در قسمت پیش به روند مالکیت شرکتهای ژاپنی فعال در عرصه خودرو و زیرمجموعههای آنها پرداختیم. در ادامه بررسی سیستم مالکیت در خودروسازان ژاپنی به سراغ دیگر خودروسازان بزرگ و کوچک این کشور میرویم.
۴. گروه میتسوبیشی
گروه میتسوبیشی یک شرکت خوشه ای ژاپنی است که به جرئت میتوان گفت بیشترین تنوع شرکت را در میان زیرمجموعههایش نه تنها در ژاپن بلکه در تمام دنیا دارد به طوری که به غیر از خودروسازی در زمینههای متعدد دیگری از جمله کشتیسازی، صنعت هوافضا، مخابرات، بیمه، خدمات مالی، الکترونیک، صنایع سنگین، استخراج و تجارت سوختهای فسیلی، املاک و مستغلات، مواد شیمیایی و… فعالیت دارد.
از زیرمجموعههای این شرکت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:آساهی گلس-Asahi Glass co(تولید کننده شیشه ژاپنی)
گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی (شرکت خدمات مالی و بانکداری)(فعالیت: بانکداری خرد، شرکتی، سرمایه و خصوصی-عرضه وام-خدمات کارتهای اعتباری)(بزرگترین موسسه مالی جهان بر طبق آمار assets)
مالکان:
بانکداری خدمات امانتی ژاپن ۷.۴۷%
The Master Trust Bank of Japan(؟) ۴.۴۴%
شرکت بیمه نیپون لایف ۲.۰۱%
مالکان ADR (American depositary receipt) 1.94%
بانک State street 1.53%
بانک State street(واحد چین) ۱.۲۷%
میجی یاسودا ۱.۲۳%
بانک Chase Manhattan 1.14%
گروه خودروسازی تویوتا ۱.۰۵%
——————————————————
موسسه بانکداری و امانتداری میتسوبیشی (زیرمجموعه MUFG-بازوی بانکداری گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی)
——————————————————
بانک توکیو-میتسوبیشی یو اف جی-The bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ(بزرگترین بانک ژاپن و بازوی تجاری گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی)
صنایع غذایی کِرین-Kirin Brewery co(تولیدکننده انواع نوشیدنیهای الکلی، نوشابههای الکلی و غیرالکلی و همچنین داروها شیمیایی)
شرکت میجی یاسودا لایف-Meiji Yasuda Life(خدمات بیمه عمر و بازنشستگی)
میتسوبیشی کورپوریشن Mitsubishi corporation-(بزرگترین شرکت تجارت کالاهای ژاپنی)
شرکت هواپیمایی میتسوبیشی (معروف به ام جت)-Mitsubishi aircraft corporation یا MJET(تولیدکننده جت در ژاپن و سازنده جت منطقه ای میتسوبیشی یا MRJ)
گروه میتسوبیشی مالک ۹۰% و تویوتا مالک ۱۰% سهام این کمپانی است.
میتسوبیشی الکتریک-Mitsubishi Electric(سازنده قطعات الکتریکی، انواع پنل خورشیدی، سنسور، سیستمهای راداری و مخابراتی، کولر گازی، روباتهای صنعتی و …)
شرکت تولیدی نمایشگر میتسوبیشی-Mitsubishi display products co(تولید کننده سینمای خانگی، LCD و LED با برند میتسوبیشی) زیرمجموعه این شرکت محسوب میشود
شرکت میتسوبیشی استیت-Mitsubishi Estate(شرکت املاک و مستغلات ژاپنی، ساخت و ساز و توسعه زیرساختهای شهری)
سهامداران:
میجی یاسودا ۴.۵۰%
بانک خدمات امانتی ژاپن ۴.۳۸%
بانک توکیو-میتسوبیشی ۳.۷۳%
موسسه خدمات امانتداری و بانکداری میتسوبیشی ۶.۷۴%
بیمه Tokyo marine 3.29%
شرکت اوبایاشی ۲.۳۱%
شرکت تایسی (Taisei) 2.25%
UFJ Trust bank limited (؟) ۲.۲۰%
شرکت تاکناکا ۲.۱۷%
میتسوبیشی استیتز مالکیت شرکتهای زیر را بر عهده دارد:
شرکت Mitsubishi-jisho sekkei
شرکت خدماتی Mitsubishi-real estate
شرکت Mitsubishi estate home
شرکت آکوا سیتی
شرکت تأسیسات حرارتی Marunouchi
شرکت برجسازی یوکوهاما
شرکت رویال پارک هتل
گروه بینالمللی Rockefeller
——————————————————
صنایع سنگین میتسوبیشی-Mitsubishi heavy industry یا MHI(تولیدکننده لودر، قطعات خودرو و کشتی و هواپیما، تجهیزات هیدرولیک، قطعات سفینههای فضایی و جایگاههای پرتاب موشک)
میتسوبیشی متریالز– Mitsubishi materials corporation(MMC)(شرکت ژاپنی تولید و پردازش فلزات غیر آهنی مثل مس و آلومینیوم، استخراج معادن طلا و نقره و الماس و زغال سنگ، تولید مصالح ساختمانی سیمانی و بتنی و آهکی و تولید آسفالت)
میتسوبیشی لوجستیکس-Mitsubishi logistics(شرکت خدمات لجستیک ژاپنی و فعال در زمینه حملونقل زمینی و دریایی، انبار و توزیع کالا، ارائه خدمات تدارکات و پشتیبانی و همچنین مدیریت املاک و مستغلات)
شرکت میتسوبیشی موتورز-Mitsubishi motors(تولید و فروش خودرو با برند میتسوبیشی)
همچنین میتسوبیشی موتورز مالک باشگاه فوتبال ژاپنی اوراوا (Urawa Red Diamonds) حاضر در جی لیگ نیز محسوب میشود
——————————————————
میتسوبیشی پیپر میلز-Mitsubishi paper mills(شرکت صنعت کاغذ و خمیر کاغذ ژاپنی و فعال در زمینه تولید کاغذ معمولی و گلاسه، فیلتر، کاغذ عکاسی و همچنین صنعت چاپ)
میتسوبیشی پلاستیکس-Mitsubishi plastics(شرکت صنایع شیمیایی ژاپنی. تولید کننده انواع رزین مصنوعی، لولههای PVC، قطعات الکترونیکی و….)
سهامداران:
شرکت صنایع شیمیایی میتسوبیشی ۵۲.۶%
بانک خدمات امانتی ژاپن ۴.۲۲%
The Master Trust Bank of Japan 2.34%
بانک توکیو-میتسوبیشی ۲.۱۷%
موسسه خدمات امانتداری و بانکداری میتسوبیشی ۳.۱۳%
بانک Norinchukin 1.31%
طرح مالکیت سهام میتسوبیشی پلاستیکس ۱.۰۸%
شرکت بیمه میجی یاسودا ۰.۸۳%
میتسوبیشی کورپوریشن ۰.۷۰%
——————————————————
میتسوبیشی رایون (تولیدکننده انواع الیاف مصنوعی و آکریلیک و ابریشم مصنوعی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان توپ گلف در جهان)
موسسه تحقیقات میتسوبیشی (مرکز تحقیقات و مشاوره و اتاق فکر گروه میتسوبیشی)
——————————————————
میتسوبیشی فوزو-fuso(خودروساز ژاپنی-آلمانی، تولیدکننده کامیون، اتوبوس و وسایل حمل. نقل تجاری)
کمپانی تولیدی فولاد میتسوبیشی-Mitsubishi steel MFG CO(تولید فولاد)
——————————————————
شرکت نیکون (کمپانی تولید دوربین عکاسی و عدسیهای اپتیک)
نیپون یوسن-NYK line یا Nippon Yusen Kaisha (شرکت ترابری دریایی-ارائه خدمات کشتیرانی و لجستیکی و مدیریت ترمینالها و بنادر تجاری)
این شرکت مالک ناوگانی از کشتیهای تفریحی، کانتینری، بیمارستانی و فلهبرکشتی حمل کالاهای دستهبندی نشده مثل زغال سنگ، سیمان، غلات و…) را در اختیار دارد.
شرکت بیمه توکیو مارین (قدیمیترین و بزرگترین ارائهکننده خدمات بیمه اموال و بیمههای عمومی)
جی اکس هولدینگز (شرکت استخراج نفت و گاز و معادن و فلزات-حاصل ادغام دو شرکت نیپون ماینینگ و نیپون اویل)
دارای ۷ پالایشگاه در ژاپن
۵. مزدا
شرکت «ماتسودا کاباشیکی کایشا» که با نام مزدا شناخته میشود یکی دیگر از خودروسازان مشهور ژاپن در سراسر دنیا است.
شرکت مزدا برخلاف ۴ شرکت قبلی، شرکت نسبتاً کوچکی محسوب میشود و در گذشته متعلق به شرکت فورد بوده اما اکنون برندی مستقل محسوب میگردد.
سهامداران مزدا:
بانک خدمات امانتی ژاپن ۶%
The master trust bank of Japan 5.4%
موسسه بانکداری سومیتومو میتسوئی ۲.۲%
گروه خودروسازی فورد ۲.۱%
مزدا کمپانیهایی چون Amati (بهعنوان رقیب آکورا و اینفینیتی)، AutoZam (سازنده خودروهای کوچک و فروشنده خودروهای لانچیا در ژاپن)، efini(به عنوان برند ساخت خودروهای لوکس)،Eunos(برند سازنده ماشینهای نیمه اسپرت و دارای لذت رانندگی-فروشنده برخی مدلهای سیتروئن در ژاپن)،M2 و Xedos(سازنده سدان های فول سایز) را در گذشته تأسیس نموده که امروزه متأسفانه همگی از خط تولید خارج شدهاند.
مزدا اسپید
قسمت تیونینگ ماشینهای مزدا و آمادهسازی آنها برای مسابقات اتومبیلرانی.
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳فکر می کردم هیوندای همه چیز می سازه ولی میتسوبیشی حال هیوندای رو گرفته
saeed.shariati
۹ آبان ۱۳۹۳قبلا هم شنیده بودم میتسو خیلی زیر مجموعه صنعتی داره اما نمی فهمیدم تو فاز بیمه و املاک و… هم هست
با این همه زیر مجموعه باید خیلی بودجه و سود دهی داشته باشه
ولی حالا حساب کنین اپل چیه که پولدار ترین برند دنیاس
صفا
۹ آبان ۱۳۹۳اون چیزی که شما درمورد اپل میگید ارزش برند هست نه سرمایه اون شرکت
کوروش
۱۹ دی ۱۴۰۰با سلام و احترام ،
ابر شرکت میتسوبیشی موتورز ژاپن ، پایه گذار شرکت خودروسازی هیوندایی موتورز کره جنوبی بود و تا اوسط دهه ۹۰ میلادی ، فقط از تکنولوژی میتسوبیشی موتورز برای ساخت خودرو هایش، استفاده می کرد .
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳با تشکر از سر دبیر خیلی مقاله خوبی بود !
مهران۱
۹ آبان ۱۳۹۳ممنون اقا رضا.
میتسوبیشی عجب غولیهً!
RH - MB - DE - RM
۹ آبان ۱۳۹۳ممنون مهران جان
در توضیح باید بگم درآمد سالانه میتسوبیشی به چیزی حدود 280 میلیارد دلار میرسه که حدود 40 میلیاردش سود خالصه
البته میتسو مالک تیم فوتبال اورارا رد دایموندز تو جی لیگ ژاپن هم هست که البته تو متن فرستادم ولی ظاهرا پدال نیاوردش
Ahmad..F12
۱۰ آبان ۱۳۹۳آقا رضا ممنون عالی بود
میتسوبیشی واقعاً غولیه تو آسیا
RH - MB - DE - RM
۱۰ آبان ۱۳۹۳ممنون احمد جان لطف داری ;)
RH - MB - DE - RM
۱۰ آبان ۱۳۹۳راستی این رو یادم رفت بگم اورارا همون تیمی بود که سپاهان رو تو فینال باشگاه های آسیا زد…!!!
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳اوه ببخشید ! با تشکر از اقای رضا حصیری ! عجب سوتی دادم !
RH - MB - DE - RM
۹ آبان ۱۳۹۳خواهش میکنم یاسین جان اختیار داری
من و پدال نداره که…!!! ;)
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳فکر کنم هیوندای در کشتی سازی بهتر از میتسو هست
tadano
۹ آبان ۱۳۹۳آقا رضا فکر نکن مطمئن باش هیوندای 30 درصد تولید کشتی و سکوی استخراج نفت و امثالهم رو در بازار جهانی در اختیار داره بهترین و کم مصرفترین موتورهای کشتی رو تولید میکنه با 25000 نفر پرسنل.
RH - MB - DE - RM
۹ آبان ۱۳۹۳هیوندای کار اصلیش کشتی سازی بوده بعد زده تو کار خودرو
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳واقعا میتسو غولیه برا خودش توی اکثر صنعت ها فعالیت داره و نشون
میده که کمپانیه پر باریه !
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳مزدا با خیلی از خودروساز های دیگه همکاری میکنه
مجتبی (ساروی)
۹ آبان ۱۳۹۳اقا این که چیزی نیست خودروسازای ما تو کار خریدو فروش دلار هم هستند.
دقت کردین تمام این ها شرکتای تولیدی هستن
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳مزدا هم کمپانیه بزرگیه کلا کمپانی های ژاپنی عالی هستند مخصوصا تویوتا
چهار شنبه شب تخت گاز نشون میداد بین شاسی بلند ها {کلی شاسی بلند}
فقط فولکس واگن تیگو ان و مزدا CX 5 انتخاب شدن و جوجه هی کره ای مثل
اسپورتیج وتوسان حذف شدن مقایسه بین شاسی بلند های کوچک بود و جرمی
CX 5 برداشت و باهاش تو جنگل هم رفت توو باتلاق و خیلی از جاهای دیگه!
کاپتان کند هم فولکس برداشت و اون هم تو جنگل و … رفت جاهایی که اگه
با سوسول های کره ای بری می پوکن ! فقط ایتالیا ژاپن والبته المان و
امریکا !
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳من هم دیدم مزدا خیلی توپ بود
امکاناتش خیلی زیاد بود
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳کاش اسپورتیج و توسان انتخاب می شدن
اون وقت باید نگاه می کردیم و می خندیدیم
ASADI
۹ آبان ۱۳۹۳BBC پرشین
ماهواره
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳سستو المنتو رو هم دیدی دیگه رضا نه ؟ عجب هیولایی بود ! 2.5 ثانیه بود
صفر تا صدش !
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳راس میگی اسپورتیج میومد نابود میشد ! من از تیگو ان بیشتر خوشم اومد !
سنگین ترو خوشگل تر بود !
مهران۱
۹ آبان ۱۳۹۳درسته تیگوان باوقار تره اما مزداcx5 قدرت بیشتری داره.
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳cx5 پیشرفته تر هم هست
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳تیگوان یه جورایی مثل رنجرور هست
میلاد
۹ آبان ۱۳۹۳این میتسوی کاردرست.
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳درسته CX 5 قویتره ولی به شخصه بین المان و زاپن المان رو ترجیح
میدم ! چون مهندسی المانی حرف نداره ! والبته کیفیت ژاپنی هم حرف
نداره ! ولی المانو ترجیح میدم بعد ژاپن !
خاوری
۹ آبان ۱۳۹۳از جناب حصیری عزیز و سردبیر محترم پدال بابت چاپ این مقاله ارزشمند سپاسگزارم…الگوی صنعتی و ساختاری سازمانهای تولیدی در ژاپن بسیار جالبه و به فرهنگ این کشور بسیار نزدیکه..همکاری های تنگاتنگ و بسیار متنوع در قالب یک مجموعه کار بسیار سختیه و از عهده افراد عادی خارجه…این شرکت اگر در ایران بود احتمالا به صدتا تکه مجزا تبدیل می شد چرا که همکاری ، تعامل و مشارکت در فرهنگ ما معنایی نداره..درصورتی که در ژاپن، کره و چین این فرهنگ قدمت داره و در روحیه مردم کاملا حکاکی شده
در کل بابت این مقاله بسیار سپاسگزارم
RH - MB - DE - RM
۹ آبان ۱۳۹۳درود خاوری جان
بله درسته
کنترل این مجموعه عظیم توان مدیریتی خاصی میطلبه که فقط از دست افراد خاصی مثل آلمان ها، آمریکایی ها یا همین ژاپنی ها برمیاد
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳اگه یک سایت کپی پدال ولی درمورد تکنولوژی بود عالی می شد
هیچ وب سایتی مثل سایت پدال نمی شه
بهزاد
۹ آبان ۱۳۹۳در یک برنامه ای مهندسان میتسوبیشی مشغول ساخت آسانسوری در آسمان خراشی اگر اشتباه نکنم چینی بودند و بعد از اتمام کار برای تست اون از یک سکه استفاده کردند که به صورت عمودی قرار گرفته بود و بعد آسانسور تا آخرین طبقه بالا رفت و پایین اومد بدون اینکه سکه تکانی بخوره و آسانسور تحویل صاحبان برج قرار گرفت!
سرمایه بانک میتسو بیش از 2500 میلیارد دلار برآورد شده که اگر با تولید ناخالص ملی ژاپن مقایسه بشه حدود 45 درصد تولید یک سال ژاپن رو در بر میگیره و اگر سرمایه بانک میزیو هم بهش اضافه بشه این 2 به تنهایی دارای سرمایه بیش از 4500 میلیارد دلار هستند که رقمی شگفت انگیز هست و اگر فقط 10 درصد این سرمایه در کشوری تزریق بشه در زمان کوتاهی تحول عظیمی رو به پا خواهد کرد!
از اینور بانک جهانی به ایران چند میلیون دلار پول میده تا صنعت زعفران و خاویار احیا بشه و نشان دهنده ی اوضاع وخیم اقتصاد هست و عملا میلیاردها دلار درآمد نفتی که به صنایع و کشاورزی تزریق شده تقریبا بدون بازگشت بوده.
امیدبرتر
۹ آبان ۱۳۹۳باشنیدن اینکه میتسوبیشی شرکت الکل سازی داره از میتسوبیشی متنفر شدم!
ایرانی
۲۳ اسفند ۱۳۹۳سلام
متنفر که نه اما جای تامل داره
بهتر بود این کار رو نمی کردن ( هرچند ممکنه بخاطر سود زیادش باشه ولی ضرر جانی که به انسانها میزنه مهمتره )
fr500 gt
۹ آبان ۱۳۹۳آقا رضا دستت درد نکنه . مطلب واقعا عالی بود و چیزای زیادی یاد گرفتیم . یه سوال ازت داشتم . مزدا اسپید چه سالی تاسیس شده و اگه حوصله داری لطفا ماشینهای مهمی که تا به حال معرفی کرده را معرفی کن { مثلا مزدا rx7 و rx8 را تیونینگ کرده ؟ } آقا رضا ممنون از شما .
hrf
۹ آبان ۱۳۹۳اقا رضا دستت درد نکنه بابت دو تا مطلب جالبت. این مقاله و قسمت اولش. ادم باید فقط 1 ساعت باید بشینه زیر مجموعه های میتسو رو بخونه. میدونستم تو خیلی از زمینه ها فعاله ولی اینجور ک معلومه تو همه ی زمینه ها هس افرین بهش. خیلی جالبه
RH - MB - DE - RM
۱۰ آبان ۱۳۹۳HRF جان ممنونم از شما
جناب fr500 gt راستش تصمیم دارم بعد از این سری برم روی یک سری دیگه مربوط به مسابقات اتومبیلرانی و شرکت های مربوط به اون کار کنم…البته اگه بعد از پایان این سری پیر نشده باشم!
الان من تا قسمت 4 رو هم فرستادم پدال تازه ژاپن تموم شده!!!
fr500 gt
۱۲ آبان ۱۳۹۳آقا رضا خسته نباشی .
ارش اورمیه
۹ آبان ۱۳۹۳باسلام من تازه وارد پدال شدم درابتدای مقاله حرف ازقسمتهای قبلی مقاله زده بودید دوستان می تونند قسمتهای قبلی رو لینکشوبزارن بخونیم تاجای که گشتم پیدا نکردم ازکمکتون ممنون میشم
RH - MB - DE - RM
۱۰ آبان ۱۳۹۳آرش جان این قسمت دومه
این لینک قسمت اوله
——
http://www.pedal.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4/%D9%85%D8%A7%D9%84%DA%A9%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%85%D9%BE%D8%A7%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86/
——
حمید
۹ آبان ۱۳۹۳در متن گفته نشده ولی میتسو سازنده نیروگاه هسته ای هم هست
parseh net30
۱۰ آبان ۱۳۹۳از اون اول بسم اله از این میتسو بیشی خوشم نمیومد
شلبى
۱۱ آبان ۱۳۹۳الان دارم به گالانت خودم افتخار میکنم خخخخخخخ
محمد
۱۶ آبان ۱۳۹۳دوستان من چون فقط مطالبو چک می کنم به نظر دادن نمیرسم فقط از تمام گرد آورندگان تشکر می کنم و براشون آرزوی موفقیت و عاقبت تخیری دارم