اروپا و مردمانش ذائقه متفاوتی دارند، چه سینما باشد چه نحوه پوشش، چه خرید خودرو، اروپاییها نمیخواهند شبیه هیچ کسی باشند. این یک اصل کلی است و مو لای درزش نمیرود. اگر آمریکاییها ماسلکار دارند و عاشق وانتهای بزرگ و غولپیکرند یا اعراب دیوانهوار از خودروهای ابر لوکس و SUV-های آمریکایی استقبال میکنند اما در این کشورها کمتر کسی وجود دارد که به استیشن یا مینیخودروها علاقهمند باشد. اروپاییها اما فوقالعاده مینیها و استیشنها را دوست دارند. این مورد تا حدی است که همواره اینگونه از خودروها جزو پرفروشترین مدلهای کارخانههای مختلف قرار میگیرند. البته در چند سال اخیر از شدت و حدت این کلاس کاسته شده است چراکه با ظهور کراساوورهایی که به خوبی تعداد افراد بیشتری را جابجا میکنند یا suv-ها که در عین فضای گسترده میتوانند در مسیرهای غیرهموار هم خودنمایی کنند، اقبال به استیشن واگنها باید هم کاهش یابد.
فورد موندئو
پس از انتقال کارخانه فورد از بلژیک به اسپانیا، در پایان سال ۲۰۱۴ نسل چهارم فورد موندئو در این گوشه از خاک اروپا متولد شد. این مدل یک موفقیت بزرگ برای فورد در خاک اروپا در زمینهٔ تولید استیشن واگن است. مدلهای فورد نهتنها در انگلستان همواره جزو پرفروشترینها بودهاند که در اروپا طرفداران بسیاری دارند. موندئو جدید خودرویی بزرگ با چراغهایی باریک و کشیده و جلوپنجرهای مشبک است که شباهتهایی به خودروهای لوکس دارد.
بااینکه بزرگترین خودروی این جدال است اما آشکارا از ضعف در طراحی فضای داخلی رنج میبرد. مدل جدید از نسل قبل جای کمتری دارد و مواد بهکاررفته در داخل آن باوجود ظاهر مناسب، چندان باکیفیت نیستند. البته همهچیز بد نیست و انبوه دکمههای داشبورد نسل قبل با یک صفحه لمسی بزرگ جایگزین شده است که کاربردهای بسیاری دارد و ۴ بخش تلفن، تهویه، منو و صوت و تصویر را به کنترل راننده درمیآورد. تعدادی از دکمههای ضروری به روی فرمان منتقل شدهاند و کروز کنترل نیز در جای خوبی نصب شده است. در سالهای گذشته محصولات فورد همواره از امتیاز رانندگی و دینامیک بالا برخوردار بودند اما اخیراً این ویژگی در خودروهای فورد کمرنگ شده و در مورد موندئو نیز صدق میکند. موندئو استیت گرچه آرام است اما این آرامش هیچ لذتی به همراه ندارد و از جنس خنثی بودن است. فورد موندئو در بخش ایمنی کاملاً شرایطی متفاوت دارد و با کسب ۵ ستاره از NACP ایمنی بالای خود را به رخ رقیبان میکشد. البته برای ایمنی بیشتر ملزم به پرداخت ۴۰۰ یورو برای نشانگر نقاط کور، ۹۰۰ یورو برای کروز کنترل تطبیق شونده و ۱۷۵ یورو جهت نصب کمربندهای متورم شونده ایمنی سرنشینان عقب هستید.مزدا ۶ تورر
مزدا ۶ تورر خودرویی جادارتر، اقتصادیتر و خوشساختتر از موندئو استیت است. امتیازاتی که دارد طراحی زیبا، داخل جادار و هزینههای اندک است. فلسفه اسکای اکتیو و کودو در موتور و طراحی مزدا باعث میشود تا این خودرو دلچسب و خواستنی باشد. مزدا ۶ تورر پر از تکنولوژی است اما تکنولوژیهای کمهزینه. تمرکز مزدا بر مصرف اندک و آلایندگی پایین در این خودرو تحسینبرانگیز است. تایرهای ۱۷ اینچی و صفحهنمایش ۵.۸ اینچی مزدا از نکات جالبی است که توجه شما را جلب میکنند.
داخل خودرو بیشباهت به مزدا ۳ نیست و ادوات تنها با نمونههای بزرگتر تعویض شدهاند. پلاستیک مورد استفاده در داشبورد مزدا ارزانتر از فورد و فولکسواگن است اما طراحی اسپرتی و جالب آن کمک میکند تا شما آن را تحمل کنید. دینامیک مزدا ۶ بااینکه پشتوانه خیلی بالایی از لحاظ قدرت موتور ندارد اما دلچسب و حتی با کمی اغماض میتوان گفت اسپرت است. به مدد پیشرانه نوین خود در جادهها راننده را مأیوس نمیکند و با گیربکسی ۶ سرعته خودکار در زمان ۸.۸ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. رانندگی با این خودرو راحت و از تکانههای بدنه و موتور خبری نیست. مزدا در تست ۲۰۱۳ NACP توانسته ۵ ستاره بدست آورد که نشان از ایمنی بالای کابینش دارد. در کل اگر شما صاحب چنین خودرویی باشید از داشتن آن خوشحال خواهید بود.فولکسواگن پاسات
پاسات در مقایسه با نسل قبل کاربردیتر و در رانندگی بسیار بهتر شده. هندلینگ آن پیشرفت کرده، فضای بیشتری دارد و خیلی خوشساخت است. در مقایسه با پژو ۳۰۸ استیشن واگن، بی ام و سری سه تورینگ، اپل اینسیگنیا اسپرت تورر و دو رقیب حاضر نقاط برتری بسیاری دارد. گرچه ممکن است نام تاریخی آن شما را به اشتباه وادارد اما عصاره ۸ نسل گذشته بههیچوجه خودرویی قدیمی نیست. نسل جدید پاسات بر اساس پلت فرم MQB و در نسخهای بزرگتر ساخته شده و مجللترین عضو گروه است. در مقایسه با نسل قبل سبکتر شده و در عین آلایندگی کمتر، مصرف سوخت کمتری نیز دارد. معروف است که طراحی محصولات فولکسواگن جامد و سرد است. نمیتوان این موارد را در پاسات استیت انکار کرد اما طراحی نسل جدید با الهام از پاسات CC و بهکارگیری خطوط آشنای محصولات فولکسواگن انجام شده و با قرارگیری نوارهای ظریف کروم کاری شده در جلوپنجره و زوایای تیزتر بدنه و چراغها، خود را به شکلی آراسته و فریبا درآورده است. در داخل نیز در عین استفاده گسترده از پلاستیک اما جنس مواد مناسب است.
ساعت آنالوگ مرکز داشبورد و مواد نقرهای بهکاررفته در گوشه و کنار تنوع جالبی به فضای داشبورد بخشیده است. پاسات البته بهترین دینامیک را در این گروه ندارد اما به مدد استفاده گسترده از مهندسی فولکسواگن و نزدیک شدن به محصولاتی همچون گلف، بهترین سواری ممکن را در مقایسه با ۸ نسل گذشته به خریداران ارائه میکند. کاهش ۸۵ کیلوگرم از وزن پاسات در کنار فرمان دقیق، موتور سرحال و گیربکس ارتقاءیافته به استیت این توان را میدهد تا خودرویی تندوتیز باشد. گیربکس DSG اتوماتیک و دوکلاچه پاسات استیت واقعاً سریع عمل میکند و لذت ناب رانندگی را برای راننده به ارمغان میآورد. این خودرو یکی از پرفروشترینهای بازار است. آلمانها باید به داشتن چنین خودرویی بنازند نه به خاطر فروش که پیشینه بلند آن خود گویای همهچیز است.رتبه اول این آزمایش به پاسات میرسد. یک نکته را هرگز فراموش نکنید، اینکه در مورد فولکس پاسات نباید هیچ شکی به خود راه داد. این خودرو یکی از بهترین خودروهای خانوادگی این دور و اطراف است. فضای گسترده صندوق، مواد بکار رفته مناسب در خودرو به همراه یک فضای داخلی بزرگ که به خوبی ساخته شده و مهر تأیید فولکسواگن را بر پیشانی دارد باعث میشود تا شما احساس کنید در خودرویی مجلل نشستهاید. همچنین با نشستن پشت فرمان این آلمانی احساس خوبی از ارتقا رانندگی نسبت به نسلهای گذشته را تجربه میکنید. بهوضوح مشخص است که برنده این مسابقه خریداران این سه خودرو هستند چراکه قیمتهای مناسب این سه خودرو بهترین فاکتور برای اقدام به خرید است.
رتبه دوم به مزدای ۶ تورر میرسد. این خودرو واقعاً خوب است مزایای بسیاری هم دارد. حتی میتوانست در این گروه اول باشد اگر لذت رانندگی را قربانی استیشن بودن خود نمیکرد. اگر شما اهل رانندگی هیجانی نیستید این خودرو انتخابی عالی است و تعادل خوبی میان فضا، راحتی و دقت است. سری SE-L Nav به اندازه کافی تجهیزات و امکانات دارد و در عین حال با قیمت مناسب و هزینههای اندک، رفتوآمد شما به محل کار و … را اقتصادی میکند. در پایان اینکه واقعاً ما نمیخواستیم در این آزمایش فورد را در رتبه آخر قرار دهیم چراکه فورد همواره خودروهای خانوادگی خوبی تولید کرده است. موندئو استیشن واگن خوبی است اما حس بدی به ما داد مخصوصاً با حس بدی که از هندلینگ ناقص این مدل در ذهن ماست و البته کابین ارزانقیمت و کم کیفیتی که در کنار صندوق عقب، فاقد هرگونه کارایی مفید است. حالت شناور و سردرگم سیستم تعلیق نیز کار را بدتر میکند و ما را برای فراموش کردن موندئو مجاب میکند. فورد باید درسهایش را از نو مرور کند تا موندئوی بهتری بسازد.مقایسه سه استیشن واگن برتر بازار | |||
نوع خودرو | VW Passat Estate 2.0 TDI DSG SE Business | Mazda 6 Tourer 2.2D auto SE-L Nav | Ford Mondeo Estate 2.0 TDCi Titanium |
قیمت پایه/ قیمت نمونه تست شده | ۲۸۳۹۰ /۳۴۰۹۰ یورو | ۲۵۹۹۵/ ۲۶۵۳۵ یورو | ۲۶۴۱۵/ ۲۷۲۱۰ یورو |
قیمت پس از ۳ سال یا ۳۶۰۰۰ کیلومتر | ۴۵.۱% یا ۱۲۸۰۴ یورو | ۴۲.۳% یا ۱۰۹۹۶ یورو | ۴۰% یا ۱۰۵۶۶ یورو |
استهلاک | ۱۵۵۸۶ یورو | ۱۴۹۹۹ یورو | ۱۵۸۴۹ یورو |
بیشترین و کمترین نرخ مالیات سالانه | ۱۱۸۵/ ۲۳۷۰ یورو | ۱۱۹۳/ ۲۳۸۷ یورو | ۱۲۱۳/۲۴۳۵ یورو |
هزینه سرویس اول و دوم و سوم | ۲۸۸ یورو در هر سرویس | ۲۳۶ یورو در هر سرویس | ۳۹۰ یورو در هر سرویس |
طول / فاصله بین دو محور عقب و جلو | ۴۷۶۷ mm/ ۲۷۹۱ mm | ۴۸۰۵ mm/ ۲۷۵۰ mm | ۴۸۶۷ mm/ ۲۸۵۰ mm |
پیشرانه | ۴ سیلندر خطی/۱,968cc | ۴ سیلندر خطی/۲,191cc | ۴ سیلندر خطی/۱,997cc |
قدرت موتور / گشتاور | 148 اسببخار/ ۳۵۰۰ دور – ۳۴۰ نیوتون متر در ۱۷۵۰ دور | ۱۴۸ اسببخار/ ۴۵۰۰ دور- ۳۸۰ نیوتنمتر در ۱۸۰۰ دور | ۱۴۸ اسببخار / ۳۵۰۰ دور- ۳۵۰ نیوتون متر در ۲۰۰۰ دور |
جعبهدنده | ۶ دنده اتوماتیک | ۶ دنده اتوماتیک | ۶ دنده اتوماتیک |
حجم باک سوخت | ۶۶ لیتر | ۶۲ لیتر | ۶۲ لیتر |
گنجایش صندوق | ۶۵۰/ ۱۷۸۰ لیتر | ۵۲۲/ ۱۶۴۸ لیتر | ۵۰۰/ ۱۶۰۵ لیتر |
وزن خالص / وزن نهایی | ۱۵۴۱/۵۸۹ کیلوگرم | ۱۵۸۸/۵۲۲ کیلوگرم | ۱۶۰۱/ ۷۲۹ کیلوگرم |
بیشترین توان یدک | ۲۰۰۰ کیلوگرم | ۱۶۰۰ کیلوگرم | ۱۸۰۰ کیلوگرم |
دایره گردش | ۱۱.۷ متر | ۱۱.۸ متر | ۱۱.۶ متر |
ضمانت | ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر | ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر | ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر |
ایربگ / ایزوفیکس | ۷ ایربگ / دارد | ۶ ایربگ / دارد | ۷ ایربگ / دارد |
شتاب. تا ۱۰۰ / بیشترین سرعت | ۸ ثانیه / ۲۱۵ | ۸.۸ ثانیه/ ۲۰۲ | ۹ ثانیه/ ۲۰۷ |
Archi KHAN
۲۸ تیر ۱۳۹۴پاسات و مزدا 6 عالی هستن ،
انتخاب من مزدا 6
سامورایی
۲۸ تیر ۱۳۹۴(انتخاب بین این سه تا باعث دیوانگی میشود)
دکتر سامورایی
رضا
۲۸ تیر ۱۳۹۴فقط مزدا 6
متین
۲۸ تیر ۱۳۹۴پاسات بعد مزدا
AHMADREZA
۲۸ تیر ۱۳۹۴پاسات
مهزیار
۲۸ تیر ۱۳۹۴زمانی که صحبت از فولکس واگن پاساته
بقیه باید با ادب دست به سینه بشینن و حرف نزنن
مک میسل
۲۹ تیر ۱۳۹۴درود
دقیقا،خیلی موافقم،فدایی داری.
دست به سینه…فهمیدین؟دست به سینه…
Lambo
۲۸ تیر ۱۳۹۴همسایمون 1 دونه از این مزدا ها داره خیلی خوشکله به پاسات ترجیحش میدم،(منطقه ازاد)
سامان از تبریز
۲۸ تیر ۱۳۹۴هیچ نظری در باره برنده ندارم
ولی قیافه مزدا مخصوصا پشتش از فورد و پاسات خیلی خشگل تره
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۴من طرفدار بی چون وچرای خودرو های ژاپنی هستم .ولی پاسات به لحاظ قیمت و کیفیت وتجهیزات به نظرم بهترین خودرو المانی وبدون اغراق البته در برابر ارزش پول پرداختی بهترین خودرو جهان است تا به این تاریخ.
این ماشین یه دونست.
بی نظیره.
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۴یه نمایشگاه ماشین هست انتهای شریعتی ترکمنستان فولکس پاسات راوارد کرده .اجازه گرفتم وسوارش شدم .
درش را که باز می کنی احساس توپری ؛ویه حس کیفیت خاصی به ادم می ده باور کنید کیفیت ادوات داخلیش خیلی خیلی بالا بود ودر مقابل c200 2014 در سطح خیلی بالاتری قرار داشت .
صدای ماشین وقتی روشن می شه خیلی خیلی کمه .
فقط باید سوارش بشی بفهمی چی میگم.
عالیه عالی………………………………………..
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۴خبر هایی درباره مذاکره ایران خودرو با دایملر اگ و فولکس واگن در فضای مجازی پخش شده.
اگه ایران خودرو پاسات را مونتاژ کنه بی شک توایران به لحاظ فروش رکورد می زنه.
پاسات یه ماشین همه تمومه.
فرهاد کرمستجی
۲۸ تیر ۱۳۹۴فوردد:)) خوب عجیب نیست که من دوسش دارم.
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۴پاسات (passat ) هم کلاس c200 وlexus Is 250 وباید با اونا مقایسه بشه نه با مزدا 6 .
ShoMpeT
۲۸ تیر ۱۳۹۴الان برخی از متخصصین تشریف میارند میگن با 148 اسب بخار ما چطور مسابقه بدیم با این ماشین ها؟ =))))
مک میسل
۲۹ تیر ۱۳۹۴درود
داداش منظورت منم؟؟؟؟
این ماشین برای مسابقه نیست،برای مسافرته،توش میتونی کباب درست کنی!
من تو مطلب کدی هم گفتم که ماشین نباید کم بیاره،ولی خوشبختانه این کم نمیاره
در ضمن متخصص هم خودتی…
:)
شایان
۲۸ تیر ۱۳۹۴میخوام از الان فقط انرژی مثبت بدم فقط هر سه تاشون خدایش همشون خوبن ولی خب فولکس و به خاطر آلمانی بودنش و کلاسش دوست دارم بقیه هم عالین ولی خودمونیم فولکس یه سر و گردن بالاتره
مهدی
۲۸ تیر ۱۳۹۴کاش اینا به ایران وارد بشه.
ماشینای خانوادگی با قیمت مناسب.
شایان
۲۸ تیر ۱۳۹۴مهدی همین پاسات فردا بخواد بیاد زیر 400 میلیون نیست متاسفانه
P.G
۲۸ تیر ۱۳۹۴یعنى از ماشین استیشن به شدت متنفرم،حالا فرقى نداره پیکان استیشن باشه یا فورد و بنز و…
ماشین استیشن میبینم اولین چیزى که یادم میاد نعش کشه!
amir
۲۸ تیر ۱۳۹۴در اروپا و آمریکا این ماشین ها جز ماشین های پر فروشند شما با نعش کش قیاس می کنی فکر کنم طرز فکر شما برای زمانی هستش که ماشین تازه تولید شده بود.
P.G
۲۹ تیر ۱۳۹۴***اصلاً خودت فهمیدى منظورت از این کامنتت چى بود؟
اولاً کى گفته استیشن یا استیت یا تورر یا هر اسم دیگه اى که داره تو آمریکا خیلى پر فروشه؟کجاى آمریکا آمارگیرى کردى که این نتایجو گرفتى؟
بعد مگه من گفتم استیشن کم فروشه؟!من گفتم استیشن از نظر ظاهرى فوق العاده بى ریخت،بى روح و اصطلاحاً پیرمردیه و خود من هر موقع تو خیابون استیشن ببینم انتظار دارم یه پیرمرد محتاط که دو دستى فرمونو چسبیده پشت فرمونش باشه،اگر هم یه جوون استیشن داشته باشه از نظر من حتماً افسردگى شدید داره مگرنه کسى که دنبال لذت رانندگى و هیجان و زیبایى ظاهرى ماشین باشه دنبال استیشن نمیره!
من نظر خودمو گفتم و به کسى هم تحمیل نکردم ،گفتم به نظر من استیشن مزخرف و بى روحه!حرف دیگه اى هم نزدم
***
مک میسل
۲۹ تیر ۱۳۹۴نظر شما هم قابل احترامه،ولی خب باید به نظر دیگران هم احترام گذاشت،این ماشین ها صرفا خانوادگی هستن،موتورش هم که خوب هست و قدرت لازم رو برای کشیدن پاسات استیشن داره،تو ایران هم اگه قیمت این ماشینا ارزون بود مطمئنا استقبال میشد،ولی خب،وقتی کارنز احد بوق اومد ایران60تومن سال 90،انتظار دارین استقبال بشه؟
امیر
۲۸ تیر ۱۳۹۴کلیپ بررسی پاساتو دیدم یعنی عالی همه چیزش عالی حرف نداره
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۹ تیر ۱۳۹۴درود .
عاشق ماشین استیشن هستم . به نظر من نه تنها کاربردیه ، بلکه کلاس و وجهه خاص خودشو داره . مخصوصا اینکه از برندهای لوکس باشه . طراحیهاشون چشمگیره . موتورهای قوی دارن .
اصلا یچیز خاصیه . بیشتر از سدان دوستشون دارم . مخصوصا استیشن های آئودی و بنز
رهگذر
۲۹ تیر ۱۳۹۴فولکس واگن کابینش شرافت داره به دو تای دیگه!! خوب نگاه کنین اگه ندیدین از نزدیک عکساشو نگاه کنین
sina458
۲۹ تیر ۱۳۹۴کلا حال میکنم با ماشینای فولکس واگن از گلف بگیر تا پاسات و تیگوان مخصووووووصا شیراکو
Mehdi
۲۹ تیر ۱۳۹۴با سلام و خسته نباشی
میخواستم از بابت سایت خیلی خوبتون تشکر کنم. و اگه ایرادی نداره یه سوال داشتم
آقا یه ایده ساده در مورد افزایش پایداری خودرو داخل پیچها به ذهنم رسیده
چطور میتونم بدونم قبلا روش کار نشده و اینکه اگه نشده ثبتش کنم؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنین
حامد MASERATI GT
۲۹ تیر ۱۳۹۴برین کنار بذار باد بیاد مزدا اومد
مک میسل
۲۹ تیر ۱۳۹۴مزدا…
ای خدا مزدا ارمش تو وانت دو کابین های 1700موتور پیکانی هم هست،ارم فولکس پایین ترینش توی فولکس گل هست که اون ماشین مزدا 3 رو قورت میده یه ابم روش!
به شخصه از مزدا خیلی بدم میاد،اون مزدا3 که پر استهلاک و پر از سر و صدا تو کابین و…
مگان خیلی خیلی بهتره!
مزدا کلا ماشین های پر سر و صدایی میزنه،انگار داری باهاش افرود میری!
بابا 140تا رفتن که دیگه انقدر اخ و اوخ نداره که!
خیلی مزخرف هست ماشیناش مخصوصا ام ایکس 5!
قیفاش مثل وزغی هست که رو به مرگه!!!
hamid reza
۲۹ تیر ۱۳۹۴من از ماشین استیشن متنفر بودم تا… ائودی RS6 avant رو دیدم عاشق ماشین استیشن شدم :D
AMIR
۵ شهریور ۱۳۹۴من مزدا و فورد رو ترجیح می دم.انتخاب اصلی مزدا6