مازراتی

معرفی مازراتی MCXtrema، سوپراسپرت مخصوص پیست با 740 اسب بخار

مازراتی MCXtrema سوپراسپرتی مخصوص پیست بر اساس MC20 است که تنها ۶۲ دستگاه از آن ساخته می‌شود و ۷۴۰ اسب بخار قدرت دارد.

شگفتی‌های هفتهٔ اتومبیل مونتری همچنان ادامه دارد و جدیدترین آن‌ها سوپراسپرت مخصوص پیست مازراتی MCXtrema است. این خودرو که بر اساس MC20 ساخته شده، فقط مخصوص پیست است و امکان تردد در جاده‌ها را نخواهد داشت. MCXtrema درواقع ادامه‌دهندهٔ راه MC12 کورسای اواسط دههٔ ۲۰۰۰ خواهد بود و تنها ۶۲ دستگاه از آن ساخته می‌شود.

برای تبدیل MC20 به یک سوپرکار مخصوص پیست تهاجمی، مازراتی بدنهٔ جدیدی را با دماغه‌ای کشیده‌تر و پایین‌تر طراحی کرده که به اسپلیتر فیبر کربنی و باله‌های جانبی برای بهینه‌سازی جریان هوا در زیر و اطراف خودرو مجهز است. گلگیرهای جلوی MCXtrema مازراتی افسانه‌ای تیپو ۶۱ سال ۱۹۵۹ را به یاد می‌آورند و دریچهٔ هوا به شکل نیزهٔ سه شاخ مازراتی روی کاپوت هم به داون‌فورس خودرو می‌افزاید.

در قسمت ستون B باله‌هایی نصب شده که هوا را به سمت بال عقب و ورودی‌های هوای رادیاتور در پایین هدایت می‌کند. همچنین روی سقف هم ورودی هوای دوقسمتی نصب شده که همراه با بالهٔ کوسه‌ای، باعث بهبود پایداری شده و هوا را به سمت بال بزرگ عقب هداست می‌کند. در عقب خودرو هم شاهد نمای چشمگیری با دیفیوزر بزرگ و چراغ‌هایی هستیم که لوگوی مازراتی را تداعی می‌کنند.

در داخل MCXtrema تمام چیزهای اضافی برای کاهش وزن حذف شده‌اند. این یعنی خبری از داشبورد نیست و صرفاً سازه‌ای برای نصب فرمان در اینجا به چشم می‌خورد. روی غربیلک فرمان هم که فرمی مربعی دارد، یک نمایشگر ۵ اینچی و دکمه‌ها و انتخاب‌گرهای دوار جای گرفته‌اند. این کنترل‌ها امکان تنظیم کنترل کشش، لپ تایم، محدودکنندهٔ سرعت در پیت لین و سیستم‌های ارتباطی را به راننده می‌دهند. MCXtrema به‌صورت استاندارد فقط با یک صندلی ثابت ارائه می‌شود اما برای هر خریدار، جای فرمان، پدال‌ها و کنترل‌ها قابل تنظیم است و امکان سفارش صندلی سرنشین هم وجود دارد. مازراتی برای ایمنی سرنشینان نیز رول کیج و کمربندهای شش نقطه‌ای را در نظر گرفته است.

زیر مونوکوک فیبر کربنی این ماشین نسخه‌ای از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی MC20 قرار گرفته که به لطف توربوشارژرهای اختصاصی، قدرت آن با ۱۱۰ اسب بخار افزایش به ۷۴۰ اسب بخار رسیده اما گشتاور تغییری نکرده و مثل قبل ۷۳۰ نیوتن متر است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. کمک‌فنرهای مسابقه‌ای قابل تنظیم و ترمزهای فیبر کربنی هم از دیگر ویژگی‌های این سوپرکار مخصوص پیست هستند.

قیمت MCXtrema اعلام نشده اما به گفتهٔ مازراتی، تمام ۶۲ دستگاه آن با قیمت میلیون دلاری فروخته شده‌اند. تولید این خودرو از نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۴ آغاز و از پاییز همان سال تحویل آن به خریداران شروع خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (120 ديدگاه)

    تا آرم رو کاپوتشو نبینی نمیفهمی مازراتیه!

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. huc

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      چشاتو باز کن چراغاشو ببین

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. رضا

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (125 ديدگاه)

    چقدر قشنگه لذت رانندگی تو پیست با این ماشین باید فوق العاده باشه.

    موافقم 11
    1. محمدهادی

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2480 ديدگاه)

      وززززن؟
      مگه مسابقه یی نیست؟
      چی مهمتر از پارامتری به نام وزن؟؟
      چند کیلوعه؟؟

  3. آرش

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    عالییییی

    موافقم 13
  4. JDM

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1290 ديدگاه)

    چرا گشتاورش پایینه حداقل باید 800 نیوتون میبود ولی خب ماشین پیسته وزنش باشه خیلی پایین باشه

  5. Siyavash

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (894 ديدگاه)

    استایل زیبایی داره..انگار یه ماشین کلاسیک هست..طراحیش به شدت خوبه…

  6. ماکسیمیلیان

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (644 ديدگاه)

    چندان هم بی‌شباهت به رضوانی بیست نیست. :)))

  7. M.83

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (207 ديدگاه)

    واوو 👌🏼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا