تجربه و آزمایشمازراتی

قدبلند زیبارو! تجربه رانندگی با مزراتی لوانته 2017

“شما باید به قوانین محدودیت سرعت احترام بگذارید”، این را Domenico Schiattarella رئیس گروه رانندگان لمانز، ایندی و فرمول ۱ به ما می‌گوید. امیدواریم که لحظات خوبی را با مزراتی لوانته در زمین‌های مشهور بالوکو داشته باشیم. دومنیکو می‌گوید: “دنبالم بیایید!”

2017 Maserati Levante
۲۰۱۷ Maserati Levante
پس‌ازاینکه از میان هزاران میدان گذر کردیم، خودم را در Autostrada del Sole at و با سرعت ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت پارک شده یافتم! می‌گویم “پارک شده” زیرا برخلاف سرعت سه‌رقمی که دارم، لوانته همانند صخره سفت احساس می‌شود. پای راستم را روی پدال گاز فشار دادم و بوووم! ناگهان دیدم که سرعتی بیش از ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دارم. خب این از سرعت ۲۵۷ کیلومتری ابلهانی همچون ما زیادتر است! شاید نادیده گرفتن محدودیت نوعی از احترام در ایتالیا است! به‌هرحال این عملکرد برای یک شاسی‌بلند سریع است و به نظر می‌رسد که لوانته عصاره‌ی زیادی در درون خود انباشته است.
2017 Maserati Levante
۲۰۱۷ Maserati Levante
خب بله مزراتی یک شاسی‌بلند ساخته است. شوکه شدید؟ ناراحت شدید؟ ببینید، پورشه همان کار را با کاین کرد و خودرویی بود که دنیا فراموشش نمی‌کند. چرا مزراتی این کار را نکند؟ سال قبل مزراتی ۳۲۵۱۷ دستگاه خودرو را در سرتاسر جهان به فروش رساند. این خودروساز برای فروش ۳۰ هزار دستگاهی لوانته در اولین سال تولید برنامه‌ریزی می‌کند. مزراتی های باشکوه‌تری را در آینده می‌خواهید؟ کلید اصلی همین لوانته است.
2017 Maserati Levante
۲۰۱۷ Maserati Levante
صحبت از پورشه کاین شد، باید بگویم که لوانته ۲.۵ سانتی‌متر باریک‌تر از کاین است. هرچند، فاصله‌ی بین محورهای لوانته بیش از ۱۰ سانتی‌متر طویل‌تر از پورشه و تقریباً ۷.۶۲ سانتی‌متر طویل‌تر از BMW X5 است. این را هم باید گفت که لوانته بر اساس گیبلی ساخته‌شده نه بر پایه‌ی جیپ گرند چروکی. این مسئله نه‌تنها در نسبت زیاد فاصله به محور دیده می‌شود بلکه در صندلی‌های عقب جادار هم قابل‌مشاهده است. لوانته یک دو ردیفه ی واقعی با ۵ سرنشین است. ممکن است که شما خواهان یک شاسی‌بلند سه ردیفه باشید، مزراتی به شما پیشنهاد می‌کند که “جای دیگری بروید.” شگفت‌زده نشوید، هرچند برای دیدن نسخه‌ی چهار سرنشینه مدل سوپر لوکسی در آینده به بازار خواهد آمد.
2017 Maserati Levante
۲۰۱۷ Maserati Levante
از لحاظ بصری، لوانته آخرین خودرو از لیست بلندبالای خودروهایی است که در دو بعد و همچنین سه بعد کار نمی‌کنند. درحالی‌که این حقیقت تأثیرگذارنده است، اما با کاراکتر و شخصیت این شاسی‌بلند همخوانی کامل دارد. نحوه‌ی قرارگیری بدن و آسایش سرنشینان بسیار خوب است اما بستگی به زاویه‌ای دارد که شما به خودروهایی مثل پورشه، اینفینیتی و یا مزدا می‌نگرید. نمای ظاهری لوانته از نظر شخصی بسیار بهتر به نظر می‌رسد. زمانی که گیبلی به بازار آمد، دنیای خودرو به خاطر کشف اینکه نمای داخلی گیبلی با قطعات کرایسلر پرشده است شوکه شد. کابین گیبلی ناامیدکننده بود. لوانته تقریباً نصف راه را برای تصحیح آن خطا درست رفته است. من هنوز هم می‌توانم مقادیر زیادی از جیپ (!) را در برخی کنترلر ها ببینم؛ اما گوش کنید، رولزرویس فانتوم و ب‌ام‌و سری ۲ هم سیستم ناوبری یکسانی دارند و کسی هم به خاطر این مسئله گریه و زاری نمی‌کند. چرم، چوب و فلز بکار رفته یک قدم بزرگ در جهتی صحیح است. همچنین صندلی ابریشمی زگنا و آرایش درونی درها به‌خوبی یکنواختی چرم را شکسته‌اند.

2017 Maserati Levante

2017 Maserati Levante
از دنیای زیر کاپوت هم بگوییم. زیر کاپوت پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۶ سیلندر توئین توربو جا خوش کرده که دو خروجی متفاوت دارد: ۳۴۵ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور و یا ۴۲۴ اسب بخار با ۵۸۰ نیوتن‌متر گشتاور. من نسخه‌ی قدرتمندتر و همچنین نسخه‌ی دیزلی که به ایالات‌متحده راه نمی‌یابد را راندم. قدرت پیشرانه‌ی حجیم‌تر از طریق گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک ساخت ZF به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. اکثر مواقع ۱۰۰ درصد نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. هر وقت شرایطی به وجود آید که نیاز به کشش زیاد باشد، ۵۰ درصد گشتاور می‌تواند به چرخ‌های جلو انتقال یابد. در رانندگی عادی و بسته به اینکه کدام‌یک از ۴ حالت رانندگی را انتخاب کرده باشید، ۲۰ درصد نیرو به جلو انتقال می‌یابد درحالی‌که در اکثر حالات چرخ‌های جلو تنها ۱۰ درصد گشتاور را دریافت می‌کنند. مازراتی شتاب صفرتا صد را ۵ و ۵.۸ ثانیه اعلام کرده و بله با اکثر گشتاوری که به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود لوانته دریفت هم خواهد کرد.

2017 Maserati Levante

2017 Maserati Levante

2017 Maserati Levante
لوانته از آلومینیوم در ساب فریم جلو (توضیح مترجم: ساب فریم چارچوبی حمایت‌کننده درجایی است که پیشرانه یا سیستم تعلیق به همدیگر و یا به شاسی ارتباط پیدا می‌کنند)، ضربه‌گیرها و درهای بدون چارچوب بهره برده است. مزراتی ادعا می کند که نتیجه این شده که لوانته ۱۵۰ کیلوگرم سبک‌تر و ۲۰ درصد مستحکم‌تر از گیبلی است. مزراتی نگفته که وزن خودرو چقدر است اما من حدس می‌زنم که حدود ۱۹۹۵ کیلوگرم باشد. همانند گیبلی، سواری لوانته سبک‌تر از آن چیزی که هست احساس می‌شود. لوانته تقسیم وزن ۵۰/۵۰ دارد، چیزی که برای یک شاسی‌بلند موتور جلو چیز آسانی نیست. این تقسیم وزن باعث می‌شود که خودرو حس اسپورت و بالانس شده داشته باشد. صحبت از عملکرد اسپورت شد، سیستم تعلیق از بازوهای A دوبل در جلو و ۵ اتصالی در عقب بهره می‌برد. حدستان چیست؟ لوانته سواری عالی‌ای دارد. بسیار اسپورت تر از آن چیزی که من حدسش را می‌زنم.

2017 Maserati Levante
۲۰۱۷ Maserati Levante
مزراتی تجسم کرده که کمتر از ۱ درصد خریداران لوانته این خودرو را به آفرود خواهند برد. بااین‌وجود آن‌ها لوانته را کاملاً توانا ساخته‌اند. چرا؟ چون خریداران می‌خواهند که توانایی‌های این خودرو را در کثیفی هم ببینند. دلاوری و شجاعت لوانته توسط فنربندی‌های هوایی و دیفرانسیل تورسن با قابلیت قفل شدن الکترونیکی قابل دسترس است. این فنربندی‌ها همچنین کلید خوبی خودرو درروی جاده هستند. با مجموع ۸.۳ سانتی‌متر قابلیت تنظیم ارتفاع، دو حالت آفرود ۴ سانتی‌متر ارتفاع بلندتری را در مقایسه با حالت نرمال فراهم خواهد کرد و در حالت اسپورت و یا سرعت زیاد، ۳.۵ سانتی‌متر از ارتفاع خودرو می‌کاهد. در حوالی پیست آفرود Balocco لوانته به‌طور شگفت‌آوری توانا و ثابت‌قدم است. در تست آزمایش هندلینگ، لحظاتی وجود داشت که من فراموش می‌کردم که پشت فرمان یک شاسی‌بلند نشسته‌ام. بازهم اسپورت احساس می‌شود.
2017 Maserati Levante
۲۰۱۷ Maserati Levante
سردرگم هستید؟ متحیر شده‌اید؟ گیج می‌زنید؟ باید هم این‌طور باشید، هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد که شاسی‌بلند مزراتی این‌قدر خوب باشد. توجه کنید، لوانته عالی است. مشخصات مازراتی لوانته ۲۰۱۷:
پیشرانه در جلو، تمام چرخ متحرک،۵ سرنشین، شاسی‌بلند
پیشرانه: ۳ لیتری/۶ سیلندر/۳۴۵ اسب بخار قدرت/۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور/توئین توربو ۲۴ سوپاپ
۳ لیتری/۶ سیلندر/۴۲۴ اسب بخار قدرت/۵۸۰ نیوتن‌متر گشتاور/توئین توربو ۲۴ سوپاپ
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک
طول/عرض/ارتفاع (سانتی‌متر): ۵۰۰.۳۸/۱۹۶.۸۵/۱۶۷.۸۹
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر: ۵.۸ – ۵ (کارخانه‌ای تخمینی)
مصرف سوخت: اندازه‌گیری نشده
زمان فروش در ایالات‌متحده: اکتبر
قیمت پایه: ۷۳۲۵۰ دلار (تخمینی)

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. efk

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    ی جورایی نامتقارنه انگار شاید از نزدیک باحال باشه تو عکس زیاد باهاش حال نکردم

    1. GT S

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (543 ديدگاه)

      دوست عزیز اول بذار وارد ایران شه بعد که دیدیمش فک هممنون میفته خواهشا اینقدر صریح و آسون نظر ندید.نا سلامتی این یه مازراتیه

  2. Zodiac

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    واقعا ماشین خوبیه . با این موتورهای شش سیلندر با وزن دو تنی نتایج عالی گرفته
    زیاد طول نمی کشه لوانته تو خیابانهای تهران ببینیم بازم دیدنش تو خیابانها خالی از لطف نیست ما که زندگیمونو بفروشیم نمیتونیم ی چرخشو بخریم

  3. Zodiac

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ی نکتهای هم فراموش کردم اینه که قیمت پایه هفتاد دو هزار دلار برای بازار امریکا عالیه

  4. king 918

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    در حد و اندازه ماکان شاید باشه اما اصلا مقایسه کردنش با کاین توربو اس خنده داره
    کاین توربو اس و بی ام و ایکس 5 بی رقیبن بی رقیب

  5. fcmz

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (114 ديدگاه)

    هر چی نگاش میکنم نمیتونم با اس یو وی بودنش ارتباط برقرار کنم!
    انگار یه هاچ بک گندس که یه خورده پف کرده! کاشکی یه ذره پهن تر بود.

  6. صادق

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2121 ديدگاه)

    شاهین جون اون وقت که این ماشین زیر پوشش بود، یادته میگفتی “اونقدر که من نگران این ماشینم، خود مازراتی نیست” :)
    الان دیگه احتمالا نگرانیت رفع شده ;)

    بسیار خودروی عالی هستش، مازراتی و آلفا مثل گنج های زیر خاکستر میمونن که فیات یواش یواش داره این خاکسترو کنار میزنه…

    توی بازار اروپا رو نمیدونم ولی احتمال موفقیتش توی آمریکا و چین وجود داره
    .
    در کل پست عالی بود. لذت بردم

    1. شاهین

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4698 ديدگاه)

      سلام داوش صادق عزیزم
      آره دقیقا یادمه
      از نظر من که گل کاشته دمش گرم

  7. بنتلی

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    طراحی داخلیش عالیه،از نظر رانندگی هم ک عالی.هرچی صندلیشو نگا کردم ب نظر چرم بود!صندلی ابریشم آپشنه؟.طراحی خارجیش هم ب نظرم یکم عقبش حجیمه،فرم چراغای جلوشو هم دوس ندارم.

  8. احسان(احسان سابق)

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    ازش بطرز عجیبی خوشم اومده.تا حالا بهترین شاسی بلند دنیا رو کاین میدونستم اما الان میدونم به کجا نگاه کنم.لوانته.زیباترین شاسی بلند دنیا نیست اما به قدری دلنشینه که ادم عاشقش میشه

  9. Archi KHAN

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2202 ديدگاه)

    قدبلند زیبارو!!!

    قدِ بلندش که بیشتر تو مایه های هاچ بکِ
    زیبارو بودنش را کجای دلم بزارم …

  10. احمد باقری

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    واقعا عالیه، یا چیزی بیرون نمیدن یا اگر چیزی بیرون بدن، فکر همه جوانب رو می کنن و مدتهای زیادی براش وقت میذارن.

  11. ارمان

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    شاهین جان با من موافقی که احتمالا نویسنده مطلب بسیار خوشحال بوده از روندن این ماشین ؟
    دقیقا حس کودک 9سالیی رو داره که برف اومده مدرسش تعطیل شده ?
    ماشین قشنگیه اما اگه عکسش نبود فکر میکردم در مورد ناو اینترپریس داره صحبت میکنه?

  12. علیرضا

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (754 ديدگاه)

    واقعا نسبت به گیبلی و گرن توریسمو تو طراحی پسرفت کردن طراحی داخلی هم که کلا مزراتی از اول تعطیل بوده طراحی داخلیش 90 درصد جیپ چروکیه

  13. علیرضا4225

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر ورود شاسی بلند خشمگین از لامبو رگینی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا