مازراتی گرن کابریو فولگوری، از نظر فنی، نخستین خودروی کانورتیبل الکتریکی لوکس در جهان به شمار میرود. البته خودروهای روباز دیگری نیز با نیروی برق وجود دارند؛ برای مثال ام جی سایبرستر یا حتی هامر EV (بله، واقعاً!).
اما تفاوت اصلی اینجاست: قیمت مازراتی حدود ۱۹۰ هزار پوند است (حدود ۲۰ میلیارد تومان با نرخ روز)، که معنای واقعی «لوکس» را تداعی میکند.
روری (مجری برنامه تاپ گیر) این خودرو را در جادههای رؤیایی ساحل آمالفی ایتالیا آزمایش کرده تا به مهمترین پرسش پاسخ دهد:
آیا تولید یک کانورتیبل برقی نزدیک به ۲۰۰ هزار پوند، ایدهای کاملاً اشتباه است یا آیندهای درخشان در انتظارش است؟
روی کاغذ همه چیز بسیار امیدوارکننده به نظر میرسد:
- این خودرو به سه موتور الکتریکی مجهز شده که در مجموع حدود ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
- مهمتر از آن، گشتاور فوقالعادهای معادل ۱۳۵۰ نیوتنمتر در اختیار راننده قرار میدهد.
نتیجه این ترکیب حیرتانگیز چیست؟
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها در ۲.۸ ثانیه!
- یعنی این مازراتی در شروع حرکت، میتواند با خودروی افسانهای بوگاتی ویرون رقابت کند… هرچند فقط برای چند ثانیه!
و اگر نگران این هستید که به خاطر وزن بالای باتری، این خودرو مانند یک زبالهدان روی اسکیت رفتار کند، باید بگویم:
برای کشف پاسخ، باید ویدیو را تماشا کنید. برای پخش زیرنویس فارسی، از لینک بالای ویدئو وارد آپارات شده و در تنظیمات پخش، زیرنویس را روشن نمایید.
نکات تکمیلی:
- فولگوری (Folgore) در زبان ایتالیایی به معنی «صاعقه» است؛ مازراتی این نام را برای سری خودروهای الکتریکی خود انتخاب کرده است.
- ساحل آمالفی یکی از زیباترین و پرپیچوخمترین جادههای اروپا به شمار میرود؛ انتخاب این مسیر برای تست یک خودروی اسپرت نشان از اعتماد مازراتی به قابلیتهای هندلینگ گرن کابریو فولگوری دارد.
- در کلاس خودروهای الکتریکی لوکس، رقابت شدیدتر از همیشه شده و برندهایی مثل پورشه تایکان و لوسید ایر هم در این عرصه حضوری جدی دارند.
Taha Ayoobi
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴کابین خیلی خوشگلی داره
net
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ماشین روباز فقط بی ام و سری ۸ خیلی زیباست. رینگش بد هست . چراغ عقبش خوبه اگر وسطش نوار نازک مشکی نداشت و یکپارچه قرمز بود قشنگتر میشد . صفحه نمایش دو طبقه بد هست. این مدل چراغ جلو قدیمی شده. سقف پارچه ای بد هست اگر از سقف خودکار فلزی جمع شونده استفاده کرده بود بهتر میشد
Nismo
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی داخلی و بیرونی فوق العاده اما قربانی بازاریابی ضعیف
اینو بذارید کنار محصولات جدید بنز و بی ام و میفهمید چقدر شاهکاره و بهش کم لطفی شده
هنر ایتالیایی درش نهفته
آریا
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی داخلی خیلی قشنگی داره
ولی یه کوپه برقی 200هزار پوند نمی ارزه تازه با دوسال کار قیمتش نصف میشه
با این پول میشه Gt3 خرید که خیلی جذاب تره
تازه اگه خیلی هم به قول خودت هنر ایتالیایی دوست داری میتونی mc20 دوسال کار کرد رو با 200 تا بخری که خیلی بهتر از اینه
Nismo
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی این کجا و طراحی تکراری پورشه کجا
بابت پیشنهاد خریدتون هم ممنونم بهش فکر میکنم
HR3
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی بیرونیش برای دو دهه پیش فراریه
شهروند ایرانی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴به نظر من هم یه شکست دیگه برای مزراتی باید قیمت حدود ۱۰۰ هزار تا میبود تا مشتری پیدا کن شاید اگه تو یه کشور تو اسیا تولید میشد میتونست قیمت تولید بیاره پایین
NOS
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط کافیه ۲ سال صبر کرد و با نصف قیمت خریدش.
مازراتی سلطان افت قیمته. برقی هم باشه که دیگه بدتر.
رامتین
۸ اردیبهشت ۱۴۰۴خودروهای کروک دیگه در ورژن فول سایز هواخواه نداره. نهایت در حد و اندازه های پورشه باکستر و یا 911 (یعنی کامپکت تا میان سایز) جذابیت خرید داشته باشند.