مزداهفته نامههوندا

نبرد هاچ‌بک‌های ژاپنی: هوندا سیویک در برابر مزدا 3

هوندا سیویک آماده‌تر از همیشه به میدان آمده است اما آیا حریف هم‌وطن خود، مزدا ۳ می‌شود؟

هوندا سیویک هم‌اکنون در نسل دهم خود قرار دارد. خودرویی محبوب که در انواع گوناگونی در کشورهای مختلف دنیا عرضه می‌شود. مدل مورد آزمایش ما پسوند اسپرت را به دنبال نام خود دارد و در طراحی بیرونی آن از مدل پرچم‌دار تایپ R الهام گرفته شده است. همچنین این سیویک مجهز به یک کیت بدنه است که فقط در خودروهای بسیار گران‌تر یافت می‌شود. هوندا برای این هاچ‌بک محبوب خود نیز یک پیشرانهٔ جدید ۱.۴ لیتری چهار سیلندر را تدارک دیده است.

dsc_7271

اما سیویک تنها هاچ‌بک اسپرت با موتور بنزینی کوچک و قیمت مناسب نیست زیرا رقیبی بسیار قدرتمند بنام مزدا ۳ نیز در این بخش حضور دارد. خودرویی که لذت رانندگی بالایی را در این قیمت برای خریداران به ارمغان می‌آورد؛ اما کدام‌یک از این دو رقیب ترکیب بهتری از رانندگی هیجان‌انگیز، هزینه‌های نگهداری پایین و قابلیت استفاده‌های خانوادگی را ارائه می‌کند؟ در ادامه خواهیم فهمید.

dsc_7401

شروع رقابت

تطبیق‌پذیری

طراحی عقب زاویه‌دار هوندا نشان از ارائهٔ یک هاچ‌بک خانوادگی همه کار دارد به‌طوری‌که صندوق بار بزرگ آن ۴۷۷ لیتر حجم دارد و حتی با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان این حجم را بیشتر نمود؛ اما مزدا مانند سیویک همه‌کاره و کاربردی نیست. این خودرو یک صندوق بار ۳۶۴ لیتری را ارائه می‌کند که کوچک‌تر از هوندا است و درحالی‌که فضای داخلی بزرگی دارد اما به خاطر وجود پنجره‌های کوچک، تنگ احساس می‌شود.

پیشرانه

هر دو خودروی ما روند فعلی استفاده از پیشرانه‌های کوچک و توربوشارژر را نادیده گرفته‌اند. درحالی‌که موتور ۱.۴ لیتری جدیداً برای سیویک ارائه شده است، قبلاً در مدل سوپرمینی جاز مورداستفاده قرار گرفته است. همچنین موتور ۱.۵ لیتری مزدا ۳ نیز در جایی دیگر بکار برده می‌شود و آن رودستر اسپرت MX5 است.

سیستم اطلاعاتی-سرگرمی

مزدا سیستم ناوبری را به‌عنوان بخشی از سیستم MZD Connect ارائه کرده است درحالی‌که بسیاری از عملکردهای دیگر ماشین را نیز می‌توان از طریق منوهای این سیستم انجام داد؛ اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هوندا فاقد منو است ولی سیستم Mirrorlink آن اجازه می‌دهد که از گوشی هوشمند خود به‌عنوان کنترل‌کنندهٔ خودرو استفاده کنید.

نتیجه

مقام اول هوندا سیویک

هوندا سیویک خودرویی بزرگ با قیمتی جذاب است. بعلاوه هوندا برای آن شرایط فروش بسیار وسوسه‌برانگیزی ارائه کرده است. موتور ۱.۴ لیتر آن نیز عملکرد مناسبی دارد. به‌طورکلی هوندا سیویک خودرویی اسپرت، قابل‌اعتماد، جادار و مجهز است و یک هاچ‌بک خانوادگی بشمار می‌رود که برای خرید آن نیازی به پرداخت پول نقد زیادی نیست.

dsc_7564

مقام دوم مزدا ۳

یک ظاهر جذاب، طراحی داخلی درجه‌یک و دینامیک رانندگی عالی موجب شده که مزدا ۳ گران‌تر از رقیب خود احساس شود؛ اما این خودرو به کاربردی و مجهزی سیویک نیست و همچنین نمایندگی‌های فروش آن نیز شرایط فروش و یا تخفیف مناسبی ارائه نمی‌کنند. بااین‌حال اگر تا عرضهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ مزدا ۳ صبر کنید می‌توانید نسخه‌های قبل از فیس‌لیفت را با تخفیف مناسبی خریداری کنید.

dsc_7582

رقبای دیگر

هیوندای I30

قیمت ۱۷,۵۹۵ پوند
پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۰ اسب بخار

hyundai_i30_5-door_32

هیوندای I30 خودروی شیک و مجهزی است که با استفاده از یک پیشرانهٔ بنزینی تنفس طبیعی رقیب مناسبی برای دو خودروی مورد آزمون ما بشمار می‌رود. البته موتور آن چندان قدرتمند نیست ولی I30 خودروی بزرگی است و ۵ سال گارانتی آن نیز اعتمادبه‌نفس بیشتری به خریداران می‌دهد.

رنو مگان

قیمت ۱۸,۱۰۰ پوند
پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر
قدرت ۱۳۰ اسب بخار

renault_megane_86_1

رنو مگان هم در این بخش بازار رقیب درخوری برای سیویک و مزدا ۳ بشمار می‌رود اما فاقد برخی از ویژگی‌های مطلوب هوندا است. بااین‌حال پیشرانهٔ کوچک توربوی آن بیشتر از موتورهای بزرگ‌تر توان دارد درحالی‌که از مصرف سوخت کمتری برخوردار است. همچنین این هاچ‌بک فرانسوی راحتی عالی و رانندگی سرگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌کند.

 

مشخصات فنی

  هوندا سیویک مزدا ۳
قیمت پایه ۱۸,۳۶۰ پوند ۱۷,۶۹۵ پوند
قیمت تست‌شده ۱۸,۸۸۵ پوند ۱۷,۶۹۵ پوند
پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۰ اسب بخار ۱۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۲۷ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۱ لیتر
حجم صندوق بار ۴۷۷/۱۳۷۸ لیتر ۳۶۴/۱۲۶۳ لیتر
وزن خالص ۱۳۷۲ کیلوگرم ۱۲۵۵ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۹۶ ۱۱.۴ ثانیه ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۶ کیلومتر در ساعت ۱۸۱ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت آزمون ۷.۶۷ لیتر ۸.۴۳ لیتر
مصرف سوخت اعلامی ۵.۵ لیتر (ترکیبی) ۵.۱ لیتر (ترکیبی)

 

منبع: AutoExperess

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. نیما

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (276 ديدگاه)

    مزدا که از هر نظر بهتره و قیمت پایش هم کمتره :/

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      هردو تومایه هستن

  2. Sina

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    یکی از سخترین انتخاب های زندگی من انتخاب بین این دوتاست ?

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      واقعا سخت
      قبول دارم

  3. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    این سیویک بی شرف از هوراکان هم رخش خشن تره
    خیلی میخوامش
    بابا عصبی بابا خشن نکشیمون ….

    1. ACE

      ۲۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      هوندا جالبه…
      هم نازه هم عصبی …

  4. sina

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    سیویک تو این سگمنت تو جهان بهترینه به نظر من

  5. كوروش

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    واقعا خودرو های عالی هستند بخصوص سیویک ولی چرا ۱۰۰ اسب؟
    مگان هم توی کلاس اینا خودرو خوبیه بنظر ظاهر خوبی هم داره

    1. کاوه آهنگر

      ۲۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (432 ديدگاه)

      فکر کنم پیشرانه های دیگه ای هم داره با قدرت بیشتر ، البته قویترین سیویک یعنی نسخه تایپ r قدرت و شتاب بسیار خوبی داره

      1. كوروش

        ۲۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1129 ديدگاه)

        تایپ ار که پرواز میکنه

  6. محمدرضا

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (56 ديدگاه)

    مگان بهتر از همش

    1. رضا

      ۲۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (243 ديدگاه)

      دمت گرم خیلی خندیدم

  7. ناشناس

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    این نسل سیویک تازه نسل قدیمه و نسل جدید هاچبکش که تازه معرفی شده با اون طراحی رویاییش بازار نیومده. بیاد واقعا فروش بقیرو واقعا دچار مشکل میکنه

  8. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    اخه خود نویسنده گفته چون کاربردیه اول شده تو لذت رانندگی و تو زیبایی تو شتاب و تو همه چیز اوله فقط مزدا دمش گرم.

  9. احمد باقری

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه بگوییم، هر دو عالی هستند.

  10. محمدرضا

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    طراحی مزدا و دینامیک رانندگیش برای من جذاب تره .

  11. shahin

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    برای من اتخاب سختی نیست.در واقع سیویک انقدر چراغای عقب ومخصوصا جلو داشبورد کجش عجیب و سلیقه ای طراحی شده که مطمعنم بدون شک مزدا رو انتخاب میکنم.شاید سرگیجه اصلی انتخاب بین مزدا 6 و هوندا آکورد باشه.چون حتی بین مزدا 3 صندوقدار و سیویک صندوقدار هم بازم طراحی مزدا بهتره از نظر من

  12. Sina

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (234 ديدگاه)

    به نظرم رقیباشون که بالا اشاره شد خیلی جذابتر بودن
    هیوندای و رنو خخخخخخخ
    فکر کن سیویک ول کنی بری هیوندای ای ۳۰ بخری??

  13. میثم

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    بین این دو خودرو مزدا سرتره .سوای این دو مورد هوندا ماشینهای بهتری داره نسبت به مزدا همین مزدا 3که تو کشور ما هم فراوونه ماشین پر دوامی نیست یه مقدار که بتازی خرج میندازه رو دستت که هندا عملکرد بهتری داره در کل

  14. MaZi Zo0M Z0oM

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (55 ديدگاه)

    در متن گفته شده:
    همچنین موتور 1.5 لیتری مزدا 3 نیز در جایی دیگر بکار برده می‌شود و آن رودستر اسپرت MX5 است.
    در حالیکه این موتور در مزدا2 و مزدا CX-3 هم بکار گرفته شده است.
    البته احتمالا نویسنده اصلی مقاله خواسته با ذکر نام مزدا میاتا در اون بخش حس پویایی و هیجان و لذت رانندگی رو به خواننده القاء کنه.
    جالبه که تصویر پشت آمپر مزدا3 مربوط به نسخه مجهز به موتور دیزلی آن میباشد.(در لینک اصلی مقاله نیز بدینصورت میباشد)سیویک دارای ترمزهای بهتر و مزدا3 شتاب بهتر و کشش دنده های 3 و 4 و 5 بهتر(کشش دنده 6 مزدا3 مرخصه و همین هم عاملی شده برای حداکثر سرعت کمتر مزدا3)و در مجموع مبلغی بیش از 1100 پوند قیمت سیویک از قیمت مزدا3 بالاتر بوده.
    در نهایت اعلام کنم که این مقالات و مقایسات،چیزی از ارزشهای خودروسازان داخلی ما کم نمیکنه و با حجم موتور های مشابه تیبا 2 و ساینا از سایپا و انواع اتاق های استفاده کننده از موتور TU5 از ایرانخودرو دارای شایستگی ها و برتری ها و مزیت های متعددی میباشند اما با ناداوری و لابی خودروسازان خارجی از دریافت رتبه و مقام محروم مانده اند.جالبی کار اینجاست که هر دو خودرو با توجه به اینکه نمونه های base و با پرفورمنس های ضعیفی هستند اما بصورت استاندارد دارای 6 کیسه هوا هستند که نشان دهنده این موضوع میباشد که فرقی نداره موتور کم حجم باشه یا بزرگترین موتوری که اون محصول داشته،آیا امکانات و آپشن های سطح بالا را داراست یا امکانات معمولی و بعضا Low Option .به هر ترتیب ایمنی سرنشینان خودرو مهم و دارا بودن 6 کیسه هوا بصورت استاندارد(و نه آپشن)روی هر دو خودرو ارائه و عرضه شده!

    یا حق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا