مازراتی بیش از ۱۰۰ صد سال به تولید خودروهای توانمند مشغول بوده است که برخی از آنها مانند جواهر تاج میدرخشند.
مازراتی کار را خود را در ۱۹۱۴ آغاز کرد و ۳۳ سال بعد برای تامین بودجه خود به ساخت مدلهای خیابانی روی آورد. در ادامه به پنج مدل از خاصترین خودروهای این برند میپردازیم که تعریف دقیقی از یک مازراتی را در ذهن مخاطب ایجاد میکنند.
مازراتی 3500GT
ایتالیاییها در اواسط دهه ۵۰ میلادی تمرکز خود را روی فرمول ۱ گذاشته بودند و با وجود تولید چند گرنتورر خوب، فروش پایینی داشتند؛ 3500GT برای جبران فروش پایین بقیه مدلها در ژنو ۱۹۵۷ رونمایی شد. «کاروتزریا تورینگ» طراح بدنه آلومینیومی این کوپه ۲+۲ بود که میان علاقهمندان به خودروهای لوکس مشهور شد. این خودرو با فروش ۲,۲۲۶ دستگاه به پرفروشترین محصول مازراتی تبدیل شد. مهندسان برای آن از یک موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر خطی تایپو ۱۰۱ استفاده کرده بودند که بعدا با بهبودهای فنی ۲۳۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
مازراتی گیبلی (AM115)
مازراتی پس از 3500GT خودروهای خوب دیگری تولید کرد که اینبار از موتور V8 سود میبردند. در همین راستا در ۱۹۶۶، گیبلی بهعنوان پرچمدار این برند رونمایی شد. طراحی فستبک این خودرو که توسط «جوجتو جیوجیارو» انجام شده بود، بهطور همزمان خشن و زیبا قلمداد میشد. نسخه کانورتیبل آن هم وارد بازار شد اما مانند 3500GT علاقه عمومی به سمت نسخه کوپه آن بود. مازراتی برای آن از یک پیشرانه ۴.۷ لیتری کوادکَم V8 استفاده کرد که با دو جعبهدنده ۵ سرعتی دستی یا سه سرعتی خودکار همراه میشد.
نسخه AM115 تیپو ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما نمونه SS که در سال ۶۹ میلادی معرفی شد، از یک موتور ۴.۹ لیتری ۳۳۰ اسب بخاری سود میبرد. ایتالیاییها ۱,۲۹۵ دستگاه از این فستبک زیبا را به فروش رساندند.
مازراتی بورا
مازراتی از اواسط دهه به تولید خودروهای موتورمیانی مشغول شد. در آن زمان، مدلههای افسانهای چون لامبورگینی میورا، دیتوماسو مانگوستا و… رونمایی شدند. پس مازراتی هم باید خودروی خودش را میساخت پس دوباره بهسراغ جیوجیارو رفت. محصول این همکاری، بورا نام گرفت که در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ رونمایی شد. نمونه اروپایی این خودرو به یک موتور ۳۰۶ اسب بخاری ایپو AM107 V8 مجهز شده بود که بعدا مانند نسخه آمریکایی به یک پیشرانه ۴.۹ لیتری ارتقا پیدا کرد و به ۳۲۵ اسب بخار قدرت دست یافت. مازراتی بهخاطر بحران نفت در طی هفت سال تولید بورا، تنها ۵۶۴ دستگاه را به فروش رساند.
مازراتی کواتروپورته اسپرت GT S
یکی از تحسین برانگیزترین محصولات چهار در این برند، نسل پنجم سدان لوکس-اسپرت کواتروپورته (به معنای چهار در) است که در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد. این خودرو با ارائه حالوهوای یک خودروی لوکس میتوانست ویژگیهای اسپرت خود را مانند یک گرنتورر در اختیار کاربر قرار دهد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کند. بدنه زیبای آن توسط «اوکیویاما» در پینینفارینا طراحی شد و روی پلتفرمی تازه سوار بود. نسخه GT S سال ۲۰۰۸ روانه بازار شد و از قطعات عملکرد بالا سود میبرد. ترمزها بزرگتر، فنربندی اسپرت، ظاهر جدید، کابین آلکانتارا و… از ویژگیهای این مدل به شمار میرفتند.
موتور ۴.۲ لیتری تنفسطبیعی V8 نسخه پایه در همکاری با فراری توسعه یافته بود و ۳۹۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. نسخه GT S از همان موتور با ظرفیت ۴.۹ لیتر و قدرت ۴۴۴ اسب بخار سود میبرد. هرچند نسل بعدی این خودرو لوکستر و قدرتمندتر شد اما این نسل پنجم بود که به یکی از تاثیرگذارترین مدلهای این برند تبدیل شد و به عقیده برخی، بهترین مازراتی تاریخ است!
مازراتی MC12
فراری در سال ۲۰۰۲ جایگزین F50 را با نام انزو روانه بازار کرد و بعدتر نسخه مخصوص پیست FXX و FXX ایوو را از روی آن ساخت؛ با این حال تصمیمی برای ورود آن به موتوراسپرت نداشت. در سوی دیگر، مازراتی بهتازگی برنامه بازگشت خود به موتوراسپرت را آماده کرده بود؛ پس از انزو بهعنوان شالوده کارش استفاده کرد. کار طراحی سوپرخودروی مازراتی به «فرانک استیفِنسون» واگذار شد و نتیجه آن، MC12 بود. مازراتی برای به چالش کشاندن رقبایش در کلاس GT1 قهرمانی استقامت مجبور بود چند نسخه جادهای را هم توسعه دهد.
نسخه مسابقهای MC12 که با نام MC12 GT1 شناخته میشد، از فصل ۲۰۰۵ به رقابتهای قهرمانی FIA GT و FIA GT1 ورود کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد. نسخه جادهای آن از موتور ۶ لیتری V12 فراری انزو استفاده میکرد که ۶۲۱ اسب بخار قدرت تولید میکرد. ایتالیاییها نهایتا ۵۰ دستگاه MC12 را روانه گاراژهای خصوصی کردند تا برای سالهای سال بهعنوان یکی از ارزشمندترین مدلهای این برند در ذهنها حک شود.
مازراتی گرنتوریسمو
ایتالیاییها برای تولید یک گرنتورر لوکس اسپرت به سراغ پینینفارینا رفتند تا بدنه زیبای کوپهای را خلق کند که بعدها با نام گرنتوریسمو شناخته شد. این خودرو که رکورددار سریعترین فرایند توسعه از طراحی تا ساخت تنها در ۹ ماه است، در سال ۲۰۰۷ و در ژنو رونمایی شد.
موتور ۴.۷ لیتری V8 نسخه S توان تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت را داشت. بعدها دو نسخه گرنکابریو و MC استراداله هم روانه بازار شدند تا طیف بیشتری از مشتریان را به سمت مازراتی جذب کنند. نهایتا در سال ۲۰۱۹، عمر ۱۲ ساله این گرنتورر ایتالیایی به اتمام رسید و با نسل دوم جایگزین شد.
مازراتی 300S
مازراتی در میانه دهه ۵۰ میلادی و برای رقابت در قهرمانی اسپرتکار جهانی، خودرویی را با نام 300S توسعه داد که موتور آن بر پایه پیشرانه مدل 250F ساخته شده بود. این واحد ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی ۲۴۵ اسب بخار قدرت داشت. بخشهای دیگری چون ترمزها، فنربندی و… هم از 250F بهعاریه گرفته شده بودند که برای نصب روی این خودرو، بهبود یافتند. 300S علیرغم ضعفهای اولیه پیروز نوربرگرینگ ۱۹۵۶ شد تا اینکه پس از یک تصادف، نمونههای باقی مانده آن به مشتریان آمریکایی فروخته شد. تنها ۲۶ دستگاه از این مسابقهدهنده بیسقف ساخته شد.
به نظر شما مازراتی محصول دیگری دارد که بتواند در میان این فهرست قرار گیرد؟
Matim
۱۵ اسفند ۱۴۰۲این MC12 خیلی خوبه🔥
اسد
۱۷ اسفند ۱۴۰۲مازراتی یعنی یه لوکس اسپورت ساز با اصالت و کم ادعا که مشتریان خاص خودشو داره ! نمیگم از بنز بالاتره ولی کمتر از بی ام و هم نیست
ارسلان
۱۵ اسفند ۱۴۰۲از MC12 رسیدند به چی !!! مازراتی ده درصد چیزی که باید میبودم نیست الان….
Taha Ayoobi
۱۵ اسفند ۱۴۰۲احساس میکنم به مازراتی کم لطفی شده
Dark Knight
۱۵ اسفند ۱۴۰۲داج رسما زد اصالت هفتاد و خورده ای ساله چارجر و چلنجر و نابود کرد !! حتی مدل بنزینی نسل جدید هم چهارچرخ محرک کرده و از اون بد تر دیگه خبری از ۸ سیلندر نیست ! بیشتر یه چیز اروپایی پسند شده تا آمریکایی مخصوصا تو مدل برقی که پلتفرمش با ۹۰ درصد ماشین های استلانتیس یکیه ( حیف دیگه دوران برون اوت تموم شد )
Taha Ayoobi
۱۵ اسفند ۱۴۰۲نمیدونم چرا پاک شد خبرش
ولب نباید این کارو بکنه
خداکنه بگه یه شوخی بود برای اینکه یکم بترسید
هیچ توجیهی نداره که برداره با این دو مدل که تریلی اسمشون رو نمیکشه این کارو بکنه
آخه چرا جانشین چلنجر؟
اونجا کلی نوشته بودم حیف شد پاک شد مقاله ولی اینا به کنار
من سوالم اینه
براچی داره اینجوری میکنه
چراغ های عقبش شده مثل نسل های قبلی چارجر
ای خدا
سوشیانت
۱۵ اسفند ۱۴۰۲تا جایی که من میدونم این پلتفرم رو اول دوج و جیپ درست کردن و بعدا قراره شرکت های دیگه از این پلتفرم استفاده کنن
Hadi
۱۵ اسفند ۱۴۰۲مازراتی بورا انگار کپی از لامبورگینی کانتاش بوده ولی نمیدونم کدوم اول تولید شدن
احساس میکنم دلیل اینکه مازراتی نتونست مثل لامبو و فراری قوی عمل کنه این بوده که همیشه زیر سایه این دو تا غول بوده
و اگه مازراتی در فرانسه یا آلمان تولید میشد سرنوشت متفاوتی داشت
ولی از حق نگذریم همین مازراتی هایی که تو خیابونا حضور دارن خیلی کلاس بیشتری دارن نسبت به بنز بی ام و پورشه یا آئودی
تنها ماشینای اسپرتی که تو ایران میتونن سر افراد را به سمت خودشون برگردونن یکی همین مازراتیه و با یکم تخفیف پورشه هم همین حالت رو داره
amirboss
۱۵ اسفند ۱۴۰۲مزراتی یه خودروسازیه که به نظر من حقشو خوردن.
نه مثل فیات فروش داره نه مثل فراری و لامبورگینی پرفورمنس محصولاتش بالاست.
حقیقت اینه که فراری و لامبورگینی با رقابت های خودشون مجال نفس کشیدن برای مزراتی رو نذاشتن
مزراتی از اول باید سمت خودروهای لوکس میرفت تا اسپرت.اینجوری میتونست موفق تر ظاهر بشه.
مزراتی به درد ساخت خودرو اسپرت نمیخوره.
Lamberto
۱۶ اسفند ۱۴۰۲وقتی اطلاعات نداری بیخودی نظر نده مازراتی استاد ساخت خودروهای اسپرت و لوکس ترکیبی باهمه و از اول تاسیس تاریخچه شرکت با موتور اسپرت گره خورده با اون همه تجربه ها و قهرمانی های درخشانش.
مازراتی الانم بهترینه ولی غول رسانه ای پشتش نیس که مثل آئودی قربون صدقش بدن
شش سیلندر خطی مازراتی جز بهترین شش سیلندر های تاریخه به همراه وی ۸ های افسانه ایش
Royal Driver
۱۷ اسفند ۱۴۰۲مازراتی که هم اسپرت ساز خوبی بود هم جیتی های لوکس خوبی تولید میکرد. ماهیت اصلیش لوکس بودنه از همون اول. مدلایی مثل مازراتی ایندی که جانشین همین سبرینگ و ۳۵۰۰ جیتی هم هست رو شما ببنید بسیار زیبا بود و هم دوره همین گیبلی AM115 تو دهه ۶۰-۷۰ بود. با موتور قوی و خوبه V8 که داشت. یک رقیب حرفهای و جذاب برای لامبورگینی اسپادا و فراری ۳۶۵ جیتی۴ ۲+۲ بود. همه هم گرند تورر های ۴ نفره بودن.
فرزند ایران
۱ فروردین ۱۴۰۳مازراتی از هردو برند فراری و لامبورگینی قدیمی تره ولی نکته ای که هست اینه که تقریبا هروقت مازراتی خواسته کاری بکنه زیر سایه فراری بوده.
یعنی تامین بیشتر قسمت های خودرو رو فراری براش انجام میداده.مثل همینMC12 افسانه ای
Bentley
۱۵ اسفند ۱۴۰۲مازراتی mc12 یکی از رترو سوپرکارا های تکرار نشدنی.
پدال اگه ممکنه یه مطلب درباره سوپرکار لوتوس الیز gt1 هم بزارید.
علی جردن
۱۶ اسفند ۱۴۰۲سلام به شدت با نظر نویسنده موافقم مازراتی کواتروپورته اسپرت GT S بهترین مازراتی تاریخ بود
مهدی
۱۶ اسفند ۱۴۰۲یکی از برندهای مورد علاقه محمدرضا شاه برند مازراتی بود و در مقطعی در این شرکت سرمایه گزاری کردند و اتفاقا چندین مدل خاص هم برای ایشون تولید شد
اگر اشتباه نکنم مدل ۵۰۰۰ gt مدلی بود که اصلا به شاه ایران معروف بود،ولی خب نویسنده در مطلب کمی کم لطفی کرد به این خودرو و اون رو در لیست نیاورد
مزدک
۲۱ اسفند ۱۴۰۲بله! دقیقا هم نظر هستم با شما دوست عزیز!
شاه در بازدید از خط تولید مازراتی، یک انجین مدل 450S رو میبینه، و به مدیران مازراتی پیشنهاد میده که با استفاده از مدل اصلاح شده ی اون موتور با دور پایین تر، و یک سیستم فنربندی ددیون، میتونن سریعترین جی تی جهان رو بسازن، که همین اتفاق هم افتاد، و مازراتی 5000GT با سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت تولید شد، و اولین اتاق اون، با طراحی تورینگ، به نام پرینس آو پرشیا، به محمدرضا شاه اهداء شد.
بعد از سه موردی که ذکر کردم، بهترین گزینه ی چهارم خواهد بود.
اشكان
۱۶ اسفند ۱۴۰۲مازراتی همیشه زیر سایه مافیایی و قدرت طلب فراری گیر کرد به دلایلی که به نظر من برمیگرده به مسائل سیاسی و پشت پرده ایتالیا ، ولی خیلی خاص و عالی هستش .
مزدک
۲۱ اسفند ۱۴۰۲درود بر همدردان عزیز!
همچنان ارزشمندترین کلاسیک های مازراتی این سه مورد هستند:
Tipo 61 Birdcage
اتاق های مختلف A6G, به ویژه پینین فارینا، زاگاتو و تورینگ
و در نهایت 450S, به ویژه تک اتاق ساخت زاگاتو