میخواهیم باهم به گذشتههای نه چندان دور و زمان جولان MC12 کورس در پیستها برویم اما قبل از آن میخواهیم بدانیم با فکر کردن به برند مازراتی چه چیزی در ذهن شما نقش میبندد؟ کواتروپورته، گیبلی، گرن توریسمو و MC20 جدید قطعاً جزو خودروهای قابلذکر خواهند بود. در این لیست میتواند مازراتی موتور اسپرت هم جای داشته باشد، تیمی که موفقیتهای زیادی را کسب کرده است.
در دهه ۶۰ میلادی مازراتی خودروهای مسابقهای تیپو ۶۰/۶۱ را با کمک کارول شلبی مشهور تولید کرد و او خودش تستهای رانندگی اولیه را انجام داد. مازراتی با ساختار فریم لولهای الهام گرفته از نام بردکیج وارد مسابقات ۲۴ ساعته لمان شد و زمانهای ثبت شده توسط آن بیش ۴ دقیقه بهتر از فراری بود. متأسفانه مشکل استارتر و باران های سیلآسا باعث شدند این خودروی مسابقهای چرخ باز مازراتی به دردسر بیفتد و نتواند آنطور که بایدوشاید خودش را نشان دهد ولی در مسابقات ۶ ساعته نوربرگ رینگ نتایجی استثنایی به دست آورد.
در سال ۲۰۰۴ مازراتی با یک خودروی مسابقهای جذاب به موتور اسپرت بازگشت. البته رونمایی این خودرو به یک رسوایی تبدیل شد چراکه به خاطر حرفوحدیثهای موجود در قوانین یکسانسازی خودروها، مازراتی MC12 کورس هم قوانین را خنثی کرد و هم به یک اسطوره فراموشنشدنی تبدیل شد. این خودرو با قدرت ۷۵۵ اسب بخاری و گشتاور ۷۴۰ نیوتون متری میتوانست در کمتر از ۲.۹ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. هیچ خودروی دیگری نتوانست زمان معرفی MC12 در سال ۲۰۰۵ پیروز مسابقات ۲۴ ساعته اسپا باشد. همین اتفاق در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ نیز رخ داد؛ اما موفقیتها به همینجا ختم نشد. MC12 GT1 پنج بار پیاپی قهرمانی مسابقات استقامت GT را به دست آورد و در سال ۲۰۱۰ نیز پیروز مسابقات قهرمانی جهان فیا GT1 شد.
به گزارش پدال و به نقل از موتور وان، مازراتی MC12 کورس با همکاری تکنسینهای فرمول یک فراری توسعه یافت. این خودرو ثابت کرد تنها گزینه شایسته برای استفاده از پیشرانه ۱۲ سیلندر فراری انزو در دنیای مسابقات است زیرا انزو هرگز از برنامه FXX فراتر نرفت. با ترکیب منحصربهفرد از موفقیت در مسابقات، دستاوردهای مهندسی و سقف تولید ۱۲ دستگاهی، مازراتی MC12 کورس بیشک جزو خاصترین خودروهای تاریخ ایتالیاست. یکی از این خودروها هماکنون به فروش میرسد. با کارکرد زیر ۲۰۰ کیلومتر، MC12 کورس موردبحث اساساً صفرکیلومتر بوده و بر اساس اطلاعات موجود، از بین ۱۲ مدل تولیدی حداقل ۳ دستگاه به نسخه جادهای تبدیل شدهاند. از بین ۹ مدل باقی مانده فابریک، ۳ دستگاه توسط مالکان رانده میشوند. به این ترتیب در بهترین حالت ۶ دستگاه از این خودروها میتوانند کارکردی در حد این MC12 کورس داشته باشند.
AMANTE
۲۸ مهر ۱۴۰۱نمیدونم چرا از مازراتی خوشم نمیاد، از نظر زیبایی و عملکرد واقعا بعضی از محصولات شون معرکه بود ولی در طول تاریخ خیلی وابسته به شرکت های دیگه شده و نتونست اون جایگاهی که باید داشته باشه رو بدست بیاره.
مازراتی باید شرکتی میبود در حد بنز یا حتی بهتر ولی نمیتونه یا نمیخواد.
phonix
۲۸ مهر ۱۴۰۱بنز خیر
بنز یه برند گسترده هست که هدف اصلیش تولید خودرو مسابقهای و لوکس نیست
هدفش اینه که پول دربیاره و داخل این کارش واقعا حرفه ایه فراموش نکنیم که دایملر مهندس مکانیک بوده و کارش رو با ماشین سازی هم اغاز نکرده بود
دنبال پول از ماشین سوپر اسپرت تا لوکس و مجلسی میسازه و خوب هم میسازه نمیشه گفت مثلا مثل کونیگزگ دنبال لذت رانندگیه
بنز در هر رشته ای دستی بر کار داره اوتوبوس سازی کامیون سازی ون سازی ماشین عادی حتی مدل های لو اپشنش برای خدمات عمومی مثل تاکسی و پلیس هست بی ام وه هم همین طور ولی بنز خیلی بیشتر درگیره
در کنار اون ها در هرچیزی که بتونه توان مهندسیشو به چالش بکشه و به پرستیژ شرکت هم اضافه کنه حضور داره مثل فرمول یک و…
هر از چندی وارد کار هایی میشه که توان خودشو نشون بده ولی در اصل خیلی برند معمولی تری هست نسبت به مازاراتی مازاراتی باید میتونستن مثل پورشه بشه و یا حتی فراری در بهترین حالت ولی نتونست و فکر هم نکنم دیگه بتونه
ولی خوب هیچ وقت مثل بنز نبوده و نیست و نخواهد بود واقعا برند خوب و عالی هست میشه بهش گفت یه فراری ارزون قیمت تر در طول این سال ها هم با مدریت اشتباه مثل انگلیس ها استفادهکننده موتور های فراری شد این هم خوب بود و هم بد چون هم موتور فراری رو داشت هم پرستیژش اسیب دید
ولی واقعا لایق احترامه من که دوستش دارم
Nobody
۲۹ مهر ۱۴۰۱دوست عزیز مثل اینکه شما حضرت بنز رو خیلی خیلی دست کم گرفتین که این خودش یه هتک حرمت نابخشودنیه! دایملر دست رو هر چی بذاره فوق العاده بی نظیر رو میده بیرون .
از بنز چی میخوای؟ میخوای پوز رولز رویس رو به خاک بمالی ؟ اوکی ، حضرت میباخ هست .
ماشین سنگین و فوق سنگین و اتوبوس میخوای؟ دیگه نیاز به معرفی نیست . سوپر اسپرت میخوای؟ انواع شاخه های SLR و مخصوصا عشق و زیبای خفته ی تکرار نشدنی و بی همتای SLR McLaren Stirling moss !
و در نهایت یه محصول بسیار خاص داره که حکم آچار فرانسه ی بی همتا رو داره ، جناب میباخ براباس S 650 Rocket 900 با ۹۰۰ اسب بخار و ۱۵۰۰ نیوتن متر و صفر تا سیصد ۳.۷ و حداکثر سرعت پایدار غیر محدود ۴۰۰ کیلومتر! و فراموش نکن که این مشخصات یه سوپر کار نیست ، بلکه یه سدان فول سایز فوق اشرفی تقریبا دو و نیم تنی است که تنه به تنه ی هایپر کار ها میزنه!!
حالا برو ببین کدوم کمپانی همچین چیزی داره!
mercedesbenz
۲۹ مهر ۱۴۰۱بنز برند کمتری نیست نسبت به مازراتی و صد در صد دست بالارو داره از اکثر جهات ( چه در حال ، چه در گذشته ) ولی بنز همه چیز میسازه و همه چیزم به بهترین شکل میسازه و همین باعث میشه که پولدارتر بشه و از اونطرف باعث میشه regular تر باشه به عنوان مثال اینکه بنز همه چیز میسازه باعث که با اینکه سریعترین ماشینش خیلی سریعتر از سریعترین پورشه در حال تولید و گرانترین ماشینش خیلی گرونتر از پورشه باشه ولی به اندازه پورشه دست نیافتنی نباشه ، من خودم واسه همین بنزو دوست دارم چون در ساخت هر چیزی تبحر داره ولی خیلیا این موضوعو دوست ندارن در هر صورت مازراتی از همون ابتدا برند هیلی کوچیکتر و فقیر تری نسبت به دایملر زمان خودش بوده و هنوزم یا خودروساز فقیره و اگر بخوام مقایسه کنم تفاوتشون از این نظر مثل مایکروسافت و سونی میمونه ، با شنیدن اسم سونی به احتمال زیاد اولین چیزی که به ذهنت میاد پلی استیشنه ولی با شنیدن اسم مایکروسافت انقدر اسم های زیادی هستن که میتونی یادشون بیفتی که شاید ایکس باکس بین ۳ تای اولم نباشه ، تو با شنیدن اسم مازراتی در اولین ذهنیت یاد سوپرکارهای گرانقیمت میفتی ولی با شنیدن اسم بنز سوپرر کار های گران ممکنه اولین چیزی نباشه که بهش فکر میکنی تو میتونی به سدان های فول سایز ،تاکسی ها ، تریلی ها ، آفرودر ها یا حتی هاچبک ها قبل از سوپرکار فکر کنی در صورتی که بنز ممکنه بهتر از مازراتی بلد باشه سوپرکار درست کنه اما همونطور که گفتم با یک کلمه شناخته نمیشه ، ولی مثل فراری دهه ۶۰ بهترین ماشین هارو با تیراژ کم میساخته که همین باعث شده خاص باشه ، البته این تا قبل از سال های اخیر بود که پول حرف اول و آخر رو در خودروسازی میزنه ، مازراتی بهترین جایگاهی که میتوتست داشته بلشه کنار پورشه بود ولی الان متاسفانه شاهد این هستیم که ماشیناش گران ، بی کیفیت نسبت به رقبا ، قدیمی و صد البته غیرقابل اعتماد هستن و کمترین ارزش خرید رو بین تمام رقباشون در تمام سگمنت هایی که حضور دارن نصیب خودشون کردن : کواتروپورته بدترین انتخابیه که میشه در سگمنت سدان های لوکس انجام داد ، گیبلی همینطور ، حتی ام سی ۲۰ هم واقعا بهترین خودروی سگمنتش نیست ، لوانته و گریکاله هم با اینکه خودروهای خوبین ولی اونا هم بهترین انتخاب نیستن
phonix
۳۰ مهر ۱۴۰۱موافق نظرتون که میگید مازاراتی غیر قابل اعتماده هست نیستم
زمانی کرایسلر ماشین های مازارتی رو دنبال پول پر اشغال کرد سدان های پر تیراژ و شاسی بلند رو بهش تحمیل کرد تا پول بچاپه خیلی از طرفدار ها هم شکایت کردن به این موضوع
ولی الان دیگه نه ضمنا mc20 ماشین خوبیه هرکس که ماشین اسپرت رو میخره که دنبال پرفورمنس وحشتناک نیست واقعا پکیج مقبولیه که ارزش داره .
درباره بنز هم خوب هم نظریم ولی اصل پرستیژ هست برای خیلی ها معلومه که یه برند کم تیراز با طراحی خاص مثل مازارتی با پرفورمنس و صدای خوب موتور بر انواع بنز از نظر پرستیژ میچربه
بنز در دو راهی پول یا پرستیژ پول رو انتخاب کرد به نتیجه هم رسید به مرور زمان برای حفظ بازار و تثبیت خودش پرستیژ هم اورد مثلا همه میدونن که یه اس کلاس مشکی بهترین انتخاب برای خودروی تشریفاته اما خوب نمیشه انتظار داشت برندی که ون میسازه پرستیژ یکسانی با یک برند لوکس اسپرت ایتالیایی داشته باشه
ضمنا سونی انواع لوازم دیجیتال و صوتی میسازه و دستی هم بر صنایع سنگین و پایین دستی صنایع مادر داره( مثل صنایع نظامی و تولید حسگر و سنسور برای دوربین و…)
چیز هایی که به درد من و شما نمیخوره که بدوینم ولی ماکروسافت عملا با ما کار داره و عامل درامدش هم مردم هستن و اصل درامدش از برنامه نویسی و فعالیت در حوزه ای تی هست
miladzm
۲۸ مهر ۱۴۰۱مازراتی ؟
اسطوره ؟😂
این دو تا کلمه دقیقا مثل آب و روغن میمونن !
AHMADREZA
۲۸ مهر ۱۴۰۱برای … که به غیر از بنز و بی ام و شرکت دیگه رو حساب نمیکنن ( بنز و بی ام و برند مورد علاقه خود منم هستن جبهه نگیرید)
برای کسی که سنش به اسطوره های مازراتی مثل mc12 و گرن توریسمو و… نمیرسه
معلومه باید بگه این دوتا کلمه مثل آب و روغن میمونن
ماهایی که با دیدن گرن توریسمو بعد از اینهمه سال از طراحیش هنوزم اب روغن قاطی میکنیم
یه طراحی ماندگار و جذاب اونم تقریبا بعد از 15 سال
بی خیال اسم
۲۸ مهر ۱۴۰۱احمدرضا جان ایشون امریکن فن هستن
Porsche 911
۲۸ مهر ۱۴۰۱مازراتی توی این ۷-۸ سال کار خاصی نکرده!
Porsche 911
۲۹ مهر ۱۴۰۱نمیدونم چرا پدال بخش اول کامنتم رو پاک کرد
سوالی دارم
بعضی از اعضا برای چی انقدر برای پدال ارزشمند هستن که اگه اونا هزاران بی احترامی هم بکنن مشکلی نداره اما اگه ما یه اَ رو اِ بگیم کامنت حذف یا نگارش میشه؟!
جواد عقیلی
۲۹ مهر ۱۴۰۱پورشه جان، هر جا که کاربری به حای تمرکز روی خودروها، وارد بخث درباره کاربران و جدل و احیانا توهین می شه ناچار به مداخله برای حفظ فضای اخلاقی سایت هستیم. لطفا ما رو در این راه درک و همراهی کنید.
مازیار
۲۹ مهر ۱۴۰۱در همین “مداخله برای حفظ فضای اخلاقی سایت” که اشاره کردید دوگانگی زیادی دیده میشه جناب عقیلی
AHMADREZA
۲۹ مهر ۱۴۰۱آقای عقیلی
شما الگوریتم رو توهین به کاربرها گذاشتید
پس توهین به برند ها چی میشه؟
من یه کامنتی یه جایی دیدم که حتی نمیشد خوند بس که زشت و مستهجن بود
اما خب مثل اینکه بحث و جدال سر برند برای شما و تیم پدال مفید هستش
اطلاعاتتون بالا میره 😉
مازیار
۲۹ مهر ۱۴۰۱منتشر نمیکنی پدال؟
باشه زندگی مملو از سانسور اینم روش
بی خیال اسم
۲۸ مهر ۱۴۰۱نه حتما تسلا اسطوره هست😂😂😂
Royal Driver UK 70
۲۹ مهر ۱۴۰۱موافقم GMA
❤BMW❤
۲۸ مهر ۱۴۰۱عجب چیزیه
احمدرضا
۲۸ مهر ۱۴۰۱به به
چه رخی
چه رنگی
RezaRs
۲۸ مهر ۱۴۰۱ایول اقا شاهین دمتون گرم چقدر مطالب سایت خوب شده mc12 یکی از بهترین سوپر کار های تاریخه به نظرم کار سختی که مازراتی با mc20 نتونست انجامش بده از زیر سایه این بزرگوار خارج شدن بود
RezaRs
۲۸ مهر ۱۴۰۱موتور سری f140 فراری قطعا در تاپ رنک ۱۲ سیلندر های پرفورمنس بالای تاریخ خودرو قرار داره حالا دانش فنی این بنده حقیر در حدی نیست که بگم کدوم موتور دقیقا بهترینه
RezaRs
۲۸ مهر ۱۴۰۱موتور سری f140 فراری قطعا در تاپ رنک ۱۲ سیلندر های پرفورمنس بالای تاریخ خودرو قرار داره حالا دانش فنی این بنده حقیر در حدی نیست که بگم کدوم موتور دقیقا بهترینه
شاهین
۲۸ مهر ۱۴۰۱قربانت رضا جان ♥️🌷
phonix
۲۸ مهر ۱۴۰۱mc20 قرار نبود از mc 12 بهتر باشه عملا ادای احترام به mc12هست شما یه نگاه به طراحیش بنداز
البته خریداران الان mc20 تو خواب هم نمیتونن mc12 رو ببینن چون تو این سال ها خیلی گرون شده بالاخره شاهکار یه شرکت مشهور ایتالیایی هست
holbay با کاربرات ۴ دهنه
۲۸ مهر ۱۴۰۱آقا شاهین یا آقای سردبیر لطفا ماکت هم بررسی کنید دوبله فارسی پیشنهاداتی مشابه داشتید
Royal Driver UK 70
۲۸ مهر ۱۴۰۱محشره… ایکاش مازراتی دوباره بتونه توی چشم مردم باشه، یعنی محبوب تر از قبل باشه. از نظرم مازراتی هنوزم ماشینای فوقالعاده ای میسازه
مهردادکمال
۲۸ مهر ۱۴۰۱برmc12 اساس انزو ساخته شده تاپ اسپید انزو بهتره منتها mc12تو پیست بهتره رکورد میزنه یه زمانی ویرون از دوتاشون خیلی گرونتر بود الان این ماشین به مراتب گرونتر از ویرونن! حالا این mc12 خیلی خاص احتمالا قیمت کهکشانی پیدا کنه!
mc12بی شک بهترین مازراتی تاریخ و جز ۱۰-۲۰ماشین زیبای تاریخ هست
matin
۲۸ مهر ۱۴۰۱یادش بخیر
این بهترین ماشینی بود که تو nfsشیفت میشد دید
مهدی
۲۸ مهر ۱۴۰۱اصلا شما اصالت و زیبایی رو نگاه
اون وقت ماشین های این دوره زمونه …..