زمانی که مزدا برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو ۱۹۸۹ اقدام به معرفی MX-5 میاتا کرد مأموریتی واضح برای آن در نظر گرفت. این خودرو به دنبال جذب جوانان بود. فرمول وزن و قدرت پایین در آن زمان کمی عجیب جلوه میکرد اما گذشت زمان نشان داد که فرمول مزدا تا چه اندازه موفقیتآمیز بوده است.
MX-5 این روزها به عنوان یک خودروی اسپورت اساسی شناخته میشود و مناسب افرادی است که به دنبال تجربه رانندگی در هوای باز هستند. در ادامه خواهیم دید که این خودروی کوچک طی این سالها همچنان فرمول موفقیتآمیز خود را حفظ کرده است. بیایید نگاهی به چهار نسل MX-5 میاتا داشته باشیم.
- نسل اول (سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷)
اولین نسل این خودرو که به عنوان مدل سال ۱۹۹۰ وارد بازار شد قدرت زیادی نداشت. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی MX-5 میاتا نسل اول قدرت ۱۱۵ اسب بخاری داشت و حتی با وجود وزن حدود یک تنی این خودرو شتاب ۹ ثانیهای را ثبت میکرد؛ اما این امر باعث نشد سواری هیجانانگیز این رودستر دو نفره فراموش شود. میاتا در طی همین مدت کوتاه قلب طرفداران را تسخیر کرد و چندین جایزه مختلف به دست آورد.
- نسل دوم (سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵)
وقوع تأخیر در فرایندهای تولید باعث شد میاتای نسل دوم به عنوان مدل ۱۹۹۹ روانه بازار آمریکا شود اما همین زمان نیز شاهد جایگزینی چراغهای مخفی شونده با نمونههای ثابت بودیم که دلیل آن قوانین جدید بود. این نسل از MX-5 همچنین از پیشرانه ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخار استفاده میکرد. در سال ۲۰۰۱ نسخه فیس لیفت این خودرو معرفی شد. این نسل همچنین تنها نسلی بود که بهصورت استاندارد با پیشرانه توربوی ۱۸۰ اسبی و با نام مزدا اسپید میاتا تولید شد.
- نسل سوم (سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵)
سومین نسل که با کد NC شناخته میشد در سال ۲۰۰۵ معرفی شد اما هنوز هم همان فرمول اساسی مزدا را به همراه داشت. پفهای گلگیر باعث شده بودند این خودرو بزرگتر و گیراتر به نظر برسد. نیروگاه این نسل از نوع ۲ لیتری با قدرت ۱۷۰ اسب بخار بود که با یک گیربکس ۵ یا ۶ سرعته دستی همکاری میکرد. همچنین گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز در دسترس بود. وزن خودرو نیز حدود ۱۱۳۴ کیلوگرم بود که سؤالاتی را درباره دور شدن این خودرو از ریشههای سبکوزن خود به وجود آورده بود.
- نسل چهارم (سالهای ۲۰۱۵ تاکنون)
نسل فعلی ND بنا به دلایلی وضعیت مهمی دارد. این خودرو دارای خط کمر انحنادار و زوایای تیز در نمای جلو است و متمایزترین ظاهر را بین نسلهای گوناگون MX-5 میاتا به خود اختصاص داده است. این نسل همچنین از مرز فروش ۱ میلیون دستگاهی عبور کرد و پرفروشترین خودروی اسپورت دو نفره و روباز در دنیا لقب گرفت. نیروبخش این نسل میاتا پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار است. از نظر رانندگان، میاتای مدرن هنوز هم به اندازه ۳۰ سال پیش لذتبخش و هیجانانگیز است.
R@min
۱۰ آبان ۱۳۹۹چقدر خوبه این مزدا ??
مزدا
۱۰ آبان ۱۳۹۹یک عدد عشق
R@min
۱۰ آبان ۱۳۹۹خودت از خودت تعریف می کنی خودشیفته
مهرداد كمال
۱۰ آبان ۱۳۹۹یکی از بهترین اسپرت های بازار با قیمت کم و دردسر پایین
میثم
۱۰ آبان ۱۳۹۹یعنی از موستانگ افسانه ای هم پر فروش تره؟
Hadi
۱۰ آبان ۱۳۹۹قطعا نیست
ولی در نوع خودش بینظیره…
هر چهار نسلش حرف ندارن یکی از یکی بهتر…
SS
۱۰ آبان ۱۳۹۹کلا میان ماشین بازا نسل 1 و 4 رو خیلی دوست دارن به خصوص با تیونینگ هایی که تا 600 اسب بخار هم رو این ماشین رکورد داشته
Khosrow
۱۰ آبان ۱۳۹۹خیلی خوب میشد اگر / یه لاین کوچیک و محدود داشتن کمپانی ها / برای تولید ریترو – برای عاشقا / با خواسته و تجربه مشترک اونا ..
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۰ آبان ۱۳۹۹شبیه این خانمای چشم بادومی ژاپنیه
زیزیگولو
۱۰ آبان ۱۳۹۹اگه به عکسا دقت کنین سقف مزدا میاتا تو قسمت پشت سر راننده و سرنشین قرار داره که این باعث میشه داخل کابین فضای موجود واسه سرو پا بیشتر باشه
Amin-MC20
۱۰ آبان ۱۳۹۹نسل سومش برای سال 2015 زیادی قدیمی و زشت بود ولی نسل چهارمش رو خیلی دوست ذارم
Amin-MC20
۱۰ آبان ۱۳۹۹الان رفتم دیدم این عکس نسل سوم با اون چیزی که تو اینترنت گشتم خیلی فرق داره من از روی این عکس گفتم قدیمیه
سیدمهران میرابوالقاسمی
۱۰ آبان ۱۳۹۹مزدا عشقه
حسین دهمرد
۱۰ آبان ۱۳۹۹تا سه تفنگدار آمریکایی هستن چرا این جوجو؟ آخه قیمتشم از اونا بیشتره
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۰ آبان ۱۳۹۹این جوجو ماشین خانم دکتراست?
من مردم فک نکنین زنم ولی این ماشین یه حالت مردونه نداره
سامورایی
۱۰ آبان ۱۳۹۹به قیافه جوجو نگاه نکن تو خیلی از چیزا مثل هندلینگ و نسبت قدرت به حجم و ….. از سه تفنگدار (???) بهتره
حسین دهمرد
۱۱ آبان ۱۳۹۹شاسی موستانگ هفتصد اسب بخار رو هندل میکنه.
MaFi
۱۰ آبان ۱۳۹۹این خیلی فوقالعادس ولی یه رقیب خفن مثل فیات 124 هم هستش که با کاپوت فیبر کربنی عرضه میشه
MOHAMMAD.n.r
۱۱ آبان ۱۳۹۹فیات ۱۲۴ در حقیقت همون mx-5 هست.
از پلتفرم ، موتور و… مزدا استفاده میکنه.
حتی در کارخانه مزدا ، داخل شهر هیروشیما ساخته میشه.
طراحی داخلی کاملا شبیه مزدا هست ولی طراحی خارجی متفاوت داره.
فروش خیلی کمتری هم نسبت به مزدا داره.
شخصا همون mx-5 رو با قیمت کمتر ترجیح میدم.
Alireza
۱۱ آبان ۱۳۹۹جالبه که نسل آخرش نسبت به نیلای قبلش قدرت کمتری داره
MaZi Zo0M Z0oM
۱۱ آبان ۱۳۹۹Mazda MX-5 برای مدل 2019 یه ارتقاء پرفورمنس داشت بطوریکه قدرت موتور از 155HP به 181HP ارتقاء یافت که حتی 60-0 مایل رو تو 5.7s طی کرده.