مقدمه
کمپانی ویلی (WELLY) سال ۱۹۸۰ در هنگکنگ چین تاسیس شد. ویلی تولید کننده انواع ماکتهای موتورسیکلت، هواپیما، کامیون، خودرو سواری و… در مقیاسهای مختلف است. ویلی رقیب اصلی مایستو (Maisto) محسوب میشود. ماکتهای ویلی در ایران به واسطه عرضه گسترده، قیمت و کیفیت نسبتا مناسب بسیار محبوب است. البته شاید مهمترین دلیل محبوبیت ماکتهای ویلی در ایران عرضه گستردهشان باشد. امروزه در تمام فروشگاههای فروش ماکت و یا حتی اسباببازی فروشیها حداقل یک نمونه ماکت ویلی دیده میشود؛ در صورتی که پیدا کردن ماکتهای بوراگو (Bburago) یا مایستو در بازار بسیار سخت و طاقت فرساست.
در این مقاله سعی داریم شما را با ماکت ۱:۲۴ مازراتی لوانته ساخت ویلی آشنا کنیم. با پدال همراه باشد.
همچنین بخوانید: یک موتور احتراق داخلی مینیاتوری چگونه ساخته میشود + ویدئو
بررسی ماکت مازراتی لوانته:
همانطور که میدانید منظور از مقیاس ۱:۲۴ این است که ماکت نسبت به نسخه واقعی ۲۴ برابر کوچکتر شده یا به زبان سادهتر، نسخه اصلی خودرو ۲۴ برابر بزرگتر از ماکت آن است.
ویلی برای طراحی قسمت جلویی ماکت، جزئیات زیادی به خرج داده. جزئیاتی که درجلوپنجره، کاپوت و مهشکنهای این ماکت دیده میشود در رده قیمتی خود کمنظیر است. البته گرافیک چراغهای اصلی چندان جذاب نیست اما قابل چشم پوشی است. این جزئیات در زیر کاپوت هم دیده میشود. کاور موتور در این ماکت با لوگوی مازراتی و نوشته V6 مزین شده. باقی قسمتهای داخل کاپوت نیز با دقت و حوصله طراحی و قالب گیری شدهاند.
زمانی که از نمای جانبی به ماکت نگاه میکنید دقت در قالب گیری و طراحی قطعات مشخص است اما جزئیاتی که در قسمت جلو رعایت شده بود در این قسمت دیده نمیشود. برای مثال میشددستگیره درها و دریچه ورودی هوای روی گلگیر با جزئیات بیشتری طراحی شوند. اما در عوض طراحی رینگهای این ماکت لوانته عالی است. برای رنگآمیزی این رینگها از دو رنگ مشکی و نقرهای استفاده شده. ترکیب این رینگها با کالیپر ترمز قرمز و دیسکهای سوراخ دار نمای جذابی را برای این قسمت به ارمغان آوردهاند.
در کابین ماکت لوانته نیز جزئیات بسیاری دیده میشود. برای مثال پدال ترمز، گاز، دسته راهنما و آیینه وسطی از باقی قسمتها جدا است و اینطور نبوده که همه آنها چسبیده به هم ساخته شود. لوانته ساخت ویلی سه قسمت بازشو (در راننده، سرنشین و کاپوت) دارد.
اما زمانی که نمای عقب را نگاه میکنیم بسیار ناامید میشویم. در این قسمت هیچ خبری از جزئیاتی که در باقی قسمتها رعایت شده بود نیست. چراغها، شبرنگ ها و سر اگزوزها با نهایت بیحوصلگی طراحی و ساخته شدهاند. حتی نوشتههای لوانته و مازراتی بر روی در صندوق، چنان کمرنگ است که کمتر کسی متوجه آن میشود. کیفیت رنگ آمیزی ماکت نیز تعریفی ندارد. علت این موضوع به کمرنگی و بیروح بودن رنگ بژ این ماک برمیگردد.
در نسخه بوراگو این ماکت جزئیات بیشتری در قسمت عقب و سقف مشاهده میشود. اما رینگهای نسخه بوراگو با بیسلیقگی تمام طراحی شده.
قیمت نسخه بوراگو این ماکت در بازار حدود ۹۰۰ هزار تومان است. این رقم در نسخه ویلی حدودا به ۱.۲ میلیون تومان میرسد که برای ماکتی با این مشخصات منطقی به نظر میرسد.
کافر مقدس
۲۴ دی ۱۴۰۱یادش بخیر یه زمونی تو ایران اتو آرت گیر میومد که گرونترین بازار بود با قیمت 950 هزار تومن که پول دوتا ps3 بود. وقتی که تازه ps3 اومده بود من 450 خریدم و ماکت اتو آرت کادیلاک رو 950
HR3
۲۴ دی ۱۴۰۱همینم نمی تونم بخرم خدایا شکرت 😁
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ دی ۱۴۰۱من خودم ماکت ویلی در همین ایعاد رو به قیمت 10 تا 100 هزار تومن خریدم
قدیما خوش قیمت بود؛ هرچند از نظر جزئیات واقعا عالی به حساب نمیاد
الان دیگه حس و حال ندارم یک میلیون بدم برای ماکت کوچولو
TML BN
۲۴ دی ۱۴۰۱آقای اشتری تازه توی شهرستان (اصفهان) قیمت بالای یک میلیون دویست روی ماکت های بسیار معمولی میذارن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ دی ۱۴۰۱اتفاقا ماکت مکلارن، سال 96 از یک مرکز خرید در اصفهان خریدم
قیمت خیلی خوبی داشت؛ یادم نیست دقیقا کجا بود ولی مجاورت با پل خواجو داشت
در نظر داشته باشید که دلار بالا رفته و درآمدهای ما ثابت مونده؛ مغازه مجبوره گران بفروشه
HS
۲۵ دی ۱۴۰۱من ماکت Kinsmart میخریدم هر هفته
۱۰ هزار تومن
الان شده ۲۰۰ هزار تومن
لعنت بهشون
لعنت
mmz2008
۲۵ دی ۱۴۰۱آقا اشتری من کلی ویلی و کین اسمارت دارم به قیمت ارزون هم خریدم اون موقع اصلا از این ماکت ها که برند نداره و چراغ داره نبود و خیلی طراحی ها بهتر بود خود ویلی هم الان دارم می بینم کمی افت کرده متاسفانه
امیر دهقان
۲۵ دی ۱۴۰۱فکر میکنم قیمتها درست ذکر نشده
در حال حاضر، قیمت مقیاس 1.24 بسته به مدل، کمیابی و برند، بین 550 تا 850 تومنه
TML BN
۲۴ دی ۱۴۰۱اه پدال دمت گرم هوای ما ماکت باز ها هم داری لطفا بیشتر کنید
و به نظرم در این ابعاد کلا بوراگو به مراتب در جزئیات از ویلی بهتر عمل میکنه
مخصوصا کالکشن فراری بوراگو که بی نظیره
1.18 های بوراگو باز خیلی بهترن ویلی هستن
مایستو هم فقط مدل های کمیاب و خاص داره وگرنه توی جزئیات متأسفانه کم سلیقه هست
زیزیگولو
۲۴ دی ۱۴۰۱مازراتی با عرضه لوانت خانواده ماشیناش رو که جای یه شاسی بلند تو اون خالی بود رو کامل کرد👍👍👍👍
Amiro
۲۴ دی ۱۴۰۱وقتی صاحب سایت از کنار اسباب بازی فروشی رد میشه 😂😂😂
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۵ دی ۱۴۰۱وقتی تفاوت ماکت و اسباب بازی را نمیدانی
Arshia m3csl
۲۴ دی ۱۴۰۱مرسی که بررسی ماکت میزارید بررسی ماکت فراری sf90 مقایس ۱:۱۸ بوراگو هم بزارید اگه میشه🙏🏼🌹🌹🧡
SinaSVJ
۲۴ دی ۱۴۰۱فک کنم از اسمم مشخصه میخوام بگم چه ماکتیو بزارین فقط 1.18 اتوآرت باشه🗿
SinaSVJ
۲۴ دی ۱۴۰۱فک کنم از اسمم مشخصه میخوام بگم چه ماکتیو بزارین فقط 1.18 اتوآرت باشه
arshiaSVJ
۲۵ دی ۱۴۰۱تمایل به SVJ?!🗿
SinaSVJ
۲۵ دی ۱۴۰۱مایل به تمایل🗿🗿
شهاب
۲۴ دی ۱۴۰۱یادش بخیر یه زمانی مدل های 1/32 اونم فلزی ۱۵ هزار تومن بود
mmz2008
۲۵ دی ۱۴۰۱من خیلی ماکت با این مقیاس دارم همین قیمت هم خریدم تقریبا حالا بالا پایین داشت ولی خیلی کیفیت هم اون زمان بالاتر بود
A1
۲۴ دی ۱۴۰۱اصلا سایز 1:24 حرفه ای محسوب نمیشه کلا په برسه به ویلی که خیلی ماکتای معمولی میسازه
Lamborghini
۲۵ دی ۱۴۰۱یدونه ماکت بنز جی تی اس خریدم ۶۰۰
هیچی…
وی
۲۵ دی ۱۴۰۱من کینسمارت و ویلی رو هردو رو یه خورده نکاه و برسی کردم و کیفیت کینسمارت به شکل محسوسی بهتر بود هم درها بهتر باز میشدندهم موتورش خیلی روون تر بود البته مدلای کینسمارت اونجا کلاسیک بودن که فکر کنم سادگی کلاسیک ها باعث میشه کار تمیز تر در بیاد
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۵ دی ۱۴۰۱هی یه زمان هر ماه یه آمریکایی میخریدم هر کی میومد خونه میدادم بچهاشون ببرن اللن فقط 4تا برام مونده وایپر موستانگ فورد جی تی و وانت شوی یادش بخیر وایپر رو چقد تیون میکردم
جناب ایکس
۲۵ دی ۱۴۰۱اگه اتو آرت و برند های ظریفتر رو هم برسی کنید خیلی خوب میشه ولی فک نکنم گیر بیاد به این راحتی…