مازراتی بهتازگی نسخهٔ هیبریدی جدیدی از سدان گیبلی را معرفی کرده که به سیستم استارت ژنراتور ۴۸ ولت و همینطور یک سوپرشارژر الکتریکی اضافی بنام e-Booster مجهز شده است که با استفاده از باطری کار میکند. به گفتهٔ مازراتی، این یک راهحل منحصربهفرد برای این سگمنت است که توازنی عالی بین پرفورمنس، راندمان و لذت رانندگی برقرار میکند؛ اما علیرغم این ادعای مازراتی، در این سگمنت پورشه پانامرا بهعنوان رقیب مستقیم گیبلی، در نسخهٔ ۴ E-Hybrid گزینهٔ بهتری محسوب میشود زیرا یک سدان لوکس هیبریدی واقعی و کاملاً متناسب است. بااینحال گزینههای دیگری هم برای مقایسه با گیبلی هیبریدی وجود دارد که نزدیکترین آنها مرسدس بنز CLS است زیرا این سدان آلمانی برخلاف آئودی A7 لیفتبک، خودرویی چهاردر است و نسخهٔ هیبریدی خفیف هم دارد. پس بیایید ببینیم مازراتی گیبلی هیبریدی در مقایسه با مرسدس CLS450 چگونه است.
مازراتی گیبلی هیبریدی
گیبلی با ۱,۹۴۵ میلیمتر عرض و ۱,۴۶۱ میلیمتر ارتفاع، کمی پهنتر و بلندتر از CLS بوده و فاصلهٔ محوری بیشتری هم دارد (۲,۹۹۸ میلیمتر) اما طول کلی CLS بیشتر است. در همین حال، هردو خودرو باکهای سوخت ۸۰ لیتری دارند، حجم صندوق بار هردو یکسان است و هردو میتوانند تا پنج سرنشین را حمل کنند؛ بنابراین این دو ماشین بهطور حیرتانگیزی شبیه یکدیگر هستند.
گیبلی هیبریدی که با تریمهای آبیرنگ داخلی و خارجی از نسخههای معمولی قابلتشخیص است، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت و سوپرشارژر الکتریکی مذکور مجهز شده و مجموعاً ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این سدان ایتالیایی ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. گیبلی هیبریدی در قبال این پرفورمنس، در هر صد کیلومتر ۸.۵ لیتر بنزین مطالبه میکند و در هر کیلومتر ۱۹۲ گرم دیاکسید کربن تحویل میدهد.
این ماشین در داخل هم به جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مازراتی مجهز شده که حالا بجای نمایشگر ۸.۴ لیتری قدیمی توسط یک صفحهنمایش بزرگتر ۱۰.۱ اینچی ارائه میشود. در اینجا همچنین یک صفحه آمپر جدید ارائه شده و امکان بهروزرسانی نرمافزارها هم وجود خواهد داشت.
مرسدس بنز CLS450
مرسدس CLS450 در اروپا صرفاً بهصورت چهارچرخ محرک عرضه میشود اما در ایالاتمتحده در دو نسخهٔ محرک عقب و چهارچرخ محرک ۴Matic قابل خریداری است که نسخهٔ محرک عقب آن برای مقایسه با گیبلی هیبریدی بهتر است زیرا این سدان ایتالیایی هم خودرویی محرک عقب است. قیمت CLS450 در آمریکا از ۷۰ هزار دلار در نسخهٔ پایهٔ محرک عقب آغاز میشود درحالیکه نسخهٔ پایهٔ ۴Matic آن در اروپا با قیمت پایهٔ ۷۰ هزار یورو عرضه میشود. از سوی دیگر، مازراتی هنوز قیمت گیبلی هیبریدی را اعلام نکرده ولی بعید است که خیلی گرانتر از مرسدس باشد زیرا هماکنون قیمت گیبلی S Q4 که از نسخهٔ هیبریدی بسیار قویتر و سریعتر است از ۸۷ هزار یورو شروع میشود.
در بخش قوای محرکه، مرسدس CLS450 از پیشرانهٔ بزرگتری استفاده میکند زیرا در سینهٔ آن یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو به همراه سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost قرار گرفته است. مجموع خروجی این سیستم ۳۶۷ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور بوده و در نسخهٔ چهارچرخ محرک، خودرو را ظرف تنها ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند که تقریباً یک ثانیه از مازراتی سریعتر است. حداکثر سرعت CLS450 هم بهصورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این سدان آلمانی اما نهتنها سریعتر است بلکه کمی هم مصرف سوخت بهتری دارد بهگونهای که در هر صد کیلومتر بهطور میانگین ۸.۳ لیتر بنزین مصرف و در هر کیلومتر ۱۸۹ گرم دیاکسید کربن تولید میکند. البته در اینجا اختلاف با گیبلی خیلی جزئی است.
از لحاظ ابعاد، CLS450 با ۴,۹۸۸ میلیمتر طول از گیبلی ۴,۹۷۱ میلیمتری کشیدهتر است اما همانطور که گفته شد، با ۱,۸۹۰ میلیمتر عرض و ۱,۴۳۵ میلیمتر ارتفاع، پهنا و بلندای کمتری دارد. فاصلهٔ محوری CLS هم ۲,۹۳۸ میلیمتر است. این خودرو در داخل بهصورت استاندارد با دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ارائه میشود اما با پرداخت هزینهٔ اضافی میتوان نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی را سفارش داد. این نمایشگرها جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX مرسدس را ارائه میکنند.
نتیجه
آیا مقایسهٔ مازراتی گیبلی هیبریدی با مرسدس CLS450 مقایسهٔ درستی است؟ پاسخ مثبت است زیرا در این کلاس، سدان لوکس ایتالیاییها از لحاظ تکنولوژی و پرفورمنس موتور نمیتواند با پانامرا ۴ E-Hybrid رقابت کند، بامو ۸۴۰i گرن کوپه تکنولوژی هیبریدی خفیف ندارد و آئودی A7 55 TFSI هم خودرویی لیفتبک است نه سدان؛ بنابراین CLS450 بهترین گزینهای است که میتوان در برابر گیبلی هیبریدی قرار داد و حداقل روی کاغذ مرسدس برتری دارد؛ اما بااینحال خرید یک خودرو همیشه تصمیمی کاملاً منطقی نیست که با اعداد و ارقام دیکته شود؛ بنابراین، شما کدامیک از این سدانهای لوکس هیبریدی خفیف را بیشتر دوست دارید؟
مقایسه مشخصات فنی
مازراتی گیبلی هیبریدی | مرسدس بنز CLS450 | |
پیشرانه | ۲ لیتری I4 توربو هیبریدی خفیف | ۳ لیتری I6 توربو هیبریدی خفیف |
قدرت | ۳۳۰ اسب بخار | ۳۶۷ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ اسب بخار | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب یا چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۷ ثانیه | ۴.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۸.۵ لیتر ترکیبی | ۸.۳ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۱۹۲ گرم در هر کیلومتر | ۱۸۹ گرم در هر کیلومتر |
طول | ۴,۹۷۱ میلیمتر | ۴,۹۸۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۴۵ میلیمتر | ۱,۸۹۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۱ میلیمتر | ۱,۴۳۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۹۸ میلیمتر | ۲,۹۳۸ میلیمتر |
Moein
۱۳ آبان ۱۳۹۹بر فرض برتر بودن مرسدس؛باز هم انتخاب من مازراتی✌️✌️
مهرداد كمال
۱۳ آبان ۱۳۹۹داخلشونو نگاه کنین قطعا نظرتون عوض میشه
Moein
۱۳ آبان ۱۳۹۹بله عرض کردم که با علم به اینکه بنز در خیلی از جهات برتر هستش اینو گفتم
Hadi
۱۳ آبان ۱۳۹۹عقل میگه مرسدس
ولی دل ادم میگه مازراتی…
من گیبلی رو انتخاب میکنم چون خیلی خاصه…
Me
۱۳ آبان ۱۳۹۹مازراتی ۴ سیلندر???
زیزیگولو
۱۳ آبان ۱۳۹۹مرسدس CLS450
SRT
۱۳ آبان ۱۳۹۹دوستان من نمیتونم برم مطلبای صفحه ها قبلیو ببینم تو همین صفحه اخر وایساده،رو اون گزینه های سمت چپم که بخوام مثلا چیزیو سرچ کنم میزنم رو اون سه خطه هیچی نمیاره ولی رو گوشی بابام امتحان کردم هیچ مشکلی نداشت!کسی راه حلی داره بگه لطفا?
SRT
۱۳ آبان ۱۳۹۹مرورگرم هم کروم اپدیت هست
افشار
۱۳ آبان ۱۳۹۹history اینترنت اکسپلوور یا گوگل کروم یا هر نرم افزار دیگه ای که استفاده میکنی رو پاک کن
Ramin
۱۳ آبان ۱۳۹۹از بنز ومازراتی خوشم نمیاد ….
پول برند میگیرند
ولی مثلا بنتلی کانتینانتال جی تی توش یه ساعت بود که قیمتش 245 هزار دلاره
که از قیمت پایه ماشین بیشتره! من فهمیدم بنتلی پول برندشو نمیگیره
هرچند معایبی داره وکلی مزایا ولی من از برندی که پول برندشو بگیره خوشم نمیاد
پورشه بنز ومازارتی بی ام و پول برند میگرن ولی مثلا آئودی یا بنتلی یا دی اس فرانسه و تسلا و…
اینا واقعا قیمت به آبشن ماشین میاد.
Amirreza
۵ فروردین ۱۴۰۰واقعا نظر شما غیر منطقی و غیر عقلانی هست چون دارین درباره بنز صحبت میکنید که با اینکه خودروی لوکسی هست فروش خوبی داره که نشان دهنده ی این هست که خیلی ماشین خوبی هست و فقط پول برند نمیگیره
OMID
۱۳ آبان ۱۳۹۹کش مرورگرتو پاک کن
SRT
۱۳ آبان ۱۳۹۹البته بجز ماشیناش/:
زیزیگولو
۱۳ آبان ۱۳۹۹ای داد بیداد!!!! Die america یعنی چی دیگه!!؟؟؟ آخه عزیز من واسه چی وقتی انگلیسی بلد نیستی نظر میدی؟؟؟ این جمله در حد کتابای درسی اول دبیرستان هستش، همین شماها میاین تو خیابونا میگین دیوید دیوید او اس آ …… جینگیلی فینگیلی آمریکا و آبرو و حیثیت ایرانیا رو میبرین، خوب مگه مجبوری؟؟؟ به فارسی شعار بده، درستش اینه که بنویسی Down with America یا اینکه Down with U.S.A
911
۱۳ آبان ۱۳۹۹شاید مرسدس از نظر تکنولوژی و پرفورمنس برتری داشته باشه ….ولی به هیچ وجه نمیشه با طراحی مسخرش کنار اومد….یاد دوران درخشان بنز بخیر……لعنت به واگنر
behnam1012
۱۳ آبان ۱۳۹۹از نظر طراحی بیرون مازراتی جذابیت و روح خاصی داره
ولی از نظر تکنولوژی و قابلیت اطمینان قطعا مرسدس انتخاب بهتریه
در داخل هم مرسدس ??
در کل من CLS رو انتخاب میکنم
Amin-mc20
۱۳ آبان ۱۳۹۹آآآآخ جوووووون بالاخره مازراتی یجا خودشو نشون داد
MAHDI
۱۳ آبان ۱۳۹۹گیبلی دیگه قدیمی شده هرچند کمی بروز تر شده اما بازم با این حال قطعا مرسدس CLS
M3csl
۱۳ آبان ۱۳۹۹بقول استاد ابی که می فرماید:
شاخه گل حیاط ما به آب و رنگش مینازه
اما تو که خونه باشی هی پیش تو رنگ میبازه
طراحی مرسدس در برابر تندیس زیبایی متحرک ایتالیایی حرفی واسه گفتن نداره
نمای جلو و پشت مرسدس بیحال و زشته.
OMID
۱۳ آبان ۱۳۹۹فنی مرسدس که برتر هست
به نظرم طراحی یه دست و صاف مرسدس هم بهتره تا طراحی قلمبه مازراتی
گیبلی به نظرم زیبا نیست
بقیه مازراتی ها مثل گرن توریزمو و لوانته خیلی زیبا هستن ولی این مدلش هماهنگ نیست و انگار بعضی جاهاش اضافی زده بیرون
محمد
۱۳ آبان ۱۳۹۹بنز کابینش از مازراتی قشنگتره و همینطور قدرتش بیشتره
سورنا
۱۳ آبان ۱۳۹۹چه کابینی داره بنز ????
Amin-mc20
۱۳ آبان ۱۳۹۹کلا نمیشه به اعداد و ارقام نگاه کرد هرکی یه چیزی دوست داره مثالش خود من با وجود اینکه بنز اپشن و قدرتش بیشتره خوب مازراتی رو بیشتر دوست دارم (البته نه اینکه پرفورمنس برام مهم نباشه اتفاقا خیلی اهمیت داره)
no4
۱۳ آبان ۱۳۹۹مازراتی قهرمانه
REZA
۱۳ آبان ۱۳۹۹بهترین حالتش اینه که جفتشون رو توی پارکینگ خونه داشته باشی چه خواب قشنگی
ارشیاsvj
۱۳ آبان ۱۳۹۹به نظرم نسل جدید CLS نسبت به نسل قبل پسرفتی بسیار شدیده.
بدون شک مازراتی.
MAHDI
۱۳ آبان ۱۳۹۹پسرفت نمیشه گفت داشته.طوری شده انگار که به چشم نمیاد، چون E کلاس و GT4 در خانواده خودش حضور دارن که بیشتر چشمگیر هستن مخصوصا چون نسخه های پرفومنس E63 و GT63 رو دارن.
\\\|♤|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۱۳ آبان ۱۳۹۹دمت گرم مهدی جان
فن بی ام و ای ولی از بنز تعریف می کنی
اینجور آدما کم پیدا میشن….
\\\|♧|///
\\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۱۳ آبان ۱۳۹۹دمت گرم مهدی جان
فن بی ام و ای ولی از بنز تعریف می کنی
اینجور آدما کم پیدا میشن….
\\\|♧|///
Amin-mc20
۱۳ آبان ۱۳۹۹اتفاقا من نسل جدید cls رو خیلی خوشم اومد ولی گیبلی با اون چراغای خشنش اصن دیوونشم
\\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۱۳ آبان ۱۳۹۹cls دیگه اون ابهت نسل قبل رو نداره
ولی بازم بنز
فرشاد
۱۳ آبان ۱۳۹۹مازراتی در برابرش خیلی حقیر جلوه کرد
احمدرضا
۱۳ آبان ۱۳۹۹مازراتی تازه داره دوباره برمیگرده به اوج ?
منتظر روزی باش که الفا و مازراتی رقبلی آلمانی رو له کنن ??
احمدرضا
۱۳ آبان ۱۳۹۹با اینکه مقاله مرسدس رو انتخاب کرد اما من به شخصه عاشق ماشینای ایتالیایی هستم
آلمان با صنعت خودروسازیش جدا اما من عاشق ایتالیایی ها هستم ?
مازراتی و آلفارومئو هیچ چیزی از رقبا آلمانی کم ندارن حتی در بیشتر موارد از نظر طراحی فوق العاده هستن
الان شما قیافه cls با گیبلی رو مقایسه کن یا سری 3 جدید با جولیا کوادری فولیو?
(Saeed(peugeot
۱۴ آبان ۱۳۹۹عاشقه مرسدسم …… ولی دلم میگه مازراتی
SH04
۱۶ آبان ۱۳۹۹نمایشگر 8.4 لیتری؟؟؟؟؟؟؟!!!!!! ಠಿ_ಠ