مازراتی را میتوان داستانی تلخ و شیرین در گروه فیات دانست. این خودروساز معتبر که به تولید محصولات لوکس شهرت دارد ارتباط نزدیکی با فراری داشته و جزو بهترینهای صنعت خودروی ایتالیا به شمار میرود. در نوشتار پیش رو میخواهیم نگاهی به عملکرد پر فراز و نشیب مازراتی در سالهای اخیر داشته باشیم.
پس از سالها حضور در مسابقات و دستبهدست شدن چندین و چندباره، مازراتی در دهه ۹۰ میلادی به دست فیات افتاد و از آن زمان تاکنون اتفاقات زیادی برای برند موردبحث رخ داده است. مالکیت بزرگترین خودروساز ایتالیا به معنی وجود فرصتها و چالشهای زیادی بود و به همین خاطر مازراتی میتوانست از منابع و تواناییهای فیات نهایت بهره را ببرد. البته از طرفی حضور آنجلیس به معنی بروکراسی بیشتر و انعطاف کمتر بود.
در سال ۲۰۰۲ و ده سال پس از خریداری شدن توسط فیات، فروش جهانی مازراتی به ۳۳۰۰ دستگاه رسید. در حقیقت با یک برند بسیار محدودی روبرو بودیم که فقط به خودروی کوپه، اسپایدر و 3200GT را تولید میکرد. چنین عملکرد ضعیفی حداقل ۱۰ سال دیگر ادامه یافت. مازراتی به عنوان برادر جوانتر برند فراری شناخته شده بود و تولید انبوه و زیاد بخشی از برنامههای آن به شمار نمیرفت؛ اما همهچیز در سال ۲۰۱۰ و زمانی که فیات اعلام کرد مازراتی به گروه جدید لوکسها ملحق خواهد شد تغییر کرد…
این گروه لوکس شامل آلفارومئو و آبارث نیز بود. در این زمان بود که هویت مازراتی به برندی با ویژگیهای اسپرت و پرفورمنس تغییر یافت. گسترش کسبوکار مازراتی در سال ۲۰۱۳ استارت خورد یعنی زمانی که دو سدان جدید کواتروپورته و گیبلی معرفی شدند. البته معرفی این خودروها درست با رویگردانی مشتریان از سدان ها، استیشنها، هاچبک ها و مینی ونها و کوچ آنها به سمت شاسی بلندها همزمان شد. برند لوکس یاد شده تصمیم گرفت مستقیماً به جنگ برندهای شناخته شدهای همچون مرسدس و بی ام و برود و حداقل در ابتدا چنین چیزی جواب داد.
مازراتی در سال ۲۰۱۴ به رکورد فروش ۳۲۸۰۰ دستگاهی رسید که بیش از ۷ برابر حجم فروش ۵ سال قبلتر بود. دیگر چیزی به نام برندی با بازار محدود و کم وجود نداشت. هماکنون مازراتی با هدایت گروه فیات-کرایسلر میتوانست به چیزی بزرگتر و گستردهتر فکر کند و محصولاتی با پیشرانههای فراری را نیز عرضه نماید. سرعت رشد این خودروساز با عرضه لوانته به عنوان اولین شاسیبلند تاریخش بیشتر شد. زمانی که لوانته در سال ۲۰۱۶ معرفی شد پورشه کاین به عنوان رقیب مستقیم این خودرو تولد ۱۴ سالگیاش را پشت سر میگذاشت. در سال ۲۰۱۷ نیز مازراتی به رکورد فروش کل تاریخ خود یعنی ۴۹ هزار دستگاه رسید.
اگرچه لوانته به سرعت سهم زیادی را از کلاس شاسی بلندهای لوکس به دست میآورد باقی محصولات مازراتی سریعاً سالخورده میشدند و به این زودیها هم جانشینی برایشان وجود نداشت. میزان فروش سدان ها در سراسر جهان کاهش مییافت و مازراتی هم توسعه نسل جدید گیبلی و کواتروپورته را به تعویق میانداخت، خودروهایی که در سال ۲۰۱۸ سن زیادی داشتند. به دلیل نبود محصولات جدید و سن بالاتر لوانته، فروش مازراتی کاهش یافت. در واقع میزان فروش این برند بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ افت ۲۹ درصدی را نشان داد و این میزان افت در دو سال بعدی به ۲۶ درصد رسید. همچنین کاهش فروش مازراتی در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به ۷ درصد رسید و چنین رقمی برای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز ۴ درصد گزارش شد. خوشبختانه مازراتی در سال ۲۰۲۱ دوباره روی ریل افتاد و محصولات جدیدی را معرفی کرد. سوپرکار MC20، MC20 سی یلو، گریکاله و نسل جدید گرن توریسمو به معنی خون جدیدی در رگهای مازراتی بودهاند. این خودروها از نظر طراحی، تکنولوژی و کیفیت DNA واقعی برند یاد شده را به همراه دارند اما تولید محصولات یاد شده برای احیای کامل مازراتی کافی خواهند بود؟ نظر شما دراینباره چیست؟
R/T
۱ خرداد ۱۴۰۲مازراتی واقعا عالیه
R/T
۱ خرداد ۱۴۰۲فک کنم بتونه موفق بشه
Tesla
۱ خرداد ۱۴۰۲مازاراتی تنها در صورتی میتونه احیا بشه که هر چه زودتر تمام برقی بشه ، در حال حاضر این شرکت برنامه داره که تا ۲۰۳۰ به برندی کربن خنثی تبدیل بشه ( ولی از نظر دیر هست و باید تا ۲۰۲۵ اینکار رو انجام بده )
Behnood
۱ خرداد ۱۴۰۲پس چرا ایموجی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️یادت رفت؟؟
من نمیدونم تو واقعا ماشین باز هستی یا ترولی چون اولین ماشین بازی هستی که طرفدار سرسخت خودرو الکتریکی هست
شایدم حقوق بگیر ایلان ماسکی
Ali Reza(chevynova)
۱ خرداد ۱۴۰۲شرکت مازراتی از چرم گاو هلندی در ساخت خودروهاش استفاده میکنه
ولی شرکت دوج از آشغال های پلاستیکی بازیافت شده
چند سال دوج چلنجر داشتم به جای اهرم دنده یه جای نوشابه خانواده جاش گذاشته بودن که روش نوشته شده بود خنک بنوشید
ممد ژانگولر
۱ خرداد ۱۴۰۲داش علیرضا با حرفت موافقم از نظر کیفیت ولی با قیمتی ارزونی که میده یک بچه جوون تو آمریکا راحت صاحب دوج بشه و خودشو ارضا کنه ولی مازراتی که خیلی دوسش دارم قیمت بالا میخوره از سبد آرزوهای خیلیها خارج میشه . اصلا مقایسه نکن داداش
IMAN1199
۲ خرداد ۱۴۰۲منم چند سال تویوتا پریوس داشتم آشغال بود جنس داشبوردش از آشغال های پلاستیکی بازیافت شده از جنس نوار کاست های دهه هفتاد بود که روش نوشته بود سیاوش اخرشم تو گرمای آفتاب قر شد و بیریخت شد و خراب شد الان باید درستش کنم
اگه نظر تو اونه نظر منم اینه
BMW
۱ خرداد ۱۴۰۲من همیشه مازراتی رو به انوان یه مافیا ایتالیایی دیدم یکیش گرن توریسمو اگه اشتباه نکنم سال ۲۰۱۶ باشه
Behnood
۱ خرداد ۱۴۰۲با تمام هیتی که نسبت به کواتروپورته هست من خیلی دوستش دارم
لوانته هم همینطور
Aref
۱ خرداد ۱۴۰۲آمار فروش این برند فوق العاده رو با اشغال های سایپا و ایران خودرو مقایسه کنید.
بعد نگاه کنید این مدل ها با این فروش کم هر سال با مدل جدید و فناوری بروز میان ولی مال ما نهایتن یه چراغ عوض کنند
محمد امین
۲ خرداد ۱۴۰۲عنوان مطلب زده افت و خیز ایتالیایی!! والا از موقعی که یادم میاد این برند تو افت بوده
پوریا چالش
۱۵ آبان ۱۴۰۲مازراتی شکست خورده هست دیگه اون زمان نیس. الان ایتالیا فقط یه لامبورگینی داره و فراری