مزدامیتسوبیشی

داستان مالکیت شرکتهای میتسوبیشی و مزدا و شرکتهای تابعه

در قسمت پیش به روند مالکیت شرکت‌های ژاپنی فعال در عرصه خودرو و زیرمجموعه‌های آن‌ها پرداختیم. در ادامه بررسی سیستم مالکیت در خودروسازان ژاپنی به سراغ دیگر خودروسازان بزرگ و کوچک این کشور می‌رویم.

بررسی مالکیت شرکت‌های خودروسازی ژاپنی
بررسی مالکیت شرکت‌های خودروسازی ژاپنی

۴. گروه میتسوبیشی

گروه میتسوبیشی یک شرکت خوشه ای ژاپنی است که به جرئت می‌توان گفت بیشترین تنوع شرکت را در میان زیرمجموعه‌هایش نه تنها در ژاپن بلکه در تمام دنیا دارد به طوری که به غیر از خودروسازی در زمینه‌های متعدد دیگری از جمله کشتی‌سازی، صنعت هوافضا، مخابرات، بیمه، خدمات مالی، الکترونیک، صنایع سنگین، استخراج و تجارت سوخت‌های فسیلی، املاک و مستغلات، مواد شیمیایی و… فعالیت دارد.

میتسوبیشی
میتسوبیشی
از زیرمجموعه‌های این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آساهی گلس-Asahi Glass co(تولید کننده شیشه ژاپنی)

agc-asahi-glass-logo
گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی (شرکت خدمات مالی و بانکداری)(فعالیت: بانکداری خرد، شرکتی، سرمایه و خصوصی-عرضه وام-خدمات کارت‌های اعتباری)(بزرگ‌ترین موسسه مالی جهان بر طبق آمار assets)

mufg
مالکان:
بانکداری خدمات امانتی ژاپن ۷.۴۷%
The Master Trust Bank of Japan(؟) ۴.۴۴%
شرکت بیمه نیپون لایف ۲.۰۱%
مالکان ADR (American depositary receipt) 1.94%
بانک State street 1.53%
بانک State street(واحد چین) ۱.۲۷%
میجی یاسودا ۱.۲۳%
بانک Chase Manhattan 1.14%
گروه خودروسازی تویوتا ۱.۰۵%
——————————————————
موسسه بانکداری و امانت‌داری میتسوبیشی (زیرمجموعه MUFG-بازوی بانکداری گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی)
——————————————————
بانک توکیو-میتسوبیشی یو اف جی-The bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ(بزرگ‌ترین بانک ژاپن و بازوی تجاری گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی)

Mitsubishi-UFJ
صنایع غذایی کِرین-Kirin Brewery co(تولیدکننده انواع نوشیدنی‌های الکلی، نوشابه‌های الکلی و غیرالکلی و همچنین داروها شیمیایی)

kirin
شرکت میجی یاسودا لایف-Meiji Yasuda Life(خدمات بیمه عمر و بازنشستگی)

Meiji-Yasuda-Life
میتسوبیشی کورپوریشن Mitsubishi corporation-(بزرگ‌ترین شرکت تجارت کالاهای ژاپنی)

corporation
شرکت هواپیمایی میتسوبیشی (معروف به ام جت)-Mitsubishi aircraft corporation یا MJET(تولیدکننده جت در ژاپن و سازنده جت منطقه ای میتسوبیشی یا MRJ)
گروه میتسوبیشی مالک ۹۰% و تویوتا مالک ۱۰% سهام این کمپانی است.

mitsubishi-aircraft
میتسوبیشی الکتریک-Mitsubishi Electric(سازنده قطعات الکتریکی، انواع پنل خورشیدی، سنسور، سیستم‌های راداری و مخابراتی، کولر گازی، روبات‌های صنعتی و …)

Mitsubishi-electric-logo
شرکت تولیدی نمایشگر میتسوبیشی-Mitsubishi display products co(تولید کننده سینمای خانگی، LCD و LED با برند میتسوبیشی) زیرمجموعه این شرکت محسوب می‌شود

display
شرکت میتسوبیشی استیت-Mitsubishi Estate(شرکت املاک و مستغلات ژاپنی، ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌های شهری)

estate
سهامداران:
میجی یاسودا ۴.۵۰%
بانک خدمات امانتی ژاپن ۴.۳۸%
بانک توکیو-میتسوبیشی ۳.۷۳%
موسسه خدمات امانتداری و بانکداری میتسوبیشی ۶.۷۴%
بیمه Tokyo marine 3.29%
شرکت اوبایاشی ۲.۳۱%
شرکت تایسی (Taisei) 2.25%
UFJ Trust bank limited (؟) ۲.۲۰%
شرکت تاکناکا ۲.۱۷%
میتسوبیشی استیتز مالکیت شرکت‌های زیر را بر عهده دارد:
شرکت Mitsubishi-jisho sekkei
شرکت خدماتی Mitsubishi-real estate
شرکت Mitsubishi estate home
شرکت آکوا سیتی
شرکت تأسیسات حرارتی Marunouchi
شرکت برج‌سازی یوکوهاما
شرکت رویال پارک هتل
گروه بین‌المللی Rockefeller
——————————————————
صنایع سنگین میتسوبیشی-Mitsubishi heavy industry یا MHI(تولیدکننده لودر، قطعات خودرو و کشتی و هواپیما، تجهیزات هیدرولیک، قطعات سفینه‌های فضایی و جایگاه‌های پرتاب موشک)

heavy
میتسوبیشی متریالز– Mitsubishi materials corporation(MMC)(شرکت ژاپنی تولید و پردازش فلزات غیر آهنی مثل مس و آلومینیوم، استخراج معادن طلا و نقره و الماس و زغال سنگ، تولید مصالح ساختمانی سیمانی و بتنی و آهکی و تولید آسفالت)

materials
میتسوبیشی لوجستیکس-Mitsubishi logistics(شرکت خدمات لجستیک ژاپنی و فعال در زمینه حمل‌ونقل زمینی و دریایی، انبار و توزیع کالا، ارائه خدمات تدارکات و پشتیبانی و همچنین مدیریت املاک و مستغلات)

Mitsubishi-logistics
شرکت میتسوبیشی موتورز-Mitsubishi motors(تولید و فروش خودرو با برند میتسوبیشی)

mitsubishi-motors
همچنین میتسوبیشی موتورز مالک باشگاه فوتبال ژاپنی اوراوا (Urawa Red Diamonds) حاضر در جی لیگ نیز محسوب می‌شود

——————————————————
میتسوبیشی پیپر میلز-Mitsubishi paper mills(شرکت صنعت کاغذ و خمیر کاغذ ژاپنی و فعال در زمینه تولید کاغذ معمولی و گلاسه، فیلتر، کاغذ عکاسی و همچنین صنعت چاپ)

paper-mills
میتسوبیشی پلاستیکس-Mitsubishi plastics(شرکت صنایع شیمیایی ژاپنی. تولید کننده انواع رزین مصنوعی، لوله‌های PVC، قطعات الکترونیکی و….)

plastics
سهامداران:
شرکت صنایع شیمیایی میتسوبیشی ۵۲.۶%
بانک خدمات امانتی ژاپن ۴.۲۲%
The Master Trust Bank of Japan 2.34%
بانک توکیو-میتسوبیشی ۲.۱۷%
موسسه خدمات امانتداری و بانکداری میتسوبیشی ۳.۱۳%
بانک Norinchukin 1.31%
طرح مالکیت سهام میتسوبیشی پلاستیکس ۱.۰۸%
شرکت بیمه میجی یاسودا ۰.۸۳%
میتسوبیشی کورپوریشن ۰.۷۰%
——————————————————
میتسوبیشی رایون (تولیدکننده انواع الیاف مصنوعی و آکریلیک و ابریشم مصنوعی، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان توپ گلف در جهان)

rayon
موسسه تحقیقات میتسوبیشی (مرکز تحقیقات و مشاوره و اتاق فکر گروه میتسوبیشی)

——————————————————
میتسوبیشی فوزو-fuso(خودروساز ژاپنی-آلمانی، تولیدکننده کامیون، اتوبوس و وسایل حمل. نقل تجاری)

fuso
کمپانی تولیدی فولاد میتسوبیشی-Mitsubishi steel MFG CO(تولید فولاد)
——————————————————
شرکت نیکون (کمپانی تولید دوربین عکاسی و عدسی‌های اپتیک)

nikon
نیپون یوسن-NYK line یا Nippon Yusen Kaisha (شرکت ترابری دریایی-ارائه خدمات کشتیرانی و لجستیکی و مدیریت ترمینال‌ها و بنادر تجاری)

این شرکت مالک ناوگانی از کشتی‌های تفریحی، کانتینری، بیمارستانی و فله‌برکشتی حمل کالاهای دسته‌بندی نشده مثل زغال سنگ، سیمان، غلات و…) را در اختیار دارد.

nyk
شرکت بیمه توکیو مارین (قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات بیمه اموال و بیمه‌های عمومی)

tokio-marine
جی اکس هولدینگز (شرکت استخراج نفت و گاز و معادن و فلزات-حاصل ادغام دو شرکت نیپون ماینینگ و نیپون اویل)
دارای ۷ پالایشگاه در ژاپن

jx

۵. مزدا

شرکت «ماتسودا کاباشیکی کایشا» که با نام مزدا شناخته می‌شود یکی دیگر از خودروسازان مشهور ژاپن در سراسر دنیا است.

mazda-cars-logo-emblem
شرکت مزدا برخلاف ۴ شرکت قبلی، شرکت نسبتاً کوچکی محسوب می‌شود و در گذشته متعلق به شرکت فورد بوده اما اکنون برندی مستقل محسوب می‌گردد.
سهامداران مزدا:
بانک خدمات امانتی ژاپن ۶%
The master trust bank of Japan 5.4%
موسسه بانکداری سومیتومو میتسوئی ۲.۲%
گروه خودروسازی فورد ۲.۱%
مزدا کمپانی‌هایی چون Amati (به‌عنوان رقیب آکورا و اینفینیتی)، AutoZam (سازنده خودروهای کوچک و فروشنده خودروهای لانچیا در ژاپن)، efini(به عنوان برند ساخت خودروهای لوکس)،Eunos(برند سازنده ماشین‌های نیمه اسپرت و دارای لذت رانندگی-فروشنده برخی مدل‌های سیتروئن در ژاپن)،M2 و Xedos(سازنده سدان های فول سایز) را در گذشته تأسیس نموده که امروزه متأسفانه همگی از خط تولید خارج شده‌اند.

Mazda-Logo
مزدا اسپید
قسمت تیونینگ ماشین‌های مزدا و آماده‌سازی آن‌ها برای مسابقات اتومبیلرانی.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

REZA ///AMG

رضا حصیری؛ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک؛ علاقه‌مند دنیای خودرو ...

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. REZA . JUST TOYOTA

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    فکر می کردم هیوندای همه چیز می سازه ولی میتسوبیشی حال هیوندای رو گرفته

    1. saeed.shariati

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (477 ديدگاه)

      قبلا هم شنیده بودم میتسو خیلی زیر مجموعه صنعتی داره اما نمی فهمیدم تو فاز بیمه و املاک و… هم هست
      با این همه زیر مجموعه باید خیلی بودجه و سود دهی داشته باشه
      ولی حالا حساب کنین اپل چیه که پولدار ترین برند دنیاس

      1. صفا

        ۹ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (19 ديدگاه)

        اون چیزی که شما درمورد اپل میگید ارزش برند هست نه سرمایه اون شرکت

    2. کوروش

      ۱۹ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (110 ديدگاه)

      با سلام و احترام ،
      ابر شرکت میتسوبیشی موتورز ژاپن ، پایه گذار شرکت خودروسازی هیوندایی موتورز کره جنوبی بود و تا اوسط دهه ۹۰ میلادی ، فقط از تکنولوژی میتسوبیشی موتورز برای ساخت خودرو هایش، استفاده می کرد .

  2. یاسین

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    با تشکر از سر دبیر خیلی مقاله خوبی بود !

  3. مهران۱

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    ممنون اقا رضا.

    میتسوبیشی عجب غولیهً!

    1. RH - MB - DE - RM

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      ممنون مهران جان
      در توضیح باید بگم درآمد سالانه میتسوبیشی به چیزی حدود 280 میلیارد دلار میرسه که حدود 40 میلیاردش سود خالصه
      البته میتسو مالک تیم فوتبال اورارا رد دایموندز تو جی لیگ ژاپن هم هست که البته تو متن فرستادم ولی ظاهرا پدال نیاوردش

      1. Ahmad..F12

        ۱۰ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (2542 ديدگاه)

        آقا رضا ممنون عالی بود

        میتسوبیشی واقعاً غولیه تو آسیا

        1. RH - MB - DE - RM

          ۱۰ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          ممنون احمد جان لطف داری ;)

        2. RH - MB - DE - RM

          ۱۰ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          راستی این رو یادم رفت بگم اورارا همون تیمی بود که سپاهان رو تو فینال باشگاه های آسیا زد…!!!

  4. یاسین

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    اوه ببخشید ! با تشکر از اقای رضا حصیری ! عجب سوتی دادم !

