پس از سدانهای سابکامپکت نوبت به یک کلاس بالاتر یعنی سدانهای کامپکت میرسد. این خودروها از محبوبترین سدانهای بازار محسوب میشوند زیرا از یک سو از سدانهای سابکامپکت بزرگتر و جادارتر هستند و از سوی دیگر از سدانهای میان سایز اندازۀ جمعوجورتری دارند که این ویژگی آنها را به گزینهای ایدهآل برای ترددهای شهری تبدیل میکند. گروه سدانهای کامپکت گروه نسبتاً پرجمعیتی بوده است بهگونهای که در آن شانزده شرکتکننده حضور داشتند. این خودروها عبارتاند از:
شورلت کروز
نیسان سنترا
میتسوبیشی لنسر
کیا سراتو
مزدا ۳
هیوندای الانترا
فیات تیپو
سئات تولدو
پژو ۴۰۸
امجی GT
هوندا سیویک
اشکودا اکتاویا
رنو مگان
تویوتا کرولا
فولکسواگن جتا
سوبارو ایمپرزا
این شانزده سدان کامپکت در مرحلهٔ مقدماتی طی هشت دوئل باهم به رقابت پرداختند و از این طریق شما از بین آنها هشت خودرو را به مرحلهٔ یکچهارم نهایی فرستادید. این خودروها به شرح زیرند:
فولکسواگن جتا
تویوتا کرولا
پژو ۴۰۸
شورلت کروز
هوندا سیویک
فیات تیپو
مزدا ۳
میتسوبیشی لنسر
سدانهایی که به مرحلهٔ یکچهارم نهایی راه پیدا کردند در این مرحله بازهم طی چهار دوئل به مصاف یکدیگر رفتند و بدین ترتیب از بین آنها چهار شرکتکننده شامل فولکسواگن جتا، شورلت کروز، هوندا سیویک و مزدا سه موفق به رسیدن به مرحلهٔ نیمهنهایی شدند. سپس با برگزاری دو دوئل در این مرحله، نهایتاً هوندا سیویک و مزدا به مرحلهٔ نهایی راه پیدا کردند و فینالیستهای گروه سدانهای کامپکت لقب گرفتند تا در آخرین دوئل این گروه شاهد رقابتی تمام ژاپنی باشیم.
در دوئل نهایی گروه سدانهای کامپکت مجموعاً تعداد ۱۵۱۰ رأی به ثبت رسیده است که مزدا سه با تصاحب ۹۳۵ عدد از آنها و کسب ۶۲ درصد از کل آراء پیروز شده و قهرمان این گروه لقب گرفت. این در حالی است که سیویک موفق به کسب ۵۷۵ رأی شده و از رسیدن بهعنوان قهرمانی بازماند. مزدا سه اما برای اینکه بهعنوان محبوبترین سدان کامپکت پدال دست پیدا کند در مرحلهٔ مقدماتی بهراحتی هیوندای الانترا را از سر راه کنار زد، در مرحلهٔ نیمهنهایی از سد هموطنش یعنی میتسوبیشی لنسر گذشت و در مرحلهٔ نیمهنهایی بر شورلت کروز غلبه کرد.
رقبای مزدا سه در مراحل مختلف رقابتها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | هیوندای الانترا | ۸۷ |
یکچهارم نهایی | میتسوبیشی لنسر | ۷۷ |
نیمهنهایی | شورلت کروز | ۷۱ |
نهایی | هوندا سیویک | ۶۲ |
مزدا سه برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ بهعنوان جایگزینی برای مدل ۳۲۳ به بازار آمد و موفقیت قابلتوجهی را برای سازندهاش به همراه داشت. این کامپکت ژاپنی طی نسلهای بعدی همواره از همه لحاظ تکامل پیدا کرد تا اینکه نهایتاً به نسل کنونی یا چهارم رسیده که با تکنولوژیهای مدرن و نوآوریهای مختلف آماده نبرد با رقبا است. این خودرو همچنان مثل نسلهای گذشته در دو نسخهٔ سدان و هاچبک تولید میشود. مزدا برای نسل کنونی سه طیف مختلفی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی سری اسکایاکتیو را در نظر گرفته است. قویترین موتور بنزینی این خودرو یک واحد ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است.
مشخصات فنی
پیشرانه | ۲.۵ لیتری I4 |
قدرت | ۱۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۷.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴,۶۶۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۲۵ میلیمتر |
وزن | ۱۳۸۳ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر ترکیبی |
قیمت | ۲۱,۸۹۵ دلار |
Hamed
۲ تیر ۱۳۹۸مردونه یکی توضیح بده چرا ایرانیا اینقد مزدا رو دوس دارن.
محمد
۲ تیر ۱۳۹۸مردونه یکی بگه چرا دوست نداشته باشن؟؟؟
اونم نه فقط مردم ایران که خیلی از مردم دنیا
چرا؟؟
چون :
۱) کیفیت ژاپنی
۲) طراحی اروپایی
۳)عملکرد قابل قبول
۴) قیمت متعادل
۵) پرستیژ خاص خودروها در عین قیمت رقابتی
۶) انحصار بهمن خودرو که نسلهای جدید رو نمیزاره بیاد اما در عوض بیشتر مردمو مشتاق نسلهای جدیدش میکنه
۷) که واسه من شخصا جالب بود اینکه مزدا نامش رو از اهورامزدا الهام گرفته و احترامش رو واسه من شخصا خاص میکنه
.
پس اینجاست که به قول دوستان باید گفت “واقعا حقشه”
Hamed
۲ تیر ۱۳۹۸حاجی داری راجب یه سدان کامپکت حرف میزنیا. این تعریفا رو به میباخ و رولز میکنن نه اینا. حرف من اینه که تو همین کلاسم ماشینایی با همین حد و اندازه و شاید سر تر هستن. ولی ملت خیلی متعصبانه میگه فقط مزدا. و فقط تو ایران این قدر وزنه به سمت مزدا سنگینی میکنه.
عرض کنم که تو این کلاس قیمت همه خودرو ها متعادله. نمیتونی بگی این برتری فقط برا مزداست. همچنین واسه این کلاس اصلا معنی نداره، مگه تو ایران.
شاهين
۲ تیر ۱۳۹۸موضوع اینجاست که طراحی مزدا۳ در هیچ سدان کامپکتی دیده نمیشه، درسته اکثر ماشینای این کلاس زشت نیستن ولی بعضیاشون مثل سیویک طراحی خاصی دارن که عامه پسند نیستن و یا النترا که اگرچه زیباست ولی از لحاظ قدرت برند و کشور سازنده کم میاره، این موضوع به اینجا ختم نمیشه و تجربه شخصیه ایرانیا از جمله خودم که دو سال و نیم مزدا۳ نیو داشتم (قبلش سوناتا داشتم و بعدش بنز سی۲۰۰) باعث شد عاشق کم خرج بودن و فنی این ماشین بشم،حالا شما دیگه ببین این مزدای ساخت خود ژاپن که مدل ۲۰۱۹ هست چی میتونه باشه
نوید جهرمی
۲ تیر ۱۳۹۸کافیه یه بار دیگه بری نگاه کنی توی چنتا رقابت جزء کاندیدا ها بوده و چه جوایزی رو برده.
محمد
۲ تیر ۱۳۹۸و جالب اینه که تمام درصدهای مردا بالای ۶۰
و تا پای فینال بالای ۷۰ هست
و این یعنی برد قاطع و بی چون و چرای مزدا
علی
۲ تیر ۱۳۹۸جنس ناب که میگن همینه
امیر
۲ تیر ۱۳۹۸همه خوبیاش به کنار مصرفش چقد خوبه!!!
sina7
۲ تیر ۱۳۹۸این نسلی که تو ایرانه و به اصطلاح نیو ، مصرفش زیاده
صدی 10 و نیم تقریبا
امیر
۳ تیر ۱۳۹۸نظرتون محترم و اینکه بعید میدونم این حرفو بدون تجربه میگید اما با توجه به بررسی سایت ها و ویدیو های تست و تجربه اندکی ک در سواری این خودرو داشتم، با همچین عددی در مورد مصرف سوختش مواجه نشدم و مصرفش با توجه به قدیمی بودنش و راندمان خوبی ک داره ونسبت به رقبای کره ای وژاپنی ،بسیار معقوله
sina7
۳ تیر ۱۳۹۸تو اون کامپیوتر کوچیکی که بالای کیلومترشماره میانگین مصرف سوخت رو میزنه
معمولا بین 9 تا 11 تغییر میکنه ولی تو شهر همون حدودای 10 و نیمه
MOHAMMAD.n.r
۱۶ مرداد ۱۳۹۸تویه شهر ده و نیم عادیه .
تندر نود اتومات ۱۱/۵ تا ۱۲ میسوزونه با موتور ۱۶۰۰cc.
ولی مزدا توی جاده ۶تا۷/۵ مصرف داره با کولر
John
۲ تیر ۱۳۹۸اونا خوشبختن یا ما انقدر بدبختیم ؟؟ آخه یه همچین ماشینی با این کیفیت و ایمنی و عنوان محبوبترین فقط ۲۱ هزار دلار ؟
خدایا چرا ؟!
ADAK
۲ تیر ۱۳۹۸حقشه…
بهنام
۲ تیر ۱۳۹۸یکی از شایسته ترین ها در کلاس خود. واقعا که این انتخاب حقش بود
سیدمهران میرابوالقاسمی
۲ تیر ۱۳۹۸مزدا را عشق است
Mad.z.Max
۲ تیر ۱۳۹۸ممنون که مشخصات فنی رو اضافه کردین
مهران
۲ تیر ۱۳۹۸سلام به دوستان عزیز میخوام مزدا تری نیو ۱۳۹۶ یا ۹۵ بگیرم اکثرا از هزینه های نگهداریش میگن . لطفا بدون تعصب هرکی داره راهنمایی کنه ممنونم .
شاهين
۲ تیر ۱۳۹۸هزینه نگه داریش اگه خوب باهاش تا کنی در حد ماهی ۱۵۰ تومنه
saeed
۲ تیر ۱۳۹۸هزینه قطعاتش بالاست نسبتا مخصوصا که نمایندگی خدمات درست حسابی نمیده و کلینیکهای و تعمیرگاهای متفاوتی تو تهران به نام تخصصی مزدا باز شده که از من به شما نصیحت اگه تهرانی هیچوقت سمت کلینیک تخصصی مزدا زیر پل شیخ فضل اله نرسیده به ستارخان نرو که ….در کل ولی باهاش خوب تا کنی قطعاتش دیر به دیر نیاز به تعویض داره.فقط پاشنه آشیلش جلوبندی و موج گیراش که گرون نیست و پمپ بنزینش که نسبتا زود نیم سوز میشه .اما واقعا اگه اتاقش سالم باشه و روغن گیربکسش سر 40 تا عوض شده باشه رسیدگی شده باشه تو رنج خودش عالیه و بینظیر چه فنی چه پرستیژی.
نوید جهرمی
۲ تیر ۱۳۹۸استهلاکش خیلی کمه. اما هزینه قطعاتش خیلی بالاست. یه بار باهاش بری توی جاده جیگرت حال میاد وعاشقش میشی. اما اونقدر توی شهر، مخصوصا با این چاله چوله های مزخرف بهت حال نمیده.
قیمتش زیادی گرون شد. اما هنوزم ارزشمنده.و افت قیمتش کم و خوش فروشه.
به هر حال باز به انتخاب خودتون بستگی داره.
امیر
۲ تیر ۱۳۹۸انقد که مزدا اینجا محبوبه تو امریکا ژاپن چین اروپا نیست
رامتین
۲ تیر ۱۳۹۸واقعا عالیه گرچه موتور مزدا3 را نمی پسندم به دلیل اینکه جا داره واقعا قویتر بشه. دوستان ممکنه بگن لازم نیست. اما میگم لازمه، چطور فولکس جتا نسخه 145 و 170 اسب داره و الان نسخه GLI هم با 230 اسب هم زده، انهم با قیمت 27000دلار! بنابراین میشد موتور مزدا6 را هم روی مزدا3 ارائه کنند. یعنی موتور 2.5لیتری توربو. البته نسخه غیر توربوی همین موتور سالهاست روی مزدا3 هست که قدیمی شده.
Morteza tii
۲ تیر ۱۳۹۸به نظرم مگان خیلی زود حذف شد.. باید میومد بالاتر ?
حسين وي
۲ تیر ۱۳۹۸جذاب ترین تو کلاس خودش ?
حمیدرضا
۲ تیر ۱۳۹۸تو انتخاب دوئل ها برند خیلی مهم بود اکثرا مرسدس و مزدا برنده شدن و این مساله اجتناب ناپذیره
من تو هیچ دوئلی به مزدا رای ندادم شاید فقط تو اخری به نظرم تو این کلاس خودرویی کرولا و الانترا خیلی ماشین های بهتری هستن البته فروش جهانیشون هم همینو می گه
شاهين
۲ تیر ۱۳۹۸فروش جهانی به هرارتا دلیل بستگی داره که آخریش خوب بودن اون ماشین هست، مثالش هم فروش پرلید در ایران که میدونی چرا خوب میفروشه
سینا
۲ تیر ۱۳۹۸ایییی خدا کی هوندا سیویک رو مزدا سه ترجیح داده …??(با احترام به مزدا)
احمدرضا
۳ تیر ۱۳۹۸به نظرم کاملا حقشه
mohammad FM480
۳ تیر ۱۳۹۸همونطور که یکی از دوستان اشاره کرده بود بنظرم برند مزدا تو ایران خیلی طرفدار داره و واقعا رقیب هاش اگه خیلی بهتر نبودن بد تر هم نبودن و چیزی که فکر میکنم تصویری که از مزدا 3 وجود داره و یا عشق اهورا مزدا تو بردش بی تاثیر نبوده!