مازراتی MC20 در سال ۲۰۲۰ بهعنوان سوپرکار جدید این شرکت ایتالیایی و جانشین معنوی هایپرکار MC12 که بر اساس فراری انزو ساخته شده بود رونمایی شد. تا به امروز اما این دو ماشین را باهم ندیده بودیم تا اینکه هفتهٔ گذشته مازراتی با شرکت در Concours of Elegance سوئیس، MC20 و MC12 را در کنار هم به نمایش درآورد. دیدن این دو ماشین سفیدرنگ روی دریاچهٔ یخزدهٔ انگادین منظرهای واقعاً تماشایی است.
MC12 که در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تولید میشد، به دلیل انتهای کشیده، عرض زیاد، ارتفاع کم و قطعات آئرودینامیکی برگرفته از موتوراسپرت، هنوز هم عجیبترین مازراتی تاریخ محسوب میشود. البته بااینوجود، MC20 هم با تناسبات جمعوجورتر، سقف مشکیرنگ و رینگهای سه پره، جذابیت خاص خود را دارد. این دو سوپرکار ممکن است هردو موتور وسط و محرک عقب باشند، در نام خود پیشوند MC داشته باشند و از قدرت برابری برخوردار باشند اما در تمام موارد دیگر کاملاً باهم متفاوت هستند.
MC12 به نیروگاه ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی فراری با ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور مجهز است که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میشود. به لطف این ترکیب، هایپرکار مازراتی ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای اواسط دههٔ ۲۰۰۰ اعداد بسیار چشمگیری بودهاند. در مقابل، MC20 مدرن از یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی ساخت خود مازراتی استفاده میکند که قدرت یکسانی با MC12 دارد اما با وجود اینکه نصف آن موتور V12 سیلندر دارد، به لطف دو توربوشارژ، ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
در این ماشین نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ سریعتر به چرخهای عقب منتقل میشود و خودرو را ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. هرچند MC20 در شتاب اولیه سریعتر است اما حداکثر سرعت آن با ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت، ۵ کیلومتر بر ساعت از MC12 کمتر است. بااینحال، MC20 بسیار ارزانتر از سلف خود است بهگونهای که قیمت آن از ۲۱۵ هزار دلار شروع میشود درحالیکه قیمت MC12 در سال ۲۰۰۴ حدود ۷۷۰ هزار دلار بود.
reza342
۱۵ اسفند ۱۴۰۰MC12 فقط جذبه خالص
Scuderia Ferrari
۱۵ اسفند ۱۴۰۰فراری حکم برادر بزرگ تر برای آلفارومئو و مازراتی داشت
مازراتی با انجین های تاپ فراری به نفس کشیدن ادامه داد
اسم بزرگ ، تاریخچه پُربار و افتخارات زیاد نباید با ماشین های معمولی و متوسط مثل توناله به دست فراموشی سپرده بشن
مازراتی به امثال MC20 و MC12 احتیاج داره و حتی هایپرکاری در سطح والکری و AMG ONE که به همه نشون بده نیزه سه شاخ ایتالیایی هنوز آماده نبرد هست
NAVID۰۰۹۸
۱۵ اسفند ۱۴۰۰یه خودروهایی هستند که دانسته مطمئن باشید خریدشان سرمایهگذاری طلایی به حساب میاد مثل همین مازراتی MC12 !
مثل پورشه GTکررا
مثل فراری انزو
مثل لکسوس LFA
و…
هر وقت این خودروها را با هر قیمتی بخرید ، بُرد کردید چون هیچگاه جذبهی خودشان را از دست نمیدهند و البته دستنیافتنیتر میشوند با گذر زمان !
به شخصه حتی ترجیح میدهم به جای خودروهای یک تا سه میلیون دلاری جدید ، این قدیمیهای جذاب تمام نشدنی را بخرم !
البته تو خواب بخریم و بریم تو لاتاری ایرانخودرو ، سایپا !
hummer
۱۵ اسفند ۱۴۰۰از بچگی ام سی 12 رو خیلی دوست دارم چون طول خیلی زیادی داره اگه یک انجین قوی تر و سبک تر قرار می گرفت خیلی عالی میشد
می دانید اگه جانشینی داشته باشه نه ام سی 20 چون داستان امسی 12و ام سی 20 مثل شرولت بلیزر میمونه از اس یو وی شده کراس اوور
محمد امین
۱۵ اسفند ۱۴۰۰موتور f140 که روی این ماشین نصب شده… اون زمان حکم این رو داشت که شما آیفون ۱۳ رو به زمان آیفون چهار ببری … اینقدر پیچیده و پیشرفته بود و فکر کردن به یک موتور بهتر عملا غیر ممکنه… f140 هنوز هم بعد از ۲۰ سال همون گرگه و بهترین هست
BMW
۱۵ اسفند ۱۴۰۰مازراتی عالی
حرف دیگری هم مدارم
علی
۱۵ اسفند ۱۴۰۰این دو ماشین باید توی برنامه ماه عسل با هم روبرو میشدند تا لحظه زیبایی رقم میخورد😂
BMW
۱۵ اسفند ۱۴۰۰راست می گی😂
MC20
۱۵ اسفند ۱۴۰۰displacement کمتر از فراری انزو به حجم دقیق موتور : ۵۹۹۸ سی سی و توان خروجی کمتر از انزو به میزان ۶۳۰ اسب و زاویه ۶۵ درجه سیلندرها و توزیع وزن ۵۹ عقب و ۴۱ جلو و . . . ولی ولی ولی در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ آندره آ بارتولینی با MC12 قهرمان FIA GT Championship شد و تاریخ مازراتی رو ساخت . . . همچنین این ماشین در پیست تاپ گیر به رانندگی استیگ رکورد فراری انزو (1.19 ثانیه) رو با زمان 1.18.9 ثانیه زد و رفت در صدر جدول تا اون زمان برنامه تاپ گیر قرار گرفت . . . خلاصه هیولا دوست داریم . . . فقط حیف که خیلی محجور و ناشناخته موندی در دنیای خودرو . . . مرسی از فراری کبیر و عشق که سرور مهندسیه در موتور اسپرت ، خاصه به خاطر موتور شاهکار Tipo F140 B engine . . . مرسی مازراتی که این دسته گل رو ساخت چون دیگه فک نکنم از مازرو V12 ببینیم و این هیولا به تاریخ می پیونده . . . مرسی از فرانک استفنسون برای طراحی اگزوتیک و ماندگارش . . .
Mf1
۱۶ اسفند ۱۴۰۰لکسوس نمیشه کنار mc12 قرار بدهی ولی میشه کرارا یا انزوه یا مکلارن f1 کنارشون قرار بدهی در کل یکی بی نقص ترین خودروهای مازراتی از لحاظ طراحی وسایر بخشها