مزدا ما را به خاطر آیندهی پیشرانهی روتاری (وانکل) در حدس و گمان نگه داشته و در دو سال گذشته خبرهای ضدونقیض زیادی دربارهی تولید یا عدم تولید این نوع قوای محرکه منتشر شده است.
این خودروساز ژاپنی در نمایشگاه خودروی ژنو گفت که احتمال تولید خودرویی الکتریکی با قوای کمکی روتاری وجود دارد و امیدها برای تولید مدلی جدید با این نوع قوای محرکه پس از اشارات مجلهی رسمی مزدا دوباره زنده شده است.
در جدیدترین شمارهی این مجله مزدا گفته که پیشرانهی روتاری شاید در آیندهای نزدیک بازگردد و به عنوان سیستم نیرومحرکه تنها بکار رود و یا به عنوان افزایش دهنده برد خودرو عمل کند.
در این مجله آمده است:
پیشرانه روتاری شاید بازگردد. به عنوان منبع قدرت اولیه، شاید این نوع قوای محرکه تشنهتر باشد زیرا دور آن تمایل به افزایش دارد. اما در دور پیشرانهی ثابت و بهینه مثل موضوع تجربه شده توسط یک ژنراتور، این سیستم ایده آل است.
در ادامه آمده است:
عجیب نیست که مزدا استفاده از این پیشرانهها را عملاً تجربه کرده است زیرا سایز آنها یکسوم اندازهی پیشرانههای بنزینی یا دیزلی مرسوم میباشد. احتمالات دیگری نیز برای پیشرانههای روتاری وجود دارد. این نوع سیستمها میتوانند با هیدروژن فوقالعاده عمل کنند. این پیشرانهها همچنین بسیار تمیز هستند. استفاده از هیدروژن تنها باعث تولید بخار آب میشود.
مزدا هنوز هم جزئیات زیادی را دراینباره منتشر نکرده و واضح است که میخواهد در آینده هیجانی را برای اعلام بازگشت آنها ایجاد کند. برخی افراد میگویند بازگشت پیشرانهی روتاری در ماه سپتامبر اعلام خواهد شد و مزدا جزئیات آیندهی این نوع قوای محرکه را اعلام خواهد کرد.
اگرچه افراد زیادی مشتاق به دیدن خودروی اسپورت جدید با پیشرانه روتاری هستند اما شاید هم به این زودیها آرزوی آنها محقق نشود.
#ali.m#
۵ خرداد ۱۳۹۶مزدا واقعاذاز نظر فنی و موتور حرف زیادی برای گفتن داره بی صدا و عالی کار میکنه .
موتور های وانکل هم واقعا جالبن که دیگه حرکت رفت و برگشتی پیستون وجود نداره و حرکت به صورت دایره ایه و بقیه قسمت ها مثل بقیه موتور هاست یعنی تراکم و جرقه با استفاده از شمع .
و تراکم هم با استفاده از روتور امجام میشه که حکم پیستون تو ماشینای معمولی رو داره . و در واقع روتور ضلع های مثلثی هستن که در محفظه میچرخن و تراکم ایجاد میکنن.
لامبورگینی
۵ خرداد ۱۳۹۶موتور وانکل بی مشکل نیست و دردسر های خودش رو داره
واسه همین مزدا فعلا سراغش نمیره.
#ali.m#
۵ خرداد ۱۳۹۶کاملا درسته و شاید برای همه جالب باشه که ارتش ایران هم روی بعضی از پهباد هاش از موتور وانکل استفاده میکرده یا میکنه هنوز.
یاسین
۵ خرداد ۱۳۹۶موتور وانکل واقعا مهندسی پر دردسری داره ولی اگر مزدا بتونه دوباره از پسش بر بیاد شاهکار کرده ولی مزدا میتونه مزدا ثابت کرده یه تنه بدون هیچ اتحاد خودرویی بدون اینکه زیر پرچم کسی باشه و ادعایی داشته باشه تونسته جز بهترین ها باشه همین الان سیستم اسکای اکتیو یکی از بهترین سیستم های کنترل سوخت در بین تمام VVT های موجوده مزدا برو جلو تو میتونی
silver
۵ خرداد ۱۳۹۶یادمه سال ۲۰۰۶ یا ۲۰۰۸ بود که یکی از خبرنگارای خودرویی به صورت غیر قانونی وارد خانه یکی از طراحان مزدا شده بود و از لپتاپ طرف یک رندر از Rx 9 و مقداری اطلاعات برداشته بود و متشر کرده بود !!!!!!!
(یکی از مقاله های همون سال های مجله نو آور به این موضوع اشاره کرده بود)
در اون زمان میگفتن که اگر rx9 تولید بشه موتور وانکل ۳/۹ لیتری خواهد داشت!!!!!!
RX8 با موتور ۱/۳ لیتری بیش از ۲۳۰ اسب قدرتش بود ،حالا فکرشو بکنید اگر اون مدل تولید میشد چه غولی در صنعت خودرو سازی متولد میشد.
اگرچه بعیده که چنین موتوری تولید بشه(به خاطر مصرف سوخت و آلایندگی) ولی امیدوارم موتور های وانکل برگردن چون rx8 و rx7 هنوز هم ماشینای قابل احترامی هستن .
باشد که خودرو های اسپرت و کوپه ژاپنی دهه ۹۰ (rx7، میتسوبیشی ۳۰۰۰ و تویوتا سوپرا و…..) دوباره احیا بشن.
#ali.m#
۵ خرداد ۱۳۹۶درسته مضرف سوخت و الایندگی این موتور های دورانی خیلی بالاست مزدا با دانش و تجربش خیلی باید تلاش کنه واقعا .
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۵ خرداد ۱۳۹۶ب نظرم تصور برگشت موتورهای وانکل در زمان فراگیرشدن خودروهای الکتریکی یکم سخته ولی موتور های جالبی هستن،کوچیک و سبک و پرقدرت،تنها مشکلشون مصرف سوخت زیاد و آلودگی هوا هس. شرکت aie هم پارسال یک موتور روتاری 120اسبی معرفی کرد. ممنون میشم درموردش مطلب بذارین.
ب نظرم قبل از الکتریکی شدن تمام خودروها موتور های بدون میل بادامک گسترش پیدا میکنن چون هم قدرت بیشتر دارن و هم مصرف سوخت بهتر ولی خب بی عیب هم نیستن چون شک و تردید درمورد هزینه و دوام قطعه جایگزین میل بادامک ساخت ب صورت گسترده این جور موتورهارو مشکل کرده. البته اینجور موتور ها توی بعضی از خودروهای مسابقه ای استفاده شده.بعضی شرکت ها هم مثه freevalve«شرکت خواهر کونیخزگ» و camcon«شرکتی در کمبریج » دارن درموردش کار میکنن. دو روز پیش اتوکار مطلبی درمورد کانسپت موتور دیزل camcon گذاشت.ممنون میشم درمورد اینم مطلب بذارین.
سید مهران میرابوالقاسمی
۵ خرداد ۱۳۹۶مزدا همیشه ثابت کرده بهترینه از پس این هم بر میاد.
کارشناس
۶ خرداد ۱۳۹۶مزدا داره جو میده. امکان نداره دوباره سراغ موتور ها دورانی بره. موتورهای دورانی یک مشکل اساسی دارند. مشکل این موتورها درزگیری و عایق بندی مناسب است به طوری که مقداری از گاز سوخته از سیکل قبلی وارد مخلوط هوا و سوخت در سیکل بعدی میشه و نمیشه هیچ کاریش هم کرد. مگر این که کلا طراحی را عوض کنه که دیگه موتور دورانی نخواهد بود و میشه یه موتور جدید