    1. RH - MB - DE - RM

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      خواهش میکنم یاسین جان اختیار داری
      من و پدال نداره که…!!! ;)

  5. REZA . JUST TOYOTA

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    فکر کنم هیوندای در کشتی سازی بهتر از میتسو هست

    1. tadano

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (176 ديدگاه)

      آقا رضا فکر نکن مطمئن باش هیوندای 30 درصد تولید کشتی و سکوی استخراج نفت و امثالهم رو در بازار جهانی در اختیار داره بهترین و کم مصرفترین موتورهای کشتی رو تولید میکنه با 25000 نفر پرسنل.

      1. RH - MB - DE - RM

        ۹ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        هیوندای کار اصلیش کشتی سازی بوده بعد زده تو کار خودرو

  6. یاسین

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    واقعا میتسو غولیه برا خودش توی اکثر صنعت ها فعالیت داره و نشون

    میده که کمپانیه پر باریه !

  7. REZA . JUST TOYOTA

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    مزدا با خیلی از خودروساز های دیگه همکاری میکنه

  8. مجتبی (ساروی)

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (551 ديدگاه)

    اقا این که چیزی نیست خودروسازای ما تو کار خریدو فروش دلار هم هستند.

    دقت کردین تمام این ها شرکتای تولیدی هستن

  9. یاسین

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    مزدا هم کمپانیه بزرگیه کلا کمپانی های ژاپنی عالی هستند مخصوصا تویوتا

    چهار شنبه شب تخت گاز نشون میداد بین شاسی بلند ها {کلی شاسی بلند}

    فقط فولکس واگن تیگو ان و مزدا CX 5 انتخاب شدن و جوجه هی کره ای مثل

    اسپورتیج وتوسان حذف شدن مقایسه بین شاسی بلند های کوچک بود و جرمی

    CX 5 برداشت و باهاش تو جنگل هم رفت توو باتلاق و خیلی از جاهای دیگه!

    کاپتان کند هم فولکس برداشت و اون هم تو جنگل و … رفت جاهایی که اگه

    با سوسول های کره ای بری می پوکن ! فقط ایتالیا ژاپن والبته المان و

    امریکا !

    1. REZA . JUST TOYOTA

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1406 ديدگاه)

      من هم دیدم مزدا خیلی توپ بود
      امکاناتش خیلی زیاد بود

      1. REZA . JUST TOYOTA

        ۹ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1406 ديدگاه)

        کاش اسپورتیج و توسان انتخاب می شدن
        اون وقت باید نگاه می کردیم و می خندیدیم

    2. ASADI

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      BBC پرشین
      ماهواره

  10. یاسین

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    سستو المنتو رو هم دیدی دیگه رضا نه ؟ عجب هیولایی بود ! 2.5 ثانیه بود

    صفر تا صدش !

  11. یاسین

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    راس میگی اسپورتیج میومد نابود میشد ! من از تیگو ان بیشتر خوشم اومد !

    سنگین ترو خوشگل تر بود !

    1. مهران۱

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (64 ديدگاه)

      درسته تیگوان باوقار تره اما مزداcx5 قدرت بیشتری داره.

      1. REZA . JUST TOYOTA

        ۹ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1406 ديدگاه)

        cx5 پیشرفته تر هم هست

      2. REZA . JUST TOYOTA

        ۹ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1406 ديدگاه)

        تیگوان یه جورایی مثل رنجرور هست

  12. میلاد

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    این میتسوی کاردرست.

  13. یاسین

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    درسته CX 5 قویتره ولی به شخصه بین المان و زاپن المان رو ترجیح

    میدم ! چون مهندسی المانی حرف نداره ! والبته کیفیت ژاپنی هم حرف

    نداره ! ولی المانو ترجیح میدم بعد ژاپن !

  14. خاوری

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    از جناب حصیری عزیز و سردبیر محترم پدال بابت چاپ این مقاله ارزشمند سپاسگزارم…الگوی صنعتی و ساختاری سازمانهای تولیدی در ژاپن بسیار جالبه و به فرهنگ این کشور بسیار نزدیکه..همکاری های تنگاتنگ و بسیار متنوع در قالب یک مجموعه کار بسیار سختیه و از عهده افراد عادی خارجه…این شرکت اگر در ایران بود احتمالا به صدتا تکه مجزا تبدیل می شد چرا که همکاری ، تعامل و مشارکت در فرهنگ ما معنایی نداره..درصورتی که در ژاپن، کره و چین این فرهنگ قدمت داره و در روحیه مردم کاملا حکاکی شده
    در کل بابت این مقاله بسیار سپاسگزارم

    1. RH - MB - DE - RM

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      درود خاوری جان
      بله درسته
      کنترل این مجموعه عظیم توان مدیریتی خاصی میطلبه که فقط از دست افراد خاصی مثل آلمان ها، آمریکایی ها یا همین ژاپنی ها برمیاد

  15. REZA . JUST TOYOTA

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    اگه یک سایت کپی پدال ولی درمورد تکنولوژی بود عالی می شد
    هیچ وب سایتی مثل سایت پدال نمی شه

  16. بهزاد

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    در یک برنامه ای مهندسان میتسوبیشی مشغول ساخت آسانسوری در آسمان خراشی اگر اشتباه نکنم چینی بودند و بعد از اتمام کار برای تست اون از یک سکه استفاده کردند که به صورت عمودی قرار گرفته بود و بعد آسانسور تا آخرین طبقه بالا رفت و پایین اومد بدون اینکه سکه تکانی بخوره و آسانسور تحویل صاحبان برج قرار گرفت!
    سرمایه بانک میتسو بیش از 2500 میلیارد دلار برآورد شده که اگر با تولید ناخالص ملی ژاپن مقایسه بشه حدود 45 درصد تولید یک سال ژاپن رو در بر میگیره و اگر سرمایه بانک میزیو هم بهش اضافه بشه این 2 به تنهایی دارای سرمایه بیش از 4500 میلیارد دلار هستند که رقمی شگفت انگیز هست و اگر فقط 10 درصد این سرمایه در کشوری تزریق بشه در زمان کوتاهی تحول عظیمی رو به پا خواهد کرد!
    از اینور بانک جهانی به ایران چند میلیون دلار پول میده تا صنعت زعفران و خاویار احیا بشه و نشان دهنده ی اوضاع وخیم اقتصاد هست و عملا میلیاردها دلار درآمد نفتی که به صنایع و کشاورزی تزریق شده تقریبا بدون بازگشت بوده.

  17. امیدبرتر

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    باشنیدن اینکه میتسوبیشی شرکت الکل سازی داره از میتسوبیشی متنفر شدم!

    1. ایرانی

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      متنفر که نه اما جای تامل داره
      بهتر بود این کار رو نمی کردن ( هرچند ممکنه بخاطر سود زیادش باشه ولی ضرر جانی که به انسانها میزنه مهمتره )

  18. fr500 gt

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (578 ديدگاه)

    آقا رضا دستت درد نکنه . مطلب واقعا عالی بود و چیزای زیادی یاد گرفتیم . یه سوال ازت داشتم . مزدا اسپید چه سالی تاسیس شده و اگه حوصله داری لطفا ماشینهای مهمی که تا به حال معرفی کرده را معرفی کن { مثلا مزدا rx7 و rx8 را تیونینگ کرده ؟ } آقا رضا ممنون از شما .

  19. hrf

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (381 ديدگاه)

    اقا رضا دستت درد نکنه بابت دو تا مطلب جالبت. این مقاله و قسمت اولش. ادم باید فقط 1 ساعت باید بشینه زیر مجموعه های میتسو رو بخونه. میدونستم تو خیلی از زمینه ها فعاله ولی اینجور ک معلومه تو همه ی زمینه ها هس افرین بهش. خیلی جالبه

    1. RH - MB - DE - RM

      ۱۰ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      HRF جان ممنونم از شما
      جناب fr500 gt راستش تصمیم دارم بعد از این سری برم روی یک سری دیگه مربوط به مسابقات اتومبیلرانی و شرکت های مربوط به اون کار کنم…البته اگه بعد از پایان این سری پیر نشده باشم!
      الان من تا قسمت 4 رو هم فرستادم پدال تازه ژاپن تموم شده!!!

      1. fr500 gt

        ۱۲ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (578 ديدگاه)

        آقا رضا خسته نباشی .

  20. ارش اورمیه

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    باسلام من تازه وارد پدال شدم درابتدای مقاله حرف ازقسمتهای قبلی مقاله زده بودید دوستان می تونند قسمتهای قبلی رو لینکشوبزارن بخونیم تاجای که گشتم پیدا نکردم ازکمکتون ممنون میشم

  21. حمید

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    در متن گفته نشده ولی میتسو سازنده نیروگاه هسته ای هم هست

  22. parseh net30

    ۱۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    از اون اول بسم اله از این میتسو بیشی خوشم نمیومد

  23. شلبى

    ۱۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (705 ديدگاه)

    الان دارم به گالانت خودم افتخار میکنم خخخخخخخ

  24. محمد

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من چون فقط مطالبو چک می کنم به نظر دادن نمیرسم فقط از تمام گرد آورندگان تشکر می کنم و براشون آرزوی موفقیت و عاقبت تخیری دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا