از زمانی که مزدا مدل RX-۸ را در سال ۲۰۱۲ از رده خارج کرد و بهتبع آن یک مدل اسپرت با موتور روتوری را از بین برد، همواره شایعات امیدوارکنندهای از اینکه کمپانی یک جانشین برای آن ارائه خواهد کرد وجود داشته است. مزدا زمانی که سال گذشته از کانسپت آر ایکس ویژن رونمایی کرد، به قوت گرفتن این شایعات و امیدها دامن زد، ولی اکنون، مدیرعامل این کمپانی ژاپنی تمامی امیدها برای مزدا آر ایکس ۹ را از بین برده است.
در مصاحبهای با وبسایت Automotive News، ماسامیچی کوگای، مدیرعامل مزدا تأیید کرده که کمپانی وی برنامهای برای ساخت یک خودروی اسپرت بزرگ از میاتا ندارد، موضوعی که به معنی از بین رفتن تمامی امیدها برای RX-۹ میباشد. اگرچه کوگای هنوز حاضر نیست که مرگ موتور روتوری را بهطور رسمی اعلام کند.اگر ما قصد داشتیم تولید موتور روتوری را دوباره آغاز کنیم، ما نیاز داریم که بدانیم این موتور طول عمر کوتاهی نخواهد داشت. ما بایستی با مقررات آلایندگی آینده سازگاری داشته باشیم. ما هنوز فعالیتهای بخش تحقیق و توسعه خود را به حل مشکلات مربوط به آلایندگی و میزان مصرف سوخت معطوف کردهایم.
کوگای میگوید بهترین انتخاب برای موتور روتوری استفاده از آن بهعنوان یک نسخه ویژه در یک خودروی الکتریکی میباشد. استفاده از یک موتور روتوری بهعنوان منبع قدرت اصلی هنوز بهطور کامل رد نشده است، ولی انتظار نداشته باشید که آن را در یک خودروی اسپرت الکتریکی نیز ببینید.
کوگای دراینباره اضافه میکند:من فکر میکنم بهعنوان یک آپشن خودروی اسپرت، MX-۵ با موتور ۱.۵ لیتری یا ۲.۰ لیتری معمولی، با نیرو و شتابی که دارند، تجربهای هیجانانگیزتر میتواند باشد.
مزدا یکی از اولین خودروسازهایی بود که به میزان زیاد در موتورهای روتوری سرمایهگذاری کرد، ولی بعدها تمامی آنها به دلیل مصرف بالای سوخت و روغن کنار گذاشته شدند. مزدا در حال حاضر روی یک موتور روتوری توربوشارژر جدید با نام Skyactiv-R کار میکند، ولی هنوز مشخص نیست که آیا این موتور به مرحله تولید خواهد رسید و زمان آن کی خواهد بود.
شرکت مزدا همانند سایر برندهای مطرح صنعت اتومبیل اولویت خود را روی معرفی خودروهای هیبریدی و الکتریکی گذاشته است. این کمپانی اخیراً تفاهمنامه همکاری با تویوتا درزمینهٔ طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی امضا کرده است.
درحالیکه شنیدن خبر عدم تولید RX-۹ بسیار ناراحتکننده است، این موضوع که مزدا هنوز هم به ساخت خودروهای اسپرت خود ادامه خواهد داد نکته امیدوارکنندهای میباشد. خودروهای مزدا همواره اسپرت تر از مدلهای رقبای اصلیاش بودهاند، و کوگای میگوید که این رویه همچنان ادامه خواهد داشت.یک خودروی اسپرت با موتور روتوری ساخت مزدا فوقالعاده میتواند باشد، ولی طراحی و توسعه آن به دلیل نیاز کمپانی به سرمایهگذاری در بحث الکتریکی سازی خودروها غیرواقعی به نظر میرسد. بااینحال نباید مأیوس و ناامید شد، آنهم وقتیکه خودروهای اسپرتی مانند میاتا هنوز آینده درخشانی نزد مزدا دارند.
منبع: roadandtrack
سامان اذری
۱۸ آذر ۱۳۹۵کلا حالم گرفته شد 😞😞😭😭
اخه یه چیزی.اصلا جور در نمیاد
دقیقا همزمان با رونمایی از کانسپت RX ویژن
مزدا یه میاتا رو ازمایش کرد تو پدال هم هست
اون ماشین موتور وانکل 1.5 لیتری استفاده میکرد که با 4 تا توربو شارژر تقویت شده بود و قدرتش رو 1500 اسب بخار کرده بودند حتی گفته شده بود که تمامی مرحل ساخت این ماشین تو خود کارخونه مزدا ساخته شده
حالا میگن موتور وانکل فعلا نمیسازیم
یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست 😐😕😑😤😒
لینک اون میاتا 1500 اسبی رو میزارم زیر این نظر تا ببینید
سامان اذری
۱۸ آذر ۱۳۹۵http://www.pedal.ir/مزدا/mike-1500hp-miata/
Amir amini
۱۸ آذر ۱۳۹۵ای بابا من عاشق rx8 بودم یادش بخیر تو اندرگراند حالا میخاد به تولید نمیشه نسل بعدش آه اینم شد مثل لنسر همه اون ماشینایی که دوست داشتیم رفتن لنسر این اسکایلاین فقط موستانگ مونده دیگه احساس میکنم صنعت خودرو داره حسشو از دست میده
datsun
۱۸ آذر ۱۳۹۵اسکای لاین جایی نرفته جی تی ار فعلی نسل بعدی اسکای لاین جی تی ار هستش فقط نام اسکای لاین حذف شد و با همان کد R
تنها اسپورت نیسان که تولیدش متوقف شد سری s یا همون سیلویا بود
Nissan...japan
۱۸ آذر ۱۳۹۵من خیلی منتظر r36 هستم چون مطمئنم میترکونه طبق گفته سایت top gear احتمالا سال 2018 از نسل جدید رونمایی میشه!
حامد
۱۸ آذر ۱۳۹۵RX 7 خیلی قابلیت تیون شدن داره.واقعا حیفه انجین روتاری تولید نشه. اینم لینک یه RX7 با 4 روتور و 1000 اسب ناقابل و وزن 1250 کیلو !!
https://goo.gl/jum5DK
احمد باقری
۱۸ آذر ۱۳۹۵فکر درستیه.
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۸ آذر ۱۳۹۵اعصابم خورد شد مسخره دراورده