مزدا

کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

نام مزدا MX-03
معرفی نمایشگاه توکیو ۱۹۸۵
پیشرانه وانکل سه روتوره ۲ لیتری توربو
قدرت ۳۱۵ اسب بخار
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

چون این خودرو یک شاهکار تکنولوژیکی بود. این کوپهٔ بزرگ ویژگی‌های قابل‌توجهی داشت، مشخصات آن شگفت‌انگیز بود و داخل آن متعلق به آینده به نظر می‌رسید.

mazda_mx-03_concept_4

نسل دوم مزدا RX-7 بدن شک ستارهٔ مزدا در نمایشگاه خودروی توکیو ۳۲ سال پیش بود اما این خودرو ویژگی‌های خود را از کانسپت MX-03 گرفته بود. این کانسپت یک کوپهٔ چهارنفره بود که مجهز به یک پیشرانهٔ پیچیدهٔ وانکل با سه روتور شده بود. این موتور ۲ لیتر حجم داشت و با تجهیز به توربوشارژر ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. کانسپت MX-03 پکیجی از تمامی تکنولوژی‌های آن زمان مزدا بود.

mazda_mx-03_concept_2

قدرت این موتور از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک با دسته‌دنده‌ای جذاب به هر دو محور انتقال پیدا می‌کرد. MX-03 همچنین به‌منظور بهبود ثبات در پیچ‌ها و پاسخ و دقت بیشتر فرمان به سیستم فرمان پذیری هر چهارچرخ مجهز شده بود که برای خودرویی در سال ۱۹۸۵ کاملاً قابل‌توجه است. سیستم چهارچرخ محرک آن نیز از نوع دائمی بود و به مکانیسم کنترل الکترونیکی خروجی گشتاور هم مجهز شده بود که از طریق یک دکمهٔ نصب شده در داخل کابین قابل تنظیم بود. در داخل این کانسپت همچنین غربیلک فرمانی به سبک جت‌های جنگنده بکار رفته بود.

mazda_mx-03_concept_3

اما اگر تعجب کرده‌اید که چرا کانسپت MX-03 در سمت سرنشین آینهٔ جانبی ندارد باید بگوییم که مزدا قصد داشت از طریق حذف یکی از آینه‌های جانبی، ضریب درگ خودرو را کاهش و کارایی آئرودینامیکی آن‌را افزایش دهد. به همین منظور، یک اسپویلر عقب یکپارچه در MX-03 نصب شده بود درحالی‌که چرخ‌ها به داخل بدنه کشیده شده بودند و بدنهٔ خودرو نیز تا حد امکان صیقلی و صاف طراحی شده بود. درنتیجهٔ این اقدامات، ضریب آئرودینامیک این کوپۀ کانسپت ژاپنی به تنها ۰.۲۵ رسیده بود.

mazda_mx-03_concept_5

ازآنجایی‌که MX-03 از ابتدا صرفاً به‌عنوان یک کانسپت طراحی شده بود، مزدا آزادی بیشتری در طراحی و ساخت آن داشت. ازاین‌روی فضای داخلی آن با برخورداری از نمایشگر سربالا، داشبورد دیجیتال و کنترل‌کننده‌های با تکنولوژی بالا، کاملاً متعلق به آینده به نظر می‌رسید.

mazda_mx-03_concept_5

از لحاظ عملکرد نیز مزدا حداکثر سرعت این کوپهٔ ۲+۲ را ۲۹۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرده بود اما حقیقت این بود که این رقم صرفاً یک دیدگاه نظری بود و حداکثر سرعت MX-03 هرگز مورد آزمایش عملی قرار نگرفت. شتاب صفرتاصد این کانسپت نیز حدود ۴.۷ ثانیه اعلام شده بود که این هم مانند حداکثر سرعت هیچ‌گاه عملاً آزمایش نشد اما قطعاً مزدا MX-03 خودروی سریعی بوده است.

1985-mazda-mx-03-concept

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Mohamad

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (812 ديدگاه)

    خیلی عالیه این کانسپت انصافا! بیین 32 سال پیش چی معرفی کرده که هنوزم از زمان جلوتره داخلش!

    موردی که تو سیاست گذاری مزدا برام روشن نیست اینه که چرا مزدا به دنبال تولید انبوه و فروش میلیونی نیست!

  2. Mahdi DODGE

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    مزدا سال 1985؟؟؟؟؟؟؟
    من😵
    مزدا😵
    سال 2017😵
    در زمان خودش شاهکار بوده خصوصا طراحی داخلش
    اما اخه چرا چنین شرکتی به زمان اوجش بر نمیگرده
    ولی برای این ماشین تحسینش میکنم جز اون مورد اینه

  3. Ace

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    دوران اوج موتور های وانکل مزدا در همین زمان بود.
    مزدا جزو بهترین خودروسازان جهانه ، منتها بدون ادعا و خبرسازی کار میکنه.
    ان شا الله به زودی نسل جدید سری RX رو هم درسبد محصولات این شرکت ببینیم،
    فرمان پذیری هر‌چهارچرخ رو داشته و البته AWD هم بوده ، ۳۰ سال پیش .
    یادمه دهه ی ۹۰ که نیدفوراسپید بازی میکردم بهترین هندلینگ ها متعلق به اتومبیل های مزدا بود.
    بخصوص مزدا RX7 که باهاش هر کسی رو‌میشد شکست داد،
    نسل سوم مزدا RX7 در همه ی موارد جزو بهترین ها بود.

    1. akrh78

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      وای مجید جان منو به دوران underground بازی کردنم بردی
      ینی لحظه شماری میکردم تا rx-7 بیاد تو اون قسمت فروشگاهش تا بخرمش چون تو قسمت خارج از career ماشین محبوبم بود.هم خوشکل بود هم سریع.تو درگ حریف میتلبید
      انصافا اگه مزدا میتا رو اول بازی میخریدی تا اخر بازی میشد باهاش رفت همه رو به قول خودت لوله کرد

      1. ace

        ۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        جدا از فرمایش شما ،هندلینگش هم محشر بود.
        باهاش هر ماشینی رو می شد شکست داد.

  4. shahin

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    موتور توربو میساخت وقتی توربو مُد نبود..این است ژاپن

  5. sadegh

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (138 ديدگاه)

    تا حالا کابین هیچ ماشینی اینجوری متعجبم نکرده بود!!!!!!!!!!

  6. حسین وی

    ۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (463 ديدگاه)

    واقعا مزدا بهترینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا