مازراتی

اولین تجربه رانندگی با مازراتی گرن توریسمو فولگور برقی؛ مشتِ اول!

مازراتی گرن توریسمو فولگور ۲۰۲۴ را می‌توان متفاوت‌ترین محصول چند سال اخیر ایتالیایی‌ها دانست. فرصتی دست داده تا برای اولین بار پشت فرمان این کوپه خوش‌دست بنشینیم و ببینیم دست‌پخت مازراتی برای ما چه بوده است.

فراتلی مازراتی کار خود در صنعت خودرو را با تولید خودروهای مسابقه‌ای ۲ لیتری برای دیاتو شروع کرد. در سال ۱۹۲۶ و زمانی که دیاتو از کار مسابقات کنار کشید برادران مازراتی شروع به تولید خودروهای مسابقه‌ای مازراتی کردند و نتیجه نیز بسیار خوب بود. برای بهبود کسب‌وکار تضمین سرمایه، برادران مازراتی تصمیم گرفتند پیشرانه ۱.۵ لیتری و شاسی خودروهای مسابقه‌ای خود را برای محصولات جاده‌ای سال ۱۹۴۱ نصب کنند و نتیجه این کار خودروی A6 1500 گرن توریسمو بود که در سال ۱۹۴۷ پدیدار شد.

امروز هم شرایط به گونه‌ای بوده که مازراتی مجبور شده گام در مسیر جدیدی بگذارد که نامش برقی سازی محصولات است. این برند یک‌بار دیگر از تکنولوژی موتور اسپرت خود در اولین خودروی برقی‌اش استفاده خواهد کرد و بازهم با یک گرند تورر روبرو خواهیم شد اما بجای اینکه یک خودروی مسابقه‌ای برای حضور در معابر عمومی اصلاح شود، این بار مازراتی در کنار خودروی مسابقه‌ای فرمول E جدید خود اقدام به توسعه گرن توریسمو فولگور ۲۰۲۴ نیز کرده است. خودروی مسابقه‌ای فرمول E یاد شده اوایل سال جاری میلادی در نهمین فصل مسابقات حضور خواهد یافت. مدل جاده‌ای گرن توریسمو فولگور هم اواخر سال جاری از راه می‌رسد و ما فرصتی منحصربه‌فرد برای بررسی آن در پیست مازراتی در مودنا داشته‌ایم. قلب هر خودروی مسابقه‌ای یا پرفورمنس قوای محرکه آن بوده و درست همانند کاری که موتور اسپرت برای پیشرانه‌های درون‌سوز انجام داده، توسعه فرمول E نیز به معنی گشودن راه‌هایی جدید برای بهبود حداکثری قوای محرکه برقی بوده است.

البته این راه‌حل‌ها همیشه ارزان نبوده‌اند اما بودجه‌های هنگفت موتور اسپرت و قیمت‌های بالای خودروهای گرند تورر به پیشبرد اهداف شرکت‌ها کمک می‌کنند. مازراتی گرن توریسمو فولگور ۲۰۲۴ از سه پیشرانه برقی خود مازراتی استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید این پیشرانه‌ها شکل سنتی بشکه‌ای داشته و از نوع محوری پنکیک نیستند. همچنین آن‌ها را نمی‌توان از مدار خارج کرد و بنابراین همیشه کار می‌کنند و مگنت‌ها باعث می‌شوند قیمت این پیشرانه‌ها برای محصولات رده میانی مازراتی همچون گریکاله فولگور بالا باشد. برای دستیابی به همان موقعیت نشستن کم ارتفاع موجود در گرن توریسمو ۶ سیلندر، مجموعه باتری نسخه فولگور تونل مرکزی را پر کرده و به بخش پیشرانه در جلو و فضای زیر صندلی‌های عقب گسترش یافته است. این باتری‌ها از ۳۲ ماژول تشکیل شده‌اند و کار ساخت آن‌ها در کارخانه میرافیوری مازراتی در نزدیکی تورین انجام می‌شود. ظرفیت باتری برابر با ۹۲.۵ کیلووات ساعت و ظرفیت قابل‌استفاده آن ۸۸ کیلووات ساعت است. معماری ۸۰۰ ولتی نیز استفاده از شارژر سریع را ممکن می‌سازد و از ۲۰ تا ۸۰ درصد باتری را می‌توان در ۱۸ دقیقه شارژ کرد.

هر پیشرانه دارای اینورتر قدرت خودش بوده تا جریان DC را به AC و بالعکس تبدیل کند. مازراتی می‌گوید اولین شرکتی خواهد بود که از این اینورترهای کاراتر استفاده می‌کند. این قطعه نقشی کلیدی در راندمان و قدرت بالای گرن توریسمو فولگور خواهد داشت. هر پیشرانه قدرت ۴۰۲ اسب بخاری را تولید می‌کند اما کل قدرت مجموعه به ۷۵۱ اسب بخار می‌رسد و فقط ۳۰ ثانیه می‌توان از حداکثر قدرت استفاده کرد؛ و اگرچه EPA هنوز تست‌های شعاع حرکتی مازراتی گرن توریسمو فولگور را انجام نداده اما این برند انتظار دستیابی به شعاع حرکتی ۴۰۲ کیلومتری را دارد که با عنایت به ابعاد و پرفورمنس خودرو رقمی احساس‌برانگیز خواهد بود.

مازراتی گرن توریسمو فولگور جدید از گیربکس یک دنده استفاده می‌کند و پیشرانه‌ها تا ۱۷۶۰۰ دور در دقیقه دوران می‌کنند و خودرو را به حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت می‌رسانند. حتی با وجود چنین نسبت دنده طولانی هم باتری و پیشرانه می‌توانند فولگور را به صفر تا صد ۲.۶ ثانیه‌ای برسانند. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به ۸ ثانیه زمان نیاز دارد و در عرض ۳۲ ثانیه نیز به حداکثر سرعت خود می‌رسد هرچند در این حالت باتری سریع‌تر خالی خواهد شد. طراحی یک خودرو برای استفاده از قوای محرکه درون‌سوز و برقی به معنی کمترین نیاز برای تغییرات ساختاری خواهد بود. تمامی اتصالات سیستم تعلیق نسخه درون‌سوز و برقی گرن توریسمو یکسان بوده و مواردی همچون فنرهای بادی قابل تنظیم و دامپرهای با تنظیم الکترونیکی به‌صورت استاندارد در تمامی نسخه‌ها وجود دارند. البته برنامه‌ریزی این قطعات در مدل‌های درون‌سوز و برقی فرق می‌کند؛ اما کمی هم به سواری مازراتی گرن توریسمو فولگور ۲۰۲۴ بپردازیم که فقط منحصر به پیست مازراتی بود تا نیازی به استفاده اجباری از لاستیک‌های زمستانی نباشد.

با فشار دکمه استارت روی فرمان خودرو از خواب بیدار می‌شود هرچند به نظر می‌رسد صدای تولیدی آن در مدل نهایی کمتر باشد. مازراتی صدا را به گونه‌ای تنظیم کرده که مشابه مدل‌های ۸ سیلندر باشد هرچند شدت صدا در حالت‌های مختلف رانندگی تغییر می‌کند. در حالت پیش‌فرض مازراتی قدرت به حدود ۶۰۰ اسب بخار محدود شده هرچند این قدرت نیز برای اکثر حالت‌ها بیش از حد خواهد بود. در حالت‌های اسپرت و کورسا می‌توان تنظیمات بهتر کنترل کشش و هدایت گشتاوری عقب را داشت تا خودرو روی واقعی خودش را نشان دهد. بهترین دریفت های ما در حالت پیست خودرو انجام شد هرچند این امر می‌تواند منجر به داغ شدن لاستیک‌ها شود.

اما نگاهی هم به کابین داشته باشیم. خودروی تست شده کابینی مختص فولگور داشت و از طرح دو رنگ با الگوهای خاص چرم سود برده بود. تریم آلکانترا مانند نیز با نام اکونیل شناخته می‌شوند و از تورهای بازیافتی ساخته شده‌اند تا به پاک شدن اقیانوس‌ها کمک شود. کنسول مرکزی با فیبر کربن مات پوشانده شده و دو نمایشگر نیز از شاسی‌بلند گریکاله گرفته شده‌اند. یک نمایشگر برای سیستم اطلاعات سرگرمی و یکی دیگر نیز برای سیستم تهویه مطبوع و سایر سیستم‌هاست. در کل می‌توان گفت مازراتی گرن توریسمو فولگو ۲۰۲۴ خودرویی راحت، ریلکس و بی حاشیه بوده و مسیری مشابه بنتلی کانتیننتال را می‌پیماید. این خودرو ظاهر و کابینی زیبا داشته و حس خودرویی ۲۰۰ هزار دلاری را تداعی می‌کند. ما به دنبال بررسی مفصل‌تر این خودرو در آینده خواهیم بود.

 

مشخصات مازراتی گرن توریسمو فولگور ۲۰۲۴
قیمت پایه (دلار) – تخمینی ۲۰۰,۰۰۰
طراحی دو درب کوپه، چهار چرخ محرک
پیشرانه‌ها سه پیشرانه برقی، ۷۵۱ اسب بخار قدرت/۱۳۵۰ نیوتون متر گشتاور
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
وزن خالص (کیلوگرم) ۲۲۶۸
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) – تخمینی ۲.۶
مصرف انرژی شهری/بزرگراهی/ترکیبی اعلام نشده
شعاع حرکتی ترکیبی (کیلومتر) – تخمینی ۴۰۲
موعد عرضه سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. پدرام

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با اینکه طراحی سادش دلنشینه ولی طراحی و آیروداینامیک یه خودروی درون سوز با موتوری برقی زیاد بهینه نیست.

    موافقم 37
    مخالفم 11
    1. TESLA

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1245 ديدگاه)

      از اونجایی که اولین تجربه الکتریکی سازی مازاراتی هست : قطعا جا برای بهبود و پیشرفت زیاد داره ، اینو فعلا داده بیرون تا بفهمه بازخورد ها نسبت بهش چطوری هست و برای الکتریکی های آینده باید چه کارهای دیگه ای انجام بده

      موافقم 35
    2. محمدرضا

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      مازراتی هم همین فیس رو داره
      وگرنه تکنولوژیه برقیه تسلا خیلی جلو تر از اینه.

      موافقم 7
      مخالفم 37
    3. علی

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      برقی هم میخوای بخری ، با اصالت هاشو بخر ، دمت گرم مازراتی دوستداشتنی

      موافقم 28
      مخالفم 8
  2. TESLA

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1245 ديدگاه)

    از لحاظ مشخصات فنی و شتاب و قیمت : خیلی به تایکان توربو s شباهت داره ( دقیقا هر دو ۷۵۰ اسب قدرت رسمی دارن و هر دو صفر تا ۹۶ برابر با ۲/۶ ثانیه ، از لحاظ قیمتی هم توربو s قیمت پایه ۱۹۲ هزار دلار و این حدود ۲۰۰ هزار دلار ) بی‌صبرانه منتظر رقابت این دو هستم ، البته اینو بگم که بر اساس گفته مجله های : auto express. UK یا carbuz قراره تا سال ۲۰۲۴ یه نسخه ۳ موتوره از تایکان ( احتمالا با نشان توربو gt ) رونمایی بشه که ادعا شده بالای ۱۰۰۰ اسب قدرت داره و تو زمینه پرفورمنس و شتاب به رقابت مستقیم با : تسلا پلد و لوسید سافایر میره

    موافقم 16
    مخالفم 2
  3. علی جردن

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    اگه کسی تصمیم به خرید مازراتی دلیل بزرگ خریدنش از مازراتی موتور فراری بنزینی درون سینه مازراتی هست بجای مازراتی برقی گزینه های خیلیی بهتری هم هست تو بازار. موافقین؟

    موافقم 33
    مخالفم 28
    1. محمدرضا

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      دقیقا اصلا حالم بد شد جلوش از چارجر برقی بد تر بود

      موافقم 8
      مخالفم 38
  4. Amir mahdi @-1387

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (207 ديدگاه)

    دقیقا

    موافقم 8
    مخالفم 12
  5. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2345 ديدگاه)

    خدا وکیلی چیزی جز شکست. محو شدن تو بازار ازش نمیبینم.اونم با این قیمت فضایی.چجوری این قیمت رو گذاشتن در حالی که همزمان تو همین استلانتیس چارجر برقی هم عرضه خواهد شد که قراره با همین مشخصات شاید هم بهتر با قیمت 50 الی 80 چوب عرضه بشه.در اخر هم این شکست میخوره هم چارجر برقی فقط چارجر برقی به خاطر اسم و ظاهرش یکم میفروشه.حالا فکر کنید تسلا هم هایپر کارش رو با قیمت کمتر از این عرض کنه اونم چی تسلا که غول مرحله آخره.فکر کن این فول گوه رو خریدی با این قیمت رفیقت با کمتر از اون تسلا خریده اون داره با هنسی ونوم میجنگه تو با تویوتا

    موافقم 18
    مخالفم 51
    1. علی

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      آخه کی به مازراتی اینطور فحش میده !!! باباجون اعتبارخودتون زیر سوال میره! به برند دوستداشتنی و با اصالت مازراتی میگی …!!!

      موافقم 29
      مخالفم 2
    2. Royal Driver

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1289 ديدگاه)

      این طرز حرف زدنت بیشتر ترست رو نسبت به مازراتی نشون میده. فشاری نباش یانکی. سطحتو ببر بالا

      موافقم 35
      مخالفم 4
    3. زمستانم

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (217 ديدگاه)

      الان این چی بود یانکی؟

      پیش بینی ؟ سر کتاب باز کردی؟ خواب دیدی؟ نکنه والستریت دستته ؟ 80 چوب چیه دیگه ؟ واحد پول مریخه؟ خدا قوت ایرانی

      موافقم 18
  6. ali-mfard

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    چه دلیلی برای خرید این هست؟ من بودم ترجیح میدادم برم یدونه نسل قبل بخرم با ظاهر جذاب تر و موتور و صداشم که معرف همه هست

    موافقم 13
    مخالفم 12
    1. زمستانم

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (217 ديدگاه)

      مازاراتی در نهایت یه شتاب اولیه یه صدا بهتون میده که اونم با تیون رو هر خودرویی حل میشه ( در زمانی دارم این پیشنهاد رو میدم که پول یه ژیلتم تو جیبم نیست) خخخخخخ

      موافقم 2
      مخالفم 4
  7. net

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3470 ديدگاه)

    چراغ عقب خط مشکی و زرد داخلش نبود و یکپارچه قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد.چراغ جلو ساده و قدیمی هست و جالب نیست و الان برای چراغ جلو ماشین اسپرت کوپه چراغ باریک مد شده اگر چراغ جلو مثل چراغ باریک زیبا جلو بی ام و سری ۸ و چراغ باریک زیبا جلو جگوار اف تایپ مدل ۲۰۲۱ بود قشنگتر میشد.اگر مدل روباز این مازراتی هم تولید میشد قشنگ بود و با بی ام و سری ۸ روباز و جگوار اف تایپ روباز مدل ۲۰۲۱ رقابت میکرد

    موافقم 9
    مخالفم 10
  8. OM.01

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (562 ديدگاه)

    نسل جدید MC20 و گرن توریسمو و مدل جدید گریکاله به من ثابت کرد مازراتی میتونه برگرده و توانایی شو داره.

    به شخصه تو دنیای گرندتورها بنتلی کانتینانتال خیلی دوست داشتم و دارم و گزینه اولم بود ولی الان مازراتی گرن توریسمو جدید گزینه اولم شد دلایلش خیلی زیاده ولی اصلی ترین دلیلش اینکه تنها گرندتور بازار هست که میتونه 4 آدم بزرگ سال با قد 185 سانت رو سوار کنه با فضای خوب پا و سر. بررسی شو تو یوتویب top gearببینید قشنگ متوجه میشید. اصلی ترین ویژگی یه گرندتور هم همین هست.

    موافقم 20
    مخالفم 7
  9. Sobhan

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    خیلی باقیافش حال میکنم

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. زمستانم

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (217 ديدگاه)

      جدی اون چی اونم با شما حال میکنه؟

      موافقم 1
      مخالفم 2
  10. ❤BMW❤

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1245 ديدگاه)

    چه شتابی داره !
    با این گشتاور

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. (Saeed(peugeot

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (238 ديدگاه)

    عشق نابه این مازراتی …..

  12. زمستانم

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (217 ديدگاه)

    اقایون{چونکه ظاهرا هیچ خانومی توسایت نیست} این پراید وانت نیست که روزی صد دستگاه بدن بیرون درسته قیمتش یه مقدار فضایی هستش و میشه با این قیمت خیل انتخاب های بهتری داشت ولی این مدل خودرو ها تا سفارش داده نشه نمیر تو خط تولید یعنی نسبت به پیشبینی یا پیش خرید ها تعداد میزنن .البته منم با 200 هزار تا میرم وسط جی ام س یا تسلا داد میزنم خخخخخخخخخ

  13. Mercede kaviani

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (550 ديدگاه)

    هم فیمت فراری روما ؟

  14. همایون

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (810 ديدگاه)

    پس هزار و دویست اسب بخار و شتاب زیر دو ثانیه شایعه بود نمیدونم امیدوارم موفق بشه ولی برندهایی مثل مازراتی یا دوج چارجر که مهمترین خصوصیتشون نسبت به رقباشون که کیفیت ساخت و امکانات خیلی بهتری داشتن پیشرانه بنزینی قلدر و خوش صداشون بود که عاشقان خودرو رو مجذوبشون میکرد چجوری قراره تو این بازار برقیها موفق بشن اونم در حالی که قبل ورودشون به بازار رقبای سدانی وجود دارند که میتونن پنج سرنشین رو غرق در تجمل و تکنولوژی حمل کنن در حالی که شتاب زیر دو ثانیه دارند و بردشونم گاها نزدیک به دو برابر اینا هستش و حتی بعضیا ارزونترم هستن حالا تا ورود اینا به بازار احتمالا رقبای دیگه ای هم میان اولی فقط واسه مازراتی و دوج در مقابل اونا یه اسم و برند مونده با یه صدای مصنوعی.با احترام به طرفداران این برندها به نظرم اگر قراره اینا برقی شن حداقل باید قدزتی در حد سوپرکارهای برقی لوتوس.پنین فارینا و ریماک داشته باشن تا حرفی واسه گفتن در مقابل تسلا و لوسید و غیره داشته باشن هفتصد و پنجاه اسب با قیمت دویست هزار دلار خنده داره وقتی میشه با یکم بالا پایین لوسید سافیر خرید که واقعا برتره.اگه فکر میکنید مازراتی یا دوج برقی قراره هندلینگ خیلی بهتری از امثال لوسید داشته باشن باید بدونید که مشکل وزن خودروهای برقی اینجا کارو خراب میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا