗿
مهدی
۲۶ اسفند ۱۴۰۳دوستانی که میگن چرا این مدل ماشین ها رو از هند وارد نمیکنند
این رو بگم یاده اول سالی که نمایشگاه خودرو تهران تو شهر آفتاب برگزار شدش افتادم
همین شرکت یه ماشین آورده بود برای نمایش و کانسپت بود ولی اونقدر خوب بود و از نزدیگ میدیدی نمیتونستی بگی این ماله هندوستان
همون سال امدن برای ارائه و تولید و فروش ولی به جاش دوستان رفتن قرارداد ۲۰ خوردی ساله با چین بستن
سره اون نمیخوان از هند چیزی وارد شه
هم هزینه کمتر تموم میشدش هم نزدیکتر بود به ما
ولی برید پرتقال فروش رو پیدا کنید………
nima.jdm
۲۶ اسفند ۱۴۰۳اگه وارد ایران بشه خیلی خوب میشد
Behnam hks
۲۶ اسفند ۱۴۰۳یادمه ی زمانی جیپ هندی ب ایران وارد شدن ب اسم جیپ توسن،از لحاظ انجین و مسائل فنی خیلی سرطان بودن و همیشه تو تعمیرگاه،قیافه شبیه جیپ رنگید بود ولی انجین ساخت هند ک اصلا ی غده بدخیم بود ک رو این ماشین سوار کرده بودن
اینقدر پر ایراد بود موتور این جیپ ک خریداران بعد از مدتی کل انجین با موتور گالانت و میتسوبیشی عوض میکردن