پس از انتظاری طولانی سرانجام چندی پیش مازراتی از سوپراسپرت کاملاً جدید خود بنام MC20 پردهبرداری کرد. این ماشین را میتوان نقطهٔ عطفی در تاریخ این شرکت باسابقهٔ ایتالیایی دانست چراکه از یک سو به پیشرانهٔ کاملاً جدیدی مجهز شده که صددرصد ساخت خود مازراتی است و از سوی دیگر یک نسخهٔ تمام الکتریکی هم برای آن ارائه خواهد شد که ورود مازراتی به دنیای برق و باطری را نشان میدهد؛ اما MC20 راه سختی پیش رو دارد زیرا در بازار با رقبای قدرتمند و شناختهشدهای مواجه است که غلبه بر آنها هرگز آسان نیست؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم به اصلیترین رقبای مازراتی MC20 نگاهی داشته باشیم اما پیش از آن بهتر است مشخصات این سوپراسپرت جدید ایتالیایی را یادآوری کنیم.
مازراتی MC20
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۴۷۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت | ۲۱۰,۰۰۰ دلار |
مازراتی MC20 از همهٔ ویژگیهای یک سوپراسپرت مدرن مثل پیشرانهٔ توئین توربو، گیربکس دوکلاچه و شاسی مونوکوک فیبر کربنی برخوردار است اما شاید بتوان مهمترین ویژگی آنرا پیشرانهٔ کاملاً جدید آن دانست زیرا این موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو از نوآوریها و ویژگیهای منحصربهفردی مثل سیستم پیش احتراق برخوردار است که از پیشرانههای فرمول یک گرفته شده است. به لطف این ویژگیها، موتور جدید مازراتی با ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور، نسبت قدرت به حجم فوقالعادهای دارد. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخهای عقب منتقل میشود.
لامبورگینی اوراکان اوو
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۱۴۲۲ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت | ۲۶۴,۹۷۰ دلار |
لامبورگینی اوراکان اوو را میتوان اصلیترین رقیب MC20 دانست زیرا از لحاظ مشخصات فنی، پرفورمنس و قیمت بسیار به سوپراسپرت جدید مازراتی نزدیک است؛ اما بااینحال قوای محرکهٔ اوراکان کاملاً با رقیب هموطن خود تفاوت دارد زیرا این گاو وحشی اهل سنت آگاتا از یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده میکند که ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور آن به هر چهارچرخ منتقل میشود. البته نسخهٔ محرک عقب اوراکان هم با قدرت کمتر ۵۸۰ اسب بخار و قیمت ارزانتر ۲۱۰ هزار دلار به بازار عرضه میشود که دقیقاً در بازهٔ قیمتی MC20 قرار میگیرد.
آئودی R8 پرفورمنس
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۶۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۱۵۹۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت | ۱۹۸,۸۵۰ دلار |
آئودی R8 پسرعموی آلمانی اوراکان محسوب میشود زیرا در قسمتهای اصلی و مهمی مثل پلتفرم و قوای محرکهٔ با سوپراسپرت لامبورگینی اشتراک دارد. این یعنی در سینهٔ R8 هم همان موتور ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی قرار گرفته است که در نسخهٔ قویتر پرفورمنس، ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین سوپراسپرت آئودی کمی از همتای ایتالیایی خود ضعیفتر است ولی در عوض قیمت کمتری هم دارد که از زیر ۲۰۰ هزار دلار شروع میشود. مثل اوراکان، نسخهٔ محرک عقب R8 نیز ارائه میشود.
مکلارن GT
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۵۳۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت | ۲۱۳,۱۹۵ دلار |
هرچند مکلارن این مدل GT خود را یک گرند تورر میداند اما خلقوخو و شخصیت آن بیشتر به سوپراسپرتها شباهت دارد و بنابراین میتواند رقیب بسیار نزدیکی برای MC20 باشد. GT از همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای مکلارن استفاده میکند که برخلاف گرند توررهای سنتی، در میانهٔ شاسی نصب شده است. این موتور در اینجا ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. GT طبق استانداردهای مکلارن، خودروی لوکسی است و تمرکز زیادی روی راحتی سرنشینان دارد که به همین دلیل نسبت به دیگر سوپراسپرتهای این لیست میتواند گزینهٔ راحتتری برای پیمودن مسافتهای طولانی باشد.
پورشه ۹۱۱ توربو S
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۱۵۳۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۲.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت | ۲۰۴,۷۵۰ دلار |
توربو S فعلاً قویترین عضو خانوادهٔ نسل ۹۹۲ پورشه ۹۱۱ محسوب میشود. این سوپراسپرت نمادین آلمانی مثل مازراتی از یک پیشرانهٔ شش سیلندر توئین توربو استفاده میکند اما این موتور ۳.۸ لیتر حجم داشته و آرایش آن از نوع تخت است. ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور این موتور نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود. ۹۱۱ توربو S شتاب خارقالعادهای دارد بهگونهای که ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و بنابراین پرشتابترین خودروی این لیست محسوب میشود. همچنین در مسافت ۴۰۰ متر هم تقریباً میتوان گفت هیچ سوپراسپرتی حریف این اعجوبهٔ آلمانی نمیشود.
شورلت کوروت
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۵۲۷ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت | ۶۰,۰۰۰ دلار |
شورلت کوروت ضعیفترین و ارزانترین سوپراسپرت این جمع است و به همین دلیل شاید نتوان آنرا رقیب مستقیمی برای MC20 دانست اما بااینحال کوروت C8 از لحاظ پرفورمنس تقریباً همسطح سوپراسپرت مازراتی است و به همین دلیل آنرا هم در این لیست جای دادهایم. کوروت C8 از پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی آشنای جنرال موتورز استفاده میکند که خروجی آن در اینجا به ۵۰۰ اسب بخار قدرت (به واحد متریک اروپا) و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود و C8 را ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند.
Bayerische Motoren Werke
۲ مهر ۱۳۹۹اول سلطان 911
بعد لامبو
بعد بقیه … .
MAHDI
۲ مهر ۱۳۹۹مجله خودرویی تلویزیونی GRIP آلمان هم رقابت بین پورشه9911 کررا S و شورولت کوروت C8 رو انجام داده که هم رقابت درگ برگزار کردن و هم در پیست زمان گیری کردن و هم چند تست دیگه بینشون برگزار کردن.
رقابت درگ رو پورشه 911 کرراS برد و در پیست این مجله هم زمان ها خیلی نزدیک شدن که پورشه 911 کررا S زمان 1:31.82 ثبت شد و برای شورولت کوروت C8 زمان 1:31.93 به ثبت رسید.
*********************
اما امتیاز هردو در پایان رقابت برای انتخاب خودروی برتر امتیاز 3 شدکه مساوی شدن.
((این نشون میده که درگ مجله THROTTLE HOUSE که بین این دو ماشین برگزار شد نتیجه درستی داشته))
Reza
۲ مهر ۱۳۹۹مقابل هیچکدوم نمیتونه کاری از پیش ببره،حالا شاید بتونه کوروت رو پشت سر بزاره ولی دیگه پورش و هوراکان . . خدا هستن
MASERATI-MC20
۲ مهر ۱۳۹۹خداییش همه جوره بهتره از نظر نسبت قدرت به حجم?????????????????
ایتالیایی ها کلا کارشون همینه یه ماشین میدن میترکونن مثل sf90 که البته با اینکه یکم زشته ولی ترکوند بازم یا مثلا هوایرا ایمولا ، لامبورگینی وننو ، بوگاتی شیرون(فرانسوی نیست اصلش ایتالیاس فقط درحال حاضر شرکتش تو فرانسس وگرنه ایتالیاییه)
h!$@\/\/
۲ مهر ۱۳۹۹فقققط توربو اس…
و بعدش اوراکان و r8
بعد از اون هم c8,
و در اخر gt و mc20
سورنا
۲ مهر ۱۳۹۹لامبو حرفی نمیزاره …
nikzad
۲ مهر ۱۳۹۹۹۱۱و لامبورگینی و مازاراتی در جایگاه اول
کوروت و مکلارن در جایگاه دوم
ائودی جایگاه سوم
(نظر شخصی)
مازیار
۲ مهر ۱۳۹۹یکی زیباتره یکی قوی تره یکی سریع تره یکی …
اما ارزش کار کوروت با کمتر از یک سوم قیمت رقبا از همشون بیشتره
محمد
۲ مهر ۱۳۹۹فقط وجود کروت تو این لیست ?
با قیمت ۱/۴ بقیه
یانکی
۲ مهر ۱۳۹۹خدایا آمریکاییها چیکار کردن.فقط فکرش رو بکنید اضافه اختلاف قیمت کوروت رو با رقیباش رو خرج تیونش کنی چی میشه.شرط میبندم zo6 هم که بزودی میاد بازم نصف قیمت اروپاییها رو هم نداشته باشه.احتمالا هایپر کار زورا قیمتش نزدیک اینا باشه
z
۲ مهر ۱۳۹۹یه چیز جالب قدرت کوروت سی هشت 495 اسب بخار که سر چرخ ها 466 اسب بخار میده ائتلاف قدرت چیزی بین 6تا7 درصده اما پورشه کررا اس جدید523اسب بخار داره که سر چرخ ها443 اسب هست
Sina
۲ مهر ۱۳۹۹بابا همچیز که شتاب نیست .
خب الان باید M5 و GT63 و M8 و RS7 رو هم گذاشت چون شتابشون نزدیک ایناست
بدون بی احترامی به کوروت، این ماشین باید با اسپرت ها مقایسه بشه نه سوپراسپرت ها.
در واقع کوروت بین اینا همه جوره شکست میخوره
ولی در بین اسپرت ها ماشین خوبی محسوب میشه
z
۲ مهر ۱۳۹۹اینطوری که شما میگید کررا اس هم اسپرت محسوب میشه
منظورت از کوروت تمام مدل هاست یا؟
زد ار وان با سوپر اسپرت باید مقایسه کرد
سی هشت سوپر اسپرت محسوب میشه
تایم 10.3ثانیه ای از کوروت سی هفت زد ار وان ببینید 0.1ثانیه کندتر از فراری اف8 و 0.1 ثانیه سریعتر از فراری 812 !
https://www.youtube.com/watch?v=faTo5myTC-U
Sina
۲ مهر ۱۳۹۹گفتم دیگه همچیز شتاب نیست
z
۲ مهر ۱۳۹۹اولش میگید شتابش با این ماشین ها مقایسه میشه بعدش یه حرف دیگه میزنید؟
کوروت چی کم داره کلاس سوپراسپرت قرار نگیره؟
پرفورمنس کررا اس با نصف قیمت میده حتی بهتر از کررا اس !
باید منتظر زی06 بود تا مقایسه بشه با توربو اس و مکلارن720 اس
رامین
۲ مهر ۱۳۹۹لامبورگینی و کوروت بهترینای لیستن( پورشه چون زیادی خوبه ارزش نداره :) ). البته مازراتی باید تو عمل خودشو نشون بده با چند تا عکس و جدول که نمی شه گفت خوبه یا بد. از ارو عکسا فقط میشه گفت ظاهر جذابو با اصالتی داره.
King 918
۳ مهر ۱۳۹۹پورشه چون زیادی خوبه ارزش نداره به جان عزیزت اکثر ماشین باز ها همین جوری فکر میکنن حتی بچه های پدال ….
رامین
۳ مهر ۱۳۹۹البته من حرفم شوخی بود ولی واقعا پورشه بی نقصه
احمدرضا
۲ مهر ۱۳۹۹من مک لارن
بعد پورشه
بعد آئودی
احمدرضا
۲ مهر ۱۳۹۹ولی لذت شنیدن صدای آئودی با موتور طبیعی و دور بالا پشیمونم کرد از پورشه
اول مک لارن
دوم آئودی
سوم پورشه
Hadi
۲ مهر ۱۳۹۹این mc20 جدید خیلی زیباست و اوج هنر و طراحی ایتالیاییه…
نسبت به رقبا هم خیلی جذابه…
انتخاب من از اینا به ترتیب:
911
MC20
maclaren GT
Lambo
R8
Corvette c8
مسعود
۲ مهر ۱۳۹۹با احترام به همشون
اوراکان ❤
z
۲ مهر ۱۳۹۹یه چیز جالب قدرت کوروت سی هشت 495 اسب بخار که سر چرخ ها 466 اسب بخار میده ائتلاف قدرت چیزی بین 6تا7 درصده اما پورشه کررا اس جدید523اسب بخار داره که سر چرخ ها443 اسب هست
علی
۲ مهر ۱۳۹۹با احترام به بقیه برند ها فقط R8 افسانه ای?
Sina
۲ مهر ۱۳۹۹چرا کوروت اینجاست؟؟
اینا سوپراسپرتن و کوروت ماشین اسپرت
فقط شتابش نزدیکشونه و ابعادش و در غیر این صورت هیچ شباهتی باهاشون نداره.
مکلارن GT هم اینجا نباید باشه چون یه گرندتورر هست و اگه اینجوره باید 899 و DBS رو هم گذاشت.
خیلی از گزینه های لیستتون اشتباهه.
هرچند ۹۱۱ و هوراکان واقعا عالی هستن و کوروت در کلاس خودش خوبه نه اینجا
امیر دهقان
۲ مهر ۱۳۹۹سلام
کوروت رو تو متن هم اشاره کردیم که رقیب مستقیم MC20 نیست و صرفاً بخاطر اینکه یه سوپراسپرت موتور وسط با پرفورمنسی نزدیک به مازراتی هست اون رو در لیست قرار دادیم
اما در مورد مکلارن GT موافق نیستم، این ماشین بیشتر از اونکه گرند تورر باشه، یه سوپراسپرته و تو خیلی از بررسیهای سایتهای مختلف به این موضوع اشاره شده
صرفاً با لوکستر کردن کابین یه سوپراسپرتِ موتور وسطِ دونفره نمیشه اون رو به یه گرند تورر اصیل تبدیل کرد، بنظر شخصی من، مکلارن GT هرگز نمیتونه رقیب تمام و کمالی برای DBS و 812 باشه اما از طرف دیگه، با توجه به اینکه MC20 در داخل بیشتر لوکسه تا اسپرت و کابین جاداری هم داره، میتونه نزدیکترین رقیب برای مکلارن GT باشه
حتی موتور ترند هم مکلارن GT رو با پورشه ۹۱۱ توربو S مقایسه کرده که اگه فرصت شد اون مطلب رو ترجمه و تو پدال منتشر میکنیم
ارادت
Sina
۲ مهر ۱۳۹۹ببخشید بجای ۸۱۲ گفتم ۸۹۹
ارشیاSVJ
۲ مهر ۱۳۹۹مازراتی از همه خوشگل تره
ولی اوراکان یه موجوده دیگه است(دقت کنین موجود نه ماشین!!)
راستی چرا فراری رو نزاشتین؟؟!!
MAF
۲ مهر ۱۳۹۹ارزش خرید پورشه و مازراتی ازهمه بیشتره
ولی پورشه یکم خزه برا همین مازراتی رو ترجیه میدم
حسین دهمرد
۲ مهر ۱۳۹۹با حجم ۳ لیتر و چنین قدرتی لابد پیشرانه تحت فشار بالاییه. حساسیتش به بنزین هم از بقیه بیشتره.
MAF
۳ مهر ۱۳۹۹داش ما این ماشینو با پراید که مقایسه نمیکنیم
معلومه کسی که اینو میخره میدونه چجور بنزینی باید توش بریزه
حسین دهمرد
۳ مهر ۱۳۹۹نه خب منم نسبت به همین لامبو و مکلارنو پورشه و کوروت گفتم. تو رده ی سوپر اسپورتها کمتر ماشینی هست که از یه موتور ۳ لیتری چنین قدرتی استخراج کرده باشه.
ارشیاSVJ
۳ مهر ۱۳۹۹چرا
فورد gt از تو موتور 3.5 لیتری شش سیلندر ۶۵۰ اسب.
MC20
۲۲ مهر ۱۳۹۹اصلا نیستتتت
Mc20
۲ مهر ۱۳۹۹چرا همه جورهه بهترینههه!!!!!
مهراد
۲ مهر ۱۳۹۹پورشه و کوروت مال من ، الباقیرو بین بچه های پدال به مساوات تقسیم کنید . نقطه سر خط
عه وایسا ببینم ? لامبو هم هست که ، لامبورو بدین به داداشم ممد ژانگولر ❤
Sattar
۲ مهر ۱۳۹۹پورشه برای منه داداش…??
ارشیاSVJ
۳ مهر ۱۳۹۹من لامبو رو میخوام!!!!
البته مازراتی هم انتخاب بدی نیست!!!
Maserati-mc20
۳ مهر ۱۳۹۹مازراتی رو بدین مننننن یه عمر منتظرش بودم ????
MC20
۲۲ مهر ۱۳۹۹ماشین باز نیستی یه ماشین باز همه متشین هارو دوست داره نه یکی دوتا
ولی انصافا این لامبورگینی و مازراتی دیوونه کنندس
Sattar
۲ مهر ۱۳۹۹به نظرم پورشه ، سادگی و زیبایی و در کنار قدرت کیفیت فوقالعاده آلمانی داره… انتخاب اول من پورشه هست ولی انصافا همه عالین و اگر کسی هر کدوم رو داشته باشه هیچوقت ضرر نمیکنه ، هیچوقت…..
Mf1
۳ مهر ۱۳۹۹ماشین زیبای هست ولی اوج هنر نیست اوج هنر mc12
Maserati-mc20
۳ مهر ۱۳۹۹من مازراتی و لامبورگینی رو میخوام????????????????
Maserati-mc20
۳ مهر ۱۳۹۹مازراتی که ترکوند همه چی عالی ولی نمیدونم RWD بودنش تو درگ چقدر تاثیر میزاره
Maserati
۸ مهر ۱۳۹۹مازارتی و لامبورگینی رو بدیننن من ایتالیایی هارو ببرم