مزدا بار دیگر دست به ارتقای خودروی دوستداشتنی MX-5 میاتا زد. مدل سال ۲۰۲۰ این خودرو روی سادهتر کردن همهی چیزها تمرکز کرده است.
موضوع کلیدی درباره MX-5 2020 عرضه نسخههای کمتر و تجهیزات رفاهی جدید میباشد. نسخههای پایه این خودرو هنوز هم از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۳۰ اسب بخار استفاده میکنند؛ اما این پیشرانه تنها برای دو تریم SE و اسپورت در دسترس است. پیشرانه ۲ لیتری فقط مختص مدلهای دلچسبتر اسپورت تِک و GT اسپورت تِک میباشد.
مدل GT اسپورت تِک پرچمدار جدید MX-5 بوده و از حس لوکس بودن بیشتری بهره میبرد. این مدل دارای تمامی تجهیزات سفارشی میباشد. وجود صندلیهایی با پوشش ناپا و پلاک فولاد ضدزنگ، رینگهای ۱۷ اینچی BBS و… بر خاص بودن این مدل دلالت دارند.
از تریم اسپورت به بالا، همهی مدلهای MX-5 به ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر، تشخیص علائم ترافیکی و هشدار توجه راننده مجهز شدهاند. مدلهای جدید اسپورت تِک و GT اسپورت تِک همچنین از پایش نقاط کور و هشدار ترافیک پشتی، چراغهای LED تطبیقی و دوربین دندهعقب سود میبرند.
از نظر فنی تغییرات چندانی دیده نمیشود و بنابراین مدلهای ۲ لیتری قدرت ۱۸۱ اسب بخاری و گشتاور ۲۰۵ نیوتون متری تولید میکنند. نسخههای گیربکس دستی هم با دیفرانسیل لغزش محدود و دامپرهای بیلشتین متمایز میشوند. تمامی نسخههای رودستر سقف نرم دارای گیربکس ۶ سرعته دستی هستند و گیربکس اتوماتیک برای مدلهای سقف سخت FR در دسترس است.
البته نباید از عدم تغییر زیر پوست خودرو ناراحت شوید زیرا چهارمین نسل MX-5 یکی از هیجانانگیزترین خودروهای بازار بوده و وقتی پشت فرمان بنشینید سریعاً این موضوع را خواهید فهمید.
MX-5 هرگز تمرکز بیش از حدی روی پیشرانه نداشته اما همین نیروگاه ۱۸۱ اسب بخاری عملکرد بهتری دارد. گشتاور ۲۰۵ نیوتون متری خودرو نسبت به هاچبک های توربوی امروزی خیلی به چشم نمیآید اما وزن MX-5 هم خیلی بالا نیست. وقتی پدال گاز را تا ته فشار دهید دور پیشرانه به ردلاین ۷۵۰۰ میرسد و همراه با صدایی جذاب، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۵ ثانیهای ثبت میشود. این خودرو حدی از سرعت را دارد که میتواند خودروهایی همچون فورد فیستا ST را نگران کند.
فرمان حس سبکی داشته و ابعاد آن نسبت به کابین بزرگ است و پای افراد قدبلند به پایین آن برخورد خواهد کرد؛ اما خب ارتباط خوبی بین انسان و جاده برقرار میکند. MX-5 یکی از بهترین گیربکسها را دارد. بسیاری از خودروهای پرفورمنس با دو برابر قیمت مزدا درگیر کنندگی MX-5 را ندارند. اگر جادهای مناسب پیدا کنید لذت بسیاری را تجربه خواهید کرد.
و سواری خودرو هم ناراحت نیست. دامپرها به حد کافی سفت هستند تا باعث شوند عبور از دستاندازها و سرعتگیرها در سرعتهای پایین کمی عصبیکننده باشد اما وقتی سرعت بگیرید وضعیت بهتر خواهد شد. تنها چیزی که در بزرگراه احساس خواهید کرد وجود فضای کم در کابین، احساس نشستن در ارتفاعی پایینتر و صدای باد است؛ اما به راحتی میتوانید این وضعیت را نادیده بگیرید.
اگرچه تجربه رانندگی MX-5 تغییر نکرده اما شرایط خرید آن دگرگون شده است. این خودرو کمی گرانتر از قبل بوده و مدل پایه قیمت ۲۳۷۹۵ پوندی دارد. همین ۲۰ ماه پیش شما میتوانستید این خودرو با همین پیشرانه را با قیمت ۱۸۹۹۵ پوندی بخرید. ارزانترین مدل ۲ لیتری هم قیمت ۲۸۳۹۵ پوندی دارد که نسبت به قیمت ۲۲۲۹۵ پوندی قبلی افزایش محسوسی را نشان میدهد.
البته این افزایش قیمت به تجهیزات بیشتر مربوط است. حتی مدل پایه SE-L به چراغهای جلوی LED، آینههای برقی و گرم شونده، صندلیهای گرم شونده، کروز کنترل، ناوبری، اپل کارپلی، اندروید اتو و فرمان چرمی مجهز است؛ و مدل اسپورت احتمالاً محبوبترین مدل خواهد بود چراکه دارای تجهیزاتی همچون صندلیهای چرمی و سیستم صوتی BOSE و سیستمهای کمکراننده و ایمنی جدید میباشد.
مزدا MX-5 هنوز هم سواری و کیفیت سطح بالایی دارد. مزدا این روزها واقعاً در حد لوکس سازان عمل میکند و البته قیمتگذاری MX-5 هم این را نشان میدهد. اگرچه این خودرو زمانی قیمت ارزانی داشت اما حالا باید خود را آماده قیمتهای بالاتری بکنید. تجهیزات این خودرو بیشتر شده و مدل GT اسپورت تِک جدید از تجهیزات لوکسی بهره میبرد اما قیمت حدود ۳۰ هزار پوندی باعث میشود MX-5 بهطور خطرناکی به قلمروی هاچبک های قوی ۳۰۰ اسبی نزدیک شود.
مشخصات مزدا MX-5 2.0 184Ps GT Sport Tech
- قیمت: 29905 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 181 اسب بخار/۲۰۵ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 6.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 219 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
ارش
۱۹ فروردین ۱۳۹۹عملکرد عالی به نسبت قیمت عالی ?. زیبا و دوست داشتنی .
مزدا
۲۰ فروردین ۱۳۹۹خیلی دلم میخواد یه بار از نزدیک ببینمش??
سامان اذری
۲۲ فروردین ۱۳۹۹من از نزدیک دیدم هم ساده هم RF کوچولو موچولو هست و ارتفاعشم انگار با کفگیر زدن چسبوندن زمین
خیلی خوشگل و دوس داشتنی هست مخصوصا وقتی سقفش باز میشه صدای اگزوزشم خوبه
مهرآیین
۱۹ فروردین ۱۳۹۹یه چرخ ماشینای ژاپنی و کره ای به صدتا ماشین چینی می ارزه
NAVID۰۰۹۸
۱۹ فروردین ۱۳۹۹مهرآیین نازنین
الان چطور کره را وصل کردی به ژاپن
مثلاً کدوم کرهای تو بازار خودرو هست که رقیبی برای مزدا میاتا باشه .
اصلاً تا حالا کرهای که میچسبونیدش به ژاپن ، توانسته کروک تولید کنه .
این مزدا هیچ رقیبی نداره و بقیه برای دوم شدن میجنگند ، در انگلستان که عاشقشند و در آمریکا هم که برای نسلهای قدیمیش خوب پول میدن نسبت به سال ساختش .
ایلیا
۲۰ فروردین ۱۳۹۹پس ژاپن رو هم به آلمان نچسبونیم چون در خیلی از کلاس های عملکردی نماینده ای نداره..
رقیبی برای rs7
پانامارا توربو S
Bmw mx6
اصلا الان کروک ژاپن کجا بود؟ بجز یکی دو مورد معدود که اکثرا توان رقابت هم ندارن!
کره پایین تر از ژاپنه این درست ولی نه اینقدر که مقایسشون شما رو ناراحت کنه!
مهرآیین
۲۰ فروردین ۱۳۹۹شکی نیست که ماشینهای ژاپنی عالی هستن ولی باید بپذیریم که هیوندای و کیا هم خیلی خوبن و چینیها هرگز کیفیت کره ای و ژاپنی را ندارند
Iman99
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ژاپنی ها برندعا کنن که کره ای ها ازشون جلو نزنن چون الان داریم میبینیم تو موارد مختلف کره ای ها دارن از ژاپنی ها جلو میزنن
من خودم میاتا رو دوست دارم و میخوام این ماشین رو بخرم
ولی میدونم حدش در حد همون آسیا و همون حد مقایسه ای بین کره و ژاپن میرسه و در همین حدوده مثل بقیه چیزاشون کره و ژاپن با هم مقایسه میشن و در یه سطح هستن
ولی هرگز به پای اروپا و امریکایی ها نمیرس و نمیتونن برسن
چون برتری مطلق و بهترین از همه نظر در همه چیز مطلقا آلمان اروپا و امریکا هستن که از همه نظر این برتری و بهترین بودن مطلق رو دارن و اول هستن
بهزاد
۱۹ فروردین ۱۳۹۹مزدا این روزها واقعاً در حد لوکس سازان عمل میکند اما قیمت حدود 30 هزار پوندی باعث میشود MX-5 بهطور خطرناکی به قلمروی هاچبک های قوی 300 اسبی نزدیک شود
Khosrow
۱۹ فروردین ۱۳۹۹از اون ماشیناس – بعد اینکه دل صاحبشو بزنه فقط میبرن میکوبن تو درودیوار و مسخره بازی باهاش در میارن / از بغل کپ Z3 هست / به هرحال مزدا فوق العادس ..
رزیتا
۱۹ فروردین ۱۳۹۹آقای سردبیر سلام وقتتون بخیر …… میخواستم ازتون بپرسم واسه چی نظر یه عده از کاربرای سایت همون لحظه منتشر میشه ولی نظر یه عده دیگه با تاخیرو بعد از تاید منتشر میشه !؟ واسه چی بین مخاطبای سایت تبعیض قائل میشین !؟ اگر قوانینو مقرراتی هستش یا همه یا هیچ کس
محمد
۱۹ فروردین ۱۳۹۹والا رزیتا خانم نمیدونم این پیام من هم سانسور میکنن یا نه ولی منم از روزی که جواب توهینای یه ترول تو سایت رو با منطق میدم نصف کامنت هامو نشون نمیدن
رزیتا
۱۹ فروردین ۱۳۹۹سایت پدال بسیار سپاسگزارم که جوابو ندادین !
ایلیا
۲۰ فروردین ۱۳۹۹باز خوبه همین سوال شما تایید شده، من هزار بار به این مساله اعتراض کردم و همون کامنت اعتراض رو هم تایید نکردن…
سردبیر
۲۰ فروردین ۱۳۹۹درود. این یک تبعیض نیست بلکه سیستم و پلاگین ضد اسپم خودکار سایت اگر یک بار فردی رو به عنوان اسپمر تشخیص بده دیگه نظراتش رو خیلی سخت تایید می کنه. دوستانی که نظراتشون فوری تایید می شه، تاکنون مشکلی از بابت متن نظرات نداشتن اما اگر کسی نظرش برای تایید دستی می ره، یا سابقه ارسال اسپم یا سابقه استفاده از کلمات توهین آمیز و از این قبیل داشته متاسفانه باید به صورت دستی دیدگاهش تایید بشه.
حتما قبول دارین که سیستم ضد اسپم هم برای سایتی با این حجم از تبادل نظرات و لزوم حفظ فضای اخلاقی و تخصصی سایت لازم هست.
البته ما سعی داریم تا سرعت تایید نظرات رو تا حد ممکن بالا ببریم.
ممنون از درک والای شما
ارادت
رزیتا
۲۰ فروردین ۱۳۹۹سپاسگزارم که جواب دادین ولی من قانع نشدم
رزیتا
۲۰ فروردین ۱۳۹۹من که یادم نمیاد به کسی توهین کرده باشم !
سردبیر
۲۰ فروردین ۱۳۹۹دلایل مختلفی برای این وضعیت وجود داره که کلمات خاص و توهین آمیز تنها یکی از آنهاست.
به هر صورت از شما و کاربران فهیمی که این مشکل برای اونها پیش آمده عذرخواهی می کنم.
رزیتا
۲۰ فروردین ۱۳۹۹جواب به سردبیر : ممنونم از پیگری شما بزرگوار ، روز خوبی داشته باشین و خدا نگهدارتون
ایلیا
۲۰ فروردین ۱۳۹۹شما هم حتما قبول دارید وقتی کسی چند هزار کامنت ثبت میکنه، با این قوانین و خط قرمزهای من دراوردی کشور تقریبا غیر ممکنه که به قول شما “یک بار” حرفی بر خلاف میل شما نزده باشه؟
سردبیر
۲۰ فروردین ۱۳۹۹درود. ایلیای عزیز، موضوع میل و یا خوش آمد ما نیست. برنامه ضد هرزنامه آکیسمت که ما استفاده می کنیم، معیارهایی از جمله آی پی و ایمیل افراد را با بانک اطلاعاتی خود مقایسه می کند. البته ما نیز کلماتی خاص را که ممکن است استفاده های توهین امیز هم داشته باشند را به ان اضافه می کنیم. حتی اگر فردی که دیدگاه را ثبت می کند در سایت دیگری توسط اکیسمت به عنوان اسپمر ثبت شده باشد، دیگر ثبت دیدگاه او به صورت خودکار به این آسانی نخواهد بود. به عنوان مثال در مورد خود شما، نه ایمیل و نه نام کاربری و نه سابقه ای از اسپم پیدا نکردم و هر کاری کردم هم نتوانستم دلیل ثبت خودکار نشدن دیدگاهای شما را پیدا کنم. حتی پاک کردن کامل کش سرور و فهرست اسپمرها نیز تغییری در روند تایید دیدگاههای شما ایجاد نکرد. متاسفانه این موضوع برای چند دوست دیگر از کاربران قدیمی هم اتفاق افتاده. به هر حال برخی اوقات نیز این موضوع از اراده و دست ما خارج است. ممنون که صبر می کنید تا دیدگاه های شما به صورت دستی تایید شوند.
بهراد
۲۰ فروردین ۱۳۹۹جناب سردبیر میشه یه نگاه به پرونده ی ما بندازین ببینین
پروندمون مثل دوستان سیاهه یا مشکل از کجاست؟
اینکه نظرات ما پنج دقیقه میره برای تایید یه جای کاره
و لینک اگر اضافه بشه یه نیم روز طول میکشه تا ثبت بشه.
البته درک میکنم بررسی و کنترل این حجم پیام ها کار سخت و حوصله بری هست و حتی پیام هایی داشتم که تایید و ثبت شدن و حتی درج شدن اما بعد چند ساعت خود به خود حذف شدن،فکر نکنم این مشکل از آکمیست باشه
meysam
۱۹ فروردین ۱۳۹۹“” MX-5 یکی از بهترین گیربکسها را دارد. بسیاری از خودروهای پرفورمنس با دو برابر قیمت مزدا درگیر کنندگی MX-5 را ندارند””
این جمله معنیش اینه که شما با هر سلیقه ای هرنوع ماشین اسپرتی هم که داشته باشین، حتما در کنارش یه MX-5 هم خواهید داشت.
amir???
۱۹ فروردین ۱۳۹۹مگه MX5 دیفرانسیل عقب نبود؟ چرا نوشته جلو؟
datsun
۱۹ فروردین ۱۳۹۹اشتباه نوشته هیچ میاتایی دیفرانسیل جلویی وجود نداره.
بهراد
۱۹ فروردین ۱۳۹۹فلسفه گیربکس دنده ای فقط با سقف نرم و گیربکس اتومات فقط با سقف هارد تاپ چیه؟
مثل آپشن گرمکن و جا پلاکی کادیلاک نیس؟
حسین وی
۱۹ فروردین ۱۳۹۹“” MX-5 یکی از بهترین گیربکسها را دارد. بسیاری از خودروهای پرفورمنس با دو برابر قیمت مزدا درگیر کنندگی MX-5 را ندارند””
واقعا دوست داشتنیه
رضا
۲۷ فروردین ۱۴۰۲۲۰۰۹ شو داشتم دنده ای .کروک سقف فلز.روانییی بود