مزدا در نمایشگاه توکیو امسال کانسپت فوقالعادهای بنام ویژن کوپه را رونمایی کرده است. درحالیکه قبلاً شایعه شده بود که مزدا کوپهٔ اسپرت RX-9 را در نمایشگاه توکیو رونمایی خواهد کرد، سازندهٔ ژاپنی در نمایشگاه خانگیاش با رونمایی از کانسپت ویژن کوپه، فصل آیندهٔ زبان طراحی Kodo خود را در قالب یک سدان کوپهٔ زیبا معرفی کرده است.
این کانسپت بشدت تحت تأثیر کانسپت RX-Vision طراحی شده که در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۵ رونمایی شد. تصویر زیر نشان میدهد که بین این دو کانسپت چقدر شباهت وجود دارد بهنحویکه کاپوت کشیده، تمایل کابین به سمت عقب، سقف منحنی و فرم دماغهٔ آنها کاملاً مشابه یکدیگر است. این شباهت تا جایی است که این دو کانسپت مانند نسخههای دودر و چهاردری از یک ماشین به نظر میرسند.
مزدا میگوید کانسپت ویژن کوپه مطابق «نسبت طلائی کوپههای کلاسیک» طراحی شده است. در سطوح بدنه به زیبایی با خطوط بازی شده است و حجم پردازیها و منحنیهای زیبایی در طرفین خودرو دیده میشود. در جلوی خودرو نیز با کاپوتی که تا بالای جلوپنجره ادامه یافته، نمایی برجسته ایجاد شده است. در اینجا همچنین چراغهای جلوی باریک به سمت عقب تا روی گلگیرها کشیده شدهاند.
همانند کانسپت دودر RX-Vision، خط سقف ویژن کوپه نیز تقریباً همانند یک نیمدایره است که به زیبایی به صندوق بار ختم میشود. این در حالی است که فرم چراغها و نمای عقبی خودرو نیز مزدا MX-5 را به یاد میآورد. در اینجا چراغهای سهبعدی عقب به شکل زیبایی با اسپویلر کوچکی عقب ادغام شدهاند درحالیکه در بخش پایینی این قسمت هم چهار سر اگزوز به چشم میخورد.
مزدا برای طراحی کابین این کانسپت از مفهوم معماری ژاپنی الهام گرفته تا سرنشینان احساس راحتی و نشستن در محیطی طبیعی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف در داخل این کانسپت تودوزی چرمی، تریم چوبی و صفحه آمپر آنالوگ کار شده است. در میانهٔ اتاق هم یک کنسول مرکزی بزرگ قرار دارد که تا بین صندلیهای جلو ادامه یافته است.
در این کنسول؛ دستهدندهٔ زیبایی برای گیربکس دستی خودرو دیده میشود و برای راننده هم یک غربیلک فرمان سه پرهٔ ساده در نظر گرفته شده است. همانند بسیاری از خودروهای مدرن، کانسپت ویژن کوپه هم به یک صفحهنمایش لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز است اما برخلاف آنها، زمانی که از این نمایشگر استفاده نمیشود به داخل داشبورد میرود و تنها زمانی که لازم است بیرون میآید.
فعلاً هیچ جزئیاتی از قوای محرکهٔ این کانسپت اعلام نشده است اما طبق گفتهها و گزارشات اخیر، احتمالاً ویژن کوپه به پیشرانهٔ وانکل مجهز خواهد بود. این در حالی است که مزدا گفته است که ممکن است از این پیشرانه صرفاً بهعنوان یک افزایشدهندهٔ بُرد برای قوای محرکهٔ الکتریکی خودرو استفاده گردد.
کانسپت ویژن کوپه پس از کانسپت RX-Vision دومین طرح اسپرتی است که از سوی مزدا معرفی میشود و بهاحتمالزیاد نشاندهندهٔ اضافه شدن یک مدل اسپرت به سبد محصولات این برند ژاپنی است. بااینحال متأسفانه هنوز زمان معرفی این خودرو مشخص نیست و فعلاً باید منتظر اعلام تاریخی از سوی مزدا برای رونمایی از خودرو اسپرت جدید آن باشیم.
me84
۴ آبان ۱۳۹۶.
هیچ ایرادی به طراحیش وارد نیست. هیچ، هیچ،هیچ.
بینظیر، با شکوه و فوق العاده.
Reza
۴ آبان ۱۳۹۶واقعا زیباست
طراحیش هم خیلى تخیلى نیست
به نظر میاد بشه با تغیراتى نه چندان زیادى بشه تولید انبوهش کرد
شاهين
۴ آبان ۱۳۹۶خدا کنه با کمترین تغییرات ممکن نسبت به ابن کانسپت ساخته بشه….این غولی که من دارم میبینم در قامت یه سوپرکار داره وارد میدون میشه.واقعا طراحی های مزدا ۱۰ سال جلوتر از زمان خودشه
حالا یکی
۵ آبان ۱۳۹۶هیچ ایرادی به طراحیش وارد نیست اگه طراحی رو فقط در زیبایی ببینیم. اما در کاربردی بودن طراحی اولین ایرادی که داره؛ جلوتر بودن سر کاپوت از بقیه اجزا در جلو اتومبیل هست. یعنی اول کاپوت جمع میشه تازه میرسه به سپر نداشتش.
کمپانی هوندا برخلاف بسیاری از دیگر کمپانیها به طراحی سپرجلو برای ماشین بطور محسوس توجه کرده و این نکته را در تمام محصولاتش رعایت میکنه.
برندهایی مثل لکسوس سپر رو کنار گذاشتند اما در ضربات نه چندان شدید، آسیبی به کاپوت وارد نمیشه.
اما مزدا کلاً نوک کاپوتش ازتمام اجزا جلوتره و این عیب بزرگیه
me84
۵ آبان ۱۳۹۶.
نکته جالبی بود “حالا یکی” اصلا تا حالا بهش توجه نکرده بودم. ممنونم ازت.
اما کانسپتهای جدید هوندا هم همینطوری هستن. نوک کاپوت با نوک سپر یکیه. یه بار دیگه به دو تا کانسپت جدید هوندا نگاه کن.
تو مدلهای در حال تولید هم من فرقی بین هوندا و بقیه نمیبینم.
sina
۴ آبان ۱۳۹۶زیباترین سدانی که من تا امروز دیدم.
kai که معرفی شد فوق العاده بود
ناشناس
۴ آبان ۱۳۹۶واوووو. چه میکنن این ژاپنی ها. فوق العادست طراحی هاشون. غوغا کردن تو توکیو. به نظرم با توجه به کانسپت های شرکت های مختلف دنیا، بهترین طراحی های آینده رو ژاپنی ها خواهند داشت.
مهدی
۴ آبان ۱۳۹۶شبیه محصولات استون مارتین هستس بلاخره یکم کپی هم لازمه
M
۴ آبان ۱۳۹۶دقیقا! ینی خوده استایل استون DB11 به چشم میخوره
مختار
۴ آبان ۱۳۹۶شما نمی دونم ولی به نظر من هرچه کابین خودروها به عقب خودرو نزدیکتر میشه خیلی زیباتر میشه
Efk
۴ آبان ۱۳۹۶طراحیای مزدا محشره
David
۴ آبان ۱۳۹۶ای کاش کانسپت نبود و با همین چهره به عنوان یه مدل تولیدی معرفی میشد ! واقعا شاهکاره ! نمیدونم چی بگم واقعا ! مزدا جان اگه اینو با همین قیافه تولید کنی میشه جز زیباترین ماشینای تاریخ خودروسازی.
نت
۴ آبان ۱۳۹۶کاپوت جلو خوب کشیده هست ولی شیشه عقب ماشین چسبیده به صندوق عقب که شبیه پورشه پانامرا شده جالب نیست . اگرعقب ماشین و صندوق عقب یه کم کشیده تر بود زیباتر میشد.نکته منفی دیگر چراغ عقبش که مثل فراری هست زشته
نت
۴ آبان ۱۳۹۶طراحی بیرونی زیبایی داره به غیر از عقب ماشین که کشیده نیست و چراغ عقبش
ShoMpeT
۴ آبان ۱۳۹۶همه کمپانی ها کانسپت های قشنگی توی نمایشگاه ها میارن، ۹۹ درصد اونها تولید نمیشن، اون ۱ درصد هم که تولید میشه آدم حالش بهم میخوره نگاهش میکنه (در مقایسه با کانسپت البته). کانسپت جدید مزدا 3 رو هم ببینید، بسیار بسیار زیبا شده
sina
۴ آبان ۱۳۹۶دقیقا
البت یه مصاحبه از یکی از مدیرای مزدا بود که گفته بود نسل جدید مزدا 3 که قرار فک کنم تو نمایشگاه لس انجلس معرفی بشه خعلی از المان های کانسپتش وجود داره.
نت
۴ آبان ۱۳۹۶کسی میدونه علت اینکه جدیدا همه دارن شیشه عقب مشین رو میچسبونند به صندوق عقب چیه؟صندوق عقب ماشین باید کشیده باشه مثل ایودیa8 که عقبش کشیده هست و باعث زیبایی a8 شده.ماشینای تسلا هم داره همینجوری طراحی میشه و صندوق عقبش کشیده نیست و زشته
mehran911
۴ آبان ۱۳۹۶واقعا زیباست
زیبایی در عین سادگی
با نگاه به طراحی های مزدا و bmw و جگوار من احساس میکنم دارم به موجود زنده نگاه میکنم
نت
۴ آبان ۱۳۹۶ماشینای تسلا همه مدلهاش صندو ق عقبشون شده مثل صندوق عقب پراید141 – خیلی زشته
حمید ع
۴ آبان ۱۳۹۶واقعا مزدا زیباترین طرحها رو داره..یکی از معدود کمپانیهایی که چراغ رو کوچک و مفید در میاره و تو زیبایی نمای جلو و عقب گمشون می کنه..برعکس کره ایها که میخوان با چراغهای بزرگ بشکلهای عجیب و سر در گم به جلو و عقب محصولاتشون نما بدن..
مهران
۴ آبان ۱۳۹۶خیلیییی خوبه مخصوصا از جلو
Achtung
۴ آبان ۱۳۹۶طراحیش خیلی خوبه از ژاپنیها بعید بود ولی مشخصه پشتش از فراری و جلوش از استون مارتین کپی شده ولی ژاپنیها طرحهای خوب رو تولید نمیکنن
شاهين
۵ آبان ۱۳۹۶عقبش که مزدا میاتا عه…سرچ کن…جلوش هم مثل مدل های جدید ۳ میمونه اگه از نزدیک دیده باشی مزدا ۳ ۲۰۱۶ رو.کپی از خودشه.از غریبه نیست
Fit Demon
۴ آبان ۱۳۹۶حفظ اصالت در عین تغییرات زیبا و پیش به سوی پخته شدن طراحی
متاسفانه برای بعضی خودروساز ها، حفظ اصالت به معنای دست نزدن به ظاهر خودرو هست
آرمین
۴ آبان ۱۳۹۶واقعا مزدا بهترینه.یه سوپر اسپرت واقعی
سید مهران میرابوالقاسمی
۵ آبان ۱۳۹۶اخه بعضیا می گن شبیه استون مارتینه اخه عزیزم مزدا سال ۲۰۱۰ کانسپت کوگایی را با صراحی کودو معرفی کرد که همه چیش شبیه مزداهای امروزی هستن ودر واقع کمپانی های دیگه از مزدا تقلید کردن عزیزم حالا افتاد.
حسین وی
۵ آبان ۱۳۹۶مزدا سال دیگه مدا 3 جدید رو میده بعد ما اینجا مزدا 10 سال پیش رو به اسم نیو میخریم :| جدا از اینا ما یه مدل 87 شو داریم واقعا فوق العادس شما تو نت سرچ کنید صفحه کیلومتر مزدا 3 مدل 2004 رو با بی ام 318 2004 و بنز C200 2004 مقایسه کنید میفهمید مزدا از زمان خودش جلو تره
Mahdi
۵ آبان ۱۳۹۶چرا این جور ماشین ها رو معرفی می کنن ولی نمی سازنشون؟
mehran.Jy
۵ آبان ۱۳۹۶اله زیبایی
مهدي
۷ آبان ۱۳۹۶با اینکه از خودروی مزدا خیلی استقبال نمی کنم ولی این مدل خیلی خوب طراحی شده به خصوص فضای داخلش در عین اسپرت بودن آرامبخش هم هست و حس داخل خونه رو به سرنشین میده.
Hamedsdi
۷ آبان ۱۳۹۶پشتش شبیه فراری نیست؟