زمانی که پورشه تازه به ایران راه پیدا کرده بود تعداد زیادی از مردم نمیدونستند که پورشه ماشینه یا خوردنی در همون موقع کسانی که عشق ماشین بودند چنان ذوق زده شده بودند انگار که قراره بود بهشون پورشه بدن. حال زمان به عقب برگشته و دوباره همین اتفاق داره میفته ولی اینبار نه با اسم پورشه بلکه با اسم مازراتی.
شرکت مازراتی در سال ۱۹۱۴ توسط برادران مازراتی تاسیس شد . ابتدا کار انها تقویت و تیونینگ ماشین های دیگر بود تا اینکه در سال ۱۹۲۶ نخستین ماشین با نام مازراتی تولید شد . بعد ها با استخدام بهترین مهندسان و طراحان این شرکت شهرت و اعتبار یافت تا اینکه به یکی از لوکس ترین شرکت های اتوموبیل سازی تبدیل شد و انقدر تو کارشون موفق شدند تا اینکه ادم های معروفی چون سوفیا لورن خواستار این ماشین شدند جالب است بدانید این اولین باری نیست که مازراتی وارد ایران میشه چون اولین بار محمد رضا پهلوی یه دونه مازراتی برای خودش خریده بود بعد از سالها مازراتی ورشکست شد و الان فیات سهامشو خریده و کم کم داره به شکوه قبلی خود بازمیگرده . حال به بررسی تنها ماشین چهار در این شرکت یعنی مازراتی کواتروپورته میپردازیم.
کواتروپورته به زبان ایتالیایی به معنی چهار در است. به نظر من کواترو ماشین مظلومیه نه بخاطر قیافه غم زده اش بلکه بخاطر اینکه خودشو این چیزی که هست نشون نمیده مثلا با اینکه همه چیز کواترو از بنز کلاس اس معمولی بهتره با این حال فروش این مدل بنز ۱۵ برابر فروش مازراتی بود .
حالا بریم سراغ مهم ترین قسمت ماشین یعنی موتور : موتور این ایتالیایی مظلوم یه موتور ۴.۸ لیتری V8 که تو اصطبلش ۴۲۵ اسب بخار جا داده که این همه قدرت باعث شده که با وجود وزن ۲.۰۶ تنی این ماشین، البته اگه توش بشینید میشه ۲.۱ تن ( وزن یک کرگدن ) صفر تا صدش فقط ۵.۳ ثانیست یعنی شتاب این کرگدن از شتاب پورشه باکستر ۲۰۱۲ بیشتره !! سقف سرعت این ماشین ۲۸۰ کیلومتر در ساعته البته خیلی باید جرات داشت تا با چنین جواهری ۲۸۰ تا رفت چون مثل این میمونه که با الماس کوه نور استب هوایی بازی کنیم که در عین باحال بودن ولی خطرناکه .
مازراتی برای اینکه ثابت کنه هنوز شکوه خود را از دست نداده تو این ماشین دست به هنر زده مثلا داخل کابین این ماشین یه صورت دستی یا نیمه دست ساز ساخته شده این درحالی است که پورشه داخل کابین های ماشیناشو با دستگاه های پیشرفته میسازه . خوب حالا یه سوال : دوست دارید تو کابین کدوم ماشین بنشینید ؟ من که صندلی های دست ساز و ترجیح میدم همانطور که فرش دست بافو به فرش ماشینی ترجیح میدم.
دیگر امکانات این ماشین سیستم های ترمز abs, fpb, msp, asr, ebd, msr که خلاصه این حروف سه رقمی اینه که با وجود این همه سیستم ترمز حتی یه بچه ۴ ساله هم میتونه با این ماشین تصادف نکنه . این ماشین همچنین دارای قفل مرکزی و سنسور سرعت و سنسور کیفیت هوا و سنسور دنده عقب دکمه های چند کاره روی فرمان و پرده برقی و……. است که الیته وجود این امکانات نکته مثبت نیست چون وقتی که این همه پول واسه یه ماشین میدیم لازمه که این امکاناتو داشته باشه.
درضمن اگر هر دفعه بارها تو پمپ بنزین از اینا دیدیم فکر نکنید کارگر پمپ بنزین مازراتی خریده دلیلش مصرف شهریه این ماشینه که حدود صدی ۲۱.۳ لیتره!
این ماشین تو ۳ مدل s-gts ، gts، sport توزیع میشه و اگه چشمتونو گرفته حدود ۷۰۰-۶۵۰ میلیون شایدم بیشتر از تو بالشتتون در بیارید و به شرکت ارتا تک موتور یه سری بزنید اینم شمارش: ۰۲۱۸۵۸۸
نویسنده: امیر وزیری
Ali
۱۷ خرداد ۱۳۹۱واقعاَ ربّنا آتنا…
یه جورایی فراری ضعیفتر وارزون تر حساب میشه . برند سلطنتی ایتالیا + طرح پنین فارینا+ موتور دست پرورده ی فراری = توهم محض .
ariya
۱۷ خرداد ۱۳۹۱ولی به قیمتش نمی ارزه من اگه انقد داشتم بجای این یه پانامرا توربو یا cl500 می خریدم که از نظر فنی و امکانات خیلی از این بهتره.
تازه ما یه خری داریم تو 100 کیلومتر کمتر از این ینجه می خوره!!!!
شیما
۱۷ خرداد ۱۳۹۱خب دوست عزیز نویسنده … وقتی چیزی نباشه مردم هم نمیشناسن … این لحن صحبت کردن درست نیست ها ! شاید به شما هم یه برندی رو در بارش بگن شما نشناسی!
خودم
۲۰ خرداد ۱۳۹۱مردم خودشونم باید یه خورده برن دنبال اطلاعات…خیلی از مردم ایران حتی حاضر نیستند یه بارم که شده دکمه ی موس کامپیوتر رو لمس کنند.متاسفانه تو ایران مردم اکثرا دوست دارن بدون اطلاعات زندگی کنند تا مسئولیتشونم کم تر باشه :)
galardo
۱۷ خرداد ۱۳۹۱شیما خانم مثلا شما کدوم برند رو نمیشناسى ؟ شما که گفتى مهندسى ؟ از یه خانوم مهندس بعیده!
DELLUX
۱۷ خرداد ۱۳۹۱گمون میکنم این مدل مازاراتی همونی باشه که “ایزل بایراکتار” سوارش میشد:دی
hossein
۱۷ خرداد ۱۳۹۱خیلی خوب توضیح دادید ممنون
ali
۱۷ خرداد ۱۳۹۱man ke asheghe maserati hastam…grancabrio,granturismo,quattroporte
Hesam
۱۷ خرداد ۱۳۹۱فرش دست باف داریم نه دست ساز
امیر
۱۸ خرداد ۱۳۹۱چند روز پیش تو اخبار می گفت 15 درصد مردم سنگاپور میلیاردر هستن،و به نظر گوینده این درصد خیلی زیاد به نظر می رسید.
پیش خودم گفتم اگر آمار ایران هم به دست میاوردن بیشتر تعجب می کردن
شاید مولتی میلیاردر “”کمتر”” داشته باشیم ولی ماشالا میلیاردر کم نداریم
کسایی هم که حاضرن برای ماشین 600-700 میلیون بدن هم کم نیستن،شبا یه سر به خیابونای بالا شهر تهران بزنید خودتون متوجه می شید
نیازی هم نیست پولاشونو از زیر بالش در بیارن
مثالاَ اگه خیلی الاف هم باشن 1 میلیاردشو می زارن تو بانک و ماهی 17 میلیون سود می گیرن
دیگه چی می خوان!؟
امثال این آدم ها مازراتی سوار نشن من سوار بشم!
فکر نکنید این صحبتها خواب و خیاله
انقدر این تیپ آدم ها تو همین ایران خودمون دارن زندگی می کنن
ServerRepaklie
۲۲ خرداد ۱۳۹۱عزیز جان منظور از ملیاردرهایه سنگاپور به دلار هستش نه تومن :-)
پس …..
اوکی؟!
امیر
۲۸ خرداد ۱۳۹۱نه دوست من تو همون گزارش هم منظور میلیونر بود به دلار
پس….
امیر
۱۸ خرداد ۱۳۹۱فکر می کنیم انقدر پولدار شدیم که یک کواتروپورته 600 میلیونی می تونیم بخریم
یعنی معادل 60 پراید یا 40 تا 206 و ….
بیایم این ماشینو بخریم بریم تو جاده که ملت حواسشون پرت شه بکوبن به در دیوار!؟
یا داری تو لاین سبقت باهاش می ری از اونجایی که بیشتر از 120 بری باید 100 چوق پیاده بشی ولی یه پراید میاد پشتت چراغ میده اون موقع چه حالی میشی!؟
به نظر من این ماشین با سطح امکانات و پرستیژ کشورمون تناقض داره
ببخشید این حرف می زنم ولی مقصر خودمون هستیم
رامتین
۱۸ خرداد ۱۳۹۱از علی آقا تعجب کردیم. چطور برند مازاراتی رو با فراری یا لامبورگینی مقایسه میکنی. در دنیای امروز کدوم مدل مازراتی در لیست بهترینهاست؟؟
مازراتی در برابر لامبو مثه پیکان در برابر پژوست. جالب توجه است امسال برترین برند خودروسازی جهان BMW شد. این خودروسازها مثه مازراتی یا بوگاتی یا حتی برند آمریکایی SSC ارزشی ندارن که. چون 1سال یارو زحمت میکشه میاد بهترین اتومبیلشو عرضه میکنه که اون هم در برابر ماشینی مثه آوانتادور که تولید انبوهه مثه اسباب بازیه.
این نکات رو بیاموزید
آزاده
۱۲ بهمن ۱۳۹۲کسى که میتونه مازراتى بخره بیمشم میکنه.براش خیالى نیست که یکى دیگه.
رضا
۱۸ خرداد ۱۳۹۱260 تا 360 تومن قیمتشه لطفا اطلاعات درست بدین
مصرف سوختش تو GTS حداکثر 18 لیتره
و مدل معمولیش من خودم باهاش صدی 14 تا میسوزونم
eslami
۱۸ خرداد ۱۳۹۱به جای خودش قا بل تقدیره.در حال حا ضر یکی از لوکس ترین شرکتهای اتوموبیل سازی است باید قبول کرد.هدف صرفا مقایسه نیست.چون همه انگشتای یه دست شبیه هم نیستن.هستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/نمیشه یه شبه به فراری یا لامبورگینی و بوگاتی رسید.
hossein
۱۸ خرداد ۱۳۹۱اقا رضا عزیزم ارزون ترین مازراتی قیمتش 400 میلیونه بعد تو میگی قیمت این از 260 شروع میشه !!!! اینو من نمیگم تو همین سایت این مطلبو نوشته شما مثل اینکه قیمتو برحسب دلار تومنی 100 تومن حساب کردید
سید علیرضا
۳۱ تیر ۱۳۹۱حسین قیمت معمولی اش را گفته ولی سفرشیش همین قیم 400 تا به بالا است
omidhiphop
۱۸ خرداد ۱۳۹۱اینو می شه دوگانه سوز کرد؟
ali
۱۸ خرداد ۱۳۹۱اقا شما چرا الکی بحث میکنید…اصلا نمیشه فراری یا لامبو رو با این مقایسه کرد…این یه ماشین لوکس به حساب میاد.
Ali
۱۸ خرداد ۱۳۹۱دوست عزیز گفتم فراری ارزون تر یعنی یه سطح پایین تر . با فراری مقایسه نکردم .کلاَ هیچ چیزی رو با فراری مقایسه نمیکنم.
چون طراحش پنین فاریناس، مثلاَ گرن توریسمو رو همون کسی طراحی کرده که 599 رو طراحی کرده و از ظاهر ماشین هم مشخصه. گیربکس و موتورشم فراری براش میسازه تو کارگاه رنگ اسکاگلیتی هم رنگ میشه ولی نه مثل فراری . تو یه قسمت از برنامه ی تاپ گیر هر سه مجری میگن این از آستون مارتین راپید و پانامرای توربو بهتره حالا ببین می ارزه یا نه . ماشین که همش سرعت نیست یه جیزایی هست که توصیفی نیست . ماشین باید هویت داشته باشه.
Farzin
۱۹ خرداد ۱۳۹۱این اقا رضا اومده صحبت مصرف مازراتی رو می کنه من فک نکنم کسی که مازراتی سوار شه به فکر بنزین باشه لا مصب دروغ کنتور نداره دیکه…
ali
۱۹ خرداد ۱۳۹۱دمت گرم علی…خوشم اومد.تازه این مازراتی گرن توریسمو چیزی از سرعت کم نداره… با سرعت297-300 km/h تست و اب بندی میشه یعنی بیشتر هم میتونه بره…
مهران
۲۲ خرداد ۱۳۹۱حیف که ممنوع کردن میخواستم دو تا بخرم اشکال نداره جاش تیبا میخرم
hesam
۲۸ خرداد ۱۳۹۱فقط کافی طبق حرف دکتر () 3 ماه یارانه هارو خرج نکنیم اونوقت راحت میتونیم یکیشو بخریم . خیلی راحت!
آرمان
۲۹ تیر ۱۳۹۱میتونن به جای این ماشین که در ایران کمتر کسی شناخت نسبت بهش داره مدلهایی از فولکس واگن یا نیسان وارد کنند که شناخته شده تر هستن.البته اینم بگم که مازراتی یک برند قوی حتی قابل مقایسه با بنز میباشد.
آیت
۲۸ مرداد ۱۳۹۱قیمتش چه جوری حساب میشه؟ من از تو سایتش آپشن های مختلف رو هم انتخاب کردم کلا شد 180k $
مدل gts
javani bakht
۱۷ شهریور ۱۳۹۱اگه پولش رو داشتم و وقت که باهاش برم تو خیابونا دور دور حتما میخریدمش…موضوع اینه که همه ی اینا رو اگه داشته باشم؛اما جنبه اش رو ندارم…
hamed
۲۷ شهریور ۱۳۹۱من مازراتی رو دوست دارم
مسعود
۲۱ مهر ۱۳۹۱ماشینه خوبیه ! اسمش هم دهن پر کنه .
اگه من همچین بضاعتی داشتم حتما مازراتی می خریدم . چون واقعا ماشین تکی هستش !
الان دیگه توی کشور پر شده از پورشه و بنز CLS و …
حداقل توی تهران ، خیابون های بالا پر شده . مخصوصا پورشه کاین و پانامرا .
مهدی
۳۰ مهر ۱۳۹۱یه پراید بخر حالشو ببر
چرا؟؟؟؟ مازا و فرا و لاما
هزینه آرزون تو مایه های مفت
مصرف پویین
خراب هم که شد نده تعمیرش کنن بندازش دور یکی دیگه بخر
آخه میشه با پول مازا 60 تا پراید بخری
هر سال هم بخوای عوض کنی به فرض، تازه به دنیا اومده باشی:
می تونی تا 60 سالگیت یه نو سوار بشی تا اون موقع هم خدا بزرگه گلو….
سید علی موسوی
۱۰ بهمن ۱۳۹۱میشه LPG بش وصل کرد؟
لطفاراهنمایی کنید قصد خرید دارم فوری
مرجان
۱۷ فروردین ۱۳۹۲اتوبان چمران بودم که یه دفعه یه پرادو از پشت زد به یه ماشین خیلی مدل بالا. بعد همه پیاده شدن و دور اون ماشین مدل بالاجمع شدن………….. یکی از توی جمعیت با لحن مسخره بلند داد زد که آقا یه میلیارد و نیم چند تا صفر داره… بعد همه زدن زیر خنده…. اون آقاهه هم که ماشین مدل بالا داشت کلی ناراحت شد . فکر کنم بنده خدا تازه ماشینشو خریده بود. منم تا اون روز خدایی مازاراتی ندیده بودم که اولین بار یه مازاراتی له و لورده دیدم.
بعد پیش خودم گفتم آخه آدم چرا باید این همه پول بابت یه ماشین بده که بعدش هم یکی دیگه بیاد بزنه و داغونش کنه… به نظر من خریدن این ماشین اشتباهه.
محمدجواد
۱۸ بهمن ۱۳۹۲من عاشق این محصول مازراتی ام.