مزدا ۳، مزدا ۶ و مزدا CX-5 همگی برای ما مدلهای محبوبی بودهاند و برای سال ۲۰۱۶ کمپانی مزدا یک عضو جدید به خانواده دوستداشتنی محصولات خودش اضافه کرده است. این عضو جدید CX-3 نام دارد و به نظر میرسد که بهخوبی قادر است راه برادرهای بزرگتر خودش را ادامه دهد.
مزدا CX-3 در اصل بر پایه پلت فرم مزدا ۲ ساخته شده و خودرویی در کلاس نسبتاً شلوغ کراساوورهای جمعوجور است و در ردیف اتومبیلی چون هوندا HR-V و فیات 500X و شورولت ترکس قرار میگیرد. البته CX-3 با طول کلی ۴۲۷۴ میلیمتر نسبت به HR-V جمعوجور تر بوده و ۳۱ سانتیمتر از برادر بزرگتر خودش یعنی CX-5 نیز طول کمتری دارد. ارتفاع CX-3 نسبت به سطح زمین ۱۵۲.۴ میلیمتر بوده و با طرح سقف کشیده برای رقبای خودش شاخوشانه میکشد. مزدا CX-3 مثل تمام اعضای خانوادهاش لباسی با زبان طراحی KODO به تن کرده و از نظر ظاهری شباهتی انکارناپذیر به دیگر محصولات مزدا دارد و صد البته کاستیهایی هم که CX-5 و CX-9 داشتند را برطرف کرده است. مزدا CX-3 چهره اسپرتی دارد و از این نظر در نقطه مقابل اکثر مدلهای کراساوور جمعوجور با ظاهر کسلکننده قرار میگیرد. این خودرو از چند ویژگی ظاهری بهره میبرد که نمای آن را بهتر کرده است ازجمله این موارد میتوان به رینگ چرخهای سفارشی ۱۸ اینچی، چراغهای LED جلو سفارشی، خروجی اگزوز دوگانه و شیشه عقب با پوشش ستون C که به بهبود دید عقب کمک میکند، اشاره کرد. CX-3 از همان موتور آشنای ۲ لیتری ۴ سیلندر با فناوری اسکای اکتیو که در اکثر مدلهای مزدا استفاده شده بهره میبرد. قوای این موتور در CX-3 کمی کاهش داشته و به ۱۴۶ اسببخار رسیده است و میزان گشتاور موتور هم ۱۴۶ پوند فوت (۱۹۸ نیوتنمتر) میباشد. دلیل کاهش قدرت موتور در مزدا CX-3 عدم امکان استفاده از منیفولد اگزوز استاندارد موتور ۲ لیتری در این اتومبیل است. بهمانند کراساوورهای مدرن امروزی، مزدا CX-3 را هم میتوان با سامانه انتقال قدرت به جلو یا تمام چرخ محرک سفارش داد. فارغ از اینکه چه نوع محور محرکی برای اتومبیل خود سفارش دهید، گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک تنها انتخاب شما برای انتقال قدرت خواهد بود. برای کسانی که خلأ پدال کلاچ را حس میکنند در گیربکس اتوماتیک خودرو حالت Sport تدارک دیده شده و امکان تعویض دنده از پشت فرمان بهوسیله Paddle Shifter فراهم آمده است. البته خریدارانی که مایل هستند اتومبیلشان پایداری بیشتری داشته باشد میتوانند نمونه تمام چرخ محرک I-ACTIV را سفارش دهند. رینگ چرخهای مدل پایه اتومبیل آر نوع ۱۶ اینچی بوده و میتوان بهصورت سفارشی نمونه ۱۸ اینچی را هم برگزید. اما نباید فریب اسپرت بودن CX-3 را حداقل در عملکردهای مربوط به خط مستقیم خورد. حتی با وجود قدرت مناسب و معقول و وزن سبک بدنه، سریعترین CX-3 در ۹ ثانیه از حالت سکون به ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که به نظر کمی کند است اما باید در نظر داشت که قوای محرکه CX-3 با تمرکز بر روی بهرهوری مونتاژ شده و گونه دیفرانسیل جلو CX-3 در شهر ۸.۱ لیتر و در بزرگراه ۶.۷۲ لیتر سوخت مصرف میکند. با این حال، اعداد مربوط به شتاب و سرعت میتواند کمی گمراهکننده باشد اما باید بدانید که مزدا CX-3 با موتور ۲ لیتری در رانندگی شهری چندان دست و پا بسته نیست. موتور سریعاً قدرت لازم را تولید میکند و تحت شتاب گیریهای سخت صدای بسیار گیرایی را تولید مینماید. اما هنگام شتاب گیری در بزرگراه و یا در حال بالا رفتن از شیبهاست که به فقدان قدرت کافی موتور پی میبرید هرچند با توجه به اینکه خودرو مورد تست ۴ نفر سرنشین به همراه اسباب و وسایل را با خود حمل میکرد کشش کم اتومبیل قابل توجیه است. وزن مدل پایه CX-3 کمی بیشتر از ۱۲۶۸ کیلوگرم بوده و از این نظر نسبت به کلیدیترین رقبایش یعنی جیپ رنگید و شورولت ترکس سبکتر است با این شرایط CX-3 به جادههای باریک حمله برده و با حالت کاملاً شگفتانگیز راه را پشت سر میگذارد همچنین CX-3 حرکات گهوارهای معمول بسیاری از کراساوورها را ندارد و اتومبیل به فرامین راننده به سرعت پاسخ میدهد در واقع CX-3 تعادل بسیار خوبی بین راحتی رانندگی و هندلینگ چالاک را ارائه میدهد. طراحی داخلی CX-3 مثل مزداهای دیگر کاملاً مدرن است. یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی تبلت مانند بهصورت استاندارد بر روی اتومبیل تعبیه شده که توسط کنترل دوار موجود در داشبورد مرکزی کنترل میشود. کیفیت مواد استفاده شده در کابین ترکیبی از خوب و بد است اما حتی مواد ارزانقیمتی استفاده شده در کابین به گونه آراسته شدهاند که بسیار گرانتر از چیزی که هستند به نظر میرسند. راحتی صندلیها در CX-3 بسیار خوب است بهخصوص در تریم های بالا که پوشش صندلیها از نوع چرم و جیر میباشد وضعیت بهتر هم میشود. فضای سر برای سرنشینان ردیف جلو بسیار خوب است و بعد از چند ساعت رانندگی کمترین خستگی میزان را احساس میکنید. اما کمبود مزدا CX-3 در داخل کابین نبود arm rest برای سرنشینان ردیف عقب است. جدیدترین دستپرورده مزدا همچنین از امکانات امنیتی مثل نظارت نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، سامانه تشخیص تصادف جلو، نمایشگر سربالا و هشدار خروج از خط بهره میبرد. درست است که CX-3 یک کراساوور جمعوجور میباشد اما مزدا میخواهد بزرگسالان هم در ردیف عقب این خودرو احساس راحتی کنند. طراحی صندلیها و نحوه قرارگیری آنها مثل صندلیهای سالن سینما بوده و سرنشینان ردیف دوم در ارتفاع بالاتری نسبت به سرنشینان ردیف اول قرار میگیرند. نگارنده با ۶ فوت (۱۸۳ سانتیمتر) قد کاملاً در صندلی ردیف دوم احساس راحتی کرده و با توجه به فضای پای ۸۹ سانتیمتری ردیف عقب زانوانش بهصورت مختصر با صندلی جلو سایش داشته است. حجم صندوق عقب چندان قابلتوجه نیست و تنها ۴۵۳ لیتر حجم دارد که در صورت سفارش ساب ووفر به ۴۰۷ لیتر کاهش مییابد البته صندلیهای عقب قابل تا شدن هستند و در صورت خوابانیدن آنها ظرفیت فضای بار به ۱۵۲۹ لیتر میرسد. امکانات داخلی تریم اسپرت مزدا CX-3 مدل ۲۰۱۶ شامل استارت دکمهای، تهویه هوا، کروز کنترل، یک پورت USB بهمنظور اتصال به MP3، اتصال بلوتوث، صفحه نمایش ۷ اینچی و هشدار اتوماتیک به پلیس میشود. تریم های تورینگ و گرند تورینگ امکانات اضافهتری شامل چراغهای جلو تطبیقپذیر LED و سقف شیشهای مونوروف دارند. به نظر میرسد که مزدا بار دیگر کار خودش را بهخوبی انجام داده است. CX-3 مدل ۲۰۱۶ ترکیبی از فرمول راحتی، اسپرتی و بهرهوری را در یک پکیج جذاب ارائه میدهد. مزدا CX-3 یک مدل کاملاً رقابتی بوده و در واقع برگ برنده دیگری برای مزدا محسوب میشود. طبق گفتههای مزدا تاریخ عرضه CX-3 به بازار تابستان پیش رو خواهد بود هرچند قیمت این خودرو حداقل تا زمانهای نزدیک به عرضه مشخص نخواهد شد اما با مدنظر قرار دادن قیمت رقبای این خودرو میتوان در نظر داشت که CX-3 قیمتی در حدود ۲۰,۰۰۰ دلار داشته باشد.- فرم بدنه و ظرفیت سرنشین: کراساوور جمعوجور / ۵ نفر
- آرایش، حجم، قدرت و گشتاور موتور: ۴ سیلندر خطی / ۲ لیتر/ ۱۴۶ اسببخار / ۱۴۶ پوند فوت
- شتاب صفر تا ۹۶.۶ کیلومتر: ۹ ثانیه
- قیمت: ۲۰,۰۰۰ دلار (تخمینی)
- میزان مصرف سوخت: ۸.۱ لیتر شهر / ۶.۷۲ لیتر بزرگراه (تخمینی)
ويكي
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ماشین تو شهری جمع و جور خوبیه… مزاد تو طراحی جدیدش خوب داره پیشرفت میکنه
zippo
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴البته قبول دارم ماشین حوبیه اما هیچ وقت به گرد پای المانی هام نمیرسه
تا وقتی ماشین المانی و اروپایی هست که پولشو حروم میکنه واسه ماشین اسیایی
مایکل جکسون - تریلر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴آقای zippo برعکس فکر میکنی . چون اون کسی که پولشو برای ماشینای آلمانی و اروپایی خرج کرده در حقیقت پول بی زبون رو حروم کرده و دو دستی ریخته توی سطل آشغال . تو خجالت نمیکشی این حرف به درد نخور را میزنی ؟؟ این حرفت غیر از دروغ چیز دیگه ای نیست . واقعا برات متاسفم .
taksin
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ماشین زیبا و خوبیه ولی از لحاظ قدرت موتور و کشش یه کم جا داره , ای کاش غیر این موتور یه موتور پرقدرت تر یا مثلا یه مدل با توربو شارژر هم عرضه کنن. مزدا اسمش بزرگتر از ایناست#
احسان(احسان سابق)
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴طراحی جدید مزدا خیلی خوب جواب میده.ظاهر اسپرت و لوکس برای یک ماشین معمولی و داخلی ساده اما ارامش بخش و غیر خسته کننده خوب جواب میده
american muscle
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴خییییییییییییییییییییییلی باحاله .هم خوشکل هم قوی.مشکیش خیلی خوشکل تره
navid
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴لا اقل قیافه اش از رقیباش بهتره
یه پسر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴واقعا قشنگه
حیف که مزدا وارد ایران نمیشه
حسین(عشق پرایدوخخخخ)
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴بسیار زیبا و دوستداشتنی…درود بر شرفتان ای اونور آبیایی که با صداقت به فکر محصولتون هستین نه پول زدن از جیب مردم…درود بر شرفتان.ورزشکاران دلاوران نام اوران…
شایان
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴آخه اگه بخوان هم نمیتونن پول بزنن از جیب مردم بازار آزاد همینه.
شایان
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴در حد ژاپن همین
امیرحسین (Lion26)
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴یعنی چی که در حد ژاپن همین؟؟؟؟؟
Just France.
walid
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴خیلی هم خوب
Jeremy
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴اگر گیربکش فقط اتوماتیکه پس این عکس چه می گوید؟
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/05/2016-Mazda-CX-3-130.jpg
کافر مقدس
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴یعنی یک رنگ نبودن Fender و Flare ( گلگیر و بند و بساطش) با بدنه توهینی ست به بشریت:D
ببینید از این زاویه چقدر تو ذوق میزنه رنگ مجزای گلگیر با بدنه :| (مخصوصا خطی که از بدنه مییاد رو گلگیر عقب)
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/05/2016-Mazda-CX-3-108.jpg
باز اگر بدنه روشن یا سفید رنگ باشد قابل تحمل تر است
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201412/mazda-cx-3-racing-co-3_800x0w.jpg
قیمت 20هزار تا همش؟ 3تا ندید میخوام با این قیمت:D ندید هم تو ایران میفروشم دونه ای 150هزار دلار:P
شروین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴مزدا حرف نداره. من واقعا ماشیناشو دوست دارم.
علی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴اهورا مزدا!
سامان از تبریز
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴تخم جن عجب خوشکله
طراحیش شبیه اینفینیتی qx37 هستش
مخصوصا چراغهای عقبش
hamid reza
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴از نظر طراحی حرفی واسه گفتن نذاشته این کوچولوی خوش خط و خال. کاش یک توع موتور قوی تر هم براش در نظر میگرفتن
محمد
۲۹ اسفند ۱۳۹۸موتور قوی تر برای این سایز خودرو یعنی توربو شارژر که بنزین ایران مخصوصا شهرستان سازگاری نداره از نظر بنده همین موتور معمولی بهتره
حامد قدسی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴واقعا همه چیزش عالیه رنگ قرمزش هم که حرف نداره.
بیاد ایران خوبه.
حدودا قیمتش چقدر میشه راستی؟
فکر نمی کنم 150تا بیشتر بشه؟(چون تو کلاس خیلی بزرگ و لوکس نیست)
ارمان
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴خوشکل خوشتیپ با وقار
سعید
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴چقدر جلوپنجره مزدا قشنگه
ویشتاسپ
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴کیفیتش خوبه تکنولوژیشم که قطعا خوبه
طراحی خارجیش مثل همیشه زیباست
اما
من هیچوقت با طراحی داخلی مزدا ارتباط برقرار نکردم.مخصوصا فرمون و امپر هاش
Archi Khan
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴نظر سنجی :
هوندا HR-V + + +
مزدا CX-3 – – –
احمد باقری
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴هرچند که برای بهره وری بهتر از این موتور استفاده شده است ولی به هر حال باید قدرتش کمی بیشتر بود.
محمدحسین
۱۶ مرداد ۱۳۹۴این بهتره یا اسپورتیج؟؟؟
پیمان
۱۴ فروردین ۱۳۹۶سلام خواهشا اگه کسی خبر داره که ی وارد ایران میشه یا احتمالش هست حتما بگه