مزدا

مقایسه مزدا میاتای جدید و پدربزرگ 27 ساله‌اش

سال ۱۹۷۶ میلادی است و باب هال (Bob Hall) که متخصص ماشین‌های ژاپنی در مجله‌ی مخصوص خودروی Motor Trend است در پاسخ به سؤال کنیچی یاماموتو و گای آرای، رؤسای بخش تحقیق و توسعه‌ی مزدا در آن سال، که درباره‌ی محصولات بعدی مزدا پرسیده شده بود، گفت:

به نظر من شما باید یک رودستر ارزان قیمت‌تر تولید کنید… مدل‌های کنونی واقعاً از دسترس مردم عادی خارج هستند!

این صحبت شروعی بود برای طراحی و تولید Mazda MX-5، خودروی رودستری که سنت‌های قبلی را شکست و به یکی از محبوب‌ترین اسپایدرهای زمان خودش تبدیل شد!

3carsin1
چندتا از رقبای مزدا میاتای سال ۱۹۹۰

همیشه این‌قدر سوخت ارزان نبود (البته صحبت ما درباره‌ی ایالات‌متحده هست!) و جالب است بدانید که در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، مهم‌ترین فاکتور خرید یک خودرو مصرف سوخت آن بود و متأسفانه رودسترهای آن موقع مانند یک هیولا بنزین مصرف می‌کردند؛ قیمت بالای خود رودسترها را نیز در نظر بگیرید تا «عمومی» نبودن آن‌ها را متوجه شوید!

Mazda MX-5 اما، این معادلات را کاملاً بر هم زد و نشان داد که چگونه باید یک رودستر زیبا، کم‌صرف و نسبتاً خوش‌قیمت را تولید کرد. با نسخه‌ی اولیه‌ی Mazda MX-5 میاتا که در سال ۱۹۸۹ رونمایی شد، آشنا شوید:

مزدا MX-5 Miata سال ۱۹۹۰
مزدا MX-5 Miata سال ۱۹۹۰

حال که ۲۷ سال از معرفی اولین خودرو از سری MX-5 میاتای مزدا می‌گذرد، نسخه‌ی سال ۲۰۱۶ آن با برگشت به اصول و فلسفه‌ی طراحی پدربزرگ ۲۷ ساله‌اش (!) در دسترس وب‌سایت Car and Driver قرار گرفته است تا مقایسه‌ی کاملی بین نسخه‌های اولیه و نهایی آن -تا به امروز- انجام شود.

خوشبختانه و یا باتاسف، این روزها سلیقه‌ی مردم روزبه‌روز به سمت خودروهای کشیده‌تر و در کل بزرگ‌تر متمایل می‌شود و اغلب خودروسازان نیز برای ارضا کردن این سلیقه‌ی مردم به سمت تولید خودروهایی مطابق با نیاز روز می‌کنند؛ حال اوضاع میاتای ۲۰۱۶ کاملاً برعکس است! این خودرو نه تنها نسبت به نسخه‌های سال‌های اخیرش جمع و جورتر طراحی شده، بلکه طول آن حتی از اولین نسخه‌ی خودش نیز حدود ۳/۵ سانتی‌متر (۱/۳ اینچ) کوتاه‌تر است! همچنین وزن این خودرو نیز تنها ۵۵ کیلوگرم نسبت به اولین مدل میاتا افزایش داشته که با توجه به پیشرفت‌های فنی این رودستر در طول این ۲۶ سال، واقعاً میزان کم و فوق‌العاده‌ای است!

از دیگر تغییراتی که در طول ربع قرن متوجه این خودرو شده است می‌توان به برقی شدن آینه‌ها، قفل‌ها و شیشه‌ها، اضافه شدن ۳ کیسه‌ی هوا و افزایش ۲ اینچی قطر چرخ‌های آن اشاره کرد.

رویارویی ۲۶ سال تجربه و علم
رویارویی ۲۶ سال تجربه و علم

جنگ‌جهانی دوم به اتمام رسیده و از اقتصاد ژاپن چیزی جز خرابه‌هایی باقی نمانده است؛ این همان نقطه‌ی تاریخی سرنوشت‌ساز ژاپن است! نقطه‌ای که مردم و رهبران این کشور دست به دست هم دادند تا پس از مدت کوتاهی تبدیل به «پرسرعت‌ترین» و «پویاترین» اقتصاد دنیا شوند. چگونه ایالات‌متحده در مقطعی به طول ۱۰ سال از این کشور عقب ماند و دیگر الگوی سایر کشورها «رؤیای آمریکایی» نبود، الگوی آن‌ها سرزمین خورشید، ژاپن، بود.

Awesome 2016 Mazda Miata Wallpaper
Awesome 2016 Mazda Miata Wallpaper

شاید نتوان اقتصاد ژاپن را در تولید «خودرو» خلاصه کرد، اما مطمئناً می‌توان اثرات آن را به‌وضوح در این صنعت مشاهده کرد؛ اثراتی که از سیاست تولیدکنندگانی چون مزدا مشخص است. هنگامی‌که آمریکا به تولید خودروهایی پر سروصدا و تشنه‌ی بنزین مشغول بود، هنگامی که انگلستان به تولید خودروهای فوق‌العاده لوکس می‌پرداخت؛ این ژاپن بود که با تولید خودروهای کم‌مصرف، همه‌پسند و باکیفیت، نظر تمام خریداران را جلب کرد!‌ ژاپن بجای تمرکز بر روی خریداران «خاص»، بر روی عمده‌ی مردم، افرادی که نه توان خرید یک خودروی انگلیسی را داشتند و نه راضی به سیراب کردن خودروی آمریکایی‌شان بودند، تمرکز کرد.

مزدا میاتای ۲۰۱۶ در جلو قرار گرفته است
مزدا میاتای ۲۰۱۶ در جلو قرار گرفته است

باب هال دیگر یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای نبود، وی به یکی از برنامه‌ریزهای مزدا تبدیل شده بود. او روزی با تمام حقوق یک سالش، به یک نمایندگی Lotus سر زد و بالاخره خودروی Lotus Elan را خرید؛ خودرویی که نه برای لذت شخصی‌اش، بلکه برای مهندسی معکوس آن توسط همکارانش در مزدا خریداری شده بود! اثرات طراحی، مهندسی و چهارچوب کلی Lotus Elan کاملاً در اولین نسل MX-5 مشهود بود؛ اولین نسل میاتا با موتور ۱۱۶ اسب‌بخاری ۱/۶ لیتری‌اش، به نبرد بزرگان نرفت، به میزبانی مخاطبان عادی رفت! مخاطبانی که عاشق خودرویی مثل Lotus Elan بودند، اما توان خریدش را نداشتند!

2016 Mazda MX-5 Miata
۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata

جالب اینجا است که پس از این همه سال، هنوز مزدا شروع موفقیت سری MX-5 را فراموش نکرده است و حتی از ایده‌ی وب‌سایت Motor Trend برای مقایسه‌ی نسخه‌ی سال ۲۰۱۶ و ۱۹۹۰ میاتا، بسیار استقبال کرد! ایدئولوژی ژاپنی‌ها هنوز هم پیچیده است؛ شاید دیگر اولین اقتصاد دنیا نباشند، اما هنوز هم به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، خورشید دنیای کسب‌وکار هر روز از سرزمینش، ژاپن، طلوع می‌کند.

1989-Mazda-MX-5-Miata-side-view-at-speed
میاتای نسل اول با آن چراغ‌هایش واقعاً جذاب بوده است!

موافقید تا کمی «فنی‌تر» صحبت کنیم؟ خب پس، اجازه دهید تا از میاتای ۲۶ ساله که تنها در این مدت حدود ۷۵۰۰ کیلومتر پیموده است، شروع کنیم.

حقیقتاً اگر سن و سال این خودرو را ندانید، اصلاً و به هیچ‌وجه قدمت آن را بیش از ۱۰ سال تخمین نخواهید زد؛ ۵ دنده‌ی دستی میاتای سال ۱۹۹۰ به نرمی و راحتی جا می‌افتند، خودرو به کوچک‌ترین چرخش فرمان به خوبی واکنش نشان می‌دهد و در کمال تعجب، موتور ۴ سیلندری آن در مدت زمانی بسیار کمتر از ۹.۲ ثانیه‌ای که قبلاً در مجله‌ی Motor Trend اعلام شده بود، صفر تا صدش را طی می‌کند.

در دنیایی که گربه‌های جهنمی داج (Dodge SRT Hellcats) قدرتی برابر ۷۰۷ اسب‌بخار دارند، MX-5 سال ۲۰۱۶ هیچ فرقی با یک لاک‌پشت نخواهد داشت؛ اما مزدا ترجیح داده است تا بجای یک گربه‌ی جهنمی که کمتر کسی توان خرید و استفاده‌ی از آن (از نظر سوختی) را دارد، لاک‌پشتی دست‌یافتنی‌تر را طراحی کند؛ خودرویی برای اغلب افراد جامعه!

2015 Dodge Charger SRT Hellcat
این گربه‌های جهنمی…

۲۶ سال تفاوت؛ تأثیر این ۳ دهه را می‌توان به وضوح در تکامل ۲ خودروی C2 و C7 از شورلت مشاهده کرد! در سال ۱۹۹۰، موستانگ ۸ سیلندری تنها ۲۲۵ اسب بخار را به جولان وا می‌داشت، پنجره‌های برقی هنوز یک امکان «انتخابی» بودند که کمتر ماشینی به آن‌ها مجهز بود و جالب آنکه هنوز موتور مینی‌ون تویوتا در میان صندلی‌های ردیف جلوی خودرو جای گرفته بود. اما تفاوت‌های میاتای ۲۰۱۶ و ۱۹۹۰ به هیچ‌وجه به اندازه‌ی ۲۶ سال نیست؛ اگر با خط‌کش به متر کردن این خودرو بپردازیم، حتی مشخصات طولی آن نیز فرقی با نسل اولش ندارد، هنوز هم این همان میاتای جمع‌وجور و دوست‌داشتنی قبلی است؛ همان میاتایی که دستگیره‌ی در کرومی‌اش با یک انگشت باز و سقفش هم در طی چند ثانیه جمع می‌شد!

2016 Mazda MX-5 Miata
۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata

شاید میاتای سال ۲۰۱۶ از نظر فلسفه و چهارچوب کلی تفاوتی با پدربزرگش نداشته باشد، اما مطمئناً در زمینه‌ی تغییرات سانتی‌متری انقلابی به پا کرده است؛ تغییراتی بسیار کم که اصلاً به چشم نمی‌آیند، اما لذت رانندگی را چند برابر می‌کنند! موتور این خودرو به ترتیب حدود ۱.۳ و ۱.۵ سانتی‌متر به سمت پایین و عقب جابجا شده است، همچنین برای افزایش تسلط راننده به نوک خودرو و تنظیم بهتر مرکز ثقل میاتا، صندلی‌ها ضمن کاهش ارتفاع به اندازه‌ی حدوداً ۱.۷ سانتی‌متر، ۱.۵ سانتی‌متر نیز به سمت نوک خودرو مایل شده‌اند. در ضمن، در کنار تغییراتی در گلگیر ماشین، کاپوت نیز حدود ۲.۵ سانتی‌متر کاهش ارتفاع داشته است.

2016-Mazda-MX-5-Miata-and-1990-Mazda-MX-5-Miata-223-876x535
۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata

معمولاً با ورود نسل جدید هر خودرو علاوه بر افزایش و بهبود مشخصات فنی، امکانات رفاهی و آسایشی آن نیز دچار تغییراتی در جهت کسب رضایت بیشتر خریداران می‌شود؛ اما در میاتا چنین خبری نیست! مهندسان مزدا این‌بار بجای اضافه کردن قطعات و صرفاً سنگین‌تر کردن خودرو، در اندیشه‌ی کاهش وزن خودرو بوده‌اند. ۱۰ کیلوگرم وزن کم‌تر در یک خودرو اصلاً یک «دستاورد» راحت و معمول نیست؛ مزدا با آلومینیومی کردن گلگیرهای جلو، سپر جلو و عقب، سگدست، تغیر جنس و بافت صندلی‌های خودرو و در نهایت تغییراتی که در چرخ‌های میاتای ۲۰۱۶ ایجاد کرده، موفق به این امر شده است.

2016 Mazda MX-5 Miata
۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata

موتور ۲ لیتری میاتای ۲۰۱۶ با مشخصات ۱۵۵ اسب‌بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متری‌اش نسبت به نسل قبلی خود به ترتیب ۱۲ واحد کاهش قدرت و ۸ واحد افزایش گشتاور را به همراه دارد، این موتور به‌راحتی صفر تا صدش را در کمتر از ۷ ثانیه طی می‌کند.

با وجود تمام تفاوت‌های میاتای ۱۹۹۰ و ۲۰۱۶، شباهت‌های این دو خودرو نیز بسیار قابل توجه است؛ طراحی پنل جلویی، قسمت‌های پلاستیکی داخل خودرو و دسته‌دنده‌ی آن نیز که این‌چنین فریاد می‌زنند! تعویض دنده در میاتای جدید که از جعبه‌دنده‌ی ۶ تایی دستی بهره می‌برد، بسیار حساس، سریع و راحت طراحی شده است و واقعاً باید به مزدا بابت حفظ اصالت خودرو در حین بهبود و انجام تغییرات بنیادی تبریک گفت.

2016 Mazda MX-5 Miata Interior
۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata Interior

حفظ یک نرخ مشخص از نرم بودن رانندگی خودرو بسیار اهمیت دارد، اولین چیزی که راننده متوجه می‌شود همین است!

عقیده‌ی مزدا، بر حفظ یک تجربه‌ی نرم و راحت برای راننده است؛ حتی در اسپرت‌ترین مدل‌های میاتا! سیستم تعلیق میاتا به‌گونه‌ای طراحی شده است که سر پیچ‌های کوتاه و یا بلند، دست‌انداز و یا دیگر ناهمواری‌های جاده، خودرو همواره در اختیار راننده باشد و هیچ تکان و ضربه‌ی احتمالی متوجه راننده نباشد.

هرچند مزدا میاتا یک خودروی کانورتیبل (خودرویی که از ساختمان سقف بهره نمی‌برد) به شمار می‌آید و بیشتر بر روی خریداران و مردم عادی تمرکز دارد، جالب اینجاست که میاتا یکی از محبوب‌ترین خودروهای رانندگان ریسینگ و مسابقات محسوب می‌شود و شاید دلیل آن لذت بی‌نهایت فشار پدال گاز و شنیدن صدای خوش موتورش باشد؛ میاتای ۲۰۱۶ تنها به فشار اندکی بر روی پدال نیاز دارد تا هرگونه جاده‌ای را درنوردد.

2016-Mazda-MX-5-Miata-and-1990-Mazda-MX-5-Miata-204-876x535
۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata

طبق اعلام مزدا، مهندسان طراح این خودرو حداقل زمان ممکن را به آزمایش میاتا MX-5‌ سال ۲۰۱۶ در شرایط مسابقه گذرانده‌اند و تنها به کسب اطمینان از سیستم خنک‌کننده‌ی موتور و پاسخگویی ترمزها در شرایط سخت مسابقه راضی شده‌اند؛ تمام این‌ها بیش از پیش علت محبوبیت این خودرو در بین رانندگان حرفه‌ای را عجیب جلوه می‌دهد!

اگر بخواهیم که مزدا میاتا MX-5 سال ۲۰۱۶ را در چند کلمه خلاصه کنیم، مطمئناً واژگانی چون زیبا، سریع، چالاک، نرم، خوش قیمت و کم‌مصرف بسیار مناسب به نظر می‌رسند. شاید مزدا بر کلمه‌ی «اسپرت» تأکید زیادی داشته باشد، اما حقیقت این است که میاتای ۲۰۱۶ به هیچ‌وجه یک خودروی «اسپرت» به شمار نمی‌آید! به کار بردن عبارت «ماشین اسپرت» برای توصیف میاتای ۲۰۱۶ «ناکامل و ناقص» به نظر می‌رسد. شاید ۲۶ سال از معرفی و عرضه‌ی اولین نسخه‌ی مزدا میاتا MX-5 گذشته باشد، اما میاتای ۲۰۱۶ هنوز هم همان حس و حال رودستری ۲۶ سال پیش را به راننده القا می‌کند.

2016-Mazda-MX-5-Miata-and-1990-Mazda-MX-5-Miata-217-876x535
۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata

ممکن است که مزدا از همان اول قصد حرکت در مسیر تولید یک خودروی «اسپرت» را داشته و حقیقت امر هم همین است که میاتا در طول این ۲۶ سال پیشرفت زیادی را به خود دیده است، اما با وجود حرکت این خودرو به سمت تعاریف یک ماشین «اسپرت»، به نظر می‌رسد که در طول این سال‌ها استانداردهای یک خودروی «اسپرت» سریع‌تر از میاتا MX-5 جاده‌های پیشرفت را طی کرده است. شاید میاتای ۲۰۱۶ از قدرت و استانداردهایی که در سال ۲۰۱۶ از یک خودروی «اسپرت»انتظار داریم، بویی نبرده باشد، اما اشتباه نکنید! این اصلاً به معنی ضعف و بدی میاتا نیست، میاتا بهتر است! میاتا حس هیجان، تحسین و ماجراجویی شما را به حداکثر می‌رساند؛ از طریق اسب‌های بخارش نه، اما حس ضربه‌های باد بر روی صورتمان هنگام رانندگی با این زیبای چالاک و البته نرم، مطمئناً هر راننده‌ی عادی و معمولی را عاشق خود می‌کند.

مزدا میاتای سال ۲۰۱۶ خودروی یک «راننده‌ی خوب» است، نه خودرویی برای مسابقات درجه اول!

2016 Mazda MX-5 Miata
۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata

خودرو ۲۰۱۶ Mazda MX-5 Miata ۱۹۹۰ Mazda MX-5 Miata
قیمت پایه ۲۵.۷۳۵ دلار ۱۴.۰۶۹ دلار
قیمت نسخه‌های بررسی شده ۳۰.۸۸۵ دلار ۱۷.۱۶۸ دلار
ابعاد
طول ۱۵۴.۱ اینچ ۱۵۵.۴ اینچ
عرض ۶۸.۱ اینچ ۶۵.۹ اینچ
ارتفاع ۴۸.۶ اینچ ۴۸.۲ اینچ
فاصله‌ی دو محور ۹۱.۱ اینچ ۸۹.۲ اینچ
قدرت
اسب بخار ۱۵۵ اسب بخار ۱۱۶ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ۱۹۲ نیوتن متر
نحوه ورود سوخت تزریق مستقیم انژکتور
۷۰۰۰ دور در دقیقه ۷۰۰۰ دور در دقیقه
توان وزنی مخصوص ۱۵.۲ ۱۹.۱
گیربکس دستی ۶ دنده دستی ۵ دنده
محور متحرک پشت پشت

آزمایش‌های مربوط به سرعت و شتاب
شتاب
۰ تا ۳۰ مایل در ساعت ۳ ثانیه
۰ تا ۶۰ مایل در ساعت (۰ تا ۱۰۰) ۵.۹ ثانیه ۹.۲ ثانیه
۰ تا ۱۰۰ مایل در ساعت ۱۶.۲ ثانیه ۲۸.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۷ کیلومتر در ساعت ۱۱۶ کیلومتر در ساعت
شاسی
خط ترمز ۰ تا ۷۰ مایل ۴۸ متر ۵۹ متر
وزن
کل خودرو ۱۰۴۷ کیلوگرم ۱۰۰۲ کیلوگرم

توجه: اعداد ذکر شده در این جدول در برخی از موارد نسب به مقاله به دلیل تفاوت در خودروها، متفاوت هستند.
منابع:

وب‌سایت CarAndDriver

ویکی‌پدیا انگلیسی

ویکی‌پدیا فارسی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر مقدم

نویسنده و ویراستار، دانشجوی مهندسی مکانیک و یک عشق تنیس!

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ZIPPO

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (248 ديدگاه)

    چنگی به دل نمیزنه
    نه خودش و نه پدر بزرگش و نه نوه ونتیجش
    جاپنی جماعت تو خودروسازی فقط دارن افت میکنند

    دنیا کره

    1. فورد

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (892 ديدگاه)

      به نظر من که قشنگه ولی بیشتر به درد خانوم ها می خوره مرد ها می تونن برن موستانگ بخرن

    2. شاسی

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (104 ديدگاه)

      شما که دنبال طراحی زیبایی همیشه از طراحی سانتافه تعریف میکنی، چطورمیگی این بده؟
      اتفاقا طراحی مزدا در بین ژاپنی ها واقعا خاص و دوست داشتنیه…
      من خودم عاشق مزدا RX-8 بودم و از بیشتر طراحی های مزدا خوشم میاد.
      پس شما فقط دنبال برند هستی.. من فکر میکردم دنبال خودروهای روز هستی و برند باز نیستی.

    3. Armin

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (420 ديدگاه)

      اون زمان که پدربزرگشو ساختن کره ای ها داشتن دوچرخه تولید میکر دن … یادمه گفتی بخوای بری افرود وراکروز برمیداری حالا اگه بخوای بری رالی که توش لنسر ایوو هست چی ورمیداری؟

      1. ZIPPO

        ۸ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (248 ديدگاه)

        چون تو رالی تخصصی ندارم اظهار نظری نمیکنم

        ولی برا رالی کیا ریو 5 رو انتخاب میکنم
        جون میره برا رالی
        مقام هم داره کیا تو چند تا رالی معتبر

        1. محسن کارتاب

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (13 ديدگاه)

          اون ریو 5 ای که شما تو رالی دیدی از موتور تا بدنه و تعلیق همه چیزش با ریوی شهری فرق می‌کنه.

    4. Nissan...Japan

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (45 ديدگاه)

      اتفاقا زیباس.این سبک طراحی هم طرفدارای خاص خودشو داره.همه ماشینارو که طبق سلیقه شما نمیسازن!واقعا سطح پایین ترین کامنتارو شما میزارین!

    5. Hitler

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      زیپو=مسیح با چاشنی ***

    6. آرمااااان

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      ازون حرفا زدی زیپو،الان ژاپن جز اقتصادای بزرگ تولید خودرو،آکورا لکسس اینفینیتی جز با کیفیت ترین خودروهای دنیان ،تویوتا تو همه جای دنیا جای پاشو محکم کرده،مزدا با قیمتای کم طراحی های با وقار و کیفیتش به یکی از پرفروش ترینا رسیده(مزدا6)
      لکسوس ال اف آ،نیسانن جی تی ار(گودزیلای ژاپن) همه از ژاپن متولد شدن

    7. AHMADREZA

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      ببین مزدا و ژاپن هر کاری کنی بهتر از کره ای ها هستن
      شما برید یکم روی طراحی هاتون کار بکنید اسپرتیج که سوار میشی کلت رو خرد میکنه انقدر کوتاهه وقتی آفتاب گیر جلو( صندلی جلو) رو هم که باز میکنی هیچی از شیشه نمیبینی موقع رانندگی باید همه چیرو به خدا بسپاری

  2. M Power

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    نمای بیرونی و ظاهریش قابل قبوله ولی زیاد نمیشه از کابین داخلی ماشین تعریف کرد . درسته هدفشون قیمت کم بوده ولی میتونستن یه کابین برازنده تر طراحی کنن .کابین هنوز متعلق به قرن 20امه

  3. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (810 ديدگاه)

    تشکر از جناب مقدم بابت مطلب زیبا
    فقط ممنون میشم اگر ابعاد را به میلیمتر بنویسید قابل درک تر است.
    به نظرم معیار اصلی سنجش این نوع خودرو ها از بعد دیگری میتونه حفظ اصالتشون باشه.
    برای بنده جذابیت این خودرو فوق العاده زیاده چون در طول سال ها هنوزم اصالت خودش رو حفظ کرده.
    یکی از دوستان در مورد کابین خودرو صحبت کردن،به نظرم طراحی کابین به عنوان یک مزدا خیلی هم خوب است(اساس طراحی کابین خودروهای مزدا به همین صورت است) ضمن اینکه با این قیمت به نظرم طراحی مناسبی داره.

  4. شاسی

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (104 ديدگاه)

    از بین ژاپنی ها مزدا برای من خیلی خاصه… ببینید چقدر اصالت خودشو حفظ کرده که طراحی و حتی ابعاد بدنه و وزن خودرو تقریبا ثابت مونده و فقط طراحی بروز تر شده.
    مزدا عشقه

  5. RAYAN

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (62 ديدگاه)

    پدربزرگ 27 سالش خیلی قشنگ تره…. فکر کن طراحی 27 سال پیش این ماشین با فراریF40 رقابت میکرد ولی مدل 2015 این ماشین چی؟ هیچی….

  6. Armin

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (420 ديدگاه)

    هیچ محدودیتی واسه واردات این ماشین نداریم … پس چرا وارد نمیشه ، میتسو تویوتا هوندا همه اینجا هستن ولی مزدا نیس خیلی عجیبه

    1. رضا

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      چون پای یه وطنی درمیونه و نمیزاره
      گروه بهمن

      1. فردید

        ۸ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (13 ديدگاه)

        وطن پرستان پول پرست

  7. ebi

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    داشبوردش منو یاد z4 میندازه راستی چرا مزدا وارد رقابت با کوپه های اسپرت نمیشه؟

  8. لاکی استریک

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (191 ديدگاه)

    مزدا رو با کره ای نباید مقایسه کرد در صورتی که هردو خوبن ولیکن ما هیچ کدومشو نداریم و همینطور تو این کلاس ماشین کانورتیبل با همچین قیمتی کمه از قدیمم میگن هرچی پول بدی اش میدن بهت نسبت به قیمتش عالیه

  9. ALiHidden

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    پدربزرگش چقد کوچیک بوده شبیه اسباب بازی بوده :D

    از طراحی پشتش خوشم میاد

  10. امیر

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    مزدا ماشین قابل احترامیه و محسولاتش کیفیت بالایی دارن. و همیشه در راستای این شعارشون که (با مزدا از رانندگی لذت ببرین) پیش میروند. زیبایی ظاهری هم سلیقه ایست محصولاتی با کیفیت،کم مصرف وبا دوامی تولید میکنه دمشون گرم

  11. رضا

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    همیشه دوست داشتم باهاش رانندگی کنم….
    خدایا این لذت رو نصیب ما بفرما. آمین
    :-)

    1. ALL CARS

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      آمین

      وسپاس از امیر مقدم

  12. Mahdi

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    پدر بزرگ نه
    .
    .
    پدر

  13. sina458

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    من تو ترکیه روندم mx 5 رو آقا هندلینگ و حسی ک موقع رانندگی میده بهت فوق العادس خیلی چابک و سرزندس

  14. ماكان

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این فروشش تو دنیاست که موفقیتش تو طراحى رو نشون میده، پدر بزرگش که ترکونده بود.

  15. ابراهیم فندق چی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (83 ديدگاه)

    واسه ۱۰ کیلو وزن کم کردن، ناموس ماشین رو دست کاری کردن ، اونوقت اینجا میان ۴۰۰ کیلو سرب خالص میریزن کف رنو پیکاپ که چپ نکنه، اخه موتور پراید بهش چپوندن.. { نه اینکه حالا خیلی هم هار و وحشی هست موتور پراید..! واسه همین خاستن رامش کنن. }

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا