سوپراسپرت مازراتی MC20 وزن کم کرده و به داونفورس افزوده ولی آیا اینها برای رقابت با بهترین سوپرکارهای بازار کافی است؟
یک سوپراسپرت جذاب ایتالیایی را بردارید، وزن را کاهش دهید، کمی قدرت اضافه کنید و به مقدار لازم داونفورس بیفزایید، نتیجه مازراتی GT2 استراداله خواهد بود. این نسخهای پیست محور از MC20 است که امیدوارکننده به نظر میرسد. مازراتی خودرونویسان جهان را برای آزمایش این سوپراسپرت جدید به اسپانیا دعوت کرده است، جایی پر از جادههای عالی و پیست زیبای آسکاری که برای این رویداد اجاره شده است.
GT2 استراداله از همان شاسی فیبر کربنی و سیستم تعلیق دو جناقی MC20 استفاده میکند ولی مازراتی در این مدل جدید اسپلیتر بزرگتری را به جلو افزوده، کاپوت جلو را با نمونهٔ فیبر کربنی با خروجیهای هوای بیشتر جایگزین کرده، ورودیهای هوا را بزرگتر کرده و در عقب هم یک بال جدید را نصب کرده که حداکثر داونفورس را در سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت به ۵۰۰ کیلوگرم میرساند. مازراتی همچنین با استفاده از صندلیهای اسپرت با پوستهٔ فیبر کربنی، رینگهای تکپیچ سبکتر، ترمزهای کربن سرامیکی استاندارد و تریم داخلی آلکانترا، ۶۰ کیلوگرم از وزن خودرو کاسته است.
وزن خشک این سوپراسپرت جدید ۱۳۶۵ کیلوگرم اعلام شده ولی با مایعات این رقم به حدود ۱.۵ تن میرسد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مازراتی هم حالا از جریان هوای بهتری بهره میبرد که باعث افزایش قدرت جزئی از ۶۳۰ به ۶۴۰ اسب بخار شده درحالیکه گشتاور بدون تغییر باقیمانده و همچنان ۷۲۰ نیوتن متر است. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهای صورت میگیرد که در کوروت C8 میبینیم. قیمت پایهٔ GT2 استراداله از ۳۱۲ هزار دلار شروع میشود ولی باید پکیج پرفورمنس ۱۳,۷۵۰ دلاری که ویژگیهایی مثل ترمزهای بزرگتر، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲ R را به همراه دارد هم سفارش داده شود.
قضاوت در مورد کیفیت سواری سوپراسپرت جدید مازراتی روی جادههای فوقالعاده صاف اسپانیا دشوار است ولی بهطورکلی، خودرو راحت احساس میشود. GT2 استراداله حتی برای خودرویی که از فیبر کربن با تمرکز روی کاهش وزن ساخته شده، چندان پرسروصدا نیست. دید رو به بیرون هم عالی است زیرا به گفتهٔ طراح ارشد مازراتی، ریشهٔ خودروهای جادهای این برند در گرند توررها است و بنابراین، افراطیترین خودروهای مازراتی هم باید بهصورت روزمره قابلاستفاده باشند.
هرچند GT2 استراداله روی کاهش وزن و بهبود آیرودینامیک تمرکز دارد ولی همچنان پیشرانه اصلیترین ویژگی آن است. با وجود بوست ۳۰ psi توربوشارژرها، موتور V6 مازراتی ویژگیهایی شبیه پیشرانههای تنفس طبیعی دارد زیرا حداکثر قدرت خود را در دور ۷,۵۰۰ rpm ارائه میکند و ردلاین ۸ هزار rpm دارد. درنتیجه، GT2 استراداله بهاندازهٔ دیگر رقبای توربو یا هیبریدی سریع احساس نمیشود. گیربکس نیز عملکردی مشابه کوروت ندارد و در حالتهای اسپرت و کورسا هنگام تعویض دنده تکانهای بسیار بیشتری را به همراه دارد. GT2 استراداله روی جاده رفتار بسیار خوبی دارد هرچند که تجربهای ضعیفتر از چیزی که ظاهرش نشان میدهد را ارائه میکند. در پیست آسکاری هم خودرو با دماغهٔ تیز و چسبندگی بالای عقب، بسیار چابک به نظر میرسید.
مازراتی این روزها شرایط مالی خوبی ندارد و با وجود عرضهٔ محصولات جدید، با کاهش فروش مواجه است؛ بنابراین، واضح است که این شرکت بودجهٔ زیادی در اختیار ندارد و سعی کرده با کمترین هزینه، MC20 را به خودرویی برای رقابت با خودروهای گرانتر و تولید محدود تبدیل کند ولی قطعا سوپراسپرت جدید اهالی مودنا کار بسیار سختی پیش رو دارد. قیمت پایهٔ ۳۱۲ هزار دلاری این ماشین خیلی بالا به نظر میرسد زیرا با این پول میتوان مکلارن 750S خرید که معیار دنیای سوپرکارها برای سرعت، تعامل و هیجان محسوب میشود درحالیکه مازراتی نه جذابیت رقیب بریتانیایی را دارد نه سرعت فوقالعادهٔ آن را.
قیمت فراری ۲۹۶ GTB هم از ۳۵۰ هزار دلار شروع میشود که یکی از بهترین سوپراسپرتهای تاریخ محسوب میشود و مهمتر از آن، یک فراری است. همچنین کسانی که خواهان یک خودروی پیست محور جادهای هستند، میتوانند سراغ پورشه ۹۱۱ GT3 RS بروند که بهترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی تاریخ را در سینه دارد؛ بنابراین، هرچند مردان مازراتی روی کاغذ سوپراسپرت جذابی تولید کردهاند ولی هنوز هم اصلیترین دلیل خرید GT2 استراداله، نشان نیزهٔ سهشاخ روی دماغه است. خریداران سراغ مازراتی میروند چون خودروی کمیابی است ولی آیا این برای توجیه قیمت ۳۱۲ هزار دلاری کافی است؟ پاسخ با شما…
نقاط قوت: ظاهر چشمگیر، پیشرانهٔ فوقالعاده، چسبندگی فراوان
نقاط ضعف: قیمت گران، هیجان کمتر از رقبا، پکیج پرفورمنس سفارشی
مشخصات فنی
۲۰۲۵ Maserati GT2 Stradale | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۱۳۶۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۱۱,۹۹۵ دلار |
net
۵ اسفند ۱۴۰۳طراحی بیرونیش حس سوپر اسپرتش کمه چون جلوپنجره داره و ماشین سوپر اسپرت و هایپر کار نیاز به جلوپنجره ندارد و چراغ عقب و سپر عقب شبیه ماشینای اسپرت کوپه ساده هست و هواکش بغل به جای اینکه مثل ماشین های سوپراسپرت جلو لاستیک عقب باشه تعجبه بالای لاستیک عقب قرار داره
AHMADREZA
۵ اسفند ۱۴۰۳خیلی دوس دارم ببینم خودت چی طراحی میکنی
علی
۵ اسفند ۱۴۰۳یه برند مسخره که تو ایران نماد پولداری تو دنیا نماد بدبختی
Taha Ayoobi
۵ اسفند ۱۴۰۳همون که تو میگی
ممد ژانگولر
۵ اسفند ۱۴۰۳داش علی بذار ی سفر با میباخم ببرمت شمال حال و هوات عوض بشه یکم میزون بشی بعد بیا کانت بذار .اعصاب پساب نداریا داداش
Moein
۵ اسفند ۱۴۰۳گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده 🤣🤣🤣
علی Shelby
۵ اسفند ۱۴۰۳یخورده در مورد مازراتی مطالعه کن بعد کامنت بزار
R@min
۵ اسفند ۱۴۰۳تجربه موتوراسپرت معیار بسیار مهمی برای تولید یه محصول رده بالا هست که مازراتی و تیم فنیش ازش محرومن.
BlackWing
۵ اسفند ۱۴۰۳همون کوروت Z06 با نصف این پول مازراتی رو لوله میکنه ، نیاز به 750S یا GT3RS نیست
Taha Ayoobi
۵ اسفند ۱۴۰۳با اختلاف قیمت یه ZR1😂
ولی از حق نگذریم طراحی خوشگلی داره
ALI
۵ اسفند ۱۴۰۳این یه عشق واقعیه
فن ایتالیا باشی با دیدنش حس عشق رو خیلی واضح درک میکنی
آریا
۵ اسفند ۱۴۰۳مازراتی یکی از برند هایی هست که اصلا ارزش خودش رو حفظ نمیکنه مثلاً یه mc20ه 350 هزار دلاری بعد دو سال 120 130 تاش میفته
عارف رضائیان
۵ اسفند ۱۴۰۳لعنت به اون آدم حسود و نامردی که این مقاله رو نوشته خب از اول می گفتی من چشم دیدن اینهمه خفن بودن مازراتی را ندارم به جای دادن آمار اشتباه
Saeedfarshchian
۵ اسفند ۱۴۰۳مازراتی به درد گلزار و امسالهم میخوره
خوشم نمیاد ازش
عارف رضائیان
۵ اسفند ۱۴۰۳ممکنه از نظر پورفورمنس مثل پورشه خاص نباشه ولی بالاتر از بنز ومکلارنه هرچی تو این دنیا خوب تر باشی بیشتر مورد نامردی و قضاوت بد قرار می گیری را دراین مقاله قشنگ حس کردم
Saeedfarshchian
۵ اسفند ۱۴۰۳امثالهم
سهیل گل آزاد
۵ اسفند ۱۴۰۳بخواید قبول کنید یا نکنید باید تعصبات رو تو برخی برند های خودرویی بذارید کنار بعضیا با ورود برند مازراتی در سال ۹۱ و سر و صدا زیاد به پا کردنش در رسانه های اون زمان و همچنین با دریافت لقب تجمل گرایی در ایران روش تعصبات شدیدی پیدا کردن ولی در صورتی که در حال حاضر برند مازراتی حال و روز خوشی رو پشت سر نمیگذاره همین mc 20 رو طرف ۳۰۰ هزار دلار بخره یه دوری باهاش بزنه بخواد بفروشه راحت ۵۰ هزارتا از قیمتش میافته در صورتی که رقبای هم قیمتش مثل gt3 rs و مک لارن ۷۵۰s نه تنها که افت قیمتی ندارن بلکه از لحاظ فنی یه سر و گردن از مازراتی هم بالاترن و طالباشونم خیلی بیشتره این مقایسه درباره رقبای هم قیمتش بود وگرنه رقبای ارزون قیمت ترشم بازم از لحاظ فنی و فروش یه سر و گردن بالاتر از مازراتی قرار میگیرن پیچ نمایشگاه های خاص دبی رو ببینید مثل exoticcarsdubai و vipmotorsuae و اینا رو تک و توک میشه مازراتی mc20 توشون پیدا کرد در صورتی که همیشه چند تا چندتا gt3 rs و ۷۵۰s دارن