مازراتی

ملاقات مازراتی MC20 با هایپرکار افسانه‌ای MC12

مازراتی MC20 در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان سوپرکار جدید این شرکت ایتالیایی و جانشین معنوی هایپرکار MC12 که بر اساس فراری انزو ساخته شده بود رونمایی شد. تا به امروز اما این دو ماشین را باهم ندیده بودیم تا اینکه هفتهٔ گذشته مازراتی با شرکت در Concours of Elegance سوئیس، MC20 و MC12 را در کنار هم به نمایش درآورد. دیدن این دو ماشین سفیدرنگ روی دریاچهٔ یخ‌زدهٔ انگادین منظره‌ای واقعاً تماشایی است.

MC12 که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تولید می‌شد، به دلیل انتهای کشیده، عرض زیاد، ارتفاع کم و قطعات آئرودینامیکی برگرفته از موتوراسپرت، هنوز هم عجیب‌ترین مازراتی تاریخ محسوب می‌شود. البته بااین‌وجود، MC20 هم با تناسبات جمع‌وجورتر، سقف مشکی‌رنگ و رینگ‌های سه پره، جذابیت خاص خود را دارد. این دو سوپرکار ممکن است هردو موتور وسط و محرک عقب باشند، در نام خود پیشوند MC داشته باشند و از قدرت برابری برخوردار باشند اما در تمام موارد دیگر کاملاً باهم متفاوت هستند.

MC12 به نیروگاه ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی فراری با ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور مجهز است که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. به لطف این ترکیب، هایپرکار مازراتی ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای اواسط دههٔ ۲۰۰۰ اعداد بسیار چشمگیری بوده‌اند. در مقابل، MC20 مدرن از یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی ساخت خود مازراتی استفاده می‌کند که قدرت یکسانی با MC12 دارد اما با وجود اینکه نصف آن موتور V12 سیلندر دارد، به لطف دو توربوشارژ، ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

در این ماشین نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ سریع‌تر به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و خودرو را ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. هرچند MC20 در شتاب اولیه سریع‌تر است اما حداکثر سرعت آن با ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت، ۵ کیلومتر بر ساعت از MC12 کمتر است. بااین‌حال، MC20 بسیار ارزان‌تر از سلف خود است به‌گونه‌ای که قیمت آن از ۲۱۵ هزار دلار شروع می‌شود درحالی‌که قیمت MC12 در سال ۲۰۰۴ حدود ۷۷۰ هزار دلار بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. reza342

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (216 ديدگاه)

    MC12 فقط جذبه خالص

    موافقم 32
    مخالفم 1
  2. Scuderia Ferrari

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    فراری حکم برادر بزرگ تر برای آلفارومئو و مازراتی داشت
    مازراتی با انجین های تاپ فراری به نفس کشیدن ادامه داد
    اسم بزرگ ، تاریخچه پُربار و افتخارات زیاد نباید با ماشین های معمولی و متوسط مثل توناله به دست فراموشی سپرده بشن
    مازراتی به امثال MC20 و MC12 احتیاج داره و حتی هایپرکاری در سطح والکری و AMG ONE که به همه نشون بده نیزه سه شاخ ایتالیایی هنوز آماده نبرد هست

    موافقم 33
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      یه خودروهایی هستند که دانسته مطمئن باشید خریدشان سرمایه‌گذاری طلایی به حساب میاد مثل همین مازراتی MC12 !
      مثل پورشه GTکررا
      مثل فراری انزو
      مثل لکسوس LFA
      و…
      هر وقت این خودروها را با هر قیمتی بخرید ، بُرد کردید چون هیچگاه جذبه‌ی خودشان را از دست نمیدهند و البته دست‌نیافتنی‌تر میشوند با گذر زمان !

      به شخصه حتی ترجیح میدهم به جای خودروهای یک تا سه میلیون دلاری جدید ، این قدیمی‌های جذاب تمام نشدنی را بخرم !

      البته تو خواب بخریم و بریم تو لاتاری ایران‌خودرو ، سایپا !

      موافقم 20
      مخالفم 3
  3. hummer

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (74 ديدگاه)

    از بچگی ام سی 12 رو خیلی دوست دارم چون طول خیلی زیادی داره اگه یک انجین قوی تر و سبک تر قرار می گرفت خیلی عالی میشد
    می دانید اگه جانشینی داشته باشه نه ام سی 20 چون داستان امسی 12و ام سی 20 مثل شرولت بلیزر میمونه از اس یو وی شده کراس اوور

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. محمد امین

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      موتور f140 که روی این ماشین نصب شده… اون زمان حکم این رو داشت که شما آیفون ۱۳ رو به زمان آیفون چهار ببری … اینقدر پیچیده و پیشرفته بود و فکر کردن به یک موتور بهتر عملا غیر ممکنه… f140 هنوز هم بعد از ۲۰ سال همون گرگه و بهترین هست

      موافقم 11
      مخالفم 2
  4. BMW

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (169 ديدگاه)

    مازراتی عالی
    حرف دیگری هم مدارم

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. علی

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (237 ديدگاه)

    این دو ماشین باید توی برنامه ماه عسل با هم روبرو میشدند تا لحظه زیبایی رقم میخورد😂

    موافقم 20
    1. BMW

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (169 ديدگاه)

      راست می گی😂

  6. MC20

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    displacement کمتر از فراری انزو به حجم دقیق موتور : ۵۹۹۸ سی سی و توان خروجی کمتر از انزو به میزان ۶۳۰ اسب و زاویه ۶۵ درجه سیلندرها و توزیع وزن ۵۹ عقب و ۴۱ جلو و . . . ولی ولی ولی در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ آندره آ بارتولینی با MC12 قهرمان FIA GT Championship شد و تاریخ مازراتی رو ساخت . . . همچنین این ماشین در پیست تاپ گیر به رانندگی استیگ رکورد فراری انزو (1.19 ثانیه) رو با زمان 1.18.9 ثانیه زد و رفت در صدر جدول تا اون زمان برنامه تاپ گیر قرار گرفت . . . خلاصه هیولا دوست داریم . . . فقط حیف که خیلی محجور و ناشناخته موندی در دنیای خودرو . . . مرسی از فراری کبیر و عشق که سرور مهندسیه در موتور اسپرت ، خاصه به خاطر موتور شاهکار Tipo F140 B engine . . . مرسی مازراتی که این دسته گل رو ساخت چون دیگه فک نکنم از مازرو V12 ببینیم و این هیولا به تاریخ می پیونده . . . مرسی از فرانک استفنسون برای طراحی اگزوتیک و ماندگارش . . .

    موافقم 14
    مخالفم 1
  7. Mf1

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (243 ديدگاه)

    لکسوس نمیشه کنار mc12 قرار بدهی ولی میشه کرارا یا انزوه یا مکلارن f1 کنارشون قرار بدهی در کل یکی بی نقص ترین خودروهای مازراتی از لحاظ طراحی وسایر بخشها

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا