حدود نیمقرن از آخرین باری که برند ایتالیایی مزراتی در فرمول ۱ حضور داشت میگذرد اما این برند محبوب احتمالاً آماده بازگشت به این رشته ورزشی محبوب میشود. بنا به گزارش اتو اکسپرس، مزراتی میتواند روشی مشابه با آلفارومئو را در پیش گرفته و با تیم هاس برای یک توافق درباره برندینگ پیشرانه همکاری کند.
اخیراً آلفارومئو چنین همکاری ای با تیم سائوبر را کلید زده و از پیشرانههای فراری اما با برند خود سود برده است. هر دو شرکت مزراتی و آلفارومئو زیر چتر حمایتی فیات-کرایسلر قرار دارند اما فراری اخیراً از این گروه خودروسازی جدا شده است. البته هر سه خودروساز تحت زعامت سرجیو مارکیونه هدایت میشوند.
درحالیکه مارکیونه سرسختانه از احتمال خروج فراری از فرمول ۱ در صورت عدم موافقت با خواستههای این شرکت درباره قوانین جدید پیشرانهها سخن میگوید، همکاری نزدیک با سائوبر و هاس میتواند تأثیر بیشتری روی قدرت مدیریتی این شرکت گذاشته و حق وتوی آن را تقویت کند.
ظاهراً همکاری مزراتی به این صورت خواهد بود که نیزه سه شاخ ایتالیایی حدود ۲۰ میلیون یورو در هر فصل برای اسپانسری به هاس میپردازد که البته اکثر این پول به فراری بازمیگردد که پیشرانهها را میسازد.
سابقه حضور مزراتی در فرمول ۱ به سال ۱۹۵۰ بازمیگردد. خوان مانوئل فانجیو دو بار با خودروی اسطورهای 250F قهرمانی جهانی خود را به دست آورد. این خودرو همچنین توسط افراد مشهوری چون استرلینگ موس، جک برابم، فیل هیل مایک، کارول شلبی، مستن گرگوی و روی سالوادوری رانده شده است. مزراتی پس از سال ۱۹۵۷ تیم خود را تعطیل کرد اما به تأمین پیشرانهها تا سال ۱۹۶۹ ادامه داد.
این اولین باری نیست که رقابت مزراتی با قلب تپنده فراری را میبینیم. مدل MC12 که بر پایه فراری انزو ساخته شده دهه میلادی قبل مسابقات کلاس GT1 فیا را تحت تسلط خود داشت. البته گفته میشود لوکا دی مونتزمولو دیگر تلاشها برای استفاده مزراتی از قوای فراری را ناکام گذاشته است.
Ferrari
۲۱ آذر ۱۳۹۶بسیار عالی امیدوارم مازراتی تیم مستقل خودش رو تو فرمول یک داشته باشه و با بقیه تیم ها رقابت کنه
محمود
۲۱ آذر ۱۳۹۶چه قدر خوبه که تیم های قدیمی و پیشکسوت فرمول وان دارن برمیگردن :)
کلا اتفاق خوب تو فرمول وان این چند وقته زیاد بوده
کشور “قابلیت اطمینان” هم مجبور شد به خاطر “قابلیت اطمینان” فاجعه بار موتوراش خیلی خفت بار از فرمول وان خدافظی کنه
البته هیچ کس در قابلیت اطمینانش شکی نداشتا، دلیل اینکه هردور تیمی که ماشینش اون موتور رو داشت میتونست 5 متر حرکت کنه این بود که رانندش میزد کنار قهوه بخوره :)
هنوز تکنولوژی 40 سال پیش فرمول وان رو هم نمیتونن کپی کنن :)
Mohammadreza
۲۱ آذر ۱۳۹۶نمیشه گفت که ژاپنی ها نمیتونن
ژاپنی ها به هر دلیل نمیخوان و همه توانشونو نمیذارن
برای مثال ژاپنی ها سال هاست در مسابقات موتو جی پی سلطنت میکنن تازه این اواخر دوکاتی پا به رقابت با موتورای ژاپنی مثل هموندا و یاماها و… گذاشته وگرنه چن سال پیش ممکن بود در طول یه فصل هیچ موتور غیر ژاپنی حتی یکبار روی سکو نره
پس اگه در مسابقات فرمول 1 حضوری درخشان ندارن نمیشه گفت که از تکنولوژی برتر چیزی نمیدونن و 50 سال عقبن
محمد حسین
۲۱ آذر ۱۳۹۶چند تا نکته رو نباید فراموش کرد
اولا هوندا فقط تأمین کننده پیشرانه مک لارن بود و تیم مستقل خودش رو نداشت. نباید فراموش کرد که مک لارن قبل از هوندا هم چند سالی بود که قهرمان نشده بود. پس در آیرودینامیک و شاسی هم خود مک لارن تاپ نبوده. شاید تیم مستقل هوندا بهتر عمل میکرد.
اما دوم : این دلیل نمیشد که به قول شما نخوان همه توان شون رو بذارن . چون بهرحال فرمول یک ، بیش از مسابقه ورزشی یه تبلیغ برای سازنده هاست. و الان آبروی هوندا با این پیشرانه هاش رفته !
سوم اگرچه ژاپنی ها حاکم مسابقات موتو جی پی هستند ، ولی مقایسه این مسابقات با فرمول یک درست نیست.
در خصوص قابلیت اطمینان هم دوستمون محمود اشاره صحیحی نکرد.
سطح مسابقات فرمول یک با استفاده روزانه از یه خودرو اقتصادی خیلی متفاوت هست.
ارش
۲۱ آذر ۱۳۹۶به به به این میگن فرمول یک امیدوارم بی ام و جاگوار پورشه و تویوتا هم به فرمول یک برگردن و هوندا هم کنار نکشه و رقابت فوق العاده رو شا۶د باشیم.
مختار
۲۱ آذر ۱۳۹۶اینا همش زیرسر فراری. فراری میخواد فرمول یک زیر سلطه خودش بگیره تا نفوذش بیشتر بشه
ونوم اف ۵
۲۱ آذر ۱۳۹۶اقا شاهین لطفا یه مطلب کار کن در مورد فراری که اگه از فیات کرایسلر جدا شده چطور هنوز تصمیماتش با مارکیونه هست ممنون