تجربه و آزمایشمازراتی

پشت فرمان مازراتی GT2 استراداله، معمولی‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد

سوپراسپرت مازراتی MC20 وزن کم کرده و به داون‌فورس افزوده ولی آیا این‌ها برای رقابت با بهترین سوپرکارهای بازار کافی است؟

یک سوپراسپرت جذاب ایتالیایی را بردارید، وزن را کاهش دهید، کمی قدرت اضافه کنید و به مقدار لازم داون‌فورس بیفزایید، نتیجه مازراتی GT2 استراداله خواهد بود. این نسخه‌ای پیست محور از MC20 است که امیدوارکننده به نظر می‌رسد. مازراتی خودرونویسان جهان را برای آزمایش این سوپراسپرت جدید به اسپانیا دعوت کرده است، جایی پر از جاده‌های عالی و پیست زیبای آسکاری که برای این رویداد اجاره شده است.

GT2 استراداله از همان شاسی فیبر کربنی و سیستم تعلیق دو جناقی MC20 استفاده می‌کند ولی مازراتی در این مدل جدید اسپلیتر بزرگ‌تری را به جلو افزوده، کاپوت جلو را با نمونهٔ فیبر کربنی با خروجی‌های هوای بیشتر جایگزین کرده، ورودی‌های هوا را بزرگ‌تر کرده و در عقب هم یک بال جدید را نصب کرده که حداکثر داون‌فورس را در سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت به ۵۰۰ کیلوگرم می‌رساند. مازراتی همچنین با استفاده از صندلی‌های اسپرت با پوستهٔ فیبر کربنی، رینگ‌های تک‌پیچ سبک‌تر، ترمزهای کربن سرامیکی استاندارد و تریم داخلی آلکانترا، ۶۰ کیلوگرم از وزن خودرو کاسته است.

وزن خشک این سوپراسپرت جدید ۱۳۶۵ کیلوگرم اعلام شده ولی با مایعات این رقم به حدود ۱.۵ تن می‌رسد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مازراتی هم حالا از جریان هوای بهتری بهره می‌برد که باعث افزایش قدرت جزئی از ۶۳۰ به ۶۴۰ اسب بخار شده درحالی‌که گشتاور بدون تغییر باقیمانده و همچنان ۷۲۰ نیوتن متر است. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه‌ای صورت می‌گیرد که در کوروت C8 می‌بینیم. قیمت پایهٔ GT2 استراداله از ۳۱۲ هزار دلار شروع می‌شود ولی باید پکیج پرفورمنس ۱۳,۷۵۰ دلاری که ویژگی‌هایی مثل ترمزهای بزرگ‌تر، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲ R را به همراه دارد هم سفارش داده شود.

قضاوت در مورد کیفیت سواری سوپراسپرت جدید مازراتی روی جاده‌های فوق‌العاده صاف اسپانیا دشوار است ولی به‌طورکلی، خودرو راحت احساس می‌شود. GT2 استراداله حتی برای خودرویی که از فیبر کربن با تمرکز روی کاهش وزن ساخته شده، چندان پرسروصدا نیست. دید رو به بیرون هم عالی است زیرا به گفتهٔ طراح ارشد مازراتی، ریشهٔ خودروهای جاده‌ای این برند در گرند توررها است و بنابراین، افراطی‌ترین خودروهای مازراتی هم باید به‌صورت روزمره قابل‌استفاده باشند.

هرچند GT2 استراداله روی کاهش وزن و بهبود آیرودینامیک تمرکز دارد ولی همچنان پیشرانه اصلی‌ترین ویژگی آن است. با وجود بوست ۳۰ psi توربوشارژرها، موتور V6 مازراتی ویژگی‌هایی شبیه پیشرانه‌های تنفس طبیعی دارد زیرا حداکثر قدرت خود را در دور ۷,۵۰۰ rpm ارائه می‌کند و ردلاین ۸ هزار rpm دارد. درنتیجه، GT2 استراداله به‌اندازهٔ دیگر رقبای توربو یا هیبریدی سریع احساس نمی‌شود. گیربکس نیز عملکردی مشابه کوروت ندارد و در حالت‌های اسپرت و کورسا هنگام تعویض دنده تکان‌های بسیار بیشتری را به همراه دارد. GT2 استراداله روی جاده رفتار بسیار خوبی دارد هرچند که تجربه‌ای ضعیف‌تر از چیزی که ظاهرش نشان می‌دهد را ارائه می‌کند. در پیست آسکاری هم خودرو با دماغهٔ تیز و چسبندگی بالای عقب، بسیار چابک به نظر می‌رسید.

مازراتی این روزها شرایط مالی خوبی ندارد و با وجود عرضهٔ محصولات جدید، با کاهش فروش مواجه است؛ بنابراین، واضح است که این شرکت بودجهٔ زیادی در اختیار ندارد و سعی کرده با کمترین هزینه، MC20 را به خودرویی برای رقابت با خودروهای گران‌تر و تولید محدود تبدیل کند ولی قطعا سوپراسپرت جدید اهالی مودنا کار بسیار سختی پیش رو دارد. قیمت پایهٔ ۳۱۲ هزار دلاری این ماشین خیلی بالا به نظر می‌رسد زیرا با این پول می‌توان مک‌لارن 750S خرید که معیار دنیای سوپرکارها برای سرعت، تعامل و هیجان محسوب می‌شود درحالی‌که مازراتی نه جذابیت رقیب بریتانیایی را دارد نه سرعت فوق‌العادهٔ آن را.

قیمت فراری ۲۹۶ GTB هم از ۳۵۰ هزار دلار شروع می‌شود که یکی از بهترین سوپراسپرت‌های تاریخ محسوب می‌شود و مهم‌تر از آن، یک فراری است. همچنین کسانی که خواهان یک خودروی پیست محور جاده‌ای هستند، می‌توانند سراغ پورشه ۹۱۱ GT3 RS بروند که بهترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی تاریخ را در سینه دارد؛ بنابراین، هرچند مردان مازراتی روی کاغذ سوپراسپرت جذابی تولید کرده‌اند ولی هنوز هم اصلی‌ترین دلیل خرید GT2 استراداله، نشان نیزهٔ سه‌شاخ روی دماغه است. خریداران سراغ مازراتی می‌روند چون خودروی کمیابی است ولی آیا این برای توجیه قیمت ۳۱۲ هزار دلاری کافی است؟ پاسخ با شما…

نقاط قوت: ظاهر چشمگیر، پیشرانهٔ فوق‌العاده، چسبندگی فراوان

نقاط ضعف: قیمت گران، هیجان کمتر از رقبا، پکیج پرفورمنس سفارشی

مشخصات فنی

۲۰۲۵ Maserati GT2 Stradale
پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۳۶۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۱۱,۹۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3689 ديدگاه)

    طراحی بیرونیش حس سوپر اسپرتش کمه چون جلوپنجره داره و ماشین سوپر اسپرت و هایپر کار نیاز به جلوپنجره ندارد و چراغ عقب و سپر عقب شبیه ماشینای اسپرت کوپه ساده هست و هواکش بغل به جای اینکه مثل ماشین های سوپراسپرت جلو لاستیک عقب باشه تعجبه بالای لاستیک عقب قرار داره

    موافقم 18
    مخالفم 50
    1. AHMADREZA

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (872 ديدگاه)

      خیلی دوس دارم ببینم خودت چی طراحی میکنی

      موافقم 49
      مخالفم 5
  2. علی

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    یه برند مسخره که تو ایران نماد پولداری تو دنیا نماد بدبختی

    موافقم 32
    مخالفم 76
    1. Taha Ayoobi

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5740 ديدگاه)

      همون که تو میگی

      موافقم 33
      مخالفم 7
    2. ممد ژانگولر

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4413 ديدگاه)

      داش علی بذار ی سفر با میباخم ببرمت شمال حال و هوات عوض بشه یکم میزون بشی بعد بیا کانت بذار .اعصاب پساب نداریا داداش

      موافقم 8
      مخالفم 16
    3. Moein

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (927 ديدگاه)

      گربه دستش به گوشت نمی‌رسه میگه پیف پیف بو میده 🤣🤣🤣

      موافقم 42
      مخالفم 12
    4. علی Shelby

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (677 ديدگاه)

      یخورده در مورد مازراتی مطالعه کن بعد کامنت بزار

      موافقم 31
      مخالفم 8
    5. Iman 007

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (108 ديدگاه)

      داداش برند مسخره چیه یکی از قدیمی ترین و با اصالت ترین برند ها همین مازراتی حالا این چندمدته بخاطر استلانتیس شرایطش بد شده مثل همه برندای اون این برند چنتا از خفن ترینارو داره

      موافقم 19
      مخالفم 1
    6. froG-driVer

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1136 ديدگاه)

      نهایت تفکر یه داداشی که مازراتی ده سال پیشو رو فقط تو خیابون دیده:

      موافقم 15
      مخالفم 1
    7. محمد

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دو زار اگه از ماشین متوجه بودی میدونستی که سابقه درخشان در مسابقات فرمول یک و طراحی های ماندگار و موتور های زوزه کش و خوش صدای مازراتی همیشه اونو مث قلب خودرو سازی جهان کرده، حتی مالک فراری بوده در گذشته که یمقدار طراحیش ضعیف شد ورشکستگی داشت دوره ای متاسفانه…

  3. R@min

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2174 ديدگاه)

    تجربه موتوراسپرت معیار بسیار مهمی برای تولید یه محصول رده بالا هست که مازراتی و تیم فنیش ازش محرومن.

    موافقم 13
    مخالفم 17
  4. BlackWing

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1435 ديدگاه)

    همون کوروت Z06 با نصف این پول مازراتی رو لوله میکنه ، نیاز به 750S یا GT3RS نیست

    موافقم 25
    مخالفم 19
    1. Taha Ayoobi

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5740 ديدگاه)

      با اختلاف قیمت یه ZR1😂
      ولی از حق نگذریم طراحی خوشگلی داره

      موافقم 15
      مخالفم 3
  5. ALI

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    این یه عشق واقعیه
    فن ایتالیا باشی با دیدنش حس عشق رو خیلی واضح درک میکنی

    موافقم 23
    مخالفم 2
  6. آریا

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (265 ديدگاه)

    مازراتی یکی از برند هایی هست که اصلا ارزش خودش رو حفظ نمیکنه مثلاً یه mc20ه 350 هزار دلاری بعد دو سال 120 130 تاش میفته

    موافقم 7
    مخالفم 16
  7. عارف رضائیان

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    لعنت به اون آدم حسود و نامردی که این مقاله رو نوشته خب از اول می گفتی من چشم دیدن اینهمه خفن بودن مازراتی را ندارم به جای دادن آمار اشتباه

    موافقم 18
    مخالفم 13
  8. Saeedfarshchian

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (262 ديدگاه)

    مازراتی به درد گلزار و امسالهم میخوره
    خوشم نمیاد ازش

    موافقم 8
    مخالفم 25
  9. عارف رضائیان

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    ممکنه از نظر پورفورمنس مثل پورشه خاص نباشه ولی بالاتر از بنز ومکلارنه هرچی تو این دنیا خوب تر باشی بیشتر مورد نامردی و قضاوت بد قرار می گیری را دراین مقاله قشنگ حس کردم

    موافقم 19
    مخالفم 9
  10. Saeedfarshchian

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (262 ديدگاه)

    امثالهم

    موافقم 3
    مخالفم 5
  11. سهیل گل آزاد

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    بخواید قبول کنید یا نکنید باید تعصبات رو تو برخی برند های خودرویی بذارید کنار بعضیا با ورود برند مازراتی در سال ۹۱ و سر و صدا زیاد به پا کردنش در رسانه های اون زمان و همچنین با دریافت لقب تجمل گرایی در ایران روش تعصبات شدیدی پیدا کردن ولی در صورتی که در حال حاضر برند مازراتی حال و روز خوشی رو پشت سر نمیگذاره همین mc 20 رو طرف ۳۰۰ هزار دلار بخره یه دوری باهاش بزنه بخواد بفروشه راحت ۵۰ هزارتا از قیمتش میافته در صورتی که رقبای هم قیمتش مثل gt3 rs و مک لارن ۷۵۰s نه تنها که افت قیمتی ندارن بلکه از لحاظ فنی یه سر و گردن از مازراتی هم بالاترن و طالباشونم خیلی بیشتره این مقایسه درباره رقبای هم قیمتش بود وگرنه رقبای ارزون قیمت ترشم بازم از لحاظ فنی و فروش یه سر و گردن بالاتر از مازراتی قرار میگیرن پیچ نمایشگاه های خاص دبی رو ببینید مثل exoticcarsdubai و vipmotorsuae و اینا رو تک و توک میشه مازراتی mc20 توشون پیدا کرد در صورتی که همیشه چند تا چندتا gt3 rs و ۷۵۰s دارن

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. Taha Ayoobi

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5740 ديدگاه)

      مازراتی برند کمی نیست، ولی همونطور که خودت میدونی الان وضع خوبی نداره.
      طبیعیه.

  12. Siyavash

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    فقط کسی که واقعا عاشق مازراتی هست سمتش میره وگرنه حداقل ۷ یا ۸ گزینه بهتر با قیمت مشابه حتی کمتر موجود هست در بازار..فراری f8 فراری GTB296..مک‌لارن ۷۲۰ یا ۷۵۰.. پورشه gt3 پورشه توبوs..حتی لامبورگینی اوراکان و تکنیکال که دیگه تولید نمیشن و نمونه کارکرد خیلی کمشو میتونه با قیمت عالی خرید ..

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. Ali

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    واقعا طراحیش عالیه ولی بنظر تون ۳۰۰ هزار دلار میرزه واسش اونم مازراتی؟

    موافقم 5
    مخالفم 3
  14. Ali

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    واقعا طراحیش عالیه ولی بنظر تون ۳۰۰ هزار دلار میرزه واسش اونم مازراتی؟با این قیمت خیلی رقبای قدرتری داره

    موافقم 4
    مخالفم 3
  15. محمد

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام. خب ،درود بر همه مالکان مازراتی استراداله نظراتتون جالبه.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  16. Lamberto

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    الان ما نفهمیدیم برای اینکه مازراتیو بیارن پایین چه نقطه منفی خاصی داره آدم خندش میگیره از این ژورنالیستا

    موافقم 9
    مخالفم 1
  17. هادی

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظرم با نصف این قیمت منطقی تره BMW M8 Competition گرفت
    ۶۱۷ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور
    موتورش تقریبا با مازراتی یه قدرت تولید میکنه و حتی گشتاور بالاتری داره
    اونم ذاتن مثل همین مازراتی یه گرند تورر هست
    ظاهرش به خاصی مازراتی شاید نباشه ولی سری ۸ واقعا زیباست به نظر من
    از نظر آپشن احتمالا خیلی بالاتره
    و شاید تنها ضعف مهمش نسبت به مازراتی وزن بیشترش باشه
    ولی در کل صرفه نداره مازراتی با این قیمت
    البته این ۲ ماشین در اصل تو یه کلاس نیستن
    و مازراتی سعی کرده کمی مسابقه ای باشه
    ولی خب چیکار کنم
    ذهنم فقیره زورش میاد از این قیمت 😅

    موافقم 3
    مخالفم 9
  18. Mity

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ظاهرش خیلی عالیه ولی قیمتش خیلی بالاست کوروت Zr1 با پکیج ZTK یک سوم ارزون تر از این مازراتیه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5740 ديدگاه)

      و چند برابر بهتر!

  19. M power

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (508 ديدگاه)

    عاشق لوگوی مازراتی هستم
    مثل چنگاله شیطان میمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا