مازراتی

مازراتی شمل، سوپراسپرت جذاب ایتالیایی در 1990

مازراتی شمل (Shamal) هرچند بر اساس خودروی ناموفق بای‌توربو ساخته شد اما یک گرندتورر جذاب پرفورمنس بالا بود که چندان موردتوجه قرار نگرفت.

مازراتی در طول تاریخ خود، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد اما بااین‌وجود، توانست به حیات خود ادامه دهد و مجموعه‌ای به‌یادماندنی از خودروهای مسابقه‌ای و جاده‌ای را توسعه دهد. هنگامی‌که حرف از خودروهای جاده‌ای مازراتی می‌شود، علاقه‌مندان به یاد مدل‌هایی مثل گیبلی، کواتروپورته، ۳۵۰۰ GT یا مدل افسانه‌ای MC12 می‌افتند. بااین‌حال، کوپهٔ شمل که بر اساس مازراتی بای‌توربو ساخته شد، خودروی جذاب و قابل‌توجهی است که هیچ‌کس به یاد نمی‌آورد. هرچند قطعاً این خودرو به زیبایی یا موفقیت مدل‌های نمادین مذکور نیست اما شمل گرند تورر بسیار شیکی بود که تجربهٔ رانندگی شایستهٔ نشان نیزهٔ سه‌شاخ را ارائه می‌کرد.

بر اساس بای‌توربو

در سال ۱۹۶۸ زمانی که مازراتی توسط سیتروئن خریده شد و از نابودی نجات یافت، آیندهٔ این برند ایتالیایی روشن به نظر می‌رسید اما متأسفانه با بحران نفتی سال ۱۹۷۳، سیتروئن و به دنبال آن مازراتی افت فروش شدید را تجربه کردند. ناجی جدید مازراتی، «الخاندرو دتوماسو» بود که به لطف موفقیت شرکت خودروسازی دتوماسو، سرمایهٔ لازم برای خرید مازراتی و رساندن آن به سودآوری را در دختیار داشت. وی که در سال ۱۹۷۵ مازراتی را خرید، طرح احیای این شرکت را با توسعهٔ یک مدل جدید ارزان‌تر آغاز کرد تا طیف خریداران مازراتی را گسترش دهد. این خودرو که بای‌توربو نام گرفت، در ابتدا فروش خوبی داشت اما قابلیت اطمینان پایین و کیفیت ساخت ضعیف، آن را از ناجی به جلاد مازراتی تبدیل کرد.

مازراتی بای‌توربو

آخرین مازراتی دوران دتوماسو

درحالی‌که مازراتی تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات و بهبود مستمر بای‌توربو انجام می‌داد، این خودرو نه‌تنها در بازار موفق عمل نکرد بلکه مازراتی را در بدهی فروبرد که درنهایت باعث شد دتوماسو شرکت را در سال ۱۹۹۳ به فیات بفروشد. پیش از فروش مازراتی اما دتوماسو با معرفی یک گرند تورر جدید پرچم‌دار، آخرین تلاش خود را برای جلب نظر مردم به این برند ایتالیایی انجام داد.

طراحی مارچلو گاندینی

شمل (Shamal) که نام آن از بادی گرفته شد که بر فراز عراق و خلیج‌فارس می‌وزد، خودروی کاملاً جدیدی نبود. مازراتی به دلیل منابع مالی محدود در آن سال‌ها، نمی‌توانست خودروی کاملاً جدیدی توسعه دهد و به همین دلیل، دتوماسو از مارچلو گاندینی خواست تا بای‌توربو را به یک گرند تورر جذاب تبدیل کند. این طراح افسانه‌ای که لانچیا استراتوس و لامبورگینی کانتاش را در کارنامهٔ خود داشت، در همان سال‌ها در فیس‌لیفت بای‌توربو هم به مازراتی کمک کرده بود. گاندینی بدنهٔ ساده و آرام بای‌توربو را برای شمل با یک سری تغییرات بزرگ مثل بازطراحی سپرها، گلگیرها، چراغ‌های جلو چراغ‌های جدید عقب با الهام از کانتاش و اسپویلر خلاقانه‌ای زیر شیشهٔ جلو برای بهبود جریان هوا به سطح جدیدی ارتقاء داد.

علاوه بر این، وی استحکام پیچشی خودرو را هم با طراحی یک رول بار پهن یکپارچه به سبک سقف تارگا، بهبود بخشید. این رول بار که مشکی‌رنگ بود، به‌عنوان یک عنصر زیبایی ظاهری هم عمل می‌کرد خصوصاً زمانی که رنگ بدنهٔ خودرو قرمز بود. شمل در داخل قطعات زیادی را از بای‌توربو قرض گرفته بود اما به صندلی‌های اسپرت ریکارو و تودوزی چرمی بسیار بیشتری مجهز شد. علاوه بر این، تریم چوب واقعی هم برای غربیلک فرمان، دستهٔ ترمزدستی و دسته‌دنده قابل سفارش بود.

بدنهٔ اختصاصی

هرچند شمل زیباترین گرند تورر مازراتی محسوب نمی‌شد اما بسیار تهاجمی‌تر و مدرن‌تر از یک بای‌توربوی کوپهٔ استاندارد به نظر می‌رسید. همچنین با اینکه شمل شبیه بای‌توربو به نظر می‌رسید اما به گفتهٔ مازراتی، بدنهٔ این خودرو به‌جز درها هیچ اشتراکی با بای‌توربو نداشت و تمام اجزای بیرونی یا جدید بودند و یا اصلاح شده بودند. شمل بر اساس شاسی کوتاه شدهٔ بای‌توربو ساخته شده بود که در کوپهٔ لوکس کاریف با طراحی زاگاتو هم به کار رفته بود. به همین دلیل، برخلاف پانل‌های بدنه، شمل در قطعات شاسی اشتراکات زیادی با بای‌توربو داشت. بااین‌حال، گرند تورر مازراتی به دو ویژگی اختصاصی مجهز شد. اولین مورد، سیستم تعلیق فعال با قابلیت تنظیم ارتفاع بود. این سیستم کاملاً الکترونیکی، می‌توانست تنظیمات را به‌طور خودکار کنترل کند و امکان انتخاب از بین چهار حالت مختلف برای سفتی و نرمی تعلیق را فراهم می‌کرد.

پیشرانهٔ V8 توئین توربو

دومین ویژگی منحصربه‌فرد شمل پیشرانهٔ آن بود. درحالی‌که تمام نسخه‌های بای‌توربو و همین‌طور کاریف از یک پیشرانهٔ V6 توئین توربوی SOHC استفاده می‌کردند، شمل به یک موتور V8 توئین توربوی DOHC مجهز شد. البته این موتور ۳.۲ لیتری تمام آلومینیومی، کاملاً جدید نبود و با اضافه کردن یک سیلندر به هرکدام از ردیف‌های پیشرانهٔ V6 موجود مازراتی ساخته شد. با سرسیلندرهای ۱۶ سوپاپ، سیستم انژکتوری الکترونیکی و توربوشارژرهای آب خنک که به خاطر کمترین تأخیر (برای آن زمان) تحسین شدند، این موتور هشت سیلندر ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۴۳۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی گتراگ و دیفرانسیل لغزش محدود، به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. شمل با این پیشرانه نه‌تنها پرفورمنس خوبی داشت بلکه پس از فراری ۲۸۸ GTO و F40، سومین خودروی تولیدی بود که از پیشرانهٔ V8 توئین توربو استفاده می‌کرد.

پرفورمنسی شایستهٔ نام مازراتی

به لطف موتور V8 توئین توربوی قدرتمند، شمل ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید درحالی‌که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. این پرچم‌دار مازراتی اما علاوه بر اینکه یکی از سریع‌ترین گرند توررهای بازار در آن زمان محسوب می‌شد، یکی از هیجان‌انگیزترین رانندگی‌ها را هم داشت. سیستم تعلیق چه در بزرگراه صاف و چه در جاده‌ای پرپیچ‌وخم یا پیست، شمل را به خودرویی پاسخگو و چابک تبدیل کرده بود درحالی‌که پیشرانهٔ V8 آن‌هم قدرت نرم، روان و تقریباً بدون تأخیری را در کل دور محدودهٔ موتور ارائه می‌کرد. به همین دلیل، برخی شمل را بیشتر شبیه یک خودروی رالی برای جاده می‌دانستند یا یک گرند تورر اصیل ایتالیایی.

شرایط امروز مازراتی شمل

با اینکه شمل گرند تورر قابل‌توجهی به‌حساب می‌آمد اما از همان ابتدا محکوم به فنا بود زیرا به دلیل قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلاری (معادل ۲۳۵ هزار دلار امروز) و ریشه‌های بای‌توربو، نتوانست نظر خریداران زیادی را جلب کند. به همین دلیل، هرچند شمل از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ تولید شد اما تنها ۳۶۹ دستگاه از آن از کارخانهٔ مازراتی در مودنا بیرون آمد. امروزه، شمل یا کاملاً فراموش شده و یا خیلی‌ها فکر می‌کنند صرفاً یک بای‌توربو با پیشرانهٔ V8 است. به همین دلیل، میانگین قیمت یک نمونهٔ کاملاً فابریک از این کوپهٔ کمیاب و دست‌کم گرفته شده، در حال حاضر حدود ۶۸ هزار دلار است.

شمل که در یکی از تاریک‌ترین دوره‌های مازراتی بدون هیچ بودجه‌ای توسعه پیدا کرد، به‌طور معجزه‌آسایی به یک گرند تورر شیک و هیجان‌انگیز تبدیل شد که هرگز شبیه برادر وحشتناک خود احساس نمی‌شد؛ بنابراین، بدون شک مازراتی شمل شایستهٔ توجه و احترام بیشتری است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Yasin

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    چقدر زیباست.. و تناسب توی همه ی قسمت ها رعایت شده…❤️🔥

    موافقم 22
    مخالفم 2
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1599 ديدگاه)

    جلوش خیلی شبیه لانچیا ست هرچه قدر به پشتش نگاه میکنم یاد اردی میفتم اما واقعا زیباست

    موافقم 18
    1. عه

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عقبش هم منو یاد RD میندازه

  3. parhamiof

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (753 ديدگاه)

    واقعا به ماشین ایتالیایی فقط رنگ قرمز میاد.
    چرا قسمت پشتش یه جوری نافرمه انگار.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  4. Taha Ayoobi

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    کابینش خیلی خوبه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. amir

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3689 ديدگاه)

    بیشتر بهش میخوره یه مدل لانچیا باشه تا مازراتی

  6. ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (5008 ديدگاه)

    *****رو😂

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (5008 ديدگاه)

      من گفتم قیافه 😐

  7. Piero Ferrari

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    واقعا زیباست

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. Lamberto

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    شامال افسانه ای قاتل المانی.
    بایتوربو جز اوایل سری تولیدش خیلیم موفق و پرفروش بود و پرفورمنس شایسته ای داشت

    موافقم 6
    مخالفم 2
  9. مجید

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    هم رترو ه مثل DMC و هم مینیمالیستیک! خیلی جذابه، یعنی دلم میخواد یه ماشین مثل این رو همیشه تو خیابون ببینم.

  10. محمد زارعی

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قدیما یه مدل کوپه با نام کیالامی داشت که من عاشق اونم اگه راجع به اونم مطلبی دارید لطفاً بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا