مزدا

تجربه رانندگی با مزدا MX-5 R-Sport جدید

همانند هر خودروی دیگر در بازار، مزدا MX-5 نیز با نسخه‌های سفارشی گوناگونی عرضه می‌شود. این امر به خاطر وضعیت نمادین MX-5 است که بیش از ۳۰ سال است که در بازار حضور داشته و با فروش بیش از ۱ میلیون دستگاهی، MX-5 پرفروش‌ترین رودستر دونفره دنیاست.

مزدا MX-5

هم‌اکنون نیز نسخه سفارشی دیگری از این خودروی اسپورت با پسوند R-Sport معرفی شده است. قیمت این خودرو از ۲۷۷۰۰ پوند شروع ‌شده و تنها ۱۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به رنگ خاکستری پلی متال، رینگ‌های ۱۶ اینچی با طرح مشکی براق و نهایتاً سقف کانورتیبل پارچه‌ای با رنگ نقره‌ای و خاکستری اشاره کرد.

مزدا MX-5

این خودرو بر پایه نسخه ۱.۵ لیتری MX-5 بنا شده که سبک‌تر از مدل ۲ لیتری بوده و سواری خالص‌تری دارد. این پیشرانه که فاقد توربو است فقط ۱۳۰ اسب بخار قدرت داشته و بنابراین برای لذت بردن از حداکثر توان خودرو باید آن را تحت‌فشار قرار دهید. همکار این پیشرانه گیربکس ۶ سرعته دستی است.

مزدا MX-5

پیشرانه وقفه‌ای در انتقال قدرت نداشته و دورگیری آن به نرمی انجام می‌شود. این پیشرانه پر سر و صدا بوده و گاها آرامش زیادی ندارد اما خب این هم بخشی از جذابیت‌های MX-5 می‌باشد.

مزدا MX-5

با گشتاور ۱۵۲ نیوتون متری، شما باید همواره با گیربکس همکاری کنید اما سطح برهم‌کنش راننده و دسته‌دنده جذاب بوده و حس تعویض مکانیکی دنده‌ها باعث ایجاد هیجان زیادی می‌شود.

مزدا MX-5

فرمان نیز درگیر کننده بوده و سبک است. با وجود لاستیک‌های نسبتاً باریک و وزن حدود یک تنی، چنین خصیصه‌ای سورپرایز کننده نیست. فرمان بازخورد خوبی داشته و دقیق است.

مزدا MX-5

شاسی نیز ارتباط خوبی با راننده برقرار کرده و کمی تکان در بدنه وجود دارد که شاید کمی بیش از حد انتظار در یک خودروی اسپورت باشد اما این امر باعث می‌شود وزن خودرو به بخش عقب منتقل شده و حداکثر چسبندگی وجود داشته باشد. همچنین توازن زیادی در شاسی وجود داشته و MX-5 حس پیش‌بینی پذیر خود را نشان می‌دهد.

مزدا MX-5

مزیت دیگر این است که سواری خودرو برای چنین رودستر دونفره و سبک‌وزن نسبتاً راحت است. شما کمی در مسیرهای شهری دست اندازها را حس خواهید کرد اما ارتباط با MX-5 و آنچه انجام می‌دهد همیشه تجربه خوبی خواهد داشت.

مزدا MX-5

با پایین بودن سقف لرزش قابل حسی در ساختار خودرو وجود دارد که در زمان عبور از مسیرهای ناهموار وجود خواهد داشت اما خب MX-5 یک سوپرکار کانورتیبل فیبر کربنی نیست و با چنین قیمت در دسترسی شما مالک خودرویی درگیر کننده با ارزش بالا می‌شوید.

مزدا MX-5

مدل R-Sport از تریم چرم ناپا در کابین برخوردار است. با توجه به اینکه چهارمین نسل MX-5 حدود ۵ سال است که در بازار حضور داشته و به‌روزرسانی‌های نه چندان مهمی را تجربه کرده بنابراین انتظار می‌رود گرد پیری بر طراحی کابین نشسته باشد اما طرح کلی آن به‌طور سورپرایز کننده‌ای خوب بوده و حس لوکس بودن را نیز القا می‌کند.

مزدا MX-5

البته کابین کمی برای رانندگان قدبلند تنگ است اما حتی چنین افرادی نیز خواهند توانست موقعیت رانندگی خوب خود را پیدا کنند.

مزدا MX-5

مزدا در طول این سال‌ها اقدام به بهبود تکنولوژی‌های MX-5 کرده و این خودرو دارای اپل کارپلی، اندروید اتو و ناوبری ماهواره‌ای است. به این موارد باید سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، صندلی‌های گرم شونده، ترمز خودکار، هشدار خروج از مسیر، سیستم صوتی Bose و ورود بدون کلید را اضافه کرد. میدان دید MX-5 نسبتاً خوب بوده و بنابراین نیاز خیلی اساسی به حسگرهای پارک یا دوربین دنده‌عقب حس نمی‌شود.

مزدا MX-5

وزن پایین و پیشرانه کوچک به معنی مصرف سوخت نسبتاً پایین است. مزدا مدعی است این خودرو در هر صد کیلومتر ۶.۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند اما نقاط ضعف MX-5 هنوز هم وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فضای بار ۱۳۰ لیتری اشاره کرد که فقط برای دو کیف کافی است.

مزدا MX-5

مدل تولید محدود MX-5 R-Sport خاص‌تر بوده ولی اگرچه ظاهر جذابی دارد اما جذابیت اصلی آن مشابه سایر نسخه‌های این خودرو است. هندلینگ درگیر کننده، قوای محرکه‌ای که باید تحت‌فشار قرار گیرد، استایل زیبا و گزینه سقف روباز باعث شده‌اند این خودرو یکی از بهترین محصولات مزدا لقب گیرد.

مشخصات مزدا MX-5 R-Sport

  • قیمت: 27700 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۵ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 130 اسب بخار/۱۵۲ نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: 204 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. S

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (346 ديدگاه)

    با اینکه این ماشین عشق منه ولی این چه کار مسخره ایه که مزدا کرده???
    موتور۱.۵تنفس طبیعی دفرانسیل عقب با ۱۳۰ اسب
    ۲۷۷۰۰دلار?

    موافقم 46
    مخالفم 2
    1. ツSAMURAIツ

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1145 ديدگاه)

      موتور قوی تر هم داره

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. ارشیاsvj

        ۹ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1748 ديدگاه)

        اگه نسخه ۲ لیتری رو میگی که باید بگم اونم خیلی قویتر نیست
        اون ۱۵۰ اسب بخاره.

        موافقم 4
        مخالفم 2
    2. Sevlan

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (55 ديدگاه)

      البته ۲۷۷۰۰پوند

      موافقم 11
      مخالفم 4
  2. Hadi

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2191 ديدگاه)

    این ماشین حرف نداره…
    با توجه به قیمتش یکی از بهترین هندلینگ ها و تجربه های رانندگی رو داره…
    تازه با این قیمت دستی و دف عقب هم هست
    چی از این بهتر؟

    موافقم 14
    مخالفم 23
    1. Ahmedreza2002

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1456 ديدگاه)

      البته گیربکس دستی همیشه باعث کاهش قیمت ماشین میشه

      موافقم 23
  3. Ahmedreza2002

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1456 ديدگاه)

    بنا به خرید کوپه اسپورت ارزون قیمت باشه gt86 و brz بهترن به نظرم
    ولی خب این زیبایی خاصی داره
    در کل انتخاب من اون دوتان

    موافقم 26
    مخالفم 2
  4. Malt hill

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (513 ديدگاه)

    موتورش کم جونه
    انتظار داشتم به خاطر R sport بودن، توربو داشته باشه که دیدم علاوه براینکه توربو نداشتن حجم موتورش رو هم از دو لیتر به یک و نیم رسوندن :(

    موافقم 24
  5. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    همه چی خوبه فقط قیمتش خوب نیست

    27 هزار و 700 پوند

    یه چیزی حدود 30 هزار دلار.

  6. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 8
    مخالفم 3
  7. R@min

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (918 ديدگاه)

    باید اسمشو بزارن مزدا گوگولیه قند عسل

    موافقم 16
    1. محمد

      ۸ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (613 ديدگاه)

      راست میگی

      موافقم 12
  8. فرهنگ

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (40 ديدگاه)

    کابین این ماشین شدیدا ارامش بخشه برام
    نمیدونم چرا
    ولی فوق العاده کابین جذابی داره

    ای کاش ما هم سهمی از این ماشین ها داشتیم….

  9. Ãbţìň

    ۹ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (117 ديدگاه)

    من خودم زیاد این ماشین رو دوست ندارم بیشتر محبوب خانم هاست،ولی نکته خوبی که داره دنده دستی با دیفرانسیل عقب و همینطور قیمت زیر ۳۰هزار پوند،اما یکی از مشکلاش این موتور مزخرفه،آخه ۱,۵لیتری با ۱۳۰اسب خیلی کمه،و درضمن توی ایران با موتور ۱,۶لیتری خونواده سمند(همش دروغه میگن ۱,۷لیتر چون سایز اصلی موتور۱۶۴۵سی سیه که به ۱۶۰۰نزدیک تره تا ۱۷۰۰)که ۱۱۵اسب قدرتشه تا ۲۱۵تا میرن این چطور با قدرت بیشتر و وزن کمتر سرعت کمتری داره؟

  10. آریا منش

    ۹ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (222 ديدگاه)

    با این قیمت بیشتر جنبه کلکسیونی دارد تا سواری ، گزینه های بهتری با چنین قیمتی پیدا میشن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. Aryan kia

    ۹ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (573 ديدگاه)

    چند روز پیش یه سفید تو منطقه آزاد دیدم خونه ما رشت هستش این دلبر دقیقا دم در خونه ما پارک کرد خیلی خوشگله

  12. Ho3eyn

    ۹ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (59 ديدگاه)

    چخبره 27 هزار تا
    با پول این نسل جدید gt86 رو میخریم دیگه تازه تقریبا دوبرابر این قدرت داره:|

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. محمدهادی

    ۹ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2483 ديدگاه)

    بنظر منم تنها عیب کمرنگ این ماشین نداشتن یه موتور بالا ۲۲۰ اسبیه
    وگرنه چه رخ و خوشدستی داره
    ریزه میزه ی تند و تیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا