سه سال از جدا شدن از کمپانی از فورد گذشته و اینک، مزدا سالگرد این اتفاق را با خودروهای کوچک سری مزدا ۳ جشن میگیرد. این خودروها، بدون هیچ حرف و حدیثی در کمپانی مزدا طراحی و ساخته شدهاند. خودروهای «چهار در» و «پنج در» تولید شده، فاصله محور چرخهایشان ۶ سانتیمتر از مدلهای قبلی بیشتر است و این محورها، ۴ سانتیمتر نیز عریضترند. شباهت این خانواده از خودروها به مدلهای CX-5 کراسآور و سدان بزگتر ۶، غیر قابل انکار است. این موضوع باعث شده تا ماشینهایی کوچک و زیبا با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار تولید شود.
پیشرانه
پسوند i نشاندهنده وجود موتور جدید ۲ لیتری و چهار سیلندر و حرف s نیز نشاندهنده موتورهای ۲/۵ لیتری است. موتورهای کوچک میتوانند تا ۶۸۰۰ دور بر دقیقه گشتاور ایجاد کنند و این در حالی است که گشتاور تولیدی موتورهای بزرگتر، ۶۵۰۰ دور بر دقیقه است. برای موتورهای ۲ لیتری، چهار نوع طراحی مختلف و برای موتورهای ۲/۵ لیتری، سه نوع طراحی مختلف در نظر گرفته شده است و بر این اساس، انواع مختلفی از مزدا ۳ را میتوان انتخاب کرد.
قیمت اولیه 3i از ۲۴۰۴۰ دلار شروع می شود و تنها چهار انتخاب اضافه برای مشتری وجود دارد؛ ۷۰ دلار برای باربند، ۱۰۰ دلار برای محافظ سپر عقب، ۱۲۵ دلار برای تزئینات داخلی درها و همچنین ۳۰۰ دلار اضافی و ناقابل برای رنگآمیزی متالیک و زیبا. تجهیزات استاندارد این خودرو، عبارتند از: چرخهای ۱۶ اینچی از جنس آلومینیوم، کنترل اتوماتیک وضع هوا، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی دارای سیستم راهبری و دوربین عقب و همچنین صندلیهای باز شونده در عقب. از سیستم صوتی این خودرو نیز نباید غافل ماند؛ ۹ اسپیکر که میتوانند از منابعی مانند رادیوهای ماهوارهای و دیجیتال کیفیت بالا، دو ورودی USB و سایر انواع ورودی صدا، تغذیه کنند. سیستم ارسال بلوتوث و پیام نگاری نیز از جمله دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو هستند.
با وجود مواردی که گفته شد، وزن خودرو به میزان مناسب و ۱۳۱۱ کیلوگرم است. موتور ۲ لیتری این ماشین، در مدت ۷/۹ ثانیه، سرعت را از صفر به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرساند، ولی تا رسیدن سرعت به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، باید ۱۶/۳ ثانیه صبر کرد. شاید بخواهید به خاطر این تغییر سرعت ضعیف، i3 را سرزنش کنید، ولی این عملکرد باعث شده تا در هر صد کیلومتر ۵.۸۸ لیتر سوخت مصرف کند و بتواند از این نظر با دیگر خودروهای کممصرف، هیبریدی و … رقابت کند.
اگر سرعت بیشتری میخواهید، مشکلی نیست! پدال گاز را تا آخر بخوابانید تا به سرعت دیوانهوار ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت برسید. این کار با استفاده مدل پنج در با ضریب درگ ۰/۲۸ شدنی است. همچنین میتوانید به جای ۳۲۵۰ دلار، ۵۰۰۰ برای موتور خرج کنید و نوع ۲/۵ لیتری 3s را انتخاب کنید. این کار باعث میشود تا ۰/۷ ثانیه از زمان صفر تا ۱۰۰، کاسته و ۲۹ اسب بخار نیز به قدرت خودرو، اضافه شود.
جعبه دنده شش سرعته، از دیگر ویژگیهای دوستداشتنی این خودرو است. تعویض دنده به صورتی مطمئن و بر اساس الگویی از پیش تعیین شده انجام میشود. طراحی بدنه نیز از دیگر نقاط قوت مزدا ۳ است. بدنه در عین حال که وزن کمی دارد، ولی به شدت محکم و بدون صدای اضافه است و در جذب نیروهای وارده نیز به خوبی عمل میکند. چرخها با طراحی خود، امکان کنترل بهینه خودرو را فراهم میکنند. نیروی گریز از مرکز در سر پیچها کاملاً ملایم است و چرخهای ۱۶ اینچی یوکوهوما در سر پیچها تحت نیروی ۰.82G قرار میگیرند. این خودرو میتواند از ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت در مسافت ۵۴ متری متوقف شود و از این نظر میتواند با خودرویی مانند فورد فوکوس رقابت کند. واکنش فرمان، بسیار سریع است و تصمیمگیریهای راننده را به خوبی اجرا میکند.
سوئیت اختصاصی
امکانات راحتی راننده و سرنشینان، بهتر از هر خودروی دیگری با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار است. تکیهگاه کمر قابلتغییر به حالت دلخواه، وضعیتی راحت برای سرنشین فراهم میکند. این موضوع، باعث کاهش خستگی بعد از ۹۰ دقیقه یا بیشتر نشستن در ماشین میشود. با باز شدن صندلیهای عقب، انگار فضای آن دو برابر شده است؛ یک اتاق بزرگ که سه سرنشین بزرگ سال را میتواند در خود جای دهد. طراحان، جای پای زیادی را برای صندلیهای عقب در نظر گرفتهاند و همینطور برای این که فضای کافی برای سر افراد باشد، کف ماشین را تا حد امکان پایین آوردهاند.
اولین تجربه رانندگی با مزدا ۳، امیدواریهای زیادی در انسان ایجاد میکند. سرعت مزدا و عملکرد آن فوقالعاده است. میتوان گفت که مزدا در خودروی جدید خود، پیشرفت قابلقبولی داشته است.
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۵ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۲۴۶۳۶ دلار (قیمت پایه: ۱۹۷۴۰ دلار).
- نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۱۵۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۰۳/۳ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۶ متر.
- عرض: ۱/۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
- وزن کلی: ۱۳۱۱ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۴ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۹/۸ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۳ ثانیه.
- تخت گاز از ۴۸/۲ تا ۸۰/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۳ ثانیه.
- تخت گاز از ۸۰/۴ تا ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۸ ثانیه.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۲ متر.
- نیروی گریز از مرکز از پیچ به شعاع ۹۱/۴ متری: ۰.82G
مصرف سوخت:
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۵.۸۸ لیتر در بزرگراه و ۸.۱۱ لیتر در شهر
- مصرف سوخت در تست: ۷.۳۵ لیتر در صد کیلومتر
علی
۲۸ مهر ۱۳۹۲در یک کلام عالیه
ولی بدون شک بعد از ورودش به ایران برچسب قیمت بالای 160 تومن روش میخوره
km
۲۸ مهر ۱۳۹۲طراحیش نسبت به نسل قبل خیلی بهتر شده شتابش هم نسبت به قدرت موتور و حجمش واقعا قابل تحسینه. خوبه حداقل این اگه وارد شه بالا 2500 سی سی نیست و قیمتش 2 برابر نمیشه
کمیل
۲۸ مهر ۱۳۹۲به نظرم طراحی این نسل از تمام نسلهای قبلی جذابتر و زیباتره. البته اگر دقت کنید نوع دکمههای کنسول وسط و نوع مانیتور از اتاق مرسدس اقتباس شده!
carbonado aventador
۲۸ مهر ۱۳۹۲من می خواستم یه موضوعی رو از قبلا بگم . کسانی که می گویند چرا متحد نمی شیم و اعتراض نمی کنیم من به اون ها می گم چرا.1-تمامی دولت مردان ما بین ما ها تفرقه می ندازند برای مثال همین جوک های کرد و لر و فارس و ترک . الان هر بدی از یه نفر می بینیم می گیم یارو ترکه یا لره دیگه نمیفهمه(قصد توهین به هیچ نژادی رو ندارم خیلی ببخشید) خدایی این جوک ها از کجا میاد؟؟؟؟الکی نمی گم یکم فکر کنید می فهمید.2-هر اعتراضی که می شه به دین می چسبوننش . یعنی الان یه حرفی بزنیم می گن یارو کافره یا از دین برگشته . نمونش همون عاشورای سال 88 است که مردم اعتراض کردن چسبوندنش به دین و گفتند دارن توهین می کنند و خوشحالی می کنند و …..هرکی این حرف رو قبول نداره در جهل کامل به سر می بره!!!!!
zondar
۲۸ مهر ۱۳۹۲مزذا 3 تو کلاس خودش بهترین هندلینگ رو داره.
علنقی حقیقی
۲۸ مهر ۱۳۹۲سایزش با 206 فق نمیکنه
carbonado aventador
۲۸ مهر ۱۳۹۲اگه به ایران بیاد قابل رقابت با انواع شاسی بلند ها است و بازار فروش خوبی خواهد داشت . خیلی بهش رسیدن!!!!!!
zondar
۲۸ مهر ۱۳۹۲Carbonado یه دلیل دیگه هم داره اونم اینه که اقایون تو همه چیز از واردات خودرو و فروش خودرو گرفته تا تولید لگن (ماشینای داخلی) ذینفعند و سود سرشار می برند و …
carbonado aventador
۲۸ مهر ۱۳۹۲اول ابعادش رو بخون بعد بگو با 206 فرق نمی کنه . 4.5 متر طولشه و 1.8 متر ارتفاعش!!!!!!
محسن.د
۲۸ مهر ۱۳۹۲یه زمانی خیلی از مزدا خوشم میومد.نمیدونم چرا موتورهای دورانی رو بیخیال شد.خیلی ایده نوین و جالبی بود که تو rx7 و rx8 استفاده کرد.
VAHID JINPACHI
۲۸ مهر ۱۳۹۲زنده باد ژاپن……………………………………………….
slr722
۲۸ مهر ۱۳۹۲مزدا 3 در حد مکلارن دوست دارم…
amin
۲۸ مهر ۱۳۹۲یکی زنگ بزنه امبولانس بیاد منوووووو جم کنهههههههههه
tomcat
۲۸ مهر ۱۳۹۲آخرشم طراحش نتونست ی جای بهتر برای پلاک جلوی این ماشین دوست داشتنی پیدا کنه…چسبوندش وسط چشمای ماشین ! اونایی که فرمون ۳ رو دستشون گرفتن هیچ فرمونی دیگه ای رو قبول ندارن
tomcat
۲۸ مهر ۱۳۹۲پدال اولین kia k9 هم وارد گمرک انزلی شد…ی مطلب در مورد kia k9 لوکس کیا برو ببینیم قدرت رقابت با اس و سری ۷ رو داره!! خیلی سر و صدا کرده
کارادایی
۲۸ مهر ۱۳۹۲آب از دهانم راه افتاد یکی منو بگیره
سمانه
۲۸ مهر ۱۳۹۲خیلی خوشگله
مبارک صاحبش
رضا
۲۸ مهر ۱۳۹۲کیا و هیوندای باید پیش ژاپنی ها لنگ بندازن… اینو تعمیرگاهها می گن
حامد MASERATI GT
۲۸ مهر ۱۳۹۲وقتی مزداست چشم بسته باید قبولش کرد راهی جز این نیست ی ژاپنیه با کیفت و خوش استیل
Sina.fb
۲۸ مهر ۱۳۹۲Very goooooooood
عالی خیلی خوشگله طراحی فوق العاده زیبا با افزایش شتاب بیشتر،حجم سرنشین بیشترو…
اینا همش شاهکار ژاپنه.
زنده بااااااااااد ژاپپپپپپن.
mojtaba..designer
۲۸ مهر ۱۳۹۲فقط مدل هاچ بکش دوست داشتنی و متفاوته تو مزدا 3 قبلی هم همینطور
فردید
۲۹ مهر ۱۳۹۲زنده باد ژاپن
مرده باد مفت خورانِ وطن
مرده باد صعنت سازان وطن
مرده باد دلالان وطن
مرده باد ارابه سازان وطن
مرده باد ملی سازان وطن
و…
رضا
۲۹ مهر ۱۳۹۲تمام نسل های مزدا 3 رو دوس دارم.واقعا همشون عالی بودن ولی این یه چیز دیییییییییییییییگست
حسین(جاسم)
۲۹ مهر ۱۳۹۲داخلش چه باحاله!!!!!!!!!!!
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۹ مهر ۱۳۹۲درود.
مزدا واقعا ماشین های خوبی میزنه.ولی این هایی که تو ایران هست کیفیت رنگش پایینه.
نسل قبلیه این ماشین در حال خنده بود.ولی نسل کنونی در حال اخم و عصبانیته.
((( راه دستیابی به موفقیت ، مضاعف کردن میزان شکست هاست )))
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۹ مهر ۱۳۹۲بعدشم طراحیه قسمت عقب یه ته چهره هایی از محصولات الفارومئو داره.
اون صفحه نمایش کوچیکه هم گپیه همون هاییه که تو محصولات مرسدس بنز است.
مقایسه کنید:
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2015-gla-class/1280×960/wallpaper_28.htm
((( ایران و المان ))).
عادل
۲۹ مهر ۱۳۹۲صفحه کیلومترش چقدر شبیه مکلارن mp4 هستش.
عقبش هم خیلی شبیه یکی از مدلهای اینفینیتی شده…
ولی درکل خیلی بهتر و زیباتر از نسلهای قبلیش شده… واقعا دوست داشتنی شده.
مجید
۲۹ مهر ۱۳۹۲خیلی جالب بود. دستتون درد نکنه
mostafa
۲۹ مهر ۱۳۹۲سلام
این که یک خودرو چند قسمتش مثل یا کپی یک خودرو دیگه باشه هیچ مشکلی نسیت مهم اون هارمونی هست که توی طراحی به وجود میاد.
خودرو های مزدا به نظر بنده بسیار شیک طراحی میشن و البته جسور
شاید یک جا یا چند جاش از یک خورویی که پیشرو بوده اقتباس شده اما زیباست.
در مقابل طرح های داخلی رو نگاه میندازیم اقتباس و ایجاد هارمونی ها بسیار ضعبفه و مسلما زیبا نخواهند بود.
در کل مزدا 3 جدید یک لایک گنده
بهزاد
۲۹ مهر ۱۳۹۲میلاد جان از این صفحات نمایش چندین ساله استفاده میشه و برخی خودرو سازان مثل آئودی و ولوو و… هم از همین سبک استفاده کرده اند و برخیشون قابلیت کشویی داره برخی ثابته و از همه مهمتر مدل GLA مرسدس هنوز وارد بازار نشده و طرحش با این فاصله ی زمانی داره و شاید طرفداران بتونن بگن اون از این کپی کرده.
با این حال مهندسین روی این مدل خوب کار کردن و امیدواریم علاقه مندان بتونن بهش برسن.