مزداهفته نامه

بررسی مزدا 3 هاچ‌بک فیس‌لیفت 2016

همین ماه پیش بود که ما برای اولین بار مزدا ۶ فیس لیفت شده را بررسی کردیم و حالا نیز شانس به ما رو کرده و برادر به‌روز شده‌ی کوچک‌تر یعنی مزدا ۳ را رانده‌ایم.

mazda-3-2016-facelift-04
این هاچبک ژاپنی کار آسانی در پیش ندارد. رقبای فوق‌العاده‌ای چون سئات لئون و فولکس‌واگن گلف به فروش پررونق خود ادامه می‌دهند و تازه‌واردهای سرسختی چون واکسهال آسترا و رنو مگان نیز قواعد بازی را تغییر داده‌اند.

mazda-3-2016-facelift-03
مزدا ۳ به‌روزرسانی‌های کوچکی را تجربه کرده است اما برخی اصلاحات ظاهری قابل ذکری وجود دارند. جلوپنجره بزرگ‌تر شده و کروم احاطه‌کننده‌ی آن به همراه نشان پایین‌تر مزدا طراحی نزدیک‌تری به شاسی‌بلند مدرن‌تر CX-3 ایجاد کرده است. چراغ‌های جلو نیز بازطراحی شده‌اند و هم‌اکنون تکنولوژی LED تطبیق شونده جایگزین لامپ‌های زنون قدیمی شده‌اند. سپر عقب نیز کمی تغییر کرده و عضلانی‌تر شده است. به نظر می‌رسد که مزدا اعتقاد دارد نمای ظاهری خودرو به اندازه‌ی کافی شیک بوده و تغییر زیادی در این بخش نیاز نیست. البته ما هم همین عقیده را داریم.

mazda-3-2016-facelift-01
تغییرات کابین خودرو قابل‌توجه‌تر هستند. غربیلک فرمان جدید اولین نکته‌ای است که نظر را به خود جلب می‌کند. همچنین تریم مشکی براق در پانل درب‌ها بکار رفته و صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات مرکزی بزرگ‌تر به همراه هدآپ دیسپلی تمام رنگی کابین مجلل‌تری را ایجاد کرده‌اند.

mazda-3-2016-facelift-09
کابین مزدا قطعاً یکی از جذاب‌ترین طراحی‌ها را در این کلاس دارد و در طراحی آن تمرکزی واقعی روی راننده صورت گرفته است. اکثر سطوح کابین احساس خوب و مناسبی دارند و نرم‌افزار خلاق سیستم اطلاعات سرگرمی نیز عموماً تغییری نداشته است. تصمیم درباره‌ی اینکه جایگزینی ترمزدستی عادی با نمونه‌ی مدرن الکتریکی خوب است یا بد را به شما واگذار می‌کنیم اما شکی وجود ندارد که قرار دادن دو نگه‌دارنده‌ی بطری تصمیم درستی است.

mazda-3-2016-facelift-11
شگفت آنکه پیشرانه‌ی بنزینی ۲ لیتری مزدا ۳ در انگلستان محبوب‌ترین پیشرانه است اما در این تست ما از پیشرانه‌ی دیزلی ۲.۲ لیتری استفاده کردیم چون تنها نسخه‌ای می‌باشد که در مدل فیس لیفت بهبود یافته است. سیستم جدید کنترل گذرا به کاهش تأخیر توربو کمک می‌کند و صاف کننده‌ی صدای طبیعی نیز وسیله‌ای است که روی پیستون‌های پیشرانه نشسته تا آسایش خودرو در دورهای پایین را بهبود بخشد.

2017 Mazda3
هر دو سیستم به خوبی کار می‌کنند و این پیشرانه یکی از نسخه‌های موردعلاقه‌ی ما در مزدا ۳ است.

2017 Mazda3
این پیشرانه از نظر راندمان نیز در وضعیت مطلوبی بوده و در هر صد کیلومتر به‌طور ترکیبی ۴.۱ لیتر سوخت مصرف کرده و در هر کیلومتر ۱۰۷ گرم دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند.

mazda-3-2016-facelift-05
مزدا همچنین اصلاحاتی را در سیستم تعلیق به منظور بهبود راحتی و چابکی خودرو انجام داده اما بزرگ‌ترین ارتقای این خودرو اضافه شدن سیستم برداری G است. همان‌طوری که در مزدا ۶ فیس لیفت شده دیدیم این تکنولوژی انتقال گشتاور را بسته به زاویه فرمان تنظیم کرده و به‌این‌ترتیب حرکات بدنه را کاهش داده و مانورهای سریع‌تر و نرم‌تری را در پیچ‌ها به ارمغان می‌آورد.

mazda-3-2016-facelift-02
مقامات مزدا می‌گویند که عملکرد این سیستم نامحسوس بوده و در واقع حقیقت را می‌گویند چرا که ما واقعاً تفاوتی را احساس نکردیم. مزدا ۳ یکی از لذت‌بخش‌ترین سواری‌ها را در کلاس خود دارد. کنترل خوب بدنه در مزدا با فرمانی دقیق و گیربکسی سریع ترکیب شده است.

mazda-3-2016-facelift-12
این بازنگری‌ها به نرم‌تر شدن سواری خودرو نیز کمک کرده است. البته خودرو در سطوح ناهموار کمی سفت نشان می‌دهد اما در اکثر مواقع مزدا ۳ کنترل شده و نرم است. علیرغم ادعای مزدا مبنی بر بهبود ایزوله‌ی صدای خودرو، رنو مگان در این مورد ساکت‌تر عمل می‌کند.

mazda-3-2016-facelift-13
مزدا حدود ۲۰۰ پوند بیشتر نسبت به مدل قبلی طلب می‌کند اما وقتی تغییرات صورت گرفته خصوصاً استفاده از ترمز اضطراری خودکار و غربیلک فرمان گرم شونده (در مدل‌های فول تر) را در نظر می‌گیریم می‌فهمیم که این بهای زیادی نیست. البته مدل فول اسپورت Nav مزدا ۳ از نظر قیمتی در طیف گران‌قیمت‌های کلاس قرار می‌گیرد.

mazda-3-2016-facelift-10
مزدا ۳ ارزان‌ترین و یا کاربردی‌ترین خودروی کلاس خود نیست اما بهبودهای زیادی در این خودرو صورت گرفته است. ترکیب مناسب تجربه سواری لذت‌بخش با طراحی جذاب و راندمان بالا این خودرو را به جایگزینی درخور برای خودروهایی چون سئات لئون یا واکسهال آسترا بدل کرده است.

مشخصات مزدا ۳ ۲.۲ SKYACTIV-D Sport Nav

قیمت: 22995 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۲.۲ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/۳۸۰ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۱ ثانیه
حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Ashkan

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (376 ديدگاه)

    اگه تو بیای ایران , ایران بهشت میشه

    1. Bloodhound SSC

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (66 ديدگاه)

      اینجا دوستانی هستن که اعتقاد دارن اگه فولکس هم بیاد ایران بهشت نمیشه!

    2. MehdiTurbo

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      ین حرفا را زیاد شنیدیم،از این کامنتا زیاد گذاشتیم،فقط اه و افسوسشونو خوردیم،و بعدش فراموش کردیم،هممون نشستیم داریم میبینیم همه دارند پیشرفت میکنند و ما برای ی لاستیکو و ی فرمونو دو تا تیک اهن ک هیچ کودومشونم از خودمون نیس به خودمون میبالیم،…کاش جای این کامنتا و افسوسا هر کودوممون ی کار کوچیک انجام میدادیم،ی فرهنگسازی،شاید خیلی کارا از دسمون بر نمیاد چون بر میگرده به اون بالاها و مسئولا،اما همین ی حرکت کوچیک از خودمون شاید خیلی پیشرفت بیاره برامون حداقلش رفاه بیشتر،تا کی حسرت کشورای دیگ رو بخوریم ک کاش ما جای اونا بودیم،ما تو اون کشور به دنیا اومده بودیم؟

    3. reza

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (223 ديدگاه)

      دوست عزیز یه سری آدم *************………
      دارن مزدا نسل قبل رو به اسم نیو به خورد ملت میدن

    4. shahin

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      فکر کنم ما بریم پیش اون سریعتر به نتیجه میرسیم تا صبر کنیم بهمن اینو بیاره ایران:)

    5. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      حرف نداره

    6. ارش

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      امروز یه ارس پلاکشو دیدم زیبا بود از نزدیک

  2. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    کابین در حد ائودی …..
    فنیش هم بد نیست ///

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مصرف سوختش عالیه

  3. Bloodhound SSC

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اینکه دیفرانسیل جلو هست کار رو خراب کرده!
    ولی در کل بد جوری به دردمون میخوره!

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ایراد الکی نگیریم توروخدا
      خیلی خوبه

  4. حميد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    فعلا که ما دونسل قبل رو به عنوان NEW باید از بهمن بخریم

  5. mohsen

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    مصرف سوخت: 4.1 لیتر در هر صد کیلومتر
    حرف خاصی ندارم!!!

    1. ساسان.م

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (338 ديدگاه)

      Sky Active هست دیگه ، شاهکاره این تکنولوژی

    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      درود به شرفت محسن عزیز

  6. Hami

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    هاچ بک مزدا واقعا دوست داشتنی و عالیه

  7. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    اصلا این ماشین یه جوری طراحی شده که نمیشه این ماشینا نخرید از بس که جذابه.مزدا خیلی خفنه.

  8. سينا

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (87 ديدگاه)

    در برابر رنو مگان حرفی برا گفتن نداره
    اصالت اروپایی رو از هندلینگ و پرستیژش باید تشخیص داد

    1. shahin

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      دوست عزیز اون یه سری که میان میگن اصالت اروپایی منظورشون بنز و ب ام و یا آلفا و جگواره…دیگه حالا رنو مگان و پژو ۲۰۶ رو هم شما بیا بچسبون به اصالت اروپایی :)))بعدم مزدا نصف بیشتر اروپایی ها و تقریبا همه اسیایی ها رو لوله میکنه.کاری به آلمانی ها و ایتالیایی ها ندارم ولی فرانسه یا اسپانیا با اون سئات مسخره یا کره ای ها جلو ژاپن حرفی ندارن

    2. saeid

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (188 ديدگاه)

      بسم حق

      دوست من
      رنو مگان ؟
      اصا اسپرته از نظر شما ؟
      اون ماشین رو 4000 یا 4500 تا جایی که من یادمه دندشو تو حالت اتومات عوض میکرد
      اما مزدا رو اگه تا ته پاتو رو پدال بذاری این کار در 6000 یا 6500 انجام میشه
      سواری اسپرت مزدا چی ؟ تو اونم بنظرت مگان بهتره ؟
      از نظر من اصلا این دو ماشین برای یه کاربری یکسان ساخته نشدن که حالا بخوایم با هم مقایسشون کنیم
      مزدا طراحی اسپرت و جوون پسند داره در حالی که مگان یه خودرو سواری خونوادگی شهریه
      و در زمینه اصالت ! جز تبلیغ تو اتوبان کرج که یه مدت بود نوشته بود اصالت !!! اونم برا رنو ! یه مورد دیگه رو با منبع برا من بیار که گفته باشه رنو یه طراح اصیل اروپاییه !!!’
      اگه هم نظرت از رو بی غرضی بود . یه توصیه برادرانه
      یبار سوار مزدا شو ، اونم پشت فرمونش نه صندلی کنار ، بعد نظرت به احتمال زیاد برمیگرده
      فقط خواهشا مزدا صفر کیلومترو با مگان صفر مقایسه کن
      نه مزدا 200 تا با مگان صفر …

    3. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      از اون حرفا بود ها

  9. امير رحيم پور

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    مزدا واقعا عالیه از هر لحاظ
    خوشگل و کم مصرف
    فقط فک کنم از نظر گروه بهمن اینا کاسپت های 20 سال بعده

  10. حسين

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    با وجودی که از مزدا زیاد خوشم نمیاد ولی این خیلی خوبه ، عجب کابین قشنگی داره ، شیک ، ساده و کاربردی بدون هیچ خودنمایی

  11. Ali

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    واقعا با مزدا حال میکنم و البته تکنولوژی sky actice ک عالیه واقعا
    ی استاد داشتیم پارسال برامون از sky active میگفت ک تو طراحی اون، از مبحث ساده هذلولی توی ریاضیات کمک گرفتن.
    توی پدال هم گفته شد ک 30 درصد الایندگی و مصرف کمتری داره.

  12. sunmartin

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    به شخصه عاشق کیا موتورز و آئودی و طراحی های اغوا کننده پیتر شرایر هستم اما مزدا امان از زیبایی پرفورمانس تجمل و هندلینگ این خودروی دوست داشتنی کسی پیدا میشه مزدا 3 مزدا 6 و مزدا mx5میاتا رو دوست نداشته باشه مزدا از برترین های ژاپنی هم برتره کسانی که میان میگن پژو و رنو و سیتروئن و اصالت اروپایی درک درستی از برند مطرحی مثل مزدا ندارند وقتی اصالت اروپایی رو بکار میبری باید از سلطان خودروها بی ام دبلیو آئودی بنز پورشه بنز یاد کرد و نه رنو و پژو ووو که در بین برندهای مطرح جهان (10 برند) هیچ جایگاهی ندارند کاش گروه بهمن این خودروی دوستداشتنی با انجین 2 لیتری وارد کنه دیگه واقعا وقتشه

  13. hamid

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    90 درصد مزداهایی که وارد منطقه ازاد میشن مدل پایه هستن که بیشترم موتور 1600 cc اند مدل پایه خبری از اگزوز دوبل رینگ نیست جاش قالپاقه طراحی داخلیشم خیلی با این عکس فرق داره فوق العاده ساده دلیل عدم استقبال تو مناطق ازاد از نمونه فول قیمت بالاشه که با خودرو های یه کلاس بالاتر مثله اپتیما سوناتا برابری میکنه از نظر قیمتی.بهمن خودرو هم اگه اینو بیاره مدل 2لیتری فولش زیر 150 میلیون قیمت نمیخوره که رقبای سرسخت صفر و کارکرده مثله هوندا سیویک و حتی کره ای ها خواهد داشت

    1. shahin

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      بحث منطقه ازاد واقعا متفاوت از بقیه ایرانه.جایی که شما میتونی با 100 تومن یه بنز یا ب ام و خوب و سالم بخری دیگه کم پیش میاد بیای آسیایی بخری.اما تو بحث قرار گرفتن قیمت مزدا فول سال 2016 با اپتیما باید بگم مزدا تو ایران شاید بعد از تویوتا پر طرفدار ترین ماشین ژاپنی هست و اینکه مزدا با اپتیما و سوناتا تو یه محدوده باشه این یه خطر واسه اون کره ای ها حساب میشه نه واسه مزدا.چون مطمعنم وقتی مزدا 3 یا 6 جدید فول وارد بشه جوری فروش میکنه که ماشینای کره ای تو گمرک همونجا جا خشک میکنن تو نوبت

  14. رضا پ

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    مردیم از بی مزدایی
    این گروه بهمن که تو هپروته
    خود کمپانی هم که عین خیالش نیست بازار ایرانو با این همه طرفدار ول کرده به حال خودش
    مزدا نباید با تامین قطعات مدلهای قدیمی برای گروه بهمن وجه خودشو خراب کنه

  15. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    به قول جرمی کلارکسون پژو و رنو و سیترون انگار واسه پیرمردا ساختن ماشینا را این ماشین اصلا از لذت رانندگی هیچی نمیفهمه بعدم با جیمز می میزنه به درو دیوار انگار یه پژو ۳۰۸ بود با سیترون.

  16. احمد باقری

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در سبک خودش، ماشین خیلی کار درستیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا