مکث موتور به تازگی پیشفروش وانت دو دیفرانسیل دو کابین کلوت را در ایران آغاز کرده است. این خودرو درواقع همان دایون V5 است.
خودروسازی دایون (Dayun Group) یکی از برندهای کمتر شناخته شده و نسبتا کوچک فعال در چین است. این مجموعه، سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و عمدهی سرمایهگذاری خود را به تولید کامیون و موتورسیکلت اختصاص داد. دایون از اوایل قرن ۲۱، چند مدل ون، وانت و شاسیبلند را به سبد محصولات خود اضافه کرد.
فودای (Foday) یکی از برندهای زیرمجموعهی دایون برای شاسیبلندهای صادراتی است. مکث موتور در اواسط سال ۱۴۰۰، یک کراساوور با نام دایون Y5 در ایران رونمایی کرد. این خودرو در بعضی کشورها، فودای لندفورت نام دارد. مدل پیکاپ وانت مکث موتور دایون V5 از نظر پلتفرم و تجهیزهات فنی، مشابه با Y5 است. این خودر برای بازارهای خارج چین مثل روسیه، به نام فودای لاین (Foday Lion F22) شناخته میشود. همچنین وانت دانگ فنگ P16 نسخهای دیگر از پیکاپ کلوت است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی دایون V5
از نظر ظاهری، پیکاپ V5 تفاوتی با کراساوور Y5 ندارد. چراغهای باریک در جلو، مشابه چری تیگو ۵ طراحی شدهاند. ساختار این قسمت، هماهنگی بسیار خوبی با جلو پنجره دارد و ترکیبی چشمنواز فراهم میکند. فاصلهی نسبتا زیاد چراغهای جلو با پایین سپر، دایون V5 را بزرگ و قدرتمند جلوه میدهد.
در تصاویر منتشر شده از مکث موتور کلوت، آنتن سنتی روی سقف دیده میشود که برای محصول صادراتی در سال ۲۰۲۲، عجیب و ناخوشایند به نظر میرسد. در تصاویر موجود از این خودرو، چرخهای ۱۶ اینچ وجود دارند که برای پیکاپ دو دیفرانسیل، چندان مناسب نیست و نمای جانبی را تضعیف میکند. مهشکنهای دایرهای در طرفین سپر جلو هم، بهندرت برای خودروهای مدرن بازار جهانی استفاده میشود.
همچنین بخوانید: تیم پدال با دایون Y5 در رالی بین المللی خزر تا خلیج فارس
نمای پشت دایون V5 ساده و معمولی است که البته ایراد خاصی برای کلاس پیکاپ محسوب نمیشود. طراحان این خودرو در اقدامی عجیب، قسمت مربوط به دستگیرهی ورودی مخصوص حمل بار را با حالت مثلثی و سیاهرنگ تزئین کردهاند. سپر عقب در مدلهای مختلف، پلاستیک سیاه یا فلزی همرنگ بدنه است اما در هر دوحالت، ناخوشایند و ناهماهنگ با دیگر اجزای نمای پشت به نظر میرسد.
در مجموع، میتوان با ارفاق به طراحی نمای روبرو و جانبی پیکاپ کلوت به عنوان یک وانت چینی، نمرهی قبولی داد. نمای پشت این خودرو ممکن است در نمونهی مونتاژ ایران، متفاوت از نسخه ساخت چین باشد. ابعاد کلوت دو کابین، طول ۵۷۳۰ میلیمتر، عرض ۱۸۷۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۸۴۴ میلیمتر با فاصله محورهای ۳/۵ متر را شامل میشود.
طراحی داخلی و نمای کابین وانت پیکاپ کلوت
وانت دایون V5، سال ۲۰۱۵ طراحی شده است و احتمالا به همین دلیل، فضای داخلی با حالت قدیمی و از مدافتاده دارد. البته ادوات داشبورد میتواند برای علاقهمندان خودروهایی مثل جک S5 جالب باشد اما در مقایسه با مدلهای چینی جدید، جذاب و چشمنواز نیست.
فرمان سنتی با ساختار دایرهای برجستگی استخوانی در بالا، روی کلوت نصب شده است. پنل پشت فرمان همراه نمایشگر کوچک مخصوص کامپیوتر سفر، حالت سیلندری و قدیمی دارد. روی داشبورد از خطوط مواج و چشمنواز استفاده شده است که نمایشگر لمسی و پنل پشت فرمان را پوشش میدهد.
نصب خروجیهای تهویه مطبوع، زیر نمایشگر، کمی توی ذوق میزند و چندان متداول نیست. کلیدهای پرتعداد هم گیجکننده هستند. برای دستهدنده، حالتی شبیه نمونههای موجود در خودروهای بیامو استفاده شده است که خوشدست و چشمنواز به نظر میرسد.
در قسمت پایین داشبورد، ادوات تزئینی با طرحی شبیه بال پرنده وجود دارد که در بعضی مدلهای سیاه شفاف (پیانویی) و در بعضی دیگر نقرهای است. این ترکیب میتواند برای عامهی مردم و افراد بیاطلاع از سبک طراحی خودروهای مدرن، جالب باشد اما در مجموع، ابتکاری شلوغ و قدیمی است. این خودرو فاقد ترمز دستی دکمهای خواهد بود و از ساختار سنتی ترمز دستی اهرمی بین صندلیها استفاده میکند.
فرم کلی صندلیهای با چرم مصنوعی و ترکیب دو رنگ (مشابه تصاویر موجود) راضی کننده و راحت به نظر میرسد. طراحی تودریها با مواد نرم مشابه پوشش صندلی و ادواتی ظاهر هماهنگ با داشبورد دارند، نکات مثبت در طراحی داخلی پیکاپ کلوت هستند.
پیشرانه و تجهیزات فنی پیکاپ کلوت
از اطلاعات موجود میتوان نتیجه گرفت که دایون V5، پیشرانهای دیزلی داشته باشد و از این نظر مشابه شاسیبلند بنزینی دایون Y5 عرضه نشود. بر اساس آمار موجود در سایتهای خارجی، موتور ۲ لیتر دیزل مجهز به توربوشارژ، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور برای کلوت تولید میکند. این مدل در ایران، احتمالا با سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ۶ سرعتهی دستی عرضه خواهد شد. در بعضی منابع خبری، قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸/۵ لیتر در صد کیلومتر برای کلوت دیزلی پیشبینی شده است.
پیشرانهی دیگری هم برای دایون V5 وجود دارد که باتوجه به کیفیت گازوئیل موجود در ایران، شانس بیشتری برای مونتاژ توسط مکث موتور خواهد داشت. این نمونه مجهز به موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر است. دایون بنزینی، احتمالا در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
محصولات دایون، از جمله وانت پیکاپ کلوت، با پیشرانهی ساخت میتسوبیشی چین تولید میشوند. وزن خالص دایون V5، حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم است و میتواند یک تن بار حمل کند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کلوت مکث موتور
از مهمترین آپشنهای فنی دایون V۵، میتوان به قفل دیفرانسیل اتوماتیک برای محور عقب اشاره کرد که برای رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده یا شرایط لغزنده، کاربرد دارد. همچنین ترمز ضد قفل (ABS) و سامانهی تقسیم نیروی ترمز ( EBD) و کنترل پایداری الکترونیک (ESP) روی کلوت ارائه خواهد شد.
صندلی برقی برای راننده، صندلیهای چرم مصنوعی، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۸ یا ۹ اینچ، کروز کنترل، کامپیوتر سفربا نمایشگر TFT، شیشه ها و آینه های برقی، تهویه مطبوع خودکار، لاینر محفظه بار، دو کیسه هوا، دوربین عقب و رینگهای آلومینیوم دیگر امکانات کلوت هستند. این خودرو احتمالا با سه رنگ سیاه، سفید و نقرهای عرضه خواهد شد.
قیمت نهایی و مقایسه با رقبا
مکث موتور، تنوع وانت پیکاپها در بازار ایران، چندان زیاد نیست. فقدان تویوتا هایلوکس صفر کیلومتر و افزایش قیمت مدلهای دست دوم تا حدود دو میلیارد تومان، مانع بزرگی برای علاقهمندان طبیعت گردی با وانت است. از سویی دیگر، تجربه نشان میدهد غالب خریداران وانت در ایران، نیازمند محصولی سختجان برای حمل بار هستند و هزینهی چندصد میلیون تومانی برای پیکاپهای چینی را پرداخت نمیکنند.
مبلغ تعیین شده برای پیشفروش کلوت مکث موتور، ۹۸۷ میلیون تومان تعیین شده؛ درحالیکه موعد تحویل با پیشرانهی ۲/۴ لیتر توربوشارژ، سیستم دو دیفرانسیل و جعبهدندهی دستی، ۳۰ روزه کاری است.
وانت جک که در ایران با نام KMC T8 فروخته میشود و حدود ۷۷۰ میلیون تومان قیمت دارد، مهمترین رقیب کلوت است. کرمان موتور برای پیشرانهی T8 موتور توربوشارژ بنزینی ۲ لیتری، با قدرت ۱۷۴ اسببخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر از ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را انتخاب کرده که نسبت به کلوت مکث موتور، ضعیفتر است. از نظر ظاهری و نمای بیرونی، جک T8 نسبت به دایون V5 برتری دارد اما ترکیب داشبورد و طراحی داخلی کلوت مکث موتور، زیباتر به نظر میرسد. براساس تجربهی نگارنده از علایق مردم ایران نسبت به خودروهای چینی، میتوان انتظار داشت T8 کرمان موتور برای بازار کشورمان، جذابتر باشد.
دیگر رقیب کلوت مکث موتور، آمیکو آسنا با قیمت ۹۲۰ میلیون تومان است. آسنا موتور ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی و سیستم دو دیفرانسیل دارد. این خودرو همراه گیربکس اتوماتیک به قیمت یک میلیارو و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته میشود.
امین
۹ بهمن ۱۴۰۰انصافا نسبت به قیمت آسنا خیلی بهتره
Nima
۹ بهمن ۱۴۰۰اگر واقعا دف لاک داشته باشه به نسبت قیمتش خوبه . وقتى هایلوکس ۴ تومنه!
NAVID۰۰۹۸
۹ بهمن ۱۴۰۰عزیز ، دل خوش به دفلاک نباش !
از بِیس مشکل دارند !
بحث سدان یا کراساوور نیست ، موضوع صحبت پیکاپ هست که باید در مرحلهی اول جانسخت باشه !
شما همین که بشینید داخل این خودرو ، اصل موضوع دستتان میآید که چقدر بیکیفیت هستند با متریال ضعیف !
اتفاقاً فیدیلیتی و دیگنیتی را قبول دارم چون نسبت به عرضهی جهانی بد نبودن اما تمام پیکاپها و چینیهایی که در ایران عرضه میشوند از درجه۳های چینی هستند !
NAVID۰۰۹۸
۹ بهمن ۱۴۰۰همشون یه آشغالی هستن !
یک به یک به درد نخورتر !
خود چینیها هم این آشغالها را سوار نمیشوند !
یه سرچ کنید تا ببینید پرفروشترین برندها کدامها بودند !
حتی کرهای هم قبول ندارند چه برسه به چینیهایی که خودشون میسازند !
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۹ بهمن ۱۴۰۰واقعا برات متاسفم که اینطوری می کنی
اولش که اومده بودم تو سایت حس خوبی بهت بودم داشتم چون قدیمی بودی لحن حرف زدنت هم خیلی رسمی و تر تمیز بود
ولی کاملا الان نظرم نسبت بهت ۱۸۰ درجه فرق کرده
NAVID۰۰۹۸
۱۰ بهمن ۱۴۰۰دوست عزیز
با احترام فراوان به شما ، حقیقتاً فکر کردید این برایم مهم هست که شما و دیگران چه نگاهی به من دارید ، خیر !
من اینجام که از نظراتم در مورد خودروها بگویم و در حد خودم نقد کنم و از کامنتم و تعاریفم دفاع کنم و هر جایی هم که اشتباه کردم قبول کنم و هرجایی هم که درست میگویم پافشاری کنم و البته با اهل نقد پذیرش و نه بچه دبیرستانیها که دیدگاهشان فقط عکس و پوستر هستش !
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۰ بهمن ۱۴۰۰اتفاقا نظر من براتون نباید مهم هم باشه😂❤
من به شخصه احترام خاصی رو در برابرتون دارم سعی کردم هم این احترامو بگیرم… چون حس خوبی بهتون دارم
حالا…
و باید اضافه کرد منطقی هم باشید….
یوسف
۹ بهمن ۱۴۰۰الگوی تازه توسعه خودروسازی در ایران: 1. پایه گذاری یک شرکت آبدوخیاری 2. گرفتن وام کلان از دولت به نام تولید و اشتغال زایی (با بهره از روابط ویژه) 3. زدن یک کارگاه و سوله نمایشی 4. یافتن بی نام و نشان ترین خودروسازان هستی (بخوان چینی) 5. گلچین چند محصول مثلا خوش آب و رنگ و انتخاب نام ایرانی دهن پرکن 6. ثبت سفارش 7. زدن ده نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در سرتاسر ایران+ چند بیلبورد + وبسایت 8. تعریف و تمجید در سایت های داخلی و توصیه اکید به دلالان خودرو که به مشتری بگید هیچ فرقی با بنز نداره و الکی پول برند ندین 9. پیش فروش با بیرحمانه ترین و پرت ترین قیمت هایی که چینی ها به خوابم نمی بینند. 10. ترخیص از گمرک 11. تحویل به مشتری نگون بخت پس از یک سال تاخیر و خواباندن پولش 12. یارانه های دولتی و سود کلان فروش را به جیب زده و مشتری را با یک خودروی بی کیفیت و بدون قطعه و خدمات به حال خود رها میکنیم 13. این داستان ادامه دارد…
NAVID۰۰۹۸
۹ بهمن ۱۴۰۰یوسف جان
بهترین کامنت را گذاشتید👏👏👏👏
مسعود کامنت
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ای کاش موضوع به همین جا ختم میشد . بعد از تبلیغ های بی سابقه در مورد کیفیت خودرو و فراخوان جهت ثبت نام در روزی که موعد ثبت نامه در عرض ۱۰ دقیقه خودرو را به یک عده دلال فروخته و اونها با ۲۰۰ میلیون بالاتر به مردم عرضه می کنند.
پارسا عشق ماشین.
۹ بهمن ۱۴۰۰از این جور تبلیغات پدال اصلا خوشم نمیاد نظر شخصیمه
ولی مطمئنم یه چیزی زیر میزی رد و بدل شده ولی امید وارم کامنتمو پاک نکنید
اصلا خوشم نمیاد یا بیاین مسخره کنین یا فقط اخبار بدین.
این همش تبلیغات بود الان jac t8 اینجا چی بود پس ؟
پاترول چی ؟
این همه ماشین خوب هست
هایلوکس ۲۰۰۶؟
این تبلیغاته
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ بهمن ۱۴۰۰واقعا خستگی من در رفت خیلی خندیدم
کاش حرف شما درست بود و برای معرفی خودروهای بازار ایران به پدال پول پرداخت میشد :) :)
آرش+وان
۹ بهمن ۱۴۰۰پدال جان ، خب یک تست از کلوت مکث موتور ( ماموت ) بزار ، اونوقت متوجه میشی که چقدر برتر از بقیه ی رقباست.
امیرحسین
۹ بهمن ۱۴۰۰صد رحمت ب پراید
پیکاپی که 160 اسب بخار قدرت داشته باشه
پیکاپ نیس کالسکه اس
یه تن حمل میکنه
قدرت کشندگی رو نگفتید!
در کل خوشم نیومد
فکر کنم تو بازار چین پیکاپ های بهتر و بروز تری هم موجود باشه
در کل صنعت خودرو سازی ما مث ساختمان سازی
بساز بنداز شد
کدوم آقازاده این شرکت رو با هولدینگ های مرتبط با میدان زده مشخص نیست خلاصه میدان مهمه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۹ بهمن ۱۴۰۰خسته نباشن رفتن پیکاپ ده سال پیش رو آوردن دوباره مثل همیشه با قیمت نجومی میفروشن! ۲تن وزنشه موتوراش ۱۵۰ و ۲۲۰اسب!! رسما یه لگن متحرکه موندم چجوری یه تن دیگه هم میکشه!
با قیمت کمتر من نیسان پیکاپ یا ریچ رو ترجیح میدم،ارزششو دارن…
NAVID۰۰۹۸
۹ بهمن ۱۴۰۰حالا نیسان پیکاپ هیچی و کیفیت و خوبیهایش برای همه ثابت شده و بیرنگ مدل ۸۷ آن از ریچ صفر کیلومتر هم گرانتر است .
اما خودروی مضخرف ریچ را به این ترجیح میدهی و جالبه که به گفتهی خودت خودروشناس هم هستید در حالی که ریچ حتی از کاپرا هم فاجعهتره !
بعد که میگوییم تو فضای مجازی بحث راه میاندازید چون هیچی از خودرو نمیدانید برای همین است که ناراحت هم میشوید !
فرزاد
۹ بهمن ۱۴۰۰از نظر مادی تو بدترین سیستم اقتصادی دنیا تقریباً همردیف جهنم هستیم و از نظر معنوی فقر بی ایمانی میاره
net
۹ بهمن ۱۴۰۰وانت و ساعت انالوگ روی داشبورد😃.برای بنز سری اس و ازرا گرنجور نسل ششم که ساعت انالوگ کنار ال سی دی هست زشته حالا این که دیگه وانته.ساعت انالوگ برای ماشینهای لوکس اشرافی مثل رولز رویس و بنتلی نسبتا خوبه
مهردادکمال
۹ بهمن ۱۴۰۰مملکت نیست که سر گردنه اس
میثم
۹ بهمن ۱۴۰۰اکیدا توصیه میکنم به دوستان:
در ایران اصلا سمت انجین توربوشارژ نرید که جز پشیمانی هیچ سودی نداره.
چینی و غیر چینی هم نداره.
کمترین دردسرش اینه که حتما حتما حتما باید بنزین سوپر بزنید.
اگه فکر میکنید میتونید بنزین معمولی + اکتان استفاده کنید، پس منتظر هزینههای هنگفت و در به در دنبال قطعات گشتن باشید.
برید تنفس طبیعی بگیرید دنبال دردسر هم نباشید و گول حرف علمایی که میگن ما چند ساله توربو سواریم و هیچ مشکلی هم نداره نخورید که گرفتار میشید.
حسرت به دل
۹ بهمن ۱۴۰۰ای کاش دلشون می اومد همینم به قیمت ۸۰۰ م تومن بدن . در عرض ۵ دقیقه ظرفیت تکمیل . یه سری از دوستان که مشخص نیست چه جوری اونا تونیتن بقیه نه ثبت نام کرده و دویست تومن بالاتر به مردم می فروشند.
م فلسفیان
۹ بهمن ۱۴۰۰خودتان قضاوت کنید.
ما که ایرانی هستیم وافتخار هم می کنیم.
اگه انسان کاری را نتونه انجام بده دچار رنج و زحمت بشه زیاد ناراحت نمی شود .
ولی اگه توان انجام کاری وحل مشکلات را داشته باشه و انجام نده اینجاست که کارد به
استخون می رسه وداد آدم در میاد.
علی
۹ بهمن ۱۴۰۰به ما چه ربطی داره ما فقیران باید همش حسرت بخوریم آب و غذایمان شده افسوس خوردن این هم روش
علی
۹ بهمن ۱۴۰۰آخرش سکته میکنیم این ماشینها را که میبینیم و نمیتونیم لاستیکی ازش بخرییم
احمدرضا
۹ بهمن ۱۴۰۰با توجه به اینکه بازار خودرو ایران کلا منطق نداره سخته که پیش بینی کرد موفق میشه یا نه بیشتر آینده این خودرو ها به نوع عرضه و خدمات عرضه کننده بستگی داره نه خیلی خود خودرو!
alireza
۱۰ بهمن ۱۴۰۰۷۹۹ میلیون با دلار ۳۰ تومنی هم حساب کنی، بیشتر از ۲۶ هزار دلار میشه، با این پول تو کشور هایی مثل مالزی می تونه پیکاپ هایی مثل فورد رنجر، تویوتا هایلوکس، میتسوبیشی ترایتون، نیسان ناوارا یا ایسوزو D-Max گرفت، حالا ما باید با این پول یک چینی بی نام و نشون آشغال رو بخریم.
احسان
۳ اسفند ۱۴۰۰خیلی هم خوب نظرات همه رو خوندم فقط یه سوال اینا قطعات این ماشین رو وارد میکنن و سر هم میکنن اینجا ولی دست آخر دارن ارز از مملکت خارج میکنن ولی هیچکس نیست که بگه آقای ایران خودرو یا آقای آمیکو بر چه اساس خودرویی که قیمت تک فروشی دربازار جهانی ۲۰ هزار دلاره یعنی نهایت با دلار ۳۰ تومنی میشه ۶۰۰ تومن رو شما داری بالای یک میلیارد تومن پول میگیری درسته صنعت خودرو ایران صاحب نداره ولی دیگه نظام عرضه و تقاضا چی میشه امروز دیدم وانت تونلند رو ایران خودرو صد تومنی که برج ۹ گرون کرده بود دوباره برگردوند ولی این ماشین گرونش آخرش ۵۰۰ میارزه نخرید نه از دلال نه از خود کارخونه قیمت منطقی میشه من به شدت نیازدارم ولی نمیخرم زورم میاد پول زیادی بدم با اتوبوس میرم سفر یا با ۲۰۶ میرم ولی پول زور نمیدم