طرفداران موتورهای وانکل یا روتاری مزدا سالهای زیادی است که از کنار رفتن این موتورهای منحصربهفرد ناراحت بوده و مشتاقانه منتظر بازگشت آنها هستند؛ اما به دلیل مقررات سختگیرانه در رابطه با آلایندگی پیشرانهها، به نظر میرسید موتورهای وانکل برای همیشه به تاریخ پیوستهاند. بااینحال همچنان شایعاتی در رابطه با احتمال بازگشت این موتورها توسط مزدا مطرح میشدند. حالا اما اطلاعات جدیدی در مورد بازگشت موتورهای وانکل منتشر شده که شایعه نیستند زیرا بهطور مستقیم توسط مدیر اجرایی بخش توسعهٔ قوای محرکهٔ مزدا آقای «ایچیرو هیروس» بیان شده است.
نشریهٔ استرالیایی Drive در نمایشگاه ژنو که مزدا کراساوور جدید CX-30 خود را رونمایی کرد، فرصت مصاحبهای با آقای هیروس را پیدا کرده است. وی در این مصاحبه، از پیشرفتهای مزدا در تکنولوژی موتورهای وانکل گفته است. به گفتهٔ هیروس، این موتور در ابتدا بهعنوان یک افزایشدهندهٔ بُرد در نظر گرفته شده بود اما به لطف پیشرفتهای تکنولوژیکی اخیر، موتور وانکل ارتقاء پیدا کرده و به یک قوای محرکهٔ چندمنظوره تبدیل شده است. او میگوید قوای محرکهٔ وانکل هیبریدی جدید و قابلانعطافی که هماکنون در حال توسعه است، آنقدر کارآمد است که میتواند در هر بازاری در دنیا عرضه گردد حتی بازارهایی که در آنها قوانین بسیار سختی برای آلایندگی خودروها اجرا میشود.
هیروس ترکیب سیستم هیبریدی مزدا را مشابه تویوتا پریوس توصیف کرده است که در آن پیشرانهٔ درونسوز قابلیت انعطافپذیری داشته و نهتنها به تولید برق میپردازد بلکه در مواقع لزوم میتواند قدرت خود را به چرخها نیز انتقال دهد. این تکنولوژی که XEV نام گرفته است، ممکن است در محصولات تولیدی مزدا مورداستفاده قرار گیرد؛ بنابراین، اظهارات آقای هیروس خبرهای امیدوارکنندهتری را در رابطه با موتورهای وانکل مطرح کرده است. درهرحال هرچند ممکن است هیچگاه خودروی دیگری مثل مزدا RX-7 را نبینیم اما بازگشت موتورهای وانکل به هر شکلی که باشد خوشحالکننده است.
NAVID۰۰۹۸
۱ فروردین ۱۳۹۸من نمیدونم چه اِسراری به تولید این موتور خاص هست .
آخه مگه انقلابی میخواد در دنیای موتورهای درونسوز داشته باشه که اینقدر اِسرار به تولیدش داره .
سامان اذری
۱ فروردین ۱۳۹۸داداش تو.دنیای امروزی خودرو سازی وزن خودرو یه فاکتور کلیدی حساب میشه
میبینی یه شرکت کلی از اجزای بدنه رو از فیبر کربن درست میکنه که مثلا اخر سر 60 کیلو ماشین سبکتر بشه
موتور وانکل از موتورهای پیستونی عادی خیلی سبکتر و کوچیکتره و قدرت تولیدی خیلی بیشتره
مثلا نزدیک 30 سال پیش مزدا از موتور 1.3 لیتری 270 اسب بیرون میکشید
الان فرض کن با تکنولوژی که مزدا داره اگه یه موتوری تولید کنه که 1.5 لیتری باشه 350 الی 400 اسب بخار تولید کنه
یه زلزله میاد تو دنیای خودرو سازی
هیچ کس هم فعلا نمیتونه بیاد مثل مردا از همون موتور رو تولید کنه
در نتیجه همونطور که تویوتا از سالها تلاش خود برا تکنولوژی هایبریدی الان داره استفاده میکنه و همه مدل هاشو با یه نسخه هایبریدی میفروشه مشتر ها هم بدون هیچ ترسی میخرند و حالشو میبرند چون میدونند که ماشینشون از زیر دست پدر دنیایی هیبریدی بیرون میاد
همون اتفاق هم میتونه برا مزدا بیاد و مشتری ها به تکنولوزی وانکل اعتماد کنن و مزدا هم با خیال راحت بشینه و نظاره گر فروش محصولاتش باشه
NAVID۰۰۹۸
۱ فروردین ۱۳۹۸سامان جان ، تا حدودی با شما موافقم ، اما چطور میشه که استهلاکش پائین میاد ، اگر از ۱،۵ لیتری بدون توربو ۳۵۰ اسب بخار بِکِشه .
یعنی فشاری به اجزای موتور وارد نمیشه .
تا جایی که میدونم ، فرآیند پیچیده ای داره ساخت و تعمیر این دست موتورها .
محمدهادی
۱ فروردین ۱۳۹۸با توجه به اینکه ساختار موتورهای وانکل اساسا طوری هست که از ابتدا حرکت دورانی ایجاد میکنه، ۳ مزیت عمده نسبت به موتورهای پیستونی داره:
۱- نیازی به میللنگ برای تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دورانی نیست و در نتیجه موتور سبکتر و سادهتر هست.
۲- با حذف یه سری قطعات، اتلاف انرژی خیلی کمتری رخ میده و بازدهی بالاتری ایجاد میکنه. به همین علت هست که تصور میکنید چون از موتوری با حجم کم داره توان بیشتری میکشه، احتمالا مشابه موتورهای ۴زمانه به موتور فشار میاد.
۳- چون طراحی موتور به صورت قرینه و دایروی هست، لرزش موتور به شدت کمتر هست؛ چون هم حرکت رفت و برگشتی پیستون و هم خروج از مرکزیت میللنگ حذف شده.
سامان اذری
۲ فروردین ۱۳۹۸اون قدرت با استفاده ازتوربو شارژر به دست میاد
قدرت خروجی ارتباط داره ب تکنولوژی ساخت موتور
مثلا حدود 20 سال پیش هوندا 2000s رو تولید کرده که موتور 2 لیتری تنفس طبیعی داره و نزدیک 250 اسب بخار هم قدرت تولید میکنه و ردلاینش هم نزدیک 8 هزار شروع میشه
استهلاکش هم از خیلی از موتورهای دیگه کمتره
تقریبا هر بار که از نزدیک میبینم هوندا رو تحسین میکنم
حسین دهمرد
۱ فروردین ۱۳۹۸بهترین خبری که تو سال جدید شنیدم
me84
۱ فروردین ۱۳۹۸.
موتورهای وانکل ساده تر و کوچکتر هستن و از قطعات و پیچیدگی کمتری برخوردارن و پتانسیل خیلی بالایی داره. حتی اگه بعنوان افزایش دهنده برد استفاده بشه.
سیدمهران میرابوالقاسمی
۱ فروردین ۱۳۹۸مزدا را عشقه.