کلاس هاچبک های جمعوجور خانوادگی به شدت رقابتیتر از همیشه شده بنابراین جای تعجبی نیست که مزدا نسخهی فیس لیفت ۳ را کمتر از سه سال پس از معرفی این خودرو روانهی بازار کرده است.
تغییرات خودرو مناسب اما ارزشمند بوده و دربرگیرندهی ظاهری بازنگری شده، کابینی گرانبهاتر و اصلاحات مکانیکی به منظور افزایش هر چه بیشتر دینامیک سواری درگیر کنندهی این خودرو میباشند. ما مدل تازهوارد استفاده کننده از پیشرانهی ۱.۵ لیتری دیزل را در این مقایسه شرکت دادهایم.
آیا مزدا تلاش کافی برای صدرنشینی در این کلاس را انجام داده است؟ برای فهمیدن این موضوع ما مزدا ۳ را در برابر رنو مگان جدیدی قرار دادهایم که راحت، آرام و کممصرف بوده و مدل ۱.۵ dCi مگان پیش از این در برابر رقبای قدرتمندی چون سئات لئون و واکسهال آسترا نمایشی مقتدرانه داشته است.
-
شاخبهشاخ
مزدا ۳ ۱.5D Sport Nav | رنو مگان ۱.۵ dCi Signature Nav | |
قیمت (پوند) | ۲۲۱۴۵ | ۲۲۵۵۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربودیزل | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربودیزل |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۰۴/۲۷۰ | ۱۰۸/۲۶۰ |
گیربکس | ۶ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو | ۶ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۱.۵ | ۱۰.۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۸۵ | ۱۸۷ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶ | ۵.۶ |
-
مزدا ۳
نقاط قوت: ظاهر تیز، هندلینگ درگیر کننده، تجهیزات استاندارد زیاد
نقاط ضعف: کابین تنگ، سواری سفت، دید عقب کم
تا زمانی که به دقت خودرو را از نزدیک نبینید متوجه تغییرات ظاهری مزدا ۳ نخواهید شد. هرچند با نگاهی دقیق میتوان جلوپنجرهای برجستهتر، آینههای جانبی اصلاح شده و سپر عقب بازنگری شده را تشخیص داد. مدل فول حاضر در مقایسه با چراغهای جلوی LED شناسایی میشود درحالیکه همهی مدلها با سه رنگ متالیک جدید قابل سفارش هستند.
داخل کابین تغییرات کمی صورت گرفته است. طرفداران تیزچشم مزدا بهکارگیری غربیلک فرمان مشابه MX-5 و ترمز پارک الکتریکی را درک خواهند کرد. استفاده از این ترمز پارک باعث ایجاد فضا در کنسول مرکزی شده است. داخل کابین از مواد و سوئیچهای باکیفیتتر استفاده شده و احساس گرانبها بودن در حد رنو مشاهده میشود.
صفحه لمسی ۷ اینچی آشنای مزدا در بالای داشبورد قرار گرفته و با استفاده از کنترل چرخان روی گیربکس تونل نیز میتوان به آن دسترسی داشت. هرچند استفاده از آن بهآسانی نمونهی بکار رفته در رنو نیست. از دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به نمایشگر سربالای تمامرنگی، ورود بدون کلید، صندلیهای گرم شونده و دوربین پشتی اشاره کرد.
زیر بندی مزدا ۳ نیز حداقل روی کاغذ رضایتبخش است. در سیستم تعلیق جلو از میله استفاده شده درحالیکه در بخش عقب شاهد اکسل مستقل چند اتصالی هستیم.
تغییری در پیشرانهها صورت نگرفته بنابراین نسخهی ۱.۵ لیتری دیزلی حاضر در تست همان قدرت ۱۰۴ اسب بخاری را دارد. مزدا ۳ در بحث شتاب اندکی از مگان عقب میافتد. اگرچه مزدا ۳ سریعتر از قبل نیست اما آرامتر بوده که این امر به لطف سیستمی است که در پیستونهای پیشرانه نصب شده و صدای نرمتری ایجاد میکند.
در راههای پرپیچوخم مزدا دست برتر را دارد. چسبندگی خودرو بالا بوده و فرمان تیز و هندلینگ متوازنی دارد که آن را سرگرمکنندهتر از مگان میسازد. مزدا ۳ همچنین توزیع وزن زیبایی داشته و از گیربکسی نرم سود میبرد. اگرچه تغییرات صورت گرفته باعث نرمتر شدن سواری مزدا شدهاند اما در بحث راحتی این خودرو هنوز هم به پای رنو مگان نمیرسد.
نظرات آزمایشکنندهها
سیستم اطلاعات سرگرمی: صفحهنمایش موجود در بالای داشبورد را میتوان با استفاده از سوئیچ چرخان در کنسول مرکزی نیز کنترل کرد.
غربیلک فرمان چندعملکردی: غربیلک فرمان خودرو برگرفته از MX-5 بوده احساس اسپورتی ایجاد میکند.
نمایشگر سربالا: نمایشگر سربالای رنگی جدید این خودرو نیز بجای منعکس شدن روی شیشه جلو، روی صفحهای تغییرپذیر به نمایش درمیآید.
-
رنو مگان
نقاط قوت: آسایش فوقالعاده، سواری راحت، کاربردی بودن زیاد، کابین شیک، تجهیزات زیاد
نقاط ضعف: فقدان هندلینگی چشمگیر، عدم وجود AEB بصورت استاندارد، عدم وجود اپل کارپلی یا اندروید اتو
همهی مدلها تناسباتی جذاب داشته و رینگهای آلیاژی و چراغهای روز روشن LED بهصورت استاندارد در همهی نسخهها دیده میشوند. خودرویی که تصاویر آن را مشاهده میکنید مدل دینامیک S است که از نظر بصری با مدل Signature Nav حاضر در تست مشابه است البته این مدل رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی دارد.
داخل کابین رنو گرانبهاتر از مزدا احساس میشود. داشبورد خودرو در احاطهی صفحهنمایش بزرگ و نشان دهندههای زیبای مگان است. کیفیت مواد بکار رفته خوب بوده و نوارهای نورپردازی کابین در شب جلوهای خاص به خودرو میبخشند. همچنین تجهیزات زیادی در این خودرو وجود دارند که از آن جمله میتوان به سیستم ناوبری ماهوارهای، صندلیهای چرمی و چراغهای جلوی LED اشاره کرد.
سیستم تعلیق رنو نسبت به مزدا رضایت کمتری دارد. سیستم تعلیق مگان در بخش جلو مشابه مزدا بوده اما در بخش عقب از اکسل میلهی پیچشی استفاده شده است. پیشرانهی مگان حجمی برابر با مزدا داشته اما قدرت آن ۳ اسب بخار بیشتر بوده و این به معنی سریعتر بودن ششدهم ثانیهای مگان در بحث شتاب است. هر دو خودرو بیش از آنکه سریع باشند سرزنده هستند. پیشرانهی dCi رنو آرام بوده اما گیربکس رنو به اندازهی مزدا نرم و روان نیست.
روش ریلکس رنو به شاسی خودرو نیز بسط یافته و خودرو سواری راحتی دارد به گونهای که با نرمی دستاندازها را پشت سر میگذارد. این خودرو در اتوبانها نیز ساکتتر بوده و صدای باد و جاده بهخوبی سرکوب شده است.
نقطهی مقابل این آرامش و رفاه درگیری و سرگرمکنندگی کمتر هندلینگ مگان نسبت به مزدا ۳ است. فرمان خودرو توزیع وزن خوبی داشته و مستقیم است به علاوه چسبندگی بالایی وجود داشته اما سواری تیز و هیجانانگیز مزدا ۳ در این بخش دست برتر را دارد.
نظرات آزمایشکنندهها
صفحه لمسی: رنو با پیروی از تسلا و ولوو صفحهنمایش تبلتی به سبک پرتره را ارائه داده که باعث میشود در هنگام استفاده از سیستم ناوبری چشمتان بیشتر روی جاده باشد.
نمایشگر سربالا: در این مگان همانند مزدا ۳ عمل کرده و تصویر نمایشگر روی صفحهای تغییرپذیر دیده میشود.
غربیلک فرمان: غربیلک فرمان چندعملکردی این خودرو دارای کنترلهای کروز کنترل و سفر بوده و سوئیچهای سیستم صوتی نیز در پشت آن قرار دارند.
-
قضاوت نهایی
رتبهی اول: رنو مگان
به عنوان یک هاچبک خانوادگی راحت، کاربردی و مجهز، رنو مگان عملکرد قویای داشته است. پیشرانهی دیزلی آرام و کممصرف این خودرو به خوبی با ذات مگان همخوانی داشته و تریم Signature نیز تجهیزات استاندارد زیادی دارد. هرچند این خودرو به اندازهی مزدا هیجانانگیز نیست اما هنوز هم بازیگری توانا و ثابتقدم است.
رتبهی دوم: مزدا ۳
تغییرات صورت گرفته در مزدا ۳ کم اما ارزشمند هستند. رانندههای مشتاق شاهد هندلینگی جذاب خواهند بود و آرامش این خودرو تقریباً با مگان برابر است. هرچند سواری سفت، کابین کوچکتر و سیستم اطلاعات سرگرمی با رضایت کمتر باعث میشوند کفهی ترازو به سمت رنو مگان سنگینی کند.
منبع: autoexpress
[polldaddy poll=9635368]
ایلیا
۲۵ دی ۱۳۹۵رنو چند سالیه داره عالی کار میکنه دمش گرم…..زبان طراحی جدیدش هم خیلی زیباست
peyman
۲۵ دی ۱۳۹۵مزدا که عشق منه ولی طراحی رنو هم خیلی خوب شده ولی کاش کابین رنو از جمله مانیتورشو رو بهتر طراحی میکردن
فقط تویوتا و هوندا
۲۵ دی ۱۳۹۵برای خانواده: رنو مگان
برای جوانان و لذت بردن از رانندگی: مزدا 3
منصور
۲۵ دی ۱۳۹۵با تمام عشق و احترام به مزدای عزیز
رای من مگان بود.
رزاق
۲۵ دی ۱۳۹۵رنو داره عالی کار میکنه و دوارم محصولات و کیفیتشون روز به روز داره بالاتر میره. زبان طراحی جدیدش که کلا یه پرستیژ و شخصیت خاصی داره و واقعا زیبا شده
Viper ACR
۲۵ دی ۱۳۹۵.
مزدا ، از اعماق قلبم.
وقتی یک طرف مقایسه مزدا باشه ، اینقدر بهش اعتماد دارم که اصلا به اسم و رسم بقیه ی رقبا نگاه نمیکنم. هر چند حریفان، غول های بزرگی مثل رنو باشند.
تا مزدا هست، ماشین دیگه چرا ؟؟؟!
60 درصد سایت احتمالا به رنو رای بدن. اما مزدا رو باید تجربه کرد. تنها شرکتی که تویوتا در کیفیت هم سطح خودش قبولش داره همین مزداست. فقط با این تفاوت که مزدا لذت رانندگی رو هم به ماشین هاش تزریق میکنه. پورشه ی ژاپن…
فقط تویوتا و هوندا
۲۵ دی ۱۳۹۵کاملاً موافقم. من حرف آخر شمارو کاملتر می کنم:
تویوتا = بنز ژاپن
هوندا = بی ام و ژاپن
مزدا = پورشه ژاپن
:)
Viper ACR
۲۵ دی ۱۳۹۵کاش برند های لوکس رو میگفتین.
به نظر من:
لکسس => بنز ژاپن
اینفینیتی => BMW ژاپن
اکیورا => آئودی ژاپن.
یاسین
۲۵ دی ۱۳۹۵هردو ماشین های فوق العاده خوبین
این نگین خودرو بجای این رنو سیمبل مگان رو میاورد با شرایط خوب قبل سال میداد
faramarz
۲۵ دی ۱۳۹۵به نظر من رنو از لحاظ ظاهری خیلی زیباتره
امیر
۲۵ دی ۱۳۹۵فقط رنو
Sina
۲۵ دی ۱۳۹۵من نمیدونم چرا همه جا خشک بودن تعلیق مزدا رو جزو نقاط ضعف میدونن!! مگه ماشین اسپرت نرم هم میشه، اصلا یکی از خاصیت های ماشین اسپرت خشک بودن هست، لذت رانندگیش به همین خشک بودن هست دیگه
حميد
۲۵ دی ۱۳۹۵اگه یکسال پیش بود میگفتم مزدا ولی حالا رنو انقلاب کرده
kasra
۲۵ دی ۱۳۹۵من به شخصه مزدا3 دارم و به قدری از کیفیت و سواریش راضی هستم که 5 سال میگذره و حتی فکر عوض کردن ماشین هم به سرم نزده.
حتی یه ترک هم چرم صندلی نخورده با کارکرد 200/000
ماشین ژاپنی به نظرم قابل قیاس با رنو فرانسه نیست
shahin
۲۵ دی ۱۳۹۵خب همونطور که اشاره شد طراحی مزدا ۳سال قدیمی تر از مگانه.اما به نظر من همچنان شیک تر و با صلابت تره.ضمن اینکه من برند مزدا رو فقط با آلمانی ها و ژاپنی ها مقایسه میکنم و رنو در سطح مقایسه با شیک پوش سامورایی نیست
احسان
۲۶ دی ۱۳۹۵نظرتون متاسفانه هیچ استدلالی نداره
نیما
۱ آبان ۱۳۹۷عزیز
برند رنو از نظر اعتبار و تجربه و سطح تولید و فروش از مزدا بالاتره
بهتر بود قبل از نوشتن یه تحقیق میکردی
سیاوش
۲۶ دی ۱۳۹۵اینجاست ادم مفهوم واقعی رقابت رو حس می کنه و پیشرفت ناشی ازآن را باریکلا به هردو
نویدی
۲۶ دی ۱۳۹۵کابین تنگ مزدا بدجور تو ذوق میزنه.بزرگترین عیبشه.
ASA
۲۶ دی ۱۳۹۵تصمیم سختیه
sunmartin
۲۶ دی ۱۳۹۵هر دو برند نامدار و با سابقه هستند اما من باینکه به مزدا علاقه دارم اما از طراحی زیبای مگان جدید و تالیسمان نمیتونم بگذرم واقعا زیبا و با کیفیت تر بنظر میرسه البته این تعریف از قابلیت های برند جهان یمزدا چیزی کم نمیکنه و میشه گفت هردو خوبن اما رنو در مگان واقعا باید بهش تبریک گفت چه در تریم داخلی چه نمای خارجی 10 از 10 و برای مزدا این نام بزرگ بی استهلاک بودن و اعتماد به برند و نیز هیجان رانندگی “مزدا” درست مانند برند های آلمانی در مزدا در تمام ساخته هاش میتونه تضمین کننده کیفیت باشه مزدا شاید و باید تلاش بیشتری بروی طراحی ها و مواد بکار رفته در تریم داخلی انجام بده
Mehdi
۲۶ دی ۱۳۹۵حالا اگه bmw بود خشک بودن رو اسپرت بودنش میزاشتن….و کلی تعریف میکردن…حالا مزدا که خشکه اخه بده…
ali
۲۶ دی ۱۳۹۵من مزدا رو به رنو ترجیح میدم…ولی تو این کلاس هوندا سیویک رو بیشتر از بقیه دوست دارم…
محمدرضا
۲۶ دی ۱۳۹۵طبق نظرات آزمایش کننده های متن :
نقاط ضعف مزدا : کابین تنگ، سواری سفت، دید عقب کم
نقاط ضعف رنو : فقدان هندلینگی چشمگیر، عدم وجود AEB بصورت استاندارد، عدم وجود اپل کارپلی یا اندروید اتو
سواری سفت ضعف هست یا فقدان هندلینگ چشمگیر ؟ (آن هم برای یک هاچبک جوان پسند)
پسند طراحی سلیقه ای هست ، صد البته رنو تغییر چشم گیر طراحی داشته اما هرگز اصالت،کیفیت و هندلینگ مزدا رو زیر سوال نمیبره و با احترام برای علاقمندان رنو ، رای من بدون تعصب قطعا مزدا
sunmartin
۲۶ دی ۱۳۹۵کاملا درسته قطعا کیفیت سواری یه چیز دیگه اس که در مزدا میشع احساسش کرد
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۶ دی ۱۳۹۵اخه مزدا اسمش می ارزه به کل برند رنو چه برسه بیاد مقایسه بشه با مزدا.
جواد
۲۶ دی ۱۳۹۵با احترام به تمام عزیزان انتخاب من رنو مگان خواهد بود، واقعا از سواری تلیسمان لذت بردم
کیوان
۲۸ دی ۱۳۹۵مسلما این چند سال رنو داره پیشرفت میکنه خوب از مزدا هم خیلی وسیع تره از جهت کمیت میگم اما در مورد مدلهاش بسیار دقیق است اما بنظرم دربازار در برابر ژاپنی ها و کره ای ها مجبور به شکست میشه البته باید صبر کرد
TSHDN
۲ بهمن ۱۳۹۵بین این دوتا من رنو رو انتخاب میکنم
Hesam
۲ بهمن ۱۳۹۵من ۴ساله مزدا نیو دارم ماشینی تا به حال سوار نشدم به خوش دستی مزدا و هیچ چیز دیگه بهم حال نمیده
مسعود
۲۸ بهمن ۱۳۹۵سلام من یه مزدا ۳ دارم و یه رنو تالیسمان هرچند در یه کلاس نیستن ولی در مورد کلیاتشون میشه با هم مقایسه شون کرد رنو مدرن تکنولوژی های جدید توش هست شاید بشه گفت زیباتره و اتاق و رانندگیش راحت تر و با خانواده که میزم سفر تالیسمان رو میبرم به خاطر راحتی سرنشین ها ولی ولی ولی ولی وای وقتی تنها قرار باشه جایی برم قطعا با مزدا میرم ….چقدر این ماشین و این کمپانی دوس داشتنی هستن ….حتی یه بار فروختمش رفتم پسش گرفتم با دادن خسارت طرف واقعا رانندگیش لذت بخش اطمینانی که بهت میده انگار یکسر بهت میگه رو من حساب کن عاشقشم