مزدا ۲ از سال ۱۹۹۶ وارد خط تولید کمپانی ژاپنی مزدا شده است و تا سال ۲۰۱۴ در سه نسل به بازار عرضه شده و به تعداد ۲.۴ میلیون عدد فروخته شده بود. حتی این اتومبیل در سال ۲۰۰۸ بهعنوان بهترین خودرو سال جهان دست یافت. تا اینکه در سال ۲۰۱۴ نسل چهارم آن هم رونمایی شد.
این اتومبیل در بازارهای مختلف نامهای متفاوتی منجمله mazda 121 ،metro و دمیو (Demio) دارد. اتومبیل Mazda2 در کلاسی به رقابت با دیگر خودروسازان میپردازد که مدعیان قدری در آن حضور دارد. رقبایی مثل تویوتا یاریس، هوندا جاز، فولکس واگن پولو و یا در سطحی بالاتر رقبایی مثل رنو کلیو و فورد فیستا. به طور خلاصه این کلاس پر است از رقبایی که همگی مدعیاند. سؤال اینجاست آیا Mazda 2 در کل اتومبیل خوبی است؟ بله و خیر مقاله را بخوانید تا دلیلش را بدانید. سری انجین های این اتومبیل به طور کلی بهبود یافتهاند مدل پایه که با نام neo شناخته میشود از موتور ۱.۵ لیتری دیزلی با تکنولوژی skyactive استفاده میکند که قادر است ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۹ نیوتون متر گشتاور را تولید بکند مصرف سوخت هم با گیربکس دستی ۱۵ درصد نسبت به نسل قبلی کمتر شده و اکنون به ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. و برای مدل گیربکس اتوماتیک با ۱۹ درصد بهبود نسبت به نسل قبل به ۵.۵ لیتر در صد کیلومتر رسیده است. مدلهای میانی و نهایی که به ترتیب با نامهای maxx و genki شناخته میشوند از انجین مشترک سود میبرند این انجین دارای سیستم start – stop بوده و نسبت تراکم آن ۱۳:۰:۱ است و اجازه میدهد مصرف سوختی حتی بهترازمدل neo داشته باشد به ترتیب برای گیربکسهای دستی و اتوماتیک اعداد ۵.۲ و ۴.۹ را ثبت کند. در رانندگی در اتوبان انجین این اتومبیل بسیار دوستداشتنی به نظر میرسد و مشخصاً وقتی با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ترکیب بشود حتی بهتر هم میشود. گیربکس این اتومبیل یک اتوماتیک معمولی است ولی هدفمند عمل میکند بهطوری که بهمحض اینکه شروع به سربالایی رفتن یا وارد پیچ شدن کنید دنده سنگینتر را انتخاب میکند. نسل قبلی مزدا ۲ یکی از بهترین هندلینگ ها را در این کلاس خودرویی به نمایش میگذاشت. با وجود اینکه این نسل نسبت به نسل قبلی کمی افزایش وزن داشته (۱۰۲۷ کیلوگرم تا ۱۰۵۸ کیلوگرم) در حالی که وزن نسل قبلی در مدلهای مختلف در حدود ( ۱۰۱۰ کیلوگرم تا ۱۰۳۷ کیلوگرم) بوده است. اما این ماشین سواری بهتری نسبت به نسل قبل دارد ولی سیستم فرمان الکتریکی آن در سرعتهای پایین نسبت به سیستم فرمان الکترو هیدرولیکی مدل قبلی کمی دیر عکسالعمل نشان میدهد. در داخل شهر باید زحمت بیشتری برای فرمان دادن نسبت به بیرون شهر بکشید. در حالی که در بزرگراهها وضعیت بهتر است و احساسی مانند راندن یک خودروی بزرگتر را به شما میدهد کمپانی مزدا تحت رهبری فلسفه zoom–zoom از کمکفنرهایی سفتتر از حد معمول در این خودرو استفاده کرده که نتیجهاش هندلینگ بسیار زیرکانه این خودرو است. مزدا ۲، سر پیچها بسیار استوار و قاطع است دقیقاً مثل اینکه به زمین چنگ زده باشد و در این مورد از نسل قبلیاش بسیار بهتر است و از نظر هندلینگ در سگمنت خودش حرف اول و آخر را میزند. تنها چیزی که در این ماشین انتظار داشتیم بهبود یابد و نیافته، میزان نفوذ صدا به داخل کابین است. که در مدل genki با استفاده تایرهای دیواره کوتاه و رینگهای ۱۶ اینچی، شدیدتر احساس میشود طوری که صدای برخورد تایرها با زمین در سرعتهایی حتی به کمی ۶۰ کیلومتر در ساعت هم شنیده میشود. مزدا ۲، پیشرفت چندین پله ای در کیفیت و جنس مواد داخل کابین داشته است. این ماشین داشبورد بسیار شکیلی دارد در مدل genki که از نظر تجهیزات کاملترین مدل حساب میشود میتوان تریم های رنگی برای داشبورد و تودوزی داخل کابین از جمله روکش صندلیها سفارش داد ولی در مدلهای پایینتر خیر. جای پا و فضا هم برای راننده و سرنشین جلو کاملاً خوب طراحی شده، در میان دو صندلی هم جا لیوانیهای بزرگی تعبیه شده و روی درها هم فضایی برای جا دادن اشیا قرار دارد در ردیف عقب اما این ماشین فضای چندانی برای سرنشینان ندارد. روی درها هیچ فضایی برای قرار دادن اشیا تعبیه نشده و تنها یک جا نقشه ای در قسمت پشت صندلی سرنشین جلو قرار دارد. حجم صندوق عقب این ماشین هم پایینتر از استاندارد کلاسش است و حجمی در حدود ۲۵۰ لیتر دارد جایی که اتومبیل Honda jazz ، ۳۵۰ لیتر در اختیار صاحبش قرار میدهد. سیستم لمسی و بسیار هوشمند و چندرسانهای mzd connect که دارای جهتیابی ماهواره ای است به طور استاندارد در مدل genki قرار دارد و دارای صفحه ۷ اینچی است و بهوسیله ی یک اهرم گردان که مشابه سیستم i- drive ب ام و است کنترل میشود. ولی مدلهای پایینتر از همان سیستم صوتی که در اتومبیل Mazda 3 neo وجود دارد بهره میبرند. تنها یک ورودی usb در مدلهای maxx و neo وجود دارد ولی در مدل genki دو ورودی usb تعبیه شده است. مانیتور مرکزی این خودرو بسیار شفاف است و کاربردی بسیار آسان دارد ولی ماشین دوربین دید عقب ندارد که اگر مایل به سفارش آن باشید باید ۴۲۰ دلار در مدل genki و ۷۷۸ دلار در مدلهای maxx و neo بپردازید. هم چنین سنسور پارک جلو و عقب در هیچ مدلی از این خودرو وجود ندارند و برای سفارش سنسورهای جلو باید ۵۹۹ دلار و سنسورهای عقب ۲۹۹ دلار بپردازید. مزدا ۲ توسط کمپانی سازنده به مدت ۳ سال و بدون محدودیت پیمایش گارانتی میشود و در هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر نیاز به سرویس شدن دارد. در نهایت این ماشین چیزهای زیادی دارد که شما را تحت تأثیر قرار بدهد مثل هندلینگ فوقالعاده و کیفیت خوب اجزای داخلی اما گنجایش فضای داخلی و میزان نفوذ صدا میتوانست بهتر از این باشد.۴۱ خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد
مسعود
۱۰ آبان ۱۳۹۳آخه چرا حق سوارشدن از این نوع خودروها رو نداریم?
امیدبرتر
۱۰ آبان ۱۳۹۳چون که پولشو نداریم!
مک میسل
۱۰ آبان ۱۳۹۳دوستان ببخشید اینجا نظر میذارم ولی موضوع مهمیه
خیلی هم جالبه البته مربوط به این مطلب نیست
.
.
روزنامه جام جم:
در حالی که مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل گلایه داشته و از سازمان های نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد توقع دارند به این موضوع ورود کند.این سازمان میگوید فاقد امکانات و تجهیزات لازم در این باره است.به عبارت بهتر این پرسش همیشه باقی است که اگرخودرو های تولیدی کشور استاندارد است،چرا این امر خود را در کیفیت این خودرو ها نشان نمیدهد؟
پاسخی که نیره پیروز بخت رییس سازمان استاندراد کشور به این پرسش پاسخ داد که در نوع خودش جالب بود.
پاسخی که وی درباره ی استاندارد خودرو داده،این است:
(برای کنترل کیفیت خودرو ها،امکانات لازم را نداریم)
او مهمترین این امکانات را مرکز تست جاده ای خودرو عنوان کرد که 13سال است برای دریافت زمین این مرکز در کش و قوس است وهنوز نتیجه نگرفته است.خانم پیروز بخت خاطر نشان کرد که کشوری چون رومانی و استرالیا که اصلا خودروساز هم نیستند،مرکز تست و ازمون جاده ای را دارند و ایران به عنوان یک خودروساز چنین امکاناتی را در اختیار ندارد
اطلاعات بیشتر:روزنامه جام جم شنبه 10 ابان.
خب…………………..
نظرتون چیه؟
یه پسر
۱۰ آبان ۱۳۹۳دلم می خواست توانایی شو داشتم یه مرکز تست فول امکانات براشون می خواستم
بعد خواهش می کردم ازشون که این مسئله واضح رو امتحان کنند و به یقین برسن که چیزی تحت عنوان کیفیت وجود نداره حداقل تو پراید
در ثانی مثلا اگه سازمان استاندارد هم قبول کنه و بر فرض محال گواه بی کیفیتی اینا باشه
مطمئنا مافیای تولید خودرو شرمنده و سرشکسته که نمیشه
این دوستمون اقای نعمت بخش مسئول انجمنشون می اد همه چیزو تکذیب می کنه
…و من الله توفیق
ياكان
۱۱ آبان ۱۳۹۳مرد حسابی بگو چون مسوولای نا لایق و دزد داریم! مزدا 2 چیه که نتونیم پولشو داشته باشیم؟ بگو برا اینکه تو ایران زندگی می کنیم!
e36
۱۰ آبان ۱۳۹۳آخه ماشین ژاپنی که بد نمیشه
ولی سلیقه حرف اول رو میزنه تو انتخاب خودرو
amir
۱۰ آبان ۱۳۹۳بسیار زیبا وعالی.ولی در این کلاس پیش رقبایی مثل 208 و کلیو و پولو حرفی واسه گفتن نداره.سه نسل قبلیش فقط 2400000 دستگاه فروش داشته!واسه این کلاس خیلی کمه.
احسان آرسنالی
۱۰ آبان ۱۳۹۳امیر کلا با ژاپنی مشکل داری یا نظرات شخصیت اینه که ژاپنی ضعیفه ؟لازم شد یه مطلب درباره ایسوزو بنویسم
amir
۱۰ آبان ۱۳۹۳احسان جان من طرفدار اروپایی هستم البته ژاپنی هم بدم نمیاد ولی اروپایی را ترجیح میدم.
Ashkan
۱۰ آبان ۱۳۹۳Come back mazda to iran
احسان آرسنالی
۱۰ آبان ۱۳۹۳it’s like unbelievable dream
لاکی استریک
۱۰ آبان ۱۳۹۳من مزدا ۲قدیمی که دارم خیلی کم صداست نسبت به بقیه ماشینای هم کلاس همیشه ادم حس میکنه ماشین خاموشه اما صدای بیرون یکم میاد داخی اما ازار دهنده نیست
یه پسر
۱۰ آبان ۱۳۹۳منظور صدای دست اندازه هاست ؟
من ماتیز دارم خیلی اتاقش تو دست اندازه سر و صدا می کنه منظورم یه مقدار بیشتر از پراید
یه مقداری هم ثباتش تو خیابون کم شده
دوستان اگه راهکاری دارن بگن که من این کوچولوی 12 سالمو یه مقدار به حال بیارم
REZA . JUST TOYOTA
۱۰ آبان ۱۳۹۳به مرور زمان پیچ ها و بست های داشبورد خراب میشن و داششبورد شل میشه و خیلی صدا میده
باید داشبورد رو باز کرد و محکم بست که این کار برای درست کردن سروصدا منطقی به نظر نمیاد
یا بهتره بگم اصلا کار منطقی نیست
فکر نکنم کار دیگه ای بشه کرد
یه پسر
۱۰ آبان ۱۳۹۳نه اصلا صدا از داشبورد نیس
صدا یااز چرخ هاس و یا از کمک هاس که تو دست اندازه ها اینگار اصلا وجود ندارن
تو چاله صدای کوبیده شدن ماشین رو می ده
گاهی هم که اینگار چر خها جیر جیر می کنه
که این قسمتش یکم ترسناک میشه
البته بعضی ها نشستن می گن با توجه به مدل ماشین و خیابون ها یه چیز طبیعی
با این حال در مورد این پیشنهادتون خیلی متشکر رضا جان
مک میسل
۱۰ آبان ۱۳۹۳اقای ی پسر از فرمونت هم صدای جیر جیر میاد؟
یا فرمون درسته و هیچ مشکلی نداره؟
اگر فرمونم صدایی بده بدون که جلو بندیت داغونه.
کمک ها هم چون فابریکه و یا چینیه اذیت میکنه.
برو کمکایERTYGOK امریکایی بنداز رفع میشه.
البته یکم گرونه.
یه پسر
۱۰ آبان ۱۳۹۳خیلی ممنون مکسیل جان
اما فکر می کنم صدا جیر جیر از چرخها باشه
چون چرخش فرمون که کاملا بی عیبه و صدایی نداره
غیر از اون هم صدای جیر جیر خاصی از جلو نمی شنوم البته بازم باید دقت کنم شاید اشتباه می کنم و صدا از جلوست
یعنی علت این مشکلات می تونه از جلو بندی باشه ؟
بازم خیلی ممنون
از پدال و دوستان هم عذر می خوام بحث رو منحرف کردم
REZA . JUST TOYOTA
۱۰ آبان ۱۳۹۳شاید برای لاستیک ها باشه
روی ماشین من لاستیک بارز بودو به خاطر همین توی دست انداز ها خیلی می کوبید و صدا می داد لاستیک ها شو عوض کردم مکسسس گرفتم که خیلی هم معروف نیست ولی کاملا مشکل ماشینم حل شد
می خوام بگم لاستیک توی اینجاها خیلی اثر داره
شاید لاستیک های ماشین شما خیلی خشک و سفت هست
یه پسر
۱۰ آبان ۱۳۹۳خیلی ممنون
به این توجه نکرده بودم
حتما این یه مورد پیگیری می کنم
مک میسل
۱۲ آبان ۱۳۹۳احتمالش زیاده از جلو بندی باشه….
مک میسل
۱۲ آبان ۱۳۹۳رضا فکر نکنم از لاستیک باشه…
چون لاستیک صدا جیر جیر نمیده،بیشتر صدا ها مربوط به اسکلت چرخ و جلو بندیه.
یه پسر
۱۰ آبان ۱۳۹۳خیلی دلم می خواد بدونم قیمتش چقدره
فک کنم از 15000 تا بیشتر نباشه
با این حال فوق العاد است مخصوصا طراحی داخلیش
و جذابتی که مدل فول آپشنش با تزئینات اختیاریش داره
من بشخصه این کلاس ماشین رو خیلی دوست دارم
ای کاش که حداقل واردات این خودرو ها با این مصرف پایین و حجم به این کمی حداقل آزاد می شد
ای کاش
(* شرط مسلمان شدن انسان شدن است)
مک میسل
۱۰ آبان ۱۳۹۳جمله اخرت خیلی معنی داشت….
REZA . JUST TOYOTA
۱۰ آبان ۱۳۹۳موتور و مصرف سوختش عالیه
قدرتی که این موتور تولید میکنه با این حجم خیلی خوبه
از بقیه رقبا خیلی بهتر
طراحی داخلش مثل سوپرکارهاست
امکاناتش که حرف نداره
کاش مزدا وارد ایران می شد
لذت رانندگی ماشین های مزدا عالیه
ادم کیف می کنه با مزدا رانندگی کنه
REZA . JUST TOYOTA
۱۰ آبان ۱۳۹۳فرید جان ممنون مطالبی که می نویسین خیلی خوب و کامل هست
فرید458
۱۰ آبان ۱۳۹۳ممنون آقا رضا نظر لطف شماست ☺
احسان آرسنالی
۱۰ آبان ۱۳۹۳واقعا حرکات و نوآوری های مزدا فوق العاده س . طوری عمل میکنن که نه تنها از رقبا عقب نمیمونند بلکه آروم آروم دارن بهشون نزدیک میشن شاید بودجه تحقیق و توسعه مزدا نصف بنز هم نباشه ولی داره در حد اونا پیشرفت میکنه بدون بلند پروازی بی مورد
REZA . JUST TOYOTA
۱۰ آبان ۱۳۹۳سوال
ایا کیفیت هوندا سیویک مثل تویوتا کورولا هست؟؟؟
احمد.ف
۱۰ آبان ۱۳۹۳بلکه بهتر!
e36
۱۰ آبان ۱۳۹۳شک نکن
احسان آرسنالی
۱۰ آبان ۱۳۹۳قطعا بالاتر هست. سیویک رو با کمری مقایسه میکنن
Ahmad..F12
۱۰ آبان ۱۳۹۳فرید جان ممنون عالی بود
پیشرفتش رو نسبت به یاریس تشویق میکنم
و بیشتر از یاریس قبولش دارم
مک میسل
۱۰ آبان ۱۳۹۳درود
من یاریس رو میپسندم تا مزدا.
چرا؟
چون که باسابقس چون که ماشین خوبیه چون که ژاپنی اصله وتو خود ژاپن بیشتر مطرحه چون با دوام و چون امتحانشون پس داده.
(ایران&المان)
پیکان جوانان
۱۰ آبان ۱۳۹۳مزدا 2 +
تویوتا یاریس –
parseh net30
۱۰ آبان ۱۳۹۳ریزه میزه اما خوشتیپ
خاوری
۱۰ آبان ۱۳۹۳یاریس هم مث این کوچولوی ژاپنی زیباست و کم مصرف اما اولویت من طراحی اسپرته که تو مزدا یه مشخصه بارزه
یاسین
۱۰ آبان ۱۳۹۳کوچولوی زیبا !
فرهاد
۱۰ آبان ۱۳۹۳مزدا داره به اوج خودش میرسه
مزدا 6 و 3 و حالا هم مزدا 2 جدید
در کل مزدا به بزرگی میتسو و هوندا و تویوتا(از لحاظ تعداد کارخانه و دارایی) نیست اما کارش درسته.
و همچنان در انتظار ورور مزدا 3 جدید به ایران :(
یاسین
۱۰ آبان ۱۳۹۳اون مدلش با تودوزی قرمز خیلی خوشگله !
Frankenstein
۱۰ آبان ۱۳۹۳بدون محدودیت پیمایش تا 3 سال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابا گلی به جمال مزدا…
این حرکتش نشون میده از محصولاتش کاملا مطمئنه………..
محمد
۱ بهمن ۱۳۹۳سلام به همه دوستان
چرا نمیتونیم ماشین خوب سوار بشیم؟
به دلیل انحصار طلبی بعضی ها و بعضی خودرو سازها ما باید بیکیفیت ترین ماشینها را با سه برابر قیمت جهانی سوار بشیم.
در تمام دنیا ماشینها رو با اقساط بدون بهره سه تا پنج ساله با یکسوم قیمت خریداری میکنند ولی در ایران خیلی جالبه
مردم ایران خیلی پولدار هستند