به مدت هشت سال از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵، مازراتی تحت مالکیت فراری قرار داشت و پیشرانههای V8 مارانلو در سینهٔ خودروهای نیزهٔ سهشاخ قرار گرفتند.
پس از اظهارات مقامات استلانتیس در رابطه با احتمال تعطیلی یا فروش برخی برندهای این گروه به دلیل نتایج مالی ضعیف در نیمهٔ نخست سال جاری، شایعاتی در رابطه با احتمال بازگشت مازراتی زیر چتر فراری مطرح شد زیرا از بین ۱۴ برند مختلف استلانتیس، مازراتی ضعیفترین عملکرد را داشته و فروش آن از ۱۵,۳۰۰ دستگاه در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۳ به ۶,۵۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کرده است. هرچند استلانتیس بعداً شایعات فروش مازراتی را کاملاً تکذیب کرد اما آیندهٔ این برند ایتالیایی هنوز هم مبهم به نظر میرسد. مازراتی که در طول تاریخ خود، چندین بار دستبهدست شده، از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ در اختیار رقیب خود، فراری قرار گرفت.
مشکلات مالی، همراه همیشگی مازراتی
داستان مازراتی در سال ۱۹۱۴ آغاز شد یعنی زمانی که توسط «آلفیری مازراتی» در بولونیا تأسیس شد. این شرکت اما تقریباً همیشه با مشکلات مالی مواجه بوده و با مرگ مؤسسش در سال ۱۹۳۷، مازراتی به دست یک کارآفرین ایتالیایی بنام «آدولفو اورسی» افتاد. وی مقر شرکت را در سال ۱۹۳۹ به زادگاه خود، مودنا منتقل کرد. مدیریت جدید برای مازراتی تولید اولین خودروهای جادهای و موفقیتهای متعدد در مسابقات را به دنبال داشت اما اینها در درازمدت کافی نبودند و در سال ۱۹۶۸، مازراتی به سیتروئن فروخته شد. سپس در سال ۱۹۷۵، مالکیت مازراتی بازهم جابجا شد این بار در اختیار «آلخاندرو دتوماسو» قرار گرفت. در سال ۱۹۹۳، فیات مازراتی را خرید و یک سال بعد، نسل چهارم کواتروپورته با طراحی مارچلو گاندینی معرفی شد. در سال ۱۹۹۷ نیز فیات ۵۰ درصد از سهام مازراتی را به فراری فروخت که در آن زمان زیر چتر گروه فیات قرار داشت و دو سال بعد، اسب رقصان مارانلو کنترل کامل نیزهٔ سهشاخ را در دست گرفت.
فصل فراری
مازراتی تحت کنترل فراری کارخانهٔ جدید خود را افتتاح و مدل ۳۲۰۰ GT را معرفی کرد. این خودرو به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V8 توئین توربوی برگرفته از مدل شمل مجهز بود که آخرین پیوند با دوران دتوماسو را نشان میداد. بااینحال، مازراتی برای بازگشت به اوج تجمل و پرفورمنس یعنی عناصری که در DNA آن بودند که بازآوری کاملی نیاز داشت. این کار اما هرگز آسان نبود و در مارانلو، برخی با توجه به عدم موفقیت نسل قبلی کواتروپورته، در توسعهٔ نسل جدید آن تردید داشتند. بااینحال، پس از کشوقوسهای فراوان، نهایتاً مردان مارانلو به این پروژه چراغ سبز نشان دادند و طراحی کواتروپورته جدید این بار نه به مارچلو گاندینی بلکه به پینینفارینا سپرده شده که رابطهای طولانیمدت با فراری داشت.
یک سال پس از معرفی مازراتی کوپه و اسپایدر با پیشرانهٔ V8 فراری، سرانجام در سال ۲۰۰۳ نسل جدید کواتروپورته معرفی شد. این خودرو که با همکاری فراری توسعه پیدا کرده بود، با فروش حدود ۲۴ هزار دستگاه در ۹ سال، موفق عمل کرد. در این دوران، پیشرانههای V8 مازراتی در اصل نسخهای از موتور F136 فراری بودند. این موتورها ابتدا تنفس طبیعی بودند اما با توربوشارژر تا امروز دوام آوردند. آخرین نسخهٔ این پیشرانه نمونهای ۳.۸ لیتری و توئین توربو بود که در گیبلی تروفئو، کواتروپورته تروفئو و لوانته تروفئو مورداستفاده قرار گرفت. بااینحال، بدون شک هیجانانگیزترین خودروی مازراتی در دوران مالکیت فراری، MC12 افسانهای بود. خودرویی که در سال ۲۰۰۴ بر اساس فراری انزو ساخته شد. این ماشین مازراتی را به موتوراسپرت بازگرداند و پیروزیهای متعددی در مسابقات قهرمانی جهان فیا GT کسب کرد.
بازگشت به فیات
زمانی که در سال ۲۰۰۵ مالکیت مازراتی به فیات بازگردانده شد، ارتباط این شرکت با فراری قطع شد. در همان سال، «سرجیو مارکیونه» رئیس گروه فیات شد که از سال ۲۰۱۴ به فیات-کرایسلر تبدیل شد. در سال ۲۰۱۰، فیات از گسترش مازراتی خبر داد. در سال ۲۰۱۳ نسل جدید کواتروپورته و گیبلی معرفی شدند و سال بعد، فروش مازراتی به هفت برابر پنج سال قبل افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز لابراتوار نوآوری مودنا متولد شد و به نظر میرسید همهچیز خوب پیش میرود. در سال ۲۰۲۱ یعنی حدود سه سال پس از مرگ مارکیونه، استلانتیس متولد شد و مازراتی میتوانست روی قدرت این گروه قدرتمند با گسترهٔ بینالمللی حساب کند.
زیر چتر استلانتیس، مازراتی به توسعهٔ مدلهای الکتریکی پرداخت تا بهتدریج جایگزین مدلهای بنزینی شود. بدین ترتیب، خانوادهٔ فولگوره با نسل جدید گرنتوریسمو متولد و سپس با گرنکابریو و گریکاله تکمیل شد. مازراتی همچنین سوپراسپرت MC20 را هم با پیشرانهٔ V6 جدید خود با نام نتونو معرفی کرد. بااینحال، همهچیز طبق برنامه پیش نرفت و خودروهای جدید مازراتی آنطور که انتظار میرفت با استقبال مواجه نشدند. هماکنون تولید کواتروپورته، گیبلی و لوانته نیز به پایان رسیده تا شرایط برای نیزهٔ سهشاخ مودنا پیچیدهتر شود.
چرا از بازگشت به فراری حرف میزنیم؟
پیشبینی میشود مازراتی امسال کمتر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو به فروش برساند که نشان از کاهشی دورقمی خواهد داشت. موضوع نگرانکنندهتر اینکه تا سال ۲۰۲۷ از هیچ محصول جدیدی خبری نیست. فراری اما با نتایج مالی عالی مثل درآمد ۶ میلیارد یورویی و فروش ۱۳,۶۶۳ دستگاهی در سال ۲۰۲۳، میتواند بهترین مالک برای مازراتی باشد. این شرکت هنوز هیجانانگیزترین پیشرانههای بنزینی جهان را تولید میکند و میتواند از مازراتی برای افزایش تیراژ تولید بدون تضعیف حالت خاص و انحصاری خودروهای خود استفاده کند. البته همانطور که گفته شد، همهٔ اینها در حد شایعه است و با توجه به تکذیب فروش مازراتی توسط استلانتیس، شاید هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگیرد.
amir
۱۳ مرداد ۱۴۰۳انزو فراری از ماندگار ترین فراری های تاریخ و از شیک ترین سوپراسپرت های نسبتا مدرن
Amir khan zadeh
۱۳ مرداد ۱۴۰۳کاملا باهات موافقم
انزو یکی از زیبا ترین ساخته های بشره این خودرو تا ده سال پس از تولید همچنان به عنوان خودرویی با طراحی مدرن شناخته می شد
از همه مهم تر موتور این خودرو که تا 20 سال اگر اشتباه نکنم مورد استفاده قرار می گرفت و ارتقا داده می شد
همین خودش ثابت می کنه این ماشین افسانه ایه
انزو مورد علاقه ام انزوی فیبرکربنی هست که سفارشی ساخته شده بود
به امید روزی که همه بتونیم برای یکبار هم که شده سوار این اسب رام نشدنی بشیم 😍😍🤤🤤
ممد ژانگولر
۱۳ مرداد ۱۴۰۳خداوکیلی فولکس مازراتیو بخره تنوع محصولاتش بی نظیر میشه از اون طرف هم برای مازراتی با اون هم اصالت هم خوب میشه . شوگر ددی داریم تا شوگر ددی
علی جردن
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ای کاش فراری دستور میداد موتور ۱۲ سیلندر فراری زیر کاپوت مازراتی جای بگیره
eternal
۱۳ مرداد ۱۴۰۳دوباره باید به فراری برگرده مازراتی پتانسیل بالایی داره الکی داره حیف می شه استفاده از تکنولوژی فراری و زیبایی مازراتی شاهکار هایی رو خلق می کنه
Scuderia Ferrari
۱۳ مرداد ۱۴۰۳خرداد امسال مدیرعامل فراری به صراحت اعلام کرد فراری هیچ برندی رو خریداری نمیکنه و تمام تمرکز خودشو روی محصولات جدیدش خواهد گذاشت
کارِ درست همینه ، با اینکه مازراتی رو به شدت دوست دارم ولی خریدش توسط فراری به احتمال زیاد حاشیه هایی رو به همراه داره
مازراتی خوب مدیریت نشد متاسفانه ولی با توجه به عقبه این برند توانایی رسیدن به اوج رو داره
مهراد
۱۳ مرداد ۱۴۰۳اسکودریا فراری ، مازراتی الان با این گفته تو میگه مارو دور ننداز ما اینقدرام بدرد نخور نیستیم
صد در صد درست میگی ، فراری توی موقعیتی قرار داره که به هیچ چیز اضافه ای نیاز نداره و حقیقتا در اوج قرار داره و هر تغییری میتونه اضافه کاری باشه و این روند رو تغییر بده
برای مازراتی آرزوی موفقیت میکنم و مطمئنم خیلی ها میخوان بخرنش و میخوانش ( دوست داشتم فراری باشه ولی اینطور نخواهد شد )
froG-driVer
۱۳ مرداد ۱۴۰۳بدبختا دوران اوجشون بود
ولی الان از ناچاری افتادن دست یه شرکت بی پدر مادر بی اصل و نصب که## زده توش و رفته.
حیف شرکت اصیلی مثل مازراتی که بازیچه دست مدیران و قدرت پول شد.
! i M α η δ υ α R
۱۴ مرداد ۱۴۰۳با اندک توجهی به ژنتیک مازراتی ، نیزه سه شاخ همیشه به اوج بر گشته …
زیباترین طراحی …
بالاترین پرفورمنس …
لوکس ترین کابین …
گرانترین قیمت …
هر وقت این چهار المان رو از مارزو گرفتند ، مازراتی رو کشتند و به طبعش در فروش هم ، شکست خوردند …
دهه کابوس بار 80 میلادی ، و مدیریت فاجعه بار دتوماسو ، گواه این ادعاست …
با اندک حمایت فراری ، مازراتی جانی دوباره گرفت ، تا آنجا که فراری از ترس پوچ پرورش مار در آستین ، مازراتی رو به سرعت ، واگذار کرد …
تعجب می کنم از رواج این شایعه مسخره که فراری شاید دوباره ، مازراتی رو بخره !!!!
اون فراری ترسو و خودخواه که من میشناسم ، مازراتی رو می فروشه ، نه این که بخره …
سرشت مازراتی با نپتون ، اسطوره یونانی حافظ دریاها گره خورده …
و کیست که نداند دریا هرگز آرام نیست …
یا در حال جذر است ، یا مد …
این بالا و پایین شدن ها ، خود مازراتی است …
در تقدیر مازراتی ، دریا هیچ گاه طولانی زمان ، آرام و هوا آفتابی ، نبوده است …
اگر چه ابرهای تیره نیز ، هرگز نمانده اند …
اگر چه دهه ها از مرگ کارلو و آلفیری ، می گذرد اما مازراتی سالخورده ی یکصد و ده ساله تا به امروز زنده مانده تا به همه بگوید این کشتی ، غرق شدنی نیست …
پس از یک قرن و اندی زندگی پر فراز و نشیب ، پر بیراه نیست اگر بگوییم چراغ عمر مازراتی ، هرگز خاموش نخواهد شد …
مازراتی ، که خود از جنس عشق است …
از جنس نور …
برادرانی که در ابتدا کار خود را با تولید شمع برای اتومبیل ، آغاز کردند …
مازراتی یعنی :
این شعله ، همیشه روشن است …
این کشتی ، همیشه پا برجاست …
شهروند ایرانی
۱۴ مرداد ۱۴۰۳تنها جایی که مازراتی حکم فراری بوگاتی داشت ایران واقعا واس ما ایرانی که بقیه ماشین ها لوکس کمتر میبیم یه چیز جادویی بود گرن کبریو یادم یه کروک با یه رنگ خاص رد میشد آدم فقط رنگش میدید دیوانه میشد با اون صدای اگزوز خفن خوراک ایرانی بود واس دور دور چون قیمت در حد یه بی ام وی بنز بودی ولی رخش در حد یه سوپر اسپرت چیزی که تو آلمانی کمتر دیده میشد بجز sls و بی ام وی i8
BlackWing
۱۴ مرداد ۱۴۰۳دوتا مافیا زبون همو خیلی خوب میفهمن اما فراری داره رو محصولات خودش تمرکز میکنه و ظاهراً بعیده که مازراتی رو بخره
Taha Ayoobi
۱۴ مرداد ۱۴۰۳MC12 چه خوشگله
amirkhanzadeh
۸ مهر ۱۴۰۳حقی واقعی