نسل چهارم مزدا MX-5 قدمهای بزرگی برای موفقیت برداشته است. موفقیتهای بیسابقه مزدا MX-5 در طول ۲۵ سال گذشته باعث شده تا این مدل به پرفروشترین اتومبیل دو نفره اسپرت تبدیل شود. آمار فروش مزدا MX-5 در بازار اروپا بسیار بالاست و در این بین اهالی انگلستان علاقه وافری به مزدا MX-5 دارند. به همین دلیل نصف کل تعداد به فروش رسیده از مزدا MX-5 در پهنه قاره اروپا مختص بازار انگلستان است.
کوچکتر، بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر و بسیار اقتصادیتر از نسل گذشته. مزدا MX-5 نسل چهارم با صفات فوق به بازار برگشته تا پیشنهاد جذابی پیشِ روی دوستداران اتومبیلهای اسپرت سبکوزن و مشخصاً دو نفره باز شود. بهخصوص متقاضیانی که موجودی حسابشان برای خرید اتومبیلهایی مثل پورشه باکستر کافی نیست. سقف این مدل در قسمت پشت سر راننده و سرنشین جا میگیرد. در حالی که نسل چهارم مزدا MX-5 نسبت به سلف خود در هنگام رانندگی کوچکتر احساس میشود، با این حال این مدل فضای پا و سر گستردهتری نسبت به مدل قبلی در اختیارتان قرار میدهد. متقاضیان خرید مزدا MX-5 میتوانند از میان دو نوع موتور مختلف با حجمهای ۱.۵ و ۲ لیتری اسکای اکتیو که قدرت تولیدی را بهوسیله یک گیربکس ۶ سرعته دستی به محور عقب منتقل میکنند، انتخاب نمایند. طراحی بیرونی مدل MX-5 بهمانند اکثر ساختههای نوین کمپانی ژاپنی مزدا، نشأت گرفته از زبان طراحی کودو است و طراحان مزدا با تلاش سخت توانستهاند از طول کلی بدنه ۱۰ میلیمتر بکاهند و این امر با کاستن ۱۵ میلیمتری از فاصله میان محورهای جلو و عقب و کاهش ۴۵ میلیمتری از فاصله میان محور جلو تا سپر، حاصل شده است. نتیجه تمام این تغییرها در طول بدنه زیباتر شدن اتومبیل است بهطوریکه نسل چهارم مزدا حالتی بسیار عضلانی پیدا کرده است. چراغهای باریک LED و همچنین جلوپنجره بزرگ، شخصیتی بسیار جذاب و گیراتر را به نسل چهارم مزدا MX-5 بخشیدهاند همچنین روشنایی خاص چراغهای عقب هنگام شب به زیبایی هر چه بیشتر اتومبیل کمک میکند. با نگاه مختصری به داخل کابین متوجه میشویم که رنگ قسمت بالایی رودری ها با رنگ بدنه اتومبیل همخوانی دارد. کمپانی مزدا عقیده دارد استفاده از رنگهای همرنگ بدنه در داخل کابین به سرنشینان کمک میکند تا بفهمند در بیرون از اتومبیل چه خبر است. در قسمت بالایی داشبورد نسخههای فول آپشن این اتومبیل از یک مانیتور آیپد مانند استفاده شده که بهوسیله یک اهرم دوار که بغل ترمزدستی جا خوش کرده کنترل میشود. در قسمت پائینی مانیتور نامبرده شده، سه کنترلر گرد وجود دارد که وظیفه آنها کنترل سیستم تهویه مطبوع است. جایگیری صندلیها هم بهگونهای است که ارتفاع نشیمنگاه صندلی راننده ۱۵ میلیمتر از صندلی سرنشین کمتر است در واقع راننده اتومبیل فاصله نزدیکتری تا مرکز ثقل اتومبیل دارد!
نسل چهارم مزدا میاتا با وزن خالصی در حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم، در حدود ۱۰۰ کیلوگرم و البته بسته به آپشن بندیهای مختلف از نسل سوم سبکتر و تنها ۵۰ کیلوگرم از اولین نسل خود که ۲۵ سال قبل عرضه شده بود، سنگینتر است. به لطف این بدنه سبکوزن، اتومبیل حتی با موتور ۱.۵ لیتری ۱۲۹ اسب بخاری که نسبتاً کمتوان است هم عملکرد فنی خوب و قوی دارد. مهندسان مزدا، موتور ۱.۵ لیتری این اتومبیل را تحت یک بازنگری کلی قرار دادهاند تا عملکرد موتور در تمامی دورها نرم باشد و موتور به راحتی بتواند به دوران حداکثر ۷۵۰۰ دور در دقیقه برسد. با این شرایط راننده این امکان را خواهد داشت که هنگام خروج از پیچ دنده را سبکتر کرده و با قدرت بیشتری به راه خود ادامه دهد. همچنین با خارج کردن سیستم کنترل کشش از مدار میتوان چرخهای عقب را به هرزگردی واداشت، اما ماشین همواره اینکه چقدر تواناییهایش برای این کارها محدود است را به شما گوشزد میکند. سیستم تعلیق اتومبیل که در جلو از نوع دوبل جناغی و در محور عقب از نوع مالتی لینک (چند اتصالی) است، بسیار منعطف عمل میکند عملکرد فرمان راکاندپینیون هم که از سیستم کمکی الکتریکی بهره میبرد بسیار سبک احساس میشود. همانطور که در ابتدا ذکر شد برای این اتومبیل موتور دو لیتری اسکای اکتیو هم قابل سفارش است اما به دلیل هزینههای اضافی و مصرف سوخت بالاتر نسبت به مدل ۱.۵ لیتری و همچنین وزن پایین بدنه، ما موتور ۱.۵ لیتری را برای MX-5 مناسبتر میدانیم. هر دو موتور قابل سفارش بر روی مزدا MX-5 از نوع اسکای اکتیو با پاشش سوخت مستقیم و نسبت تراکم بالا هستند. میزان مصرف سوخت تخمینی برای مزدا MX-5 با موتور ۱.۵ لیتری حدود ۴.۷ لیتر (50MPG) و میزان گازهای CO2 تولیدی ۱۳۰ گرم در هر کیلومتر میباشد.
مدت زیادی از رونمائی مزدا MX-5 نگذشته و هنوز مشکلات کیفیتی که نیازمند گذشت زمان و طی مسافتهای زیاد است، ناشناخته ماندهاند. اما به نظر میرسد مزدا MX-5 به دلیل نداشتن ابزار مکانیکی پیچیده مثل گیربکس دو کلاچه و ورودیهای هوای تطبیقی، ازنظر فنی اتومبیل بیدردسری باشد. اما شایان ذکر است که اگر از اتومبیل خود در جاده و پیست بهسختی کار بکشید، لنت و دیسک ترمز و همچنین تایرها اولین قسمتی خواهند بود که به صورت فوری نیازمند تعویض میشوند.
هنوز تست ایمنی از جانب مرکز (NHTSA) بر روی مزدا MX-5 نسل چهارم انجام نگرفته، اما با توجه به بهرهمندی از سامانه کمکی i-ACTIVESENSE که با استفاده از مجموعهای از رادارها و سنسورها خطرات احتمالی مثل اتومبیل پارک شده در جلو و خروج از خط را به اطلاع راننده میرسانند و همچنین ایربگ ها کناری و محافظ سر، به نظر میرسد که مزدا MX-5 امتیاز بالایی در تستهای ایمنی کسب کند.
ولی انگار مثل اینکه صندوق عقبش خیلی کوچیکه! درست میگم؟ ولی به نظر من جا داشت صندوقش بزرگتر باشه! در قسمت های گوشه ای حدود20 سانتی متر با هم فاصله دارن که این میتوانست صندوق رو خیلی بزرگتر کنه!
خب به نظر میاد نسبتا خوب از حجم موتورش استفاده شده اما با این گشتاور و وزن و نوع کاربری خودرو (که شاسی بلنده) نباید انتظار شتاب بالایی رو ازش داشت. این حدس خودم بود. یه سرچی هم براتون زدم: شتاب صفر تا صدش 10.4 ثانیه س و حداکثر سرعتش 177 کیلومتر بر ساعت.
یه ماشین کم مصرف کم خرج و باکیفیت واسه امثال ما خیلی خوبه یعنی فرض کن با قیمت کم یه رودستر بسایر با کیفیت از یه کمپانی بسیار خوش نام به دست میاری که در حد خودش بسیاری از نیازهای ادمو میتونه تامین کنه ایول به مزدا
درود مزدا یه تولید کننده (کمپانی) موفق تو زمینه خودرو هست اما چند نکته این مدل یه رودستر هست رودستر باید پرقدرت باشه و شتاب و سرعت بالایی بده مزدا اومده از دو موتور 1.5 و 2 لیتری استفاده کرده که 1.5 لیتری 129 اسب میده خوب این با توجه به حجم موتورش خوبه اما برای لغت رودستر کمه احتمالا 2 لیتری از 155 اسب بیشتر نخواهد بود باز 2 لیتری بهتره مصرف رو هم باید در نظر گرفت 4.7 که خوبه این ماشین نقاط قوت و تناقض زیادی داره اما برای کشورهای مثل ایران جالب خواهد بود 1 طراحی مناسب 2 مصرف کم 3 به روز بودن ماشین 4 قطعا موتور 1.5 لیتری توی ایران پاسخگوی خیلی از نیازها خواهد بود 5 باید با جی تی 86 رقابت کنه هرچند توی یک کلاس هم نباشند من GT86 رو به این مدل مزدا ترجیح میدم
اما نتیجه
ما ایرانیان به مزدا خیلی علاقه داریم و خودروهاش رو تا به امروز پسندیدیم چون باکیفیت هست سپاسگزارم مهدی (فرزند کوروش)
قیافش مخصوصا عکس اولی منو یاد بچه قورباغه انداخت،البته با عرض معذرت. ولی خیلی ناز و کوچولو و دوست داشتنی هست،فکر کنم بیشتر خانم پسند باشه مخصوصا با توجه به قدرت کمش. اون قسمت بالایی رودری ها که با بدنه همرنگه خیلی ایده ی جالب و خوب و کاربردیه،دقیقا حس بیرون ماشین رو به داخل انتقال میده
VENENO
۱۲ بهمن ۱۳۹۳کاش تو ایران با ی قیمت عادلانه فروخته میشد:'(
E 36
۱۲ بهمن ۱۳۹۳200 ملیون میشد عادلانش !
behzad
۱۲ بهمن ۱۳۹۳شروع قیمتش تو اروپا از 19000 یورو هستش.اما منم دوست داشتم موتورش یکم هیجان انگیز تر از این بود
فرامرز
۱۳ بهمن ۱۳۹۳بهزاد عزیز این خودرو هنوز وارد بازار آلمان نشده و نسل قبلیش هم حداقل ۲۳۰۰۰ یورو تو سایت مزدا قیمت خورده:
http://www.mazda.de/modelle/mx5-roadster/
behzad
۱۴ بهمن ۱۳۹۳فرامرز جان قیمت 2015 این محصول که به قول همین مقاله بیشتر تو بریتانیا طرفدار داره از 19000 یورو هستش
http://www.topgear.com/uk/car-news/mazda-mx-5-roadster-review-first-drive-2015-01-30
توی امریکا هم تقریبا همین میشه به دلار.یعنی زیر 24000 دلار
http://www.mazdausa.com/MusaWeb/configEntryPoint.action?vehicleCode=MX5&modelYear=2015&skipZip=0&zip=12345
4MATIC
۱۳ بهمن ۱۳۹۳طراحی داخلیش خوبه ولی اصلا با طراحی بیرونیش حال نکردم
موتورش هم ضعیفه وحداقل باید2000بود
Mostafa&S
۱۲ بهمن ۱۳۹۳مزدا تنها خودروساز ژاپنیه که استایل اروپایی داره
طرفدار بی طرف . reza
۱۲ بهمن ۱۳۹۳تویوتا هم دوست داره استایل امریکایی داشته باشه از تندرا معلومه
4MATIC
۱۳ بهمن ۱۳۹۳نه داداش اکورا واینفینیتی هم دارن
PlayStation
۱۲ بهمن ۱۳۹۳بهتر از هیچی
4MATIC
۱۳ بهمن ۱۳۹۳دوتا سوال
میاتا چیه؟؟؟
رقیباش کیا هستن البته با توجه به قیمتش؟؟؟
کلاس بدنش در حد Z4وSLKوباکستروTTهست ولی با توجه به قیمتش رقیب اینا نیست
محمدامین
۲۶ خرداد ۱۳۹۵فیات ابارث ۱۲۴-هیوندای جنسیس کوپه-تویوتا gt86 و سوبارو brz
ahmadreza
۳ مهر ۱۳۹۵رقیب اصلیش لوتوس هست لوتوس هم ماشین های اسپرت و سبک میسازه که از این یه سرو گردن قوی تره مثلا با900 کیلو و 250 اسب بخار قدرت
AliZeus
۱۲ بهمن ۱۳۹۳از جلو چقد شبیه تویوتا Gt 86 هستش!
ولی قدرت موتورش نا امید کنندس :\
پوری پوریا!
۱۲ بهمن ۱۳۹۳یه رودستر جمع و جور عالی !! به نظر من میتونه تو کلاس خودش موفق باشه!هم طراخی جذابی داره و هم وزن و موتور خوب!
"Amir"
۱۲ بهمن ۱۳۹۳درسته که قابلیت های خاصی نداره ولی دوست داشتنیه
Reza.045
۱۲ بهمن ۱۳۹۳سقفش پارچه ایه یا من اشتباه می بینم؟!؟!؟!
مگه فلزی نبود؟ :|
طرفدار بی طرف . reza
۱۲ بهمن ۱۳۹۳برای این پارچه ای ساختنش تا فضای کمتری رو بگیره ولی اگه اهنی بود وقتی سقف رو باز میکردی دیگه صندوق عقب جایی نداشت
maysam
۱۲ بهمن ۱۳۹۳قدرت موتورش یه مقدار پایینه ولی در کل ماشین نسبتا خوبیه
ALIUnited
۱۲ بهمن ۱۳۹۳اگه قدرتش رو با سمند EF7 که با 1700 cc حدود 105 اسب بخار تولید می کنه مقایسه کنی قدرتش معقول تر به نظر می رسه .
maysam
۱۲ بهمن ۱۳۹۳قدرت موتورش یه مقدار پایینه ولی در کل ماشین نسبتا خوبی به نظر میاد و طراحی خوبی هم داره
kasra
۱۲ بهمن ۱۳۹۳درود
130 اسب بخار داره از یه موتور1.5 لیتری بیرون میده!
این رقم پایینیه؟
فراموش نکنید که موتورش نه توربو هست،نه تقویت شده
طرفدار بی طرف . reza
۱۲ بهمن ۱۳۹۳مثل اینکه ژاپنی ها اصلا دوست ندارن حجم موتور رو زیاد کنن
kasra
۱۲ بهمن ۱۳۹۳درود
قبلا ازش بدم میومد
ولی الان نسبت به قبل خیلی زیبا تر شده و بهتر
Reza.045
۱۲ بهمن ۱۳۹۳اره موافقم
نسلای قبلی خیلی طراحیش به دلم نمینشست!
اما الان خیلی خوب شده
kasra
۱۲ بهمن ۱۳۹۳رضا،الانم طراحیش زیاد تعریفی نداره!
فقط عقبش به دل ادم میشینه که اونم به خاطر کپی از محصولات الفاست!
Reza.045
۱۲ بهمن ۱۳۹۳از قبلش که بهتره
این سیر پیشرفته که مهمه!
Archi khan
۱۲ بهمن ۱۳۹۳عقب اش بیشتر شبیه جگوار اف تایپ نشده ؟!!
(100%)
kasra
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ولی انگار مثل اینکه صندوق عقبش خیلی کوچیکه!
درست میگم؟
ولی به نظر من جا داشت صندوقش بزرگتر باشه!
در قسمت های گوشه ای حدود20 سانتی متر با هم فاصله دارن
که این میتوانست صندوق رو خیلی بزرگتر کنه!
Ahmad..F12
۱۲ بهمن ۱۳۹۳در اینکه مزداست و با کیفیته و خیلی هم ارتقاء پیدا کرده خوبه
ولی از نظر طراحی واقعاً به دل نمیشینه
kasra
۱۲ بهمن ۱۳۹۳دقیقا!
من از نسلای قبلش بدم میومد به دلیل همین طراحی افتضاحش!
Lion26
۱۲ بهمن ۱۳۹۳زیاد زیبا نیست.اصلا زیبا نیست.
از عقب که نگاه می کنم،یه ذره یاد آلفا می افتم،شاید به خاطر اون قسمت گرد چراغ های عقبشه.
اگر رینگ ها نقره ای بودن،قشنگ تر می شد.
Just France.
kasra
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ولی جدا از این حرفا ماشینای کارنوتیبل و رودستر رو خییییییییییییییلی دوست دارم،همونقدر که ماشینای شاسی بلند کره ای شرکت کیارو دوست دارم!
احسان
۱۲ بهمن ۱۳۹۳مدل قبلیش قشنگتر بود آدمو یاد فیس لیفت زانتیا میندازه
مجتبی(ساروی)
۱۲ بهمن ۱۳۹۳بسیار کاربردی قیمت بسیار مناسب زیبا راحت ایمن خرکار با این پول دیگه چی میخواین ؟
Lion26
۱۲ بهمن ۱۳۹۳یه سوال فنی!
آیا گشتاور 3750/195 (نیوتن متر/در دقیقه) خوبه یا نه؟
Just France.
حسین
۱۲ بهمن ۱۳۹۳یه جواب فنی :-) : این گشتاور از چه حجم موتوری به دست اومده و برای چه ماشینی قراره استفاده بشه؟؟؟
اینجوری نمیشه به سوالت جواب داد
Lion26
۱۲ بهمن ۱۳۹۳حجم موتور 2000cc
رنو داستر(شاسی بلند)
وزن 1300kg(وزن حدودی)
گیربکس ۴سرعته اتوماتیک.
Just France.
حسین
۱۲ بهمن ۱۳۹۳خب به نظر میاد نسبتا خوب از حجم موتورش استفاده شده اما با این گشتاور و وزن و نوع کاربری خودرو (که شاسی بلنده) نباید انتظار شتاب بالایی رو ازش داشت. این حدس خودم بود. یه سرچی هم براتون زدم: شتاب صفر تا صدش 10.4 ثانیه س و حداکثر سرعتش 177 کیلومتر بر ساعت.
4MATIC
۱۳ بهمن ۱۳۹۳ینی اسم داستررو اوردی
حالم به هم خورد
اشغال105ملیونی
طرفدار بی طرف . reza
۱۲ بهمن ۱۳۹۳خیلی زیاده
Lion26
۱۳ بهمن ۱۳۹۳خودرو خوبی هست.
من که راضیم.خودرو نرم و بی صدایی هست.مارکش شرف داره به کیاو… ماشین های کره ای وچینی.
Just France.
طرفدار بی طرف . reza
۱۲ بهمن ۱۳۹۳صد در صد ماشین خوبیه
ولی من ازش خوشم نمیاد
یه پسر
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ای کاش ظاهرش خشن نمی شد
طرفدار بی طرف . reza
۱۲ بهمن ۱۳۹۳مزدا ماشینی مثل مزدا 6 رو طراحی کرده
انتظار خیلی بیشتری از یه مزدا دارم/قیافه/
حسین
۱۲ بهمن ۱۳۹۳درود. ب ام و Z2 اگر به تولید برسه رقیب سر سختی برای مزدا خواهد بود.
یه اشکال به متن وارده اونم اینکه از موتور 2 لیتری هیچی نگفته!!!
ماهان گاز
۱۲ بهمن ۱۳۹۳باید باهاش مامور 006جدید رو بسازن/
سامان از تبریز
۱۲ بهمن ۱۳۹۳یه ماشین کم مصرف کم خرج و باکیفیت
واسه امثال ما خیلی خوبه
یعنی فرض کن با قیمت کم یه رودستر بسایر با کیفیت از یه کمپانی بسیار خوش نام به دست میاری که در حد خودش بسیاری از نیازهای ادمو میتونه تامین کنه
ایول به مزدا
مهدی دادگر
۱۲ بهمن ۱۳۹۳منو یاد بی ام و زد 4 نسل قبل میندازه
خب قدرت موتور 2 لیتری رو هم میگوفتید دیگه
مثل همیشه قیمت هم نگفتید
جواد
۱۲ بهمن ۱۳۹۳خیلی زشته البت نظر منه . نمره طراحیش صفره قبلیش خیلی خوشگل بود
mahdi
۱۲ بهمن ۱۳۹۳درود
مزدا یه تولید کننده (کمپانی) موفق تو زمینه خودرو هست
اما چند نکته
این مدل یه رودستر هست
رودستر باید پرقدرت باشه و شتاب و سرعت بالایی بده
مزدا اومده از دو موتور 1.5 و 2 لیتری استفاده کرده که 1.5 لیتری 129 اسب میده خوب این با توجه به حجم موتورش خوبه اما برای لغت رودستر کمه احتمالا 2 لیتری از 155 اسب بیشتر نخواهد بود باز 2 لیتری بهتره
مصرف رو هم باید در نظر گرفت 4.7 که خوبه
این ماشین نقاط قوت و تناقض زیادی داره
اما برای کشورهای مثل ایران جالب خواهد بود
1 طراحی مناسب
2 مصرف کم
3 به روز بودن ماشین
4 قطعا موتور 1.5 لیتری توی ایران پاسخگوی خیلی از نیازها خواهد بود
5 باید با جی تی 86 رقابت کنه هرچند توی یک کلاس هم نباشند
من GT86 رو به این مدل مزدا ترجیح میدم
اما نتیجه
ما ایرانیان به مزدا خیلی علاقه داریم و خودروهاش رو تا به امروز پسندیدیم چون باکیفیت هست
سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)
سعید
۱۲ بهمن ۱۳۹۳موتور 2 لیتری:155 اسب بخار و شتاب 6.5،قیمت 25هزار دلار(caranddriver)
سعید
۱۲ بهمن ۱۳۹۳قیافش مخصوصا عکس اولی منو یاد بچه قورباغه انداخت،البته با عرض معذرت.
ولی خیلی ناز و کوچولو و دوست داشتنی هست،فکر کنم بیشتر خانم پسند باشه مخصوصا با توجه به قدرت کمش.
اون قسمت بالایی رودری ها که با بدنه همرنگه خیلی ایده ی جالب و خوب و کاربردیه،دقیقا حس بیرون ماشین رو به داخل انتقال میده
Mclaren
۱۳ بهمن ۱۳۹۳طراحی بیرونش زیاد جالب نیست خوشم نیومد نمیخرمش :)) قلکمو بشکنم
مرتضی
۱۳ بهمن ۱۳۹۳چرا اینقدر زشت طراحی شده؟؟
نوید
۱۴ بهمن ۱۳۹۳زشت ولی کارامد
Ahmad..F12
۱۵ بهمن ۱۳۹۳کجاش کارامده این؟!!!!! :o
hero
۱۵ بهمن ۱۳۹۳بنظرم مدل 2105 خیلی قشنگتره!