سه سال از جدا شدن از کمپانی از فورد گذشته و اینک، مزدا سالگرد این اتفاق را با خودروهای کوچک سری مزدا ۳ جشن میگیرد. این خودروها، بدون هیچ حرف و حدیثی در کمپانی مزدا طراحی و ساخته شدهاند. خودروهای «چهار در» و «پنج در» تولید شده، فاصله محور چرخهایشان ۶ سانتیمتر از مدلهای قبلی بیشتر است و این محورها، ۴ سانتیمتر نیز عریضترند. شباهت این خانواده از خودروها به مدلهای CX-5 کراسآور و سدان بزگتر ۶، غیر قابل انکار است. این موضوع باعث شده تا ماشینهایی کوچک و زیبا با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار تولید شود.
پیشرانه
پسوند i نشاندهنده وجود موتور جدید ۲ لیتری و چهار سیلندر و حرف s نیز نشاندهنده موتورهای ۲/۵ لیتری است. موتورهای کوچک میتوانند تا ۶۸۰۰ دور بر دقیقه گشتاور ایجاد کنند و این در حالی است که گشتاور تولیدی موتورهای بزرگتر، ۶۵۰۰ دور بر دقیقه است. برای موتورهای ۲ لیتری، چهار نوع طراحی مختلف و برای موتورهای ۲/۵ لیتری، سه نوع طراحی مختلف در نظر گرفته شده است و بر این اساس، انواع مختلفی از مزدا ۳ را میتوان انتخاب کرد.
قیمت اولیه 3i از ۲۴۰۴۰ دلار شروع می شود و تنها چهار انتخاب اضافه برای مشتری وجود دارد؛ ۷۰ دلار برای باربند، ۱۰۰ دلار برای محافظ سپر عقب، ۱۲۵ دلار برای تزئینات داخلی درها و همچنین ۳۰۰ دلار اضافی و ناقابل برای رنگآمیزی متالیک و زیبا. تجهیزات استاندارد این خودرو، عبارتند از: چرخهای ۱۶ اینچی از جنس آلومینیوم، کنترل اتوماتیک وضع هوا، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی دارای سیستم راهبری و دوربین عقب و همچنین صندلیهای باز شونده در عقب. از سیستم صوتی این خودرو نیز نباید غافل ماند؛ ۹ اسپیکر که میتوانند از منابعی مانند رادیوهای ماهوارهای و دیجیتال کیفیت بالا، دو ورودی USB و سایر انواع ورودی صدا، تغذیه کنند. سیستم ارسال بلوتوث و پیام نگاری نیز از جمله دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو هستند.
با وجود مواردی که گفته شد، وزن خودرو به میزان مناسب و ۱۳۱۱ کیلوگرم است. موتور ۲ لیتری این ماشین، در مدت ۷/۹ ثانیه، سرعت را از صفر به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرساند، ولی تا رسیدن سرعت به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، باید ۱۶/۳ ثانیه صبر کرد. شاید بخواهید به خاطر این تغییر سرعت ضعیف، i3 را سرزنش کنید، ولی این عملکرد باعث شده تا در هر صد کیلومتر ۵.۸۸ لیتر سوخت مصرف کند و بتواند از این نظر با دیگر خودروهای کممصرف، هیبریدی و … رقابت کند.
اگر سرعت بیشتری میخواهید، مشکلی نیست! پدال گاز را تا آخر بخوابانید تا به سرعت دیوانهوار ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت برسید. این کار با استفاده مدل پنج در با ضریب درگ ۰/۲۸ شدنی است. همچنین میتوانید به جای ۳۲۵۰ دلار، ۵۰۰۰ برای موتور خرج کنید و نوع ۲/۵ لیتری 3s را انتخاب کنید. این کار باعث میشود تا ۰/۷ ثانیه از زمان صفر تا ۱۰۰، کاسته و ۲۹ اسب بخار نیز به قدرت خودرو، اضافه شود.
جعبه دنده شش سرعته، از دیگر ویژگیهای دوستداشتنی این خودرو است. تعویض دنده به صورتی مطمئن و بر اساس الگویی از پیش تعیین شده انجام میشود. طراحی بدنه نیز از دیگر نقاط قوت مزدا ۳ است. بدنه در عین حال که وزن کمی دارد، ولی به شدت محکم و بدون صدای اضافه است و در جذب نیروهای وارده نیز به خوبی عمل میکند. چرخها با طراحی خود، امکان کنترل بهینه خودرو را فراهم میکنند. نیروی گریز از مرکز در سر پیچها کاملاً ملایم است و چرخهای ۱۶ اینچی یوکوهوما در سر پیچها تحت نیروی ۰.82G قرار میگیرند. این خودرو میتواند از ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت در مسافت ۵۴ متری متوقف شود و از این نظر میتواند با خودرویی مانند فورد فوکوس رقابت کند. واکنش فرمان، بسیار سریع است و تصمیمگیریهای راننده را به خوبی اجرا میکند.
سوئیت اختصاصی
امکانات راحتی راننده و سرنشینان، بهتر از هر خودروی دیگری با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار است. تکیهگاه کمر قابلتغییر به حالت دلخواه، وضعیتی راحت برای سرنشین فراهم میکند. این موضوع، باعث کاهش خستگی بعد از ۹۰ دقیقه یا بیشتر نشستن در ماشین میشود. با باز شدن صندلیهای عقب، انگار فضای آن دو برابر شده است؛ یک اتاق بزرگ که سه سرنشین بزرگ سال را میتواند در خود جای دهد. طراحان، جای پای زیادی را برای صندلیهای عقب در نظر گرفتهاند و همینطور برای این که فضای کافی برای سر افراد باشد، کف ماشین را تا حد امکان پایین آوردهاند.
اولین تجربه رانندگی با مزدا ۳، امیدواریهای زیادی در انسان ایجاد میکند. سرعت مزدا و عملکرد آن فوقالعاده است. میتوان گفت که مزدا در خودروی جدید خود، پیشرفت قابلقبولی داشته است.
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۵ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۲۴۶۳۶ دلار (قیمت پایه: ۱۹۷۴۰ دلار).
- نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۱۵۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۰۳/۳ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۶ متر.
- عرض: ۱/۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
- وزن کلی: ۱۳۱۱ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۴ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۹/۸ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۳ ثانیه.
- تخت گاز از ۴۸/۲ تا ۸۰/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۳ ثانیه.
- تخت گاز از ۸۰/۴ تا ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۸ ثانیه.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۲ متر.
- نیروی گریز از مرکز از پیچ به شعاع ۹۱/۴ متری: ۰.82G
مصرف سوخت:
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۵.۸۸ لیتر در بزرگراه و ۸.۱۱ لیتر در شهر
- مصرف سوخت در تست: ۷.۳۵ لیتر در صد کیلومتر
موتور جستجوگر هیوندا و تویوتا
۲۹ مهر ۱۳۹۲خداییش رنگو ظاهرش 202020 هستش
رضا 2272
۲۹ مهر ۱۳۹۲فقط میشه گفت: WoW
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۹ مهر ۱۳۹۲درود.
بهزاد جان این رو میتونم به جرات بهت بگم که بنز هیچ وقت و هیچ چیزشو از کسی یا کمپانی ای یا هرچی کپی یا تقلید نمیکنه.
این لینک رو هم میذارم تا بدونی که اگرم بحث تقلید باشه اون مزدا هست که تقلید کرده.از بنز یا هر کمپانیه ی بزرگدیگر هم تقلید کرده هیچ عیبی نداره.چون بنز خودش صاحب سبکه.
شایدم مزدا و بنز از یک کارخانه اون صفحه نمایشگر هارو میخرند.
این لینک ها هم مربوط به سال 2011 هست:
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2011-a-class_concept/1024×768/wallpaper_21.htm
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2012-b-class/1280×960/wallpaper_60.htm
موفق باشی.
rafi
۳۰ مهر ۱۳۹۲ببینید قیمت 30دلاره…! اگه بیارن ایران ضربدر 4 می کنند….
JDM eat sleep
۳۰ مهر ۱۳۹۲ببینید فقط با حدود 180 اسب و یه موتور جمع جور 2لیتری میتونه 7.9 ثانیه بزنه یه نکته ی باحال این ماشین میتونه فشار جانبی 0.82 رو تحمل کنه در صورتی که قوچ حجیم الکیه امریکایی ها (dodge charger) هم 0.82 G رو تحمل میکنه تازه این رقم برای مدل تقویت شده ی SRT با 0.88 چیز قابل توجهی نداره
Only Japanese Car
I LOVE JDM
بهزاد
۳۰ مهر ۱۳۹۲میلاد جان برای بنده مثل روز روشنه که چندین کمپانی معیار این صنعت هستند و بنز هم جزوشون و نقش این شرکت در بالا بردن استانداردها غیر قابل انکار و به جرات میگم هزینه تحقیق و توسعه ی یک ماشین بنز برابر با کل تحقیقات مزدا تو یک ساله و غیر قابل قیاس.
اما یک مسئله در مورد طراحی در همه ی خودروها وجود داره و اونم اشکال هندسی و المانهایی هست که ممکنه در چندین خودرو شبیح هم باشه از جمله شکل دریچه ها و صفحه کیلومتر و فرمان و صندلی و دسته دنده و… و از این بابت نمیشه گفت این اشتراکات تقلید یا کپی هست و ممکنه این قطعات از یک شرکت تامین بشه.
اسی
۳۰ مهر ۱۳۹۲مزدا 3 ماشین خوشگله ولی ظعیفه در برابر دست انداز های جاده و جاله جوله ها
اسی
۱ آبان ۱۳۹۲توصفحه کیلومتر الکی زده 260 کیلومتر سرعت مزدا 3 220 تا بیشتر نمیره چون 2000 16 سوپاپه با تشکر تاییدیه یادت نره
اسی
۱ آبان ۱۳۹۲اگه بیاد تو ایران 150 ملیون میشه به نظر من تاییدیه یادت نره
amir.t.
۱۵ آبان ۱۳۹۲هاشبک اصلا فرم خوبی نداره
محمد حسین
۲۱ آذر ۱۳۹۲دوستان این خشگله قراره بیاد ایران؟
محسن
۱۷ خرداد ۱۳۹۳سلام.مرسی از مطلبتون دیگه کاملا قانع شدم که ازبین النترا و مزدا و ام جی یکیو انتخاب کنم و خودم دارم به خودم میخندم که مزدا رو باماشینی مثل ام جی مقایسه میکردم ولی خب حالا …
من میخوام یه هاچ بک اتوماتشو بخرم فقط خیلی نگران ارتفاع ماشینم بخصوص که نسبت به نسل قبلیش کوتاه تر شده
بنظرتون ارتفاعش واس ایران چطوره؟!اگه همه جا زیرش بخوره و سرویس بشه و خرج باز کنه که نمیشه…لطفا راهنماییم کنین…
بخرم یا خیلی کوتاهه؟
خیلی فکرمو مشغول کرده
Sahar
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ایا الان تو ایران این مدل موجود ؟