مازراتی یکی از قدیمیترین خودروسازان ایتالیا با سابقهی درخشان ۱۱۰ ساله در کلاس لوکس و اسپرت است؛ اما برای فروش محصولات خود، چالشهای فراوان دارد.
در ذهن ما انسانها طی سالها کلیشههایی شکل میگیرد که بهآسانی تغییر نخواهد کرد. بهعنوانمثال، اکثر افراد خودروی چینی را بیکیفیت میدانند درحالیکه این روزها چینیها خودروهای باکیفیت زیادی ساختهاند. در مورد مازراتی هم همینطور است. خودروهای این برند زیر سایهٔ سنگین کلیشهٔ استهلاک بالا و قابلیت اطمینان ضعیف قرار دارند. راهحل تغییر این تصویر منفی، ساخت خودروهای بهتر است. آیا مازراتی خودروهای بهتری ساخته است؟ قطعاً اما آیا همهٔ آنها موفق بودهاند؟ نه کاملاً. بااینحال، محصولات جدیدتر این برند بسیار عالی به نظر میرسند و برای بررسی کامل این خودروها مدتی را در ایتالیا سپری کردهایم.
مازراتی گیبلی
گیبلی هیچگاه نتوانست در بازار آنطور که باید عرضاندام کند زیرا با وجود برخورداری از هندلینگ عالی و پیشرانههای فوقالعاده با صدای جذاب، از حجم بالایی از کاهش هزینهها و استفاده از قطعات داخلی مشترک رنج میبرد. البته آئودی هم از قطعات فولکسواگن استفاده میکند اما فیات-کرایسلر نتوانست این کار را بهخوبی گروه فولکسواگن انجام دهد زیرا محصولات اصلی این شرکت در زمان توسعهٔ گیبلی بهاندازهٔ خودروهای فولکسواگن جذاب و چشمگیر نبودند. بهعنوانمثال، در مازراتی از دکمهٔ کروز کنترل جیپ رانگلر استفاده شده است. البته شرایط گیبلی پس از بهروزرسانی میاندورهای بهتر شد و نسخهٔ تروفئوی آن با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو ارزانترین راه برای داشتن پیشرانهٔ فراری است.
مازراتی کواتروپورته
کواتروپورته همیشه برای ما خودرویی دوستداشتنی بوده است زیرا جذابیت سادهای دارد که در رقبا دیده نمیشود. نسل پنجم این خودرو هنوز هم جذاب به نظر میرسد و سدان مجللی بهحساب میآید هرچند که کمی پیر شده است. در عصر کشتیهای تکنولوژی مثل مرسدس بنز S کلاس و بامو سری ۷، از اینکه در بازار هنوز مازراتی کواتروپورته حضور دارد خوشحالیم.
مازراتی لوانته
انگار همین دیروز بود که در مراسم رونمایی اولین شاسیبلند مازراتی حضور پیدا کردیم اما هشت سال از آن زمان میگذرد. لوانته بزرگترین ضربه را از شاسی خود خورد که در حد شاسیبلندهای اسپرت بازار چابک نیست. لوانته بهعنوان یک خودروی لوکس قدرتمند خیلی خوب کار میکند اما بامو X6 M، پورشه کاین یا آستونمارتین DBX در جادههای پیچدرپیچ بهراحتی آن را پشت سر خواهند گذاشت. بااینحال، مازراتی زیباتر از همهٔ آنها به نظر میرسد و چند نفر از خریداران با شاسیبلند لوکس خود راهی جادههای کوهستانی میشوند؟ البته برای این افراد هم مازراتی شاسیبلندی با هندلینگ بسیار بهتر دارد که در ادامه خواهیم دید.
مازراتی گرنتوریسمو
نسل جدید گرنتوریسمو خودروی اسپرت فوقالعادهای است زیرا از پلتفرم باشکوه جورجیو استفاده میکند یعنی همان شاسی درخشانی که در آلفارومئو جولیا و استلویو به کار رفته است. زیر کاپوت هم پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی عالی سوپراسپرت MC20 قرار گرفته که البته در اینجا کمی تضعیف شده است. با گرنتوریسمو برای آزمایش رانندگی راهی کوههای آلپ شدیم و خودرو با رفتار استادانه، راحتی عالی و لذت رانندگی، ما را مجذوب کرد.
مازراتی گریکاله
تا وقتی پشت فرمان گریکاله ننشنید، نخواهید فهمید که رانندگی با این ماشین چقدر لذتبخش است. مثل گرنتوریسمو، گریکاله هم روی پلتفرم جورجیو ساخته شده و از پیشرانهٔ نتونو استفاده میکند. شاید برخی خریداران وسوسه شوند که بجای این، سراغ استلویو کوادریفولیو با ۲۰ اسب بخار قدرت بیشتر بروند اما گریکاله بسیار بهتر از آن است. کراساوور مازراتی همچنین با فاصلهٔ محوری نسبتاً کشیده، از کابین جاداری برخوردار است که تکنولوژیهای آنهم بهاندازهٔ گرنتوریسمو خوب خواهد بود. البته این خودروی ارزانی نیست خصوصاً در نسخهٔ تروفئو که قیمت آن از ۱۰۶ هزار دلار آغاز میشود یعنی ۱۸ هزار دلار بیشتر از استلویو کوادریفولیو و ۲ هزار دلار گرانتر از پورشه ماکان GTS اما گریکاله از هردوی آنها لوکستر است و رانندگی بهتری دارد.
مازراتی MC20
MC20 هم سوپراسپرتی عالی است که شبیه یک مکلارن جوان یا بچه بوگاتی احساس میشود. پیشرانهٔ MC20 هرچند صدای معمول ایتالیایی را ندارد اما کشش و شتاب فوقالعادهای فراهم میکند. این موتور قدرت و گشتاور مناسبی دارد و ما عاشق ردلاین حدود ۸ هزار rpm آن هستیم. MC20 درحالیکه پیچها را خیلی خوب طی میکند، میتواند یک کروزر آرام هم باشد. برای این شاهکار باید به مهندسان سیستم تعلیق مازراتی آفرین گفت.
جمعبندی
۱۱۰ سال از زمانی که پنج برادر مازراتی شرکت خودروسازی خود را در بولونیا تأسیس و نیزهٔ سهشاخ نپتون را بهعنوان لوگوی آن انتخاب کردند میگذرد. هرچند این برند بهاندازهٔ دهههای ۵۰ و ۶۰ جذاب و چشمگیر نیست اما با نگاه به محصولات جدید آن مثل گریکاله، MC20 و گرنتوریسمو میتوان متوجه شد که مازراتی در ساخت خودروهایی با رانندگی عالی و جذابیت ایتالیایی بسیار جدی است؛ بنابراین، چیزی که مازراتی نیاز دارد این است که افراد بیشتری به آن توجه و به محصولات جدیدش نگاه کنند.
مهرداد
۲۳ بهمن ۱۴۰۲باید مثلا با تولید یه شاسی بلند قدرتمند و جذاب یا یه هایپرکار درجه یک خودش سر زبون بندازه.وگرنا همیشه زیر سایه فراری باقی میمونه
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۲دو راه داره + یک راه دیگر که خودبهخود توسط رسانهها و بلاگرها پوشش داده میشه و اون هم بررسی مازراتیهاست!!!
اما این دو ره چیه ؟:
۱- کیفیت متریال داخلی را به رقبای قیمتی آلمانی ژاپنی بکشونه و از قطعات مشترک با ارزانقیمتها خودداری کنه تا چیپ نباشه و ارزش خودش و خریدار با هم حفظ بشه!!!
۲- گارانتی بیغید و شرط طولانیتری بگذاره روی محصولات گرونش تا یواش یواش از زیر سایه معروفیت به استهلاک بالا در بیاد و اُفتقیمت کمتری هنگام فروش داشته باشه تا خریدار بیشتر به خرید مازراتی فکر بکنه!!!
مازراتی لامصب پتانسیلی داره در ارائه خودرو به جهان که هر شرکتی آرزوی اون رو داره ولی متاسفانه در موقعیتی از زمانه قرار گرفته که تنوع زیاد و چشمها فراوان شدن که باید بهترین خودش را ارائه کنه تا بتونه در این آشفتهبازار خودی نشون بده!!!
پیام
۲۳ بهمن ۱۴۰۲هیچ وقت از طراحی برند خوشم نیومد!
فرزاد
۲ اسفند ۱۴۰۲نمیدونم دیر شده یا نه ، با توجه به گذر از درون سوزی و میل به هیبرید و فول الکتریک
Kktoos
۲۳ بهمن ۱۴۰۲مازراتی تو ایران خیلی شاخه یعنی وارداتش ازاد بود به ایران کل کمپانی مازراتی جون تازه میگرفت
Moein
۲۳ بهمن ۱۴۰۲لعنت به استلانتیس
این همه تعدد برند معلومه که خوب نمیتونی ب همه برسی
وگرنه پتانسیل آلفا و مازراتی خیلی خیلی بیشتر از ایناست
ارسلان
۲۳ بهمن ۱۴۰۲به همه اش ام میتونه برسه ، هرکدوم از شرکت ها مدیر داره ، طراح داره و…فقط پول لازم دارند ، مگه یک نفر قراره کار کنه که به همه نتونه برسه!!! الان اکسور که بیشترین سهام استلانتیس و داره رفته فیلیپس و خریده !!! مالک فیات که همون مالک اکسوره بیشتر به فکر پوله ، البته اگرم نبود مثل بقیه شون الان ورشکسته شده بود ، اکسور تنوع داده به سرمایه گذاری هاش ، بخاطر همینه که سر پاست! مازراتی طراح خوبی نداره ، مازراتی و کلا باید ببرند زیر مجموعه فراری ، تیم طراحی همونم برا مازراتی ام طراحی کنند ! چراغ های جلوی مازراتی جدید اصلاً خوب نیستند ، تکنولوژی و تو ماشین نمیتونی ببینی ، تازه شده مثل پورشه ۲۰۱۵ … عقبه به نظرم طراحیش
Amirmohammad
۲۳ بهمن ۱۴۰۲وارداتش به ایران باز بشه همه مشکلاتش حل میشه!
پوریا چالش
۲۵ بهمن ۱۴۰۲امکان داره یه روز فراری و لامبورگینی دچار مشکل مازارتی بشن
𝐀𝐥𝐢
۲۳ بهمن ۱۴۰۲از بین محصولات مازراتی از گیبلی و گرن توریسمو خیلی خوشم میاد
۲۳ بهمن ۱۴۰۲گوگولی مگولی 🥰😘👌
رامتین
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بین محصولات شرکت وزین مازراتی بنظرم بهترین مدلش گرنتوریسمو هست.
Taha Ayoobi
۲۳ بهمن ۱۴۰۲من یه عمر از مازراتی غافل بودم…
Saeid Moradzadeh
۲۶ بهمن ۱۴۰۲مازراتی یکی از دست یافتنی ترین برندهای لاکچری و اسپورت هست که شما را وارد دنیای دیوانه وار سرعت و ثروت میکند ،،برای داشتن موتوریپر قدرت و پرشتاب در سطح مازراتی باید فراری بگیری که مینیموم سیصد هزار دلار برات آب میخوره ،،کلاس فراری و مازراتی و بنتلی به همراه استون مارتین یکمی هم الفا رومئو تو یک کلاسه ،،بعدش پورشه و بنز ،، من مازراتی دوست دارم ولی بازم از خودروهای ایتالیایی میترسم ،،
علی جردن
۲۳ بهمن ۱۴۰۲واقعا انگار همین دیروز بود که مراسم رونمایی اولین شاسیبلند مازراتی را تماشا می کردیم اما هشت سال از آن زمان میگذرد💔😿
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بی فایدس بزودی به فاضلاب تاریخ میره
Moein
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بسوز
فعلا که سیفون رو روی کرایسلر کشیدن 😂
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۴ بهمن ۱۴۰۲فرقش اینه روی اون یه پاپاسی خرج نکردن از بی پولی میره این فاضلابها رو دنیایی خرج کردن از پول فروش جیپ داج رم و کرایسلر بازم شکست خورده.راستی کرایسلر با یه مینی ون اندازه کل تاریخ کرایسلر فروش داشته و حتی بیشتر.شنیدم کلا تو آمریکا با این همه مدل ۶ هزارتا فروخته.
حمیدرضا
۲۴ بهمن ۱۴۰۲از اولدزمبیل و پونتیاک و ساترن و ساب و دوو و amc و پلیموت و بقیه دوستان چخبر؟
اسد
۲۵ بهمن ۱۴۰۲آقای یانکی با ۱۱۰ سال قدمت حتی بیشتر از بی ام و و فولکس واگن و آئودی ، بره فاضلاب !!! نه خیلی از خودرو سرت میشه!!
اسد
۲۵ بهمن ۱۴۰۲با ۱۱۰ سال سابقه حتی بیشتر از فولکس واگن آئودی و بی ام و بره …!!!! آقای یانکی فهمیدم خیلی از خودرو سرت میشه !!!
Piero Ferrari
۲۳ بهمن ۱۴۰۲الان فورد پوما نسل جدید کپ گریکاله هستش
Lamberto
۲۴ بهمن ۱۴۰۲قدرت رسانه همینه وقتی کند ذهن های انگلیسی همچین مطلبی بارها راجب مازراتی مینویسن و خیلی چیز هارو تحریف میکنن همین میشه. عصر الان عصر تبلیغات و چرب کردن سیبیل مجلات و یوتوبرا و سایت های نقد خودروعه که آلمانی ها پول خوبی خرج میکنن که قشنگ دیده بشن . ولی برندی مازراتی به کفتار باج نمیده و نتیجه اش میشه کوبیده شدن کاذبش .
اون روی حقیقی مازراتی برای مالکای واقعیش به خوبی مشخصه که چقدر در مقابل رقبای با کیفیت تر و قابل اطمینان تره همراه با مهندسی منحصر به فرد ایتالیایی
Lamberto
۲۴ بهمن ۱۴۰۲بازم مطالب طنز از بچه سال های رسانه های انگلیسی مازراتی به امثال این ها باج نمیده نتیجش میشه کوبیدن
مالکای واقعیش خودشون میدونن چه جواهری سوار شدن
واقعا خنده داره به کلید های شیشه بالا بر ماشین و کروز کنترل گیر میدن که چرا با کرایسلر مشترکه
یکی بیاد بگه ببینم جنس دکمه های آئودی بنز بی ام و از چیه . عکسای کابین گوگل پره دیگه بفهمیم تفاوت چیه اصن طرح خاصی آلمانی ها در کلید های کابین استفاده کردن یا اونا رو از یاقوت کبود ساختن ما خبر نداریم
خودروی پرفورمنس ینی استهلاک آمار استهلاک آلمانی ها انگار خیلی پایین و درخشانه مثلا مانور رسانه ای همینه انتظاری نمیشه داشت
امیر دهقان
۲۴ بهمن ۱۴۰۲این مطلب نوشته سایت موتورترند هست که آمریکاییه!
ناجی
۲۴ بهمن ۱۴۰۲مشکل مازراتی اینه که هیچوقت گزینه اول خریداران خودروهای لوکس نیست،
ArmannDo
۲۶ بهمن ۱۴۰۲بنظرم دو دهه گذشته مازراتی طراحی منسجم و مناسبی نداشته.. امضاء خودروهای اسپرت و لوکس سادگی و مینیمال در عین حال مجلل بودن هست ولی طراحی گیبلی و کوادریپورته رو نگاه کنید طراحی سیال و پیچیده آدم رو یاد محصولات اقتصادی شرق آسیا میندازه..جگوار هم همین مشکل رو داره ولی کمپانی مثل پورشه با ماکان بخوبی از پس این مسئله بر آمده.
ArmannDo
۲۶ بهمن ۱۴۰۲بنظرم دو دهه گذشته مازراتی طراحی منسجم و مناسبی نداشته.. امضاء خودروهای اسپرت و لوکس سادگی و مینیمال در عین حال مجلل بودن هست ولی طراحی گیبلی و کوادریپورته رو نگاه کنید طراحی سیال و پیچیده آدم رو یاد محصولات اقتصادی شرق آسیا میندازه..جگوار هم همین مشکل رو داره ولی کمپانی مثل پورشه با ماکان بخوبی از پس این مسئله بر آمده.