مازراتی

نگاهی به 6 نسل‌ مازراتی کواتروپورته؛ از تولد 1966 تا خداحافظی 2024

با توجه به اینکه مازراتی به تولید کواتروپورته پایان داده است، به تمام شش نسل این سدان لوکس ایتالیایی نگاهی خواهیم داشت تا ببینیم طی شش دهه چقدر تغییر کرده است.

سدان‌های چهاردر سریع خودروهای جذابی هستند و مازراتی کواتروپورته بدون شک یکی از جذاب‌ترین مدل‌ها در ابن بخش محسوب می‌شود. برای نزدیک به ۶۰ سال، این سدان ایتالیایی مکانی عالی را برای سفر مردم به این‌سو و آن‌سو فراهم کرده است؛ اما مازراتی که برای آینده‌ای با خودروها و پیشرانه‌های جدید آماده می‌شود، همین تابستان به تولید کواتروپورته پایان می‌دهد. به همین دلیل، بد نیست به تمام نسل‌های این سدان لوکس و جذاب نگاهی داشته باشیم.

کواتروپورته I سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹

همه‌چیز با این خودرو شروع شد که در دههٔ ۶۰ بیش از شش سال با کد AM107 تولید شد. مازراتی برای نسل اول کواتروپورته پیشرانه‌های V8 با حجم ۴.۱ یا ۴.۷ لیتر را ارائه می‌کرد که انتخاب‌های خوبی بودند زیرا در آن زمان، بزرگراه‌های اروپا در حال ساخت بودند و یک سدان زیبا و سریع گزینهٔ ایده‌آلی برای پیمودن کیلومترها در این بزرگراه‌ها محسوب می‌شد. بااین‌حال، از نسل اول کواتروپورته تنها ۲۳۰ دستگاه ساخته شد.

کواتروپورته II سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸

نسل دوم کواتروپورته با پیشرانهٔ شش سیلندر به بازار آمد و کمی بیش از دو برابر نسل قبلی تولید شد. حداکثر سرعت خودرو نیز حالا از ۲۳۰ کیلومتر به ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرد. این نسل روی شاسی کشیدهٔ سیتروئن SM ساخته شد و شیوهٔ انتقال قدرت آن به دیفرانسیل جلو تغییر کرد. طراحی کواتروپورته نیز در این نسل با بدنهٔ کشیده‌تر و چراغ‌های بزرگ‌تر، دستخوش تغییرات اساسی شده بود. ظاهر این خودرو که خیلی ساده و معمولی بود، شاید چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسید اما در عوض سدان مازراتی می‌توانست از اکثر سدان‌های پرفورمنس آلمانی آن زمان پیشی بگیرد.

کواتروپورته III سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰

نسل سوم کواتروپورته که توسط مارچلو گاندینی و ایتال‌دیزاین طراحی شده بود، دوباره به موتورهای V8 و دیفرانسیل عقب بازگشت. درحالی‌که نمونهٔ پیش‌تولید این خودرو در اواخر سال ۱۹۷۶ به نمایش درآمد، سه سال طول کشید تا نسخهٔ تولیدی راهی بازار شود. بااین‌حال، این نسل سود زیادی برای مازراتی به دنبال داشت زیرا طی یازده سال تولید، بیش از ۲ هزار دستگاه از آن به فروش رسید. ازآنجایی‌که مالک جدید مازراتی یعنی دتوماسو از سیتروئن (مالک قبلی مازراتی) بیزار بود، تمام تأثیرات برند فرانسوی را از نسل سوم کواتروپورته حذف کرد و درنتیجه، سیستم هیدرولیک سیتروئن در نسل دوم با فرمان هیدرولیک معمولی جایگزین شد.

کواتروپورته IV سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱

به دلیل موفقیت نسل سوم کواتروپورته، مازراتی برای طراحی نسل چهارم نیز دوباره سراغ گاندینی رفت. این نسل همچنان به ترکیب موتور جلو-محرک عقب نسل قبلی ادامه داد اما حالا دو پیشرانهٔ V6 و یک V8 به همراه گیربکس‌های چهار سرعته یا شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب بود. بدین ترتیب، کواتروپورته از آن سدان مجلل و انحصاری قبلی به خودرویی معمولی‌تر و در دسترس‌تر تبدیل شد. مازراتی همچنین حالا از پشتیبانی و سرمایهٔ مالک جدید خود یعنی فیات بهره بود و کنترل کیفیت را جدی گرفت. این یعنی قطعات فنی و تزئینی کواتروپورته حالا بیش از هفت دقیقه دوام می‌آوردند و خراب نمی‌شدند.

کواتروپورته V سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲

به شناخته‌شده‌ترین نسل کواتروپورته رسیدیم. ازآنجایی‌که نسل پنجم این خودرو با همکاری فراری توسعه پیدا کرد، زیر کاپوت آن پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی فوق‌العادهٔ F136 مارانلو قرار گرفت و بنابراین، کواتروپورته حالا از یک مزیت دیگر یعنی صدای جذاب موتور هم بهره‌مند شد. همچنین در نسل پنجم، کواتروپورته واقعاً به یک سوپرسدان تبدیل شد که این ویژگی در نسخهٔ شگفت‌انگیز GTS به اوج رسید. این نسخه در آخرین نمونه، ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت و ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. نسل پنجم کواتروپورته با فروش بیش از ۲۵ هزار دستگاه طی ۹ سال، موفقیت بزرگی را برای مازراتی به دنبال داشت.

کواتروپورته VI سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۴

آخرین فصل کواتروپورته در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و طی ۱۰ سال، توانست تا حدودی موفقیت نسل قبلی خود را ادامه دهد. این نسل با پیشرانه‌های V6 توئین توربو و V8 توئین توربوی فراری تولید می‌شد. نسل پنجم کواتروپورته در قوی‌ترین نسخه می‌توانست به سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و تقریباً از تمام سدان‌های روی کره زمین سریع‌تر باشد. به‌تازگی، مازراتی برای خداحافظی با این سدان افسانه‌ای، نسخهٔ ویژه‌ای بنام گرند فاینال را معرفی کرده است. با خاتمهٔ تولید کواتروپورته، رابطهٔ مازراتی با موتور V8 هم به پایان خواهد رسید زیرا این آخرین محصول هشت سیلندر نیزهٔ سه‌شاخ مودنا محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۶ رای
منبع
TopGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. دیجی

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    مدل 2003یکی رویاترین مدلاش بود

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. پیام۲

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      نسل دوم جوریه که انگار سیتروئن درستش کرده

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2983 ديدگاه)

        خب واقعا سیتروئن درستش کرده و بر اساس سیتروئن SM ساخته شده

  2. amdbenz

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    واقعا سدان عالییه ؛ جانشین داره؟

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. Cert

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (181 ديدگاه)

      نسل سوم آن خودرو ی خیلی خوبی بود سری7 Bmw را شکست می دهد و همچنین s class را اما بعد از نسل چهارم آلمانی ها پیشی گرفتند

      موافقم 4
      مخالفم 7
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1599 ديدگاه)

    ازین نسل بیشتر از بقیه خوشم میاد
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/08/Maserati-Quattroporte-5.jpg

    موافقم 7
    مخالفم 3
  4. جرمی کلارکسون

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1035 ديدگاه)

    عاشق اون سه تا آبشش کنارشم
    یه نظر سنجی :
    کواتروپورته VI ❤️
    استون مارتین رپید اس 👍

    موافقم 17
    مخالفم 3
  5. احمدرضا

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (742 ديدگاه)

    فقط نسل پنجمش

    موافقم 10
    مخالفم 2
  6. ! i M α η δ υ α R

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2346 ديدگاه)

    برای بیش از 60 سال ، ماشین نخست وزیر ایتالیا بود و خدمت می کرد …

    حالا از این به بعد ” جورجیا ملونی ” سر کار ، چه ماشینی باید سوار بشه ؟

    موافقم 2
    مخالفم 8
    1. علیرضا

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (261 ديدگاه)

      فیات پاندا 🤣🤣

      موافقم 12
      مخالفم 2
  7. ! i M α η δ υ α R

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2346 ديدگاه)

    کواتروپورته ، در زمان مالکیت خانواده آدولفو اورسی ، کارآفرین و صنعتگر برجسته ایتالیایی ، متولد شد …

    دومین مالک مازراتی که بعد از برادران مازراتی ، بیشترین خدمت رو به برند کردند …

    بر خلاف سیتروئن گداصفت و دتوماسو عوضی که الحق ، هر دو ، دوران کابوس باری رو با خساست و ندانم کاری ، برای برند ، رقم زدند …

    هر چند که نسل پنجم کواتروپورته ، سالهاست که در ایران موجوده ، اما امروز دیگه تقرببا کسی جرات نمیکنه در نبود خدمات و قطعات ، مثل قدیم خیلی باهاش بیاد توی خیابون و حال و هوای یه منطقه از شهر رو بهم بریزه …

    به خصوص که دیگه کم کم داره ارزش کلکسیونی هم پیدا میکنه …

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. Taha Ayoobi

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4695 ديدگاه)

    اون نسل 2003 بهترینشه.

    خیلی حس باحالی میده به آدم.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. Lamberto

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    کابین نسل چهارم بی نظیره
    کیفیتش دیوانه کنندس
    چوبی که توش بکار رفته چرمی که بکار رفته رقیبی براش نبود
    نسل دوم بد شانس بود خورد به بحران نفت و مشکلات مالی و ۱۳ نمونه بیشتر تولید نشد
    نمونه کواتروپورته frua روی شاسی indy هم افسانه ایه

  10. Lamberto

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    نسل ششم واقعا اندریتد شد
    مجلات آمریکایی بخاطر سوزش هی ایرادات بدون دلیل ازش میگرفتن در حالی که همه آلمانیا رو حریفه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  11. علی ولی زاده

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    نسل سه و چهار تا حدودی یاد آستون مارتین لاگوندا افتادم
    روحت شاد گاندینی عزیز

  12. ح

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا این عالی هست که من تو حسرت یه ماشین ایرانی هستم بعد باید نظر بدیم رو مازراتی 🤣🤣🤣

  13. mosafer

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    فقط از نسل پنج به بعدش به درد میخوره،قبلیا چرت بودن

    1. Lamberto

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      آخه تو اصن چی از نسل اول مازراتی کواتروپورته میدونی که چه جواهری بوده و زیر پای چه بزرگانی امثال آنتونی کوئین بوده

  14. سوشیانت

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3614 ديدگاه)
    1. car lover

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1565 ديدگاه)

      باز رفتی گشتی لینک پیدا کردی؟🤣🤣🤣
      ضمنا به قول خودت این چیزیه که تو متن زیرش نوشته شده یعنی همین درست و صحیحه

  15. علی منصوری

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (445 ديدگاه)

    افسانه کواترو پورته …. تمام نسلاش زیبان، بخصوص طراحی گاندینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا