مدیرعامل استلانتیس اخیراً فروش پایین مازراتی را ناشی از بازاریابی نادرست این برند ایتالیایی دانسته اما ظاهراً مشکل مازراتی بسیار عمیقتر است.
او گفته است:
اگر در حال حاضر فروش مازراتی به سطح پایینی رسیده به خاطر بازاریابی است.
این برند باسابقه ایتالیایی بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴ تنها حدود ۶۵۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۵۰ درصدی را نشان میدهد؛ اما بازاریابی بد همه ماجرا را بازگو نمیکند و باید به زوایای دیگر این قضیه هم پرداخت. با توجه به سابقه مازراتی میتوان گفت ایتالیاییها از سرمایهگذاری هنگفت در تبلیغات هیچ ابایی نداشتهاند. این برند در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۱۱ میلیون دلار را صرف تبلیغات در رویداد سوپر بول آمریکا کرد. همچنین ۵ میلیون دلار دیگر هم برای کمپینهای تبلیغاتی دیگر صرف شد تا مجموع خرجهای مازراتی در این بخش به ۱۶ میلیون دلار برسد.
این مبالغ حدود ۱۰ سال پیش و زمانی که مازراتی تحت تملک فیات کرایسلر قرار داشت خرج شدهاند. خود فیات کرایسلر هم حدود ۹۰ میلیون دلار را بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در سوپر بول صرف تبلیغات محصولاتش کرده است و همین مبلغ تا به امروز بیشترین میزان سرمایه اختصاص یافته برای تبلیغات در تاریخ مازراتی به شمار میرود. البته با تشکیل استلانتیس، تمرکز روی تبلیغات سوپر بول کمتر شده و این شرکت به همراه جنرال موتورز و فورد پول زیادی را در سال ۲۰۲۴ به تبلیغات اختصاص نداده است؛ اما این تصمیمات به معنی شباهت مازراتی به تسلا نیست، شرکتی که اصلاً پولی به تبلیغات اختصاص نمیدهد. مازراتی در سال ۲۰۱۷ همکاری رسمی خود با شرکت اکسنچور را اعلام کرد. اکسنچور در آن زمان ششمین موسسه تبلیغاتی بزرگ دنیا پس از نامهای بزرگی همچون اومنیکام و دنتسو بود. در سال ۲۰۱۹ اکسنچور شرکت دروگا ۵ را خریداری کرد و دروگا ۵ در سال ۲۰۲۲ به آژانس خلاقیت جهانی مازراتی در بحث تبلیغات تبدیل شد و این همکاری همچنان ادامه دارد.
مازراتی با هدایت اکسنچور و دروگا ۵ چندین تبلیغ خبرساز و کمپینهای بازاریابی را برای خودروهایی همچون MC20 و گریکاله راه انداخته است. حتی دیوید بکهام ستاره نامآشنای دنیای فوتبال نیز در سال ۲۰۲۱ به عنوان سفیر برند مازراتی انتخاب شده است. بیشک چنین تبلیغاتی هزینههای سرسامآوری را به همراه داشتهاند. با انتخاب بکهام به عنوان سفیر برند، چندین تبلیغ با حضور این ستاره ورزشی منتشر شده است. جالب اینکه ویدئوی شروع همکاری مازراتی و بکهام که سه سال پیش منتشر شده در یوتیوب ۱.۴ میلیون بازدید دارد. از آن زمان تاکنون چندین ویدئوی دیگر با حضور بکهام منتشر شده و حتی نسخه سفارشی MC20 نیز برای ادای احترام به بکهام تولید شده است.
نکته این است که مازراتی همچنان برای تبلیغات و بازاریابی پول زیادی خرج میکند. با اینکه به سختی میتوان به میزان مبالغ خرج شده در بحث بازاریابی دست یافت اما استلانتیس در سال ۲۰۲۳ از بخش هزینههای فروش، عمومی و اداری که به اختصار SG&A نامیده میشود درآمد ۱۹ میلیون دلاری داشته است. استلانتیس میگوید SG&A اساساً شامل هزینههای مربوط به تبلیغات است. همچنین گفته میشود مازراتی در سال ۲۰۲۱ به ازای هر خودروی فروخته شده خود ۷۷ دلار را صرف تبلیغات کرده است. اما مقایسه هزینههای بازاریابی و تبلیغاتی مازراتی با برندهایی همچون لکسوس و بی ام و نشان میدهد که ایتالیاییها خرج زیادی نداشتهاند. ظاهراً لکسوس به ازای هر خودروی فروخته شدهاش ۹۵۶ دلار را صرف تبلیغات کرده است. از طرف دیگر باید به همسایه مازراتی در مارانللو یعنی فراری اشاره کنیم که تقریباً هیچ پولی را برای تبلیغات سنتی اختصاص نمیدهد. این شرکت در گزارش سال ۲۰۲۳ خود آورده است:
مشتریان ما در کنار هویت و تکنولوژی برند، پایه و اساس کسبوکارمان را تشکیل میدهند. ما برند یا خودروهای خود را از طریق تبلیغات عمومی به نمایش نمیگذاریم. فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی اصلی فراری دارای دو هدف اصلی هستند. مسابقات فرمول یک به ما اجازه میدهند تا برند و تکنولوژی خود را بدون نیاز به فعالیتهای تبلیغاتی سنتی به جهانیان نشان دهیم.
با این تفاسیر، مشکل مازراتی غیر از بازاریابی در چیست؟ پاسخی قطعی برای این سؤال وجود ندارد اما شاید بدیهیترین مشکل به قابلیت اطمینان پایین محصولات این شرکت مربوط شد. در زمان هدایت توسط فیات کرایسلر، خودروهای لوانته و گیبلی جزو نامطمئنترین خودروهای لوکس بازار بوده و در کنار محصولات کرایسلر و جیپ قرار داشتهاند. بیشک چنین موضوعی میتواند مشتریان را فراری دهد؛ اما هر دو خودرو راهی موزه شدهاند و حتی قبل از آن نیز مطالعه کیفیت ۲۰۲۳ جی دی پاور نشان داده امتیاز مازراتی ۷۳ واحد ارتقا یافته است. حتی وفاداری مشتریان به مازراتی نیز در سال ۲۰۲۳ رشد ۴.۳ درصدی داشته است.
نکته مهم اینکه لوانته و گیبلی جزو پرفروشترین محصولات مازراتی بودهاند و جانشین آنها فعلاً تولید نمیشود. نسل جدید لوانته تا سال ۲۰۲۷ تأخیر خورده و گیبلی/کواتروپورته جدید هم یک سال بعد از آن معرفی خواهند شد. این تغییر و تحولات باعث شده گریکاله تنها شاسیبلند مازراتی باشد و خودروهای گرن توریسمو کوپه و کابریو به همراه MC20 بازار بسیار محدودتری دارند. موضوع بعدی به شرایط خودروهای برقی مربوط میشود که رشد اولیه را ندارند. پیشرانه ۸ سیلندر مازراتی بهطور کامل حذف شده و ایتالیاییها فقط پیشرانه ۶ سیلندر درونسوز و قوای محرکه برقی را توسعه خواهند داد. استلانتیس نیز به دنبال بازنگری در ساختار خود است و تولید را کاهش داده و برخی کارکنان را اخراج میکند. حتی شایعاتی هم درباره فروش مازراتی وجود داشت. چندی قبل تاوارس گفته بود:
اگر برندی نتواند سوددهی داشته باشد ما آن را خواهیم فروخت. ما نمیدانیم از عهده تأمین هزینههای برندهایی که پولساز نیستند برآییم.
اگرچه استلانتیس بعداً اعلام کرد مازراتی را نخواهد فروخت اما دیگر برای انتشار این بیانیه دیر شده بود. اگرچه مازراتی در سالهای اخیر پیشرفت کرده و قابلیت اطمینان محصولاتش نیز افزایش یافته اما بازاریابی دلیل اصلی افت آن نیست بلکه مشکل اصلی این برند به مدیریت و محصولاتش مربوط میشود. مازراتی باید در سالهای پیش رو پرقدرت ظاهر شود و امید داشته باشد که گریکاله و گرن توریسمو میتوانند تا زمان معرفی نسل جدید لوانته و گیبلی اوضاع را مدیریت کنند. هرچند حتی تا آن زمان نیز تضمینی برای موفقیتهای آتی وجود ندارد، اینطور نیست؟
علی جردن
۷ مهر ۱۴۰۳مازراتی به تبلیغات نیاز نداره
مازراتی حتما باید سبد محصولاتشو متحول کنه
مثلاً شکل درب های بدون فریم لوانته باید روی گریکاله هم اجرا میشد متاسفانه اجرا نشد (!). اگر گریکاله درب بدون فریم داشت قطعا از لحاظ آمار فروش ناجی مازراتی میشد…
بنظرم مازراتی یک محصول اختصاصی آفرود نیاز داره تا پادشاه آفرود های لوکس باشه چیزی مثل کاررا ۹۱۱ داکار یا یک هاجبک ۵ درب لوکس دودیفرانسیل با لاستیک های عاج دار مخصوص آفرود
Sina_carshow
۷ مهر ۱۴۰۳واقعا داغون ترین خودرو ها تو محدوده قیمتی خودشون هستن نه تکنولوژی به روزی دارن نه پرفورمنس قوی نه کیفیت ساخت بالا
این روشی که مازراتی که الان داره ادامه بده تا ۵ سال آینده فقط یه اسم براش میمونه
نمایندگیش رو ببینی خالی خالیه کسی محل نمیزاره آخه چیزی هم نداره برا ارائه
مشکل دیگه مازراتی استهلاک بسیار بالاش و بدتر از اون هزینه های نگه داری بسیار بالاش هست جوری که طرف میگه با قیمت ارزونتر آلمانی ها مث بنز و بی ام و هستن پرفورمنس بهتری دارن کیفیت ساخت بهتر هزینه نگه داری و بیمه کمتر چرا مازراتی؟
Lamberto
۸ مهر ۱۴۰۳داغون اون بنز و بی ام و هستن با اون طراحی های مزخرف و کلیشه ای
وقتی حرف از استهلاک میزنی اول برو وضعیت خود بی ام و رو ببین
Rman
۸ مهر ۱۴۰۳شما فقط به عنوان یک طرفدار برند داری این نظر میدی،حالا کلمه داغون که اشتباه بود ولی اصل منظور دوستمون کاملا درسته و اتفاقا بین آمریکایی ها وقتی صحبت از خرید مازراتی میشه از کلمه آشغال استفاده میکنن
میتونی از ایرانی هایی که تو آمریکا زندگی میکنن بپرسی
خارجی ها مثل ماها نیستن فقط عاشق برند و اسم و رسم باشن،دنبال ارزشی هستن که خودرو در مقابل پول پرداختی،براشون داره
یکی مثل من که پراید بالاتر سوار نشده میتونه فقط عاشق برندها باشه ولی در بازار، واقعیت اینه که مازراتی فروشش نصف شده و در مرز ضرر دهی بالا هستش و شما هم یکبار دیگه متن بالارو بخون که راجب عدم فروش مازراتی هست اونم بعد از هزینه های سنگین تبلیغاتی
نیاز هم نیست به ما بر بخوره،یک نفر نظرش داده
Lamberto
۸ مهر ۱۴۰۳کلمه داغون خیلیم درسته بنز و بی ام و های الان هیچ لذت رانندگی خاصی براشون نمونده و صرفا کامپیوتر متحرک شدن
همچین میگی مردمان آمریکای شمالی انگار کین بازار آمریکا صرفا بزرگه وگرنه آمریکایی جماعت اصن بلد نیس چطوری با ماشین باس رفتار کنه اونا باید همون وانتشونو سوار شن
آرین
۷ مهر ۱۴۰۳911 داکار رو خوشم اومد ولی هاچبک. نه!
