مازراتی
شرکت مازراتی (Maserati S.P.A) یک برند خودروسازی لوکس به شمار میرود که توسط برادران مازراتی در دسامبر 1914 در «بولونیا» ایتالیا بنیان نهاده شد. بعدها خانواده «اورسی» این شرکت را خریداری میکند و با انتقال آن به شهر «مودِنا»، برندی مسابقهای میسازد که رقبای سرسخت هموطن مانند فراری و حتی رقبای آلمانی چون مرسدسبنز را به چالش میکشد.
مالکیت این مجموعه بعدها به دست شرکتهای دیگری چون سیتروئن، دیتوماسو و فیات افتاد تا اینکه در سال 2021 به گروه استلانتیس پیوست. هر چند مازراتی در میانه راه خود با شرکتهایی چون فراری و آلفارومئو نیز همکاری تنگاتنگی داشته است اما این تصادف مسابقهدهنده آن در سال 1957 بود که بازنشستگی موقتش از موتوراسپرت را رقم زد و آن را به تولید خودروهای جادهای بیشتر مجبور کرد. بهاینترتیب سابقه بلندبالای مازراتی در تولید سدانها و کوپههای لوکس هم آغاز شد.
تولیدات این شرکت لوکس در ابتدا به مسابقهدهندههای رقابتهای استقامت، کوپههای جادهای و سدانها کلاس تجاری برای مشتریان خصوصی ختم میشد اما امروزه این روند تغییر کرده است؛ سبد محصولات کنونی مازراتی شامل دو شاسیبلند لوانته و گریکاله، سوپراسپرت MC20 و MC20 چیِلو (مجهز به موتور V6 نتونو مازراتی)، گرنتوررهای گرنتوریسمو و گرنکابریو، سدان لوکس-تجاری گیبلی و سدان پرچمدار کواتروپورته میشود. ازجمله خودروهای مهم تاریخ این برند هم میتوان به مدلهای کلاسیک 300S، 3500GT، گیبلی AM115، بورا و مدلهای مدرنتری چون سوپراسپرت MC12 اشاره کرد.
قلب تپنده خودروهای مازراتی را معمولا موتورهای قدرتمند تشکیل میدهند تا یادآور گذشته غنی آن در موتوراسپرت باشند. این شرکت در گذشتهای نهچندان دور از موتورهای برند فراری استفاده میکرد اما با ورود به دهه دوم قرن 21 میلادی، راهی متفاوت را در پیش گرفت. برند مازراتی در تلاش است تا به خودروسازی تمام برقی تبدیل شود و در همین راستا از نسخه تمام برقی مدلهای گرنتوریسمو، گرنکابریو و گریکاله با پسوند فولگوره رونمایی کرده است. مسئولان این شرکت اعلام کردهاند که تا سال 2030 تمام محصولات خود را برقی خواهند کرد و پیشرانههای درونسوز را برای همیشه کنار خواهند گذاشت.
چهره مازراتی بهعنوان یک برند لوکس، از خودروسازی هم فراتر رفته و باعث شده این شرکت بهعنوان یک تولیدکننده لباس و اکسسوری هم در سراسر جهان شناخته شده باشد. حضور در تجارت فشن نهتنها تمرکز عموم را از روی خودروهای مازراتی کم نکرده بلکه باعث تعالی آن هم شده است.
-
معرفی مزراتی لوانته رویال، به دنبال وفاداری!
مزراتی در حال برنامهریزی برای تولید تنها ۱۰۰ دستگاه از مدلهای رویال لوانته، کواتروپورته و گیبلی میباشد. این خودروها از…
-
کاهش قیمت قابلتوجه محصولات مزراتی در مدل 2020
معمولاً بهروزرسانی خودروها به معنی افزایش قیمت آنها خواهد بود بنابراین دیدن اینکه سبد محصولات سال ۲۰۲۰ مزراتی کاهش قیمت…
-
شباهت قابلتوجه فراری روما با مازراتی آلفیری
علیرغم اینکه طراحیهای فراری طی سالهای اخیر بشدت موردانتقاد قرار گرفته است، بسیاری موافق هستند که جدیدترین محصول این شرکت…
-
خاتمهٔ تولید مازراتی گرنتوریزمو با معرفی یک مدل ویژهٔ رنگارنگ
طبق اعلام رسمی مازراتی، تولید مدلهای گرنتوریزمو و گرنکابریو خاتمه یافته است و سازندهٔ ایتالیایی برای گرامیداشت پایان تولید این…
-
انتشار نقشهٔ راه محصولات آیندهٔ مازراتی، توجه ویژه به الکتریکیسازی
فیات-کرایسلر نقشهٔ راه محصولات آیندهٔ مازراتی را منتشر کرده است که نشان میدهد این برند ایتالیایی به سمت الکتریکیسازی حرکت…
-
افت قیمت شدید مزراتی گیبلی در بازارهای دستدوم خارجی
افت قیمت این خودروی ایتالیایی وحشتناک است… با قیمت پایهی ۷۵۵۰۰ دلاری، مزراتی گیبلی باید چیزهای زیادی برای گفتن داشته…
-
مزراتی غرق در الکتریسیته خواهد شد!
فیات-کرایسلر در حال سرمایهگذاری برای احیای کامل برند مزراتی بوده و میگوید محصولات جدید نیزهی سه شاخ ایتالیایی در راه…
-
تولید یکصدهزارمین مزراتی گیبلی پس از 6 سال
روز سهشنبه بود که مزراتی تولید یکصدهزارمین دستگاه از گیبلی را در کارخانهی جیووانی آنگلی تورین ایتالیا جشن گرفت. جیووانی…
-
معرفی مزراتی کواتروپورته و لوانته سفارشی در مونتری
باورش سخت است اما هفتهی خودرویی مونتری دوباره فرا رسیده است. این رویداد خودرویی از ۱۲ آگوست شروع به کار…
-
تغییر برنامه عجیب مزراتی برای تولید محصولات جدید
در مراسمی که به منظور ارائهی گزارش مالی سهماههی دوم سال جاری فیات-کرایسلر برگزار شده بود نقشهی راه اصلاح شدهی…
-
بررسی قدبلند اسپورت مزراتی: لوانته تروفئو 2019
تنها سه سال از عرضهی مزراتی لوانته میگذرد اما در این زمان کوتاه به پرفروشترین خودروی این برند ایتالیایی تبدیل…
-
فروش مزراتی گرن اسپورت با قیمت یک هاچبک!
به کجا میرویم؟! راندن یک مزراتی گرن اسپورت در گذشتهای نه چندان دور به معنی درآمد بسیار خوب بود. این…
-
استفاده مزراتی از تکنولوژیهای خودران بامو!
مزراتی در محصولات آتی خود از تکنولوژیهای خودران توسعه یافته توسط بامو استفاده خواهد کرد. البته جان الکان مدیرعامل فیات…
-
تعهد کامل مزراتی به حفظ پیشرانههای درونسوز
مزراتی این روزها وضعیت خوبی ندارد زیرا فروش آن علیرغم عرضهی دو سدان اسپورت نسبتاً جدید و ادامهی تولید مدل…
-
مزراتیهای امروزی چقدر ایتالیایی هستند؟!
به عنوان مالک خودرو، چقدر مشتاق هستید که دربارهی خودرویتان اطلاعات داشته باشید؟ قطعاً پاسخ افراد زیادی به این سؤال…
-
استقبال از ادغام توسط فیات-کرایسلر، حفظ قطعی مزراتی
گروه خودروسازی فیات-کرایسلر از فرصتهای اتحاد و ادغام با دیگر شرکتها استقبال میکند. این را مایک مانلی مدیر اجرایی این…
-
مزراتیهای سفارشی در راه ژنو
غرفهی مزراتی در نمایشگاه ژنو امسال محصول جدیدی را به نمایش نخواهد گذاشت اما خب شاسیبلند جدید لوانته تروفئو لانچ…
-
امیدها برای احیای مزراتی زنده شد؟
مایک مانلی رئیس گروه خودروسازی فیات-کرایسلر مشکلی با اعتراف به این نکته که جفت شدن مزراتی و آلفارومئو اشتباه بوده…