بیست و سوم ژوئن امسال سیامین سالگرد پیروزی مزدا در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۹۱ میباشد. ژاپنیها برای گرامیداشت این دستاورد مهم در موتور اسپورت وبسایت ویژهای را راهاندازی کردهاند.
اگرچه مزدا در حال حاضر حضور چندانی در مسابقات خودرویی ندارند اما در سالهای پیش برخی از مشهورترین محصولاتش در موتور اسپورت حضور مییافتند. این شرکت در سال ۱۹۷۰ پیشرانه 10A را برای تیم بلژیکی حاضر در لمانز تأمین کرده بود و در سال ۱۹۸۴ نیز اولین پیروزی کلاس با لولا T660 را به دست آورد. رانندگی این خودرو بر عهده جان اوستین، جان مورتون و یوشیمی کاتایاما بود.
هفت سال بعد بود که مزدا توانست قهرمانی کلی مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را به دست آورد. سه خودروی این شرکت وارد این مسابقه شده و دو مدل مشهور 787B رتبههای اول و ششم را به دست آوردند و ۷۸۷ قدیمیتر نیز در رتبه هشتم جای گرفت. رانندههای مدل قهرمان جانی هربرت، برتراند گاچوت و ولکر ویدلر بودند. آنها ۳۶۲ دور مسابقه را پشت گذاشته و با دو دور بیشتر نسبت به بقیه رقبا قهرمان شدند. به همین خاطر مزدا اولین خودروساز ژاپنی است که پیروز مسابقات لمانز شده و این رکورد تا ۲۷ سال بعد پابرجا بود و سرانجام تویوتا در سال ۲۰۱۸ توانست این عنوان را تکرار کند.
مزدا 787B نمادی از تاریخچه مسابقات قهرمانی استقامت بوده و دارای پیشرانه چهار روتور R26B بود و این پیشرانه قدرت ۶۹۰ اسب بخاری خود را در دور ۹ هزار تولید میکرد و نعرههای آن تنها در خودروهای ۱۲ و ۱۰ سیلندر فرمول ۱ قابل شنیدن بود.
قطعاً سر زدن به وبسایت مخصوص مزدا یعنی https://www.mazda.com/en/innovation/lemans30th/ خالی از لطف نخواهد بود. در این وبسایت جزئیات نتایج مزدا در لمانز را مشاهده خواهید کرد و اطلاعات بیشتری از مدل 787B، پیشرانه، رانندهها و… به دست خواهید آورد.
مهدی
۵ تیر ۱۴۰۰پدال میشه هر چه سریع تر درگ بوگاتی شیرون و ماشین ردبول فرمول یک رو بزاری که مجله carwow انجام داده
محمد امین
۵ تیر ۱۴۰۰او ماشین فرمول یک rb7 خیلی قدیمی هست الان قدرت ماشین های فورمول یک حدود ۹۵۰ اسب تا ۱۰۰۰ اسب بخار رسیده که به مراتب خیلی بیشتر شده هر چند که افزایش وزن هم داشتن
راجب مزدا 787b واقعا اسطوره هست، هم طراحی و هم اون موتور که به قول نویسنده فقط صدای v12 و v10 فورمول یک به پاش میرسه
دوران اوج خودرو ، دوران مکانیکی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۵ تیر ۱۴۰۰″دوران اوج خودرو ، دوران مکانیکی″
واقعاً حیف که از دورانی که ماشین ها برای هرچیزی یه دکمه داشتن رسیدیم به جایی که بدون یه تراشه ی ریزه میزه دیگه نمیتونن ماشین باشن!😢
Iman99
۷ تیر ۱۴۰۰از مزدا خوشم میاد و همیشه هم بیشترین همکاری رو با خودروسازان و سازندگان بزرگ داشته مثلا همین ماشین لمانز مزدا بر اساس یک خودروی لمانز آلمانی یا بریتانیایی ساخته شده و موتور اون هم وانکل آلمانیه که با این کار پایه و اساس و اصل کار خودشو درست و محکم انجام داده و بقیه کارش رو آسون کرده که نتیجه کار هم رضایت بخش بوده.
نوید محمد
۵ تیر ۱۴۰۰بعضی دوستان اطلاعات خوبی دارند و استفاده میکنیم ولی اکثرشون از دنیای ماشینای چینی بی اطلاع هستن. الان سوپرکار چینی با قدرت نزدیک به 2هزار اسب بخار تموم رکوردهای شیرون رو شکسته.
mahan
۵ تیر ۱۴۰۰رامین جان از خر شیطون بیا پایین و اکانت فیک نزن.یک مدت بود این عادت بد رو فراموش کرده بودی و منطقی شده بودی اما دوباره به تنظیمات کارخانه برگشتی!چیکار کنیم باهات ما.ازت انتظار نداریم دوباره ازین کارا بکنی.حداقل بزرگتر سایت هستی و سنت از ما بیشتر انتظار میره بیشتر بزرگمنشانه رفتار کنی
Ninja
۵ تیر ۱۴۰۰کار رامین نی
Ninja
۵ تیر ۱۴۰۰اره میدونمممم رکوردش کو اصن میدونی چند سیلندره یا تمام برقی چند موتوره هست اصن مفهوم اسب بخار رو تو بگو راستی رکورداشت کجا ثبت شده
R@m!n
۵ تیر ۱۴۰۰آقا شاهین می دونی ترول هست و بازم کامنت می زاری باشه که از پسش یه مشت بحث مزخرف ادامه پیدا کنه ؟؟
امین
۵ تیر ۱۴۰۰خوب فرمول برد دیگه جای تعجبی نداشت نینجا اچ تو آر هم از فرمول۱ میبازه اگه ویدوی چند سال پیش که با جت تسلا و… درگ گذاشتن ببینی با اختلاف یه چرخ باخت فرمول ۱ در ضمن قدیمی بود و از همه مهتر لانچ افتضاحی کرد که وگرنه با همون لانچ خوب هم میتونست ببره با اینکه قدیمی بود
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۵ تیر ۱۴۰۰از وقتی که فیلم فورد در برابر فراری رو دیدم، تا چشمم به کلمه لمانز میخوره یاد اون می افتم!😂 لامصب عجب فیلمی بود دیالوگاش دیگه تو ذهنم هک شده….
Ninja
۵ تیر ۱۴۰۰لمانز چه قبل فیلم چه بعدش منو یا فورد جی تی مینداخت
MOS
۵ تیر ۱۴۰۰مطلب کاملی بود
چند تا نکته هم خودم میگم
مدل اولیه این ماشین سال ۱۹۹۰ ساخته شد و اسمش ۷۸۷ بود. مزدا باهاش تو سیلورستون و سوزوکا مسابقه داد اما بخاطر داغ شدن بیش از حد موتور و خرابی نتونست هیچ مقامی بیاره.
حدود یک سال و نیم تا لمانز ۱۹۹۱ مونده بود و مزدا یکم تغییرات تو بدنه ایجاد کرد تا هوای بیشتری به موتور برسه و اسمش رو گذاشتن ۷۸۷b
۷۸۷b اولین و تنها ماشین لمانز با انجین وانکل بود. بعد از سال ۱۹۹۱ بخاطر تغییر قوانین استفاده از انجین وانکل ممنوع شد و مزدا نتونست تو سال های بعد از این ماشین استفاده کنه.
همچنین موتور ۲.۶ لیتری ۴ روتور (R26B) که رو این ماشین بود میتونست ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید کنه، ولی بخاطر قوانین قدرتش محدود شده بود.
پیشنهاد میکنم ویدیو های ۷۸۷b رو ببینید، صدای خیلی بلند و بی نظیری داره
mahan
۵ تیر ۱۴۰۰بسیار عالی بود.دوست عزیز از نکات شما بسیار لذت بردیم و اطلاعی نداشتیم
R@m!n
۵ تیر ۱۴۰۰صنعت خودرو سازی ژاپن مدیون این ماشینه.
Ninja
۵ تیر ۱۴۰۰درباره نیسان ار 390 هم مقاله بزارین یا در باره نیسان ار 380
R@m!n
۵ تیر ۱۴۰۰یکی از زیباترین صداهای تمام تاریخ خودرو برای این ماشینه
سیدمهران+میرابوالقاسمی
۵ تیر ۱۴۰۰مزدا عشقه
مانی
۶ تیر ۱۴۰۰سرانجام تویوتا در سال ۲۰۱۸ توانست این عنوان را تکرار کند.
البته پورشه که رفت تویوتا تنها شد و تویوتا با خودش مسابقه داد و در حالی که نزدیک بود
باز هم مثل همیشه ببازه با خوش شانسی اول شد!!!