amirkhanzadeh
۷ مهر ۱۴۰۳اون زمان که مازراتی زیر نظر فراری بود عالی بود
امیدوارم فراری مازراتی رو بخره و اونو ببره به دوران اوجش تو جاده و موتور اسپرت
آرمان
۸ مهر ۱۴۰۳تو محدوده آمریکای شمالی که بزرگترین بازار خودرویی هم هست،مازراتی اصلا طرفدار نداره و به عنوان ماشین بدرد نخور و بی کیفیتی که خرج بسیار بالایی داره ازش یاد میشه،البته برمیگرده به سالهای قبل و همین هم باعث شده که کلا برند بی اعتمادی تو ذهن خریداران باشه،کمتر از ۵ساله که مازراتی داره با تکنولوژی های به روز و کیفیت و پرفورمنس بالاتر نسبت به گذشته خودرو های جدید تولید میکنه
البته اگه طرفدارای مازراتی خودمون ناراحت نشن
Lamberto
۸ مهر ۱۴۰۳مشکل از کیفیت مازراتی نیس
مشکل اون رسانه های چپولن که وقتی بچربه براشون یه ماشین با کیفیت بیخودم جوری میبرن بالا که انگار شاهکار مهندسی رسانه های آمریکایی انگلیسی با خودروهای ایتالیایی مشکل دارن و تمام تلاششونو میکنن که قدرتو از ایتالیا بگیرن و ماشینای بنجل خودشون بره تو چشم هر انتقادی که تو مجلات و سایتا سر مازراتی و آلفارومئو شده همش غیر مهندسی غیر منطقی و خنده دار بوده
المانی ها هم همون مواد و قطعات پلاستیکیو استفاده میکنن که ایتالیا استفاده میکنه ولی رسانه بلده چطوری تعریف کنه
جنازه یه مازراتی گیبلی از کل خودروهای آمریکایی با کیفیت تره اون خودروهای آمریکایی هستن که تو کیفیت با زباله برابری میکنن
Taha Ayoobi
۱۰ مهر ۱۴۰۳داداش …. یه ذره آروم باش.
OM.01
۷ مهر ۱۴۰۳مزراتی هیچ مشکلی نه طراحی داره نه اصالت نه پرفورمنس اتفاقا به خاطر عقبه ای که داره خوب میتونه بفروشه
قدیمی بودن محصولات( لوانته گیبیلی کوادروپورته) و بازاریاب ها که مشخص نیست مدرکشون رو از کجا گرفتن مزراتی رو به این وضع انداخته. در طول دهه گذشته به خاطر کمکاری ها و استفاده از دکمه های خودروهای ارزان هم دلیلی بر نامحبوب بودن، شده. مزراتی های که موتور فراری دارن هم 40درصد قیمت فراری هستن اما 80 درصد هزینه نگهداری فراری رو دارن. تمام اینا دست به دست هم داده که از سال 2010 به این ور فروش مزراتی خیلی کم باشه. صرفا خرج کرد تو یه سری رویداد های ورزشی دلیلی بر موفقیت نیست. نوع تبلیغ خیلی مهمه
موفقیت محصول چه بد چه خوب در سالهای ابتدایی بازاریاب تعیین میکنه. مزراتی پتانسیل بالایی داره. چندتا بازاریاب درست حسابی استخدام کنن چندتا مدیر کاربلد و زیر چتر استلانتیس بیاد بیرون درخشش مزراتی حتمی خواهد بود. محصولات جدید مزراتی MC20 و گریکاله گرنتوریسمو کاملا محصولات جذاب هستن حالا کاری ندارم بهتر از رقبا هستن یا نه اما محصولات همتراز مدرنی هستن و مشکل خاصی ندارن و میتونن زیاد بفروشن در کلاسشون
مجتبی
۸ مهر ۱۴۰۳اتفاقا زیر نظر استاانتیس هست.
Amirsh
۷ مهر ۱۴۰۳به نظر من بیشتر مشکلاتی که استلانتیس باهاشون دست و پنجه نرم میکنه و اتفاقا بیشتر از سمت برندای سابقا متعلق به فیات کرایسلر هستن ، ناشی از مدیریت افتضاح گروه فیات کرایسلر در گذشته هستش .
تو اون زمان، کرایسلر و دوج چنتا بروز رسانی تو سبد محصولاتشون دریافت کردن؟
مازراتی اوضاعش چجور بود؟ یا حتی خود فیات ؟
لانچیا و کرایسلر همون موقع از نفس افتادن
گروه فیات کرایسلر حاظر نبود از نظر تکنولوژی و سبد محصولات ، خودشو گسترش بده و از جیپ و فیات و دوج به عنوان گاو شیر ده استفاده میکرد بدون اینکه بخواد اونارو برای رقابت با بقیه برندایی که روز به روز دیجیتالی تر میشدن آماده کنه ، و در این بین جیپ و مازراتی باز به نسبت اوضاعشون بهتر بود
و اینم نتیجش ، استلانتیس مدت زمان 10 ساله برای سروسامون دادن به اوضاع برنداش در نظر گرفته ، و باید صبر کرد و دید چجوری میخوان این وضع رو درست کنن ، صد البته که مدیریت استلانتیس هم خودش افتضاحه
Hamidi
۷ مهر ۱۴۰۳مازراتی نیاز به یک شعار کوتاه و پر معنی داره مثلا :
راه تو را می خواند
:)
Galant.VR4(JDM)
۷ مهر ۱۴۰۳نبود مدیریت صحیح مشکل هر برندی میتونه باشه شما بازاریاب داشته باشی اما در مدریت ضعف داشته باشه فایده نداره
مازراتی اول یه تحول توی سیستم خودش و بعد روی تنوع محصولات خودش بده اونم با خلاقیت و نوآوری
باید ببینه تو اون کلاس و سگمنتی که تخصص داره چه چیزی کمه
مکمل تمام اینا هم بازاریابی میتونه باشه
اگه مدیریت بازاریابی مازراتی جوزف گوبلس بود💀
AMIR GERMAN
۷ مهر ۱۴۰۳باید یه خودرو با سبک طراحی رترو(با اصالت) به سبد محصولاتش اضافه کنه یه ماشین v12که بتونی باهاش نهایت لذت از رانندگی باهاش رو ببری با یه گیربکس دستی
Mosafer
۷ مهر ۱۴۰۳مازراتی به پایان نزدیک میشود….با این دست فرمون
Lamberto
۷ مهر ۱۴۰۳مازراتی هیچ مشکلی در مهندسی نداره چون ایتالیایی ها مشکلی در مهندسی خودرو ندارند
بزرگترین مشکل اینه مشتریان فیک و بدرد نخور شدن و خودروهای بدرد نخورو دوست دارن خودروهای گجتی و کامپیوتر متحرک که دلخوش به آپشنای فانتزیش باشن تا رانندگی واقعی
مشتری های درست حسابی میدونن مازراتی یعنی چی ولی تعدادشون کمه عین مشتری های آلفارومئو و اینکه مازراتی نباید سراغ خودروی برقی بره و پیشرانه ۸ سیلندر براش به نوعی امضا کار بود تاوارس و مدیر های چپول استلانتیس سرطان هستن بدرد هیچی نمیخورن استلانتیس نام بزرگ فیاتو از بین برد و به اعتبار خاندان آنیلی آسیب زد
Alirezza
۸ مهر ۱۴۰۳خععی،اگ مازراتی راهشو درست میرفت الان بکهام باید پول میداد تا با مازراتی عکس بگیره،انصافا یکی از قشنگترین ماشینها تو تمام دورهها بود،همین الان گیبلی سری قبلیو شاید تو عکس زشت بنظر بیاد اما از نزدیک خشونت جذابی داره،همین گیبلی الان و مخصوصا امسی۲۰ از نزدیک دیدنش دل و دینو باهم میبرن
Alirezza
۸ مهر ۱۴۰۳بنظر من بهتر بود جای پول دادن ب بکهام و امثال اینا ب چندتا خبرنگار و مجلههای ماشینی و حتی یوتیوبرها یکم هزینه میکرد تا حداقل اینقدر نکوبنش،مازراتی باید قبل امسی۲۰ ی سوپراسپرت خفن درحد پیوان و ولکان میساخت و تو برنامههای ماشینی زیادی شرکتش میداد تا حسابی سروصدا کنه بعد میومد امسی۲۰ رو میساخت،مثل کاری ک مکلارن کرد،ظرفیت مازراتی خیلی بیشتر از چیزیه ک الان هست
Lamberto
۸ مهر ۱۴۰۳مازراتی توانایی ساختن هر خودرویی رو داره مشکل اینه استلانتیس سرطان تشکیل شد و نام بزرگ فیات پاک شد
مشکل اینه مدیران بدرد نخور از مهندسی خودرو سر درنمیارن و شرایط بازارو جوری رقم زدن که انگار فرمون افتاده دست مشتری . مشتری هر خودوی بدرد نخوری خوشش بیاد کمپانی ها موظف هستن بسازن مثل suv ها و مخصوصا مینی suv ها که کمپانی هایی مثل آلفا و مازراتی رو تحت فشار برای ساختنشون گذاشته
شاسی بلندا بخاطر بیسوادی مشتری ها سود اور هم باشن برای هویت کمپانی ها اصلا مفید نیستن
ارشک
۸ مهر ۱۴۰۳علتش شاید این باشه که فیات و استلانتیس همیشه مازراتی رو ضعیفتر از فراری میساختن و این برند همیشه زیر سایه فراری بود و نباید بهتر از اون میشد
Lamberto
۸ مهر ۱۴۰۳کل صنعت خودرو دچار بحرانه ولی کمپانی های مادر و بزرگ مثل مرسدس و فولکس واگن چون خودشون صاحب رسانن زیاد اجازه نمیدن اطلاعات درز پیدا کنه و اوضاع داغون خودشونم نمایان شه
Lamberto
۸ مهر ۱۴۰۳بازار الان مشتری ها واقعا سر از اتومبیل درنمیارن یه پولی دستشونه میخوان یه ماشین عامه پسندی بخرن که کارشون راه بیفته و حتی رانندگی هم بلد نیستن دوس دارن اپراتور باشن و آپشن ها و تجهیزات ماشینو برونه
نسل قبل گرن توریزمو ماشین اکسکلوزیوی بود که راننده های واقعی و ایتالیایی باز فقط باهاش ارتباط میگرفتن و طبیعتا فروش محدود تری هم تجربه کرد
برند مثل مازراتی و آلفا باید مثل پاگانی و بوگاتی محدود ساز و منحصر به فرد باشن بین مشتری های محدود و خاص خودشون
تدبیر الان مازراتی اینه وسط گیر افتاده نه میخواد کامل خودروی گجتی تولید کنه نه میخواد کامل این آپشنای مسخررو حذف کنه چون روزیش افتاده دست سیاست کلی مسخره خودروسازی
ابی
۹ مهر ۱۴۰۳اقا خدایی ما اینهمه کارشناس خودرو داریم پس چرا هنوز که هنوزه گیر کردیم تو پراید و 405 نه خدایی طرف جوری راجب مازراتی صحبت میکنه انگار پسر عموش مالک و موسس مازراتیه 🤔
jalopy
۹ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/31-1.jpg
داییم یه عکس داره دقیقا با همین ژست به پیکان دولوکسش تکیه داده😂