طی چند سال گذشته خودروهایی الکتریکی از برندهایی پدیدار شده که تجربهای در این زمینه نداشتهاند. هماکنون نوبت به مزدا رسیده، شرکتی که بیشتر به خاطر پیشرانههای بنزینی و تنفس طبیعی خود شناخته شده تا خودروهای شهری بدون آلایندگی.
اولین تلاش مزدا در این زمینه شاسیبلند کوچک MX-30 است که از نظر طراحی بیشباهت به برادر درونسوز خود یعنی CX-30 نمیباشد. در واقع با دیدن مشخصات ابعادی این خودرو متوجه موضوع یاد شده خواهید شد زیرا طول و عرض MX-30 دقیقاً با CX-30 برابر است هرچند از نظر ارتفاع کمی قدبلندتر میباشد. این دو خودرو همچنین فاصله بین محوری یکسانی دارند.
مانورهای غیرقطعی مزدا روی MX-30 نشان میدهد که اولین محصول الکتریکی این برند اشتراکاتی هم با محصول اسپورت MX-5 دارد. ما قبلاً MX-30 را در جادههای اروپایی راندهایم اما حالا میخواهیم آن را در بریتانیا تست کنیم.
اولین حس برخورد با MX-30 مشابه MX-5 بود و این خودرو بیش از آنکه روی سرعت بالا در خط مستقیم تمرکز کند روی هندلینگ تأکید دارد. اکثر خودروهای الکتریکی از گشتاور آنی سود میبرند و اگرچه پاسخ MX-30 به دستورات راننده قابلتوجه است اما همانند مینی الکتریک شما را در صندلی میخکوب نمیکند.
در عوض MX-30 با شاسی هیجانانگیزتر خود جبران میکند. سیستم تعلیق نرمتر به راننده اجازه میدهد کمی بازی کند اما نتیجه آن سواری پایدار و هندلینگی بخشنده است که در سر پیچها هم خیلی تکان نمیخورد. با ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتر قطعاً مزدا مینی را از نظر هیجان رانندگی به چالش میکشد.
سه سطح برای سیستم ترمز احیا شونده تدارک دیده شده که از طریق فرمان میتوان به آنها دسترسی داشت. اگرچه در قویترین حالت نمیتوان رانندگی تک پدال مشابه اکثر خودروهای الکتریکی مدرن را تجربه کرد اما نیروی کافی برای توقف خودرو در رانندگی نرمال وجود دارد.
سواری مزدا در شهر راحت بوده ولی گاهی اوقات پاسخهای عجیبی دارد که باعث میشود برخی خودروهای الکتریکی دیگر راحتتر به نظر برسند. جای شرمساری است که شیشههای عقب به این اندازه کوچک و تاریک هستند. این موضوع باعث شده دید بالاتر از شانه وجود نداشته باشد و پارک کردن MX-30 به کابوس تبدیل شود.
نشستن در بخش عقب کابین نیز کمی سخت است؛ و اگرچه خبری از ستون B نیست اما دسترسی به صندلیهای عقب یک چالش محسوب میشود. افراد بزرگسال برای دسترسی به بخش عقب کابین باید صندلی جلو را کمی خم کرده و سپس سوار شوند.
و بزرگترین مساله درباره این خودرو به شعاع حرکتی آن مربوط میشود. مزدا مدعی است باتری کوچکتر MX-30 دوستی بیشتری با محیطزیست داشته و بنابراین بهطور قابلتوجهی میزان دیاکسید کربن تولیدی را کاهش داده است. ژاپنیها میگویند افرادی که خواهان برد بیشتر هستند باید منتظر مدل الکتریکی/بنزینی با برد بیشتر باشند که اواخر سال ۲۰۲۱ از راه خواهد رسید.
اما درحالیکه افراد زیادی برد ادعایی ۲۶۵ کیلومتری مزدا را ناامیدکننده خواهند دانست، برد واقعی این خودرو میتواند حدود ۲۰۰ کیلومتر باشد. بسیاری از افراد با برد محدود مینی الکتریک و هوندا e کنار خواهند آمد اما هرچه به کلاسهای بزرگتر برویم بهسختی میتوان این موضوع را قبول کرد حتی اگر مزدا قیمتی مناسب در مقایسه با رقبایی داشته باشد که از باتریهای بزرگتر استفاده میکنند.
اما خب این خودرو بهصورت استاندارد با شارژ سریع ۵۰ کیلوواتی عرضه شده و ۸۰ درصد باتری را میتوان در ۳۶ دقیقه شارژ کرد. پریز دیواری هم این کار را در حدود ۵ ساعت انجام میدهد.
اما برسیم به بحث تجهیزات که مزدا کاملاً سخاوتمندانه عمل کرده است. تریم پایه از نوع SE-L لوکس است که قیمت ۲۵۵۴۵ پوندی دارد. این مدل از رینگهای ۱۸ اینچی، چراغهای LED، صفحه لمسی ۸.۸ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی و… سود میبرد.
یک پله بالاتر نسخه اسپورت لوکس با قیمت ۲۷۵۴۵ پوند قرار داشته و از جمله تجهیزات آن میتوان به شیشههای دودی، تریم پیانوبلک و کروم، صندلیهای گرم شونده و ورود بدون کلید اشاره کرد. مدل GT اسپورت تِک ۲۹۸۴۵ پوندی نیز دارای تجهیزاتی همچون سانروف، سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو و دوربین ۳۶۰ درجه است. MX-30 فرست ادیشن نیز به مدت محدودی و با قیمت ۲۷۴۹۵ پوند عرضه خواهد شد.
اما با رسیدن به کابین مشکل چندانی در رابطه با کیفیت متریال بکار رفته و ارگونومی خودرو وجود نخواهد داشت. MX-30 از متریال پایدار در کابین استفاده کرده که از جمله آنها میتوان به بطریهای پلاستیکی بازیافتی اشاره کرد که در دربها و کنسول مرکزی بکار رفتهاند. مزدا سیستم تهویه مطبوع را داخل صفحه لمسی کوچکی در بخش پایینی داشبورد قرار داده و از دکمههای فیزیکی برای دما و سرعت فن استفاده کرده است.
البته که هر فردی که به دنبال MX-30 باشد به هزینههای نگهداری اهمیت زیادی میدهد. خبری از مالیات جادهای برای این خودرو نبوده و بنابراین مزدا محصولی فوقالعاده برای خریداران سازمانی تولید کرده است.
اگر خواهان یک خودروی الکتریکی متفاوت باشید ظاهر و احساس مزدا MX-30 این کار را انجام خواهد داد. این خودرو نرمتر و بخشندهتر از مینی الکتریک بوده و سواری آن نیز به همان اندازه هیجانانگیز است. کابین خودرو مدرن و پیشرفته حس شده و همه مدلها از تجهیزات زیادی سود میبرند؛ اما درحالیکه خریداران زیادی به برد محدود مینی الکتریک و هوندا e اهمیت نمیدهند، بهسختی میتوان برد کم یک شاسیبلند بزرگتر را توجیه کرد. اکثر رقبا روی ارائه شعاع حرکتی زیاد تمرکز کردهاند هرچند که قیمت بالاتری هم دارند.
مشخصات مزدا MX-30 GT اسپورت تِک
- قیمت: 29845 پوند
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی، باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 143 اسب بخار/۲۷۱ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: 140 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 200 کیلومتر
Reza ar
۱۹ آبان ۱۳۹۹برای حال کردن طراحی نشده ولی برا روزمره خوبه و بادوام
Hadi
۱۹ آبان ۱۳۹۹خیلی ازش خوشم میاد…
خیلی خوبه
ولی اگه بردش بیشتر بود عالی میشد…
احسان آرسنالی
۲۱ آبان ۱۳۹۹طراحی نداره که ، کلا بیرونش پلاستیکه
حسین وی
۱۹ آبان ۱۳۹۹قبل از نظر دادن راجع به یک خودرو باید دید فلسفه ساخت خودرو از نظر کمپانی چی بوده
این یک ماشین خوش ساخت عالی است که قطعا به خاطر مزدا بودنش از سواری و هندلینگ عالی و متریال با کیفیت کابین سود میبره ، ظاهر خودرو کمی احمق هست که با مزه است.
برد الکتریکی برای درون شهر کافیه
در کل مزدا همیشه ماشین هایی تولید میکنه که خوبیاش انقدر زیاده که ادم عیباش رو نمیبینه
Aria
۱۹ آبان ۱۳۹۹بردش اگر بالای ۳۰۰ بود برای بیرون شهر هم عالی بود
Amin-mc20
۱۹ آبان ۱۳۹۹خداییش مزدا استاد طراحی کنسوله
Ho3in
۱۹ آبان ۱۳۹۹وجدانن خوشگله رنگ نک مدادیش دیگ عشقه
ولی با برقی بودنمخالفم
و مثل همیشه شعارم رو سر میدم مرگ بر امریکا ✊
mahdi-abdi
۱۹ آبان ۱۳۹۹یکم زیادی شعاع حرکتیش کم نیست؟
مهدی
۱۹ آبان ۱۳۹۹مزدا هم دیگه رفت سمت الکتریکی
Zonda R
۱۹ آبان ۱۳۹۹چقدر ماشین دلنشینیه
MOHAMMAD.n.r
۱۹ آبان ۱۳۹۹دوستانی که میگن چرا شعاع حرکتی پایینی داره این مقاله رو کامل مطالعه کنن علت رو متوجه میشن:
https://www.pedal.ir/متفرقه/چالش-برد-خودروهای-الکتریکی/
??
میثم
۱۹ آبان ۱۳۹۹فلسفه ساختش که رو کم کردن آلایندگی تمرکز داشته رو دوست دارم
شعاع حرکتیش برای شهر عالیه
برای جاده هم سال دیگه ژنراتور افزاینده برد وانکل ارائه میده که بنظر من با تکنولوژی الان خیلی بهتر از باتری بزرگتره
Amin-mc20
۱۹ آبان ۱۳۹۹خدایا ، هوراشیو رو به. راه راست هدایت کن دوباره زوندا رو تولید کنه،،،آمین
Amin-mc20
۱۹ آبان ۱۳۹۹داشتم صدای زوندا تو پیست رو میدیدم گفتم حیفه این ماشین بره تو تاریخ واقعا حییییییییفففهههههه
حسین
۱۹ آبان ۱۳۹۹خوبه ولی بردش کمه.
(Saeed(peugeot
۱۹ آبان ۱۳۹۹پژو ۲۰۰۸ الکتریکی جدید خدا وکیلی به این همه جوووره سره …..
طراحی …. فروش ….میزان برد ….کابین …. شتاب
سامورایی از قله فوجی
۱۹ آبان ۱۳۹۹خجالت نکشیدی پژوی مضخرف رو با این مقایسه کردی ؟؟؟؟
(Saeed(peugeot
۱۹ آبان ۱۳۹۹قلاف کن بابا ….. تو مثل اون عوامی هستی که پژو رو با ۴۰۵ ایرانیزه شده و کیا رو با پراید مقایسه میکنن.
برو یه سرچ بزن ببین تو اروپا از ماهی که ورود کرده چند دستگاه فروخته ….
Amin-mc20
۱۹ آبان ۱۳۹۹پدال امکانش هست مقایسه مازراتی های mc12-mc20 رو بزاری؟؟؟؟؟؟
اینم لینک:
https://www.topspeed.com/cars/maserati-mc20-vs-maserati-mc12-ar189526.html
شاهین
۱۹ آبان ۱۳۹۹سلام وقت بخیر
بله در اسرع وقت انجام میشه.
ارادت
Amin-mc20
۲۰ آبان ۱۳۹۹سپاس فراوان از شما و این سایت بسیار عالی که شنوای حرف ما هستید?????????????
سامورایی از قله فوجی
۱۹ آبان ۱۳۹۹به عنوان ماشین دوم برای داخل شهر عالیه
سورنا
۱۹ آبان ۱۳۹۹ظاهرش طوریه که نمیدونی دوسش داشته باشی یا ازش بدت بیاد !
net
۱۹ آبان ۱۳۹۹این مدل چراغ جلو و جلوپنجره و چراغ عقب مزدا برقی قشنگتر از ماشینهای بنزینی مزدا هست مخصوصا جلوپنجره کوچک قشنگه.طراحی داخلی و داشبورد و کنسول قشنگه فقط ال سی دی بالای داشبورد ارتفاعش کم هست و سمت چپ و راست و بالای ال سی دی حاشیه اش زیاده و ال سی دی پایین روبروی دنده که مثل ایودی a8 قشنگه.سپر مشکی پلاستیکی گل گیرها و زیر دربها خیلی بد هست و اگر سپر پلاستیکی نداشت قشنگتر میبود سپر پلاستیکی گل گیرها روی هر ماشینی باشه بد میشه.رینگش خیلی زیبا نیست.ستون نقره ای سقف که متضاد با رنگ قرمز ماشین هست بد هست اگر ستون شیشه عقب و شیشه جلو همرنگ ماشین قرمز بود و خط سفید نازک اطراف شیشه دربها داشت قشنگتر میشد.
مهرداد كمال
۱۹ آبان ۱۳۹۹جدی فکر کنم عاشق مزدا شدم به طرحاش خیره میشم طرحاش خیلی از بقیه کمپانی ها جلوتره
SS
۱۹ آبان ۱۳۹۹مگه قرار نبود این مدل با پیشرانه وانکل به عنوان ژنراتور افزایش دهنده برد الکتریکی عرضه بشه?
مهرداد
۲۰ آبان ۱۳۹۹ظهر امروز بود یه دوستی تو تلگرام پیامی اموزنده فرستاد.
مردمی که خودشو باهوشترین مردم دنیا میدونه اما پراید تولید میکنه.
جمله ایی زیبا از مرحوم صادق هدایت. قسمت پرایدو خودم اضافه کردم.
محمد
۲۰ آبان ۱۳۹۹چرا اینقدر زشت؟؟؟
مزدا های عادی و دیزلی و زیباتر هستن
برقی شدن تازه باید دست طراح رو باز تر کرده باشه و معمولا همه برقی ها چهره اینده نگرانه تری از محصولات عادی دارن
چرا مزدا عقب گرد کرده در این طراحی عجیبه
Aryan kia
۲۰ آبان ۱۳۹۹عجب پشت آمپر نازی داره
net
۲۰ آبان ۱۳۹۹وسط کنسول خالی هست بد هست و تعجبه چرا مزدا کنسول وسط رو به وسط صندلی متصل نکرده و اولین ماشینی هست که کنسول این مدلی